Extra ssd installeren niet mogelijk

Pagina: 1
Acties:

• cyruzz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 13:51
Na het plaatsen van een extra hdd of ssd, start mijn pc niet meer op. Meldingen als een ander bootable device plaatsen of een loop van korte bsod's zijn het gevolg. Na het verwijderen van de te installeren ssd is het nodig om opstart hersel uit te voeren na het booten.

Mobo: Asus P6T SE
CPU: i7 920
SSD met OS (7-64 Ulti): Crucial RealSSD C300/128Gb
HDD opslag: Samsung HD154UI

Te installeren SSD: Intel ssdsa2m080g2gc
In de Bios staat de setting op IDE. (AHCI bij installatie niet gedaan) Er is geen sprake van Raid.

Ook het plaatsen van een "normale" (sata) hdd wil niet lukken, ook hier treden de bovengenoemde problemen op en is een opstart herstel noodzakelijk.

Zelf ben ik al druk aan het zoeken geweest naar soortgelijke problemen maar niks bruikbaars voor mijn situatie kunnen vinnden.
Wat mijn probleem het meest benader en beschrijft, is onderstaand topic. Echter, ik heb geen raid opstelling. http://www.tomshardware.c...-14-raid-array-boot-drive

Ik zou niet weten waar of in welke richting verder te zoeken.

Dunhill

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-02 14:42
Sluit de extra HDD of SSD is aan, zet de PC is aan en ga in je bios. Ga naar Boot device priority en dan het kopje 'hard disk drives'. Vermoedelijk wil je PC booten van de net nieuw aangesloten disk. Even zorgen dat de goede disk op plek 1 staat, save en exit en je hebt een grote kans dat het werkt ;).

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• cyruzz
Helaas, dit hielp niet. korte bsod na het windows logo en een reboot. Zelfs het disabelen van alle resterende hdd's maakt dat de computer niet opstart. Wederom opstart herstel uitgevoerd.

[ Voor 14% gewijzigd door cyruzz op 28-10-2011 08:09 ]

Dunhill

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-01 09:16
Die SSD is geen IDE. Hij moet echt op wat anders komen te staan.

Verwijderd

SATA = IDE, de oude instructieset. AHCI is de nieuwe instructieset met features als NCQ en hot-plug. SSDs kunnen prima in IDE modus werken, maar zijn dan wel langzamer.

Je kunt na het oplossen van dit probleem je instelling veranderen van IDE naar AHCI zonder opnieuw te hoeven installeren, maar dan moet je wel eerst een registry tweak uitvoeren. Dat kun je eenvoudig vinden met google.

• cyruzz
Momenteel staat het op IDE met slechts 1 SSD (Crucial) en 1 HDD (Samsung). Het loopt al bijna een jaar op deze manier zonder een probleem. Gebrek aan ruimte maakt het noodzakelijk om er iets bij te zetten. De Intel had ik nog liggen (deze heeft voorheen dienst gedaan voor het OS maar is nu volledig leeg).

Dunhill

• cyruzz
Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 08:12:

Je kunt na het oplossen van dit probleem je instelling veranderen van IDE naar AHCI zonder opnieuw te hoeven installeren, maar dan moet je wel eerst een registry tweak uitvoeren. Dat kun je eenvoudig vinden met google.
Die ben ik inderdaad gedurende mijn zoektoch van afgelopen nacht ook al tegen gekomen en ben dat dan ook van plan uit te voeren zodra ik maar een nieuw opslag medium geinstalleerd krijg.

Dunhill

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wees er ook op verdacht dat wanneer het moederbord meerdere controllers bevat deze ook mogelijk in de juiste bootvolgorde gezet moeten worden in het BIOS. IK vermoed dat het probleem toch in het BIOS verholpen moet kunnen worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

In dit geval zouden er alleen 6 Intel chipset poorten aanwezig moeten zijn, en JMicron external SATA + PATA poort maar dat doet niet ter zake.

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1366/P6T_SE/websites/Global/products/t4yhK6y9W9o7iQ9E/DfxrdI3eqIuQAP03_500.jpg

Dus wel vreemd dat je ook niet kunt booten met alleen de bootschijf aangekoppeld; dat kan ik niet verklaren.

• cyruzz
Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 10:01:

Dus wel vreemd dat je ook niet kunt booten met alleen de bootschijf aangekoppeld; dat kan ik niet verklaren.
Als ik dus enkel en alleen de ssd erin plaats en de andere schijf fysiek niet aangesloten dan kom ik een loopje met korte bsod's vlak na het windows logo verschijnt. De computer start dan opnieus op.

Dunhill

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-02 17:05
cyruzz schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:27:
[...]

Als ik dus enkel en alleen de ssd erin plaats en de andere schijf fysiek niet aangesloten dan kom ik een loopje met korte bsod's vlak na het windows logo verschijnt. De computer start dan opnieus op.
Met de nieuw toegevoegde (oude) SSD?
Dan is die dus niet leeg.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• cyruzz
sorry, voor de onduidelijkheid. Het loopje gebeurt wanneer alleen de ssd erin zit waarop het os staat.

Dunhill

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-02 17:05
Wat zijn de meldngen van de bsod's?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• cyruzz
De bsod flitst zo snel voorbij dat het niet leesbaar is. Slechts een fractie van een seconde om vervolgens weer opnieuw op te starten.

Dunhill

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Je kunt dan F8 indrukken en instellen dat bij een BSOD hij niet automatisch opnieuw opstart.

• cyruzz
Het probleem heeft zichzelf onbedoeld opgelost :? Waarschijnlijk een work around oplossing maar het voldeed om de Intel ssd te kunnen installeren/gebruiken.

Wat heeft plaatsgevonden:

In de wanhoop maar alle mogelijke dingen gaan proberen. Ik had nog een schijf liggen welke uit mijn oude nas kwam (WD MyBook world). Deze geplaatst en warempel, de pc startte gewoon door. Welliswaar werd de schijf niet herkend als volume maar na een format had ik een extra schijf tot mijn beschikking.
Eigenwijs als ik ben, toch de Intel ervoor in de plaats gehangen en ook ditmaal startte de pc op en werd de ssd gewoon herkend :? 8)7 :?

Ik heb voorheen geen bios settings gewijzigd of wat dan ook. Het is spontaan gaan werken... hoe, wat en waarom weet ik nog steeds niet, al zou ik het wel heel graag willen weten.

Rest mij nog iedereen te bedanken voor het helpen meedenken. De volgende clean install gaat gewoon met AHCI enabeld gebeuren zodat ik de volle snelheid van mijn ssd's kan benutten.

Dunhill

Pagina: 1