[XL 2010]Max. of laatste datum en kilometerstand uit rij

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieluitdokkum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-09 11:26
Ik ben bezig om het onderhoud van mijn motor in Excel te zetten.
Het idee is om zo een onderhoudshistorie te creëren, en een overzicht te krijgen welk onderhoud wanneer aan de beurt is.

Op het eerste tabblad heb ik een kolom met alle werkzaamheden, daarna twee kolommen met het onderhoudsinterval (o.b.v. tijd en gereden afstand).
Vervolgens wil ik een kolom hebben waarin wordt gezocht op welke datum dit onderhoud voor het laatst gedaan is. Hiernaast moet dan een kolom komen bij welke kilometerstand dit onderhoudt gebeurd is.
Wanneer ik dat heb, kan ik dus in de kolommen daarnaast weergeven (o.b.v. huidige datum & huidige kilometerstand) wanneer er welk onderhoud moet gebeuren.

Het tweede tabblad heeft dezelfde kolom met werkzaamheden, en daarnaast kolommen voor datum en kilometerstand dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd.
(Dus: kolommen B, D, F, H enz. zijn datums, kolommen C, E, G, I enz. zijn kilometerstanden)

Ik ben al een paar dagen bezig om een oplossing proberen te vinden hoe ik de meest recente datum en kilometerstand uit de onderhoudshistorie (tweede tabblad) op mijn eerste tabblad krijg. Dit alles helaas zonder succes.

Simpel MAX gebruiken werkt in dit geval natuurlijk niet, omdat dit zowel een datum als een kilometerstand kan zijn. Er moet dus of specifiek op kilometerstand gezocht worden en daarbij de datum gevonden, of op meest recente datum en de daarbij behorende kilometerstand.

Heeft iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Met max krijg je de meest recente datum, met vert.zoeken krijg je bijbehorende kilometerstand. (Of andersom, maar let op dat ver.zoeken perse wil dat de gezochte kolom links staat, dus je wilt dan een hulpkolom B' maken die identiek is aan B.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieluitdokkum
Wanneer ik max gebruik krijg ik op dit moment de meest recente datum (6-6-2011). Dit ziet Excel als getal namelijk 40700. Wanneer de kilometerstand dus boven deze waarde komt, krijg ik geen datum maar een kilometerstand met gebruik van deze functie.

Dit is dus precies mijn probleem.

(Omdat zowel de datum als kilometerstand in dezelfde rij staan, zou ik dit geval dan toch horizontaal moeten zoeken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nee, juist vert.zoeken als alle bij elkaar horende gegevens op 1 rij staan: zoek verticaal naar wat je zoekt, en ga dan 1 kolom naar rechts om de bijbehorende waarde te vinden.

Je wilt daarvoor natuurlijk het maximum nemen in alleen de datum- resp alleen de km-kolom(men). En dan inderdaad datums wel als datum behandelen, maar dat is dan minder spannend.

Maar misshien begrijp ik je niet goed en praten we langs elkaar heen :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieluitdokkum
Misschien praten we inderdaad langs elkaar heen.
Voor de duidelijkheid heb ik even een screenshot geüpload van tabblad 1 en tabblad 2.

Stap 1 is inderdaad om een manier te vinden om MAX te bepalen, maar hoe doe ik dat in enkel de datum-kolommen of enkel de kilometer-kolommen?

(Stap 2 zou dan eventueel zoeken zijn, maar dat zie ik later wel :))

Update 04:30:
Na stug doorzoeken en proberen is het uiteindelijk toch gelukt *O*

Ik heb gebruik gemaakt van de volgende formules:

Blad1 E12:
=MAX(ALS((REST(KOLOM(Blad2!C12:Blad2!XFC12)-MIN(KOLOM(Blad2!C12:Blad2!XFC12))+1;2)=1);Blad2!B12:Blad2!XFB12;"")) + CTRL + SHIFT + ENTER

Blad1 F12:
=MAX(ALS((REST(KOLOM(Blad2!B12:Blad2!XFB12)-MIN(KOLOM(Blad2!B12:Blad2!XFB12))+1;2)=1);Blad2!C12:Blad2!XFC12;"")) + CTRL + SHIFT + ENTER

Ik begrijp net niet helemaal wat er nu precies gebeurd, maar het werkt!!

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 35% gewijzigd door danieluitdokkum op 29-10-2011 03:33 ]