• CallmeGod
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-12-2025
geachte tweakers,

Ik heb een vreemd probleem, Ik ben bezig met mijn schoonvader z,n pc te reparen deze liep telkens
vast bij de startup. en na wat onderzoek bleek de cpu veel te warm te worden.

De fan draaide gewoon niet van de cooler, dus een nieuwe cooler gekocht + een nieuwe kast.
Omdat we geen gezeur willen dat dadelijk de systeem te warm word.

Alles ontvangen en de onderdelen erin geplaatst. Nu gaat er geen enkele fan aan en ook de cpu cooler niet.
Deze netjes aangesloten op de moederbord 3 pin (fan) en 4 pin ( cpu) .

Geen enkele cpu fan aansluiting wil werken op de fans., ik had nog een paar molex splitters liggen (3pin)
en verrek de fans draaien . Maar de cpu fan heeft 4 pins maar ik kan nergens op internet deze vinden.

Kan iemand mij helpen ? waar ik deze kan kopen het gaat om de volgende

http://www.linhawstore.co...3_14_191&products_id=1250

maar dan met 4 pins voor me cpu cooler. Of heeft iemand anders een idee om dit probleem optelossen inplaats een nieuwe moederbord te kopen?

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-01 22:28
Zo'n splitter met 4-pins fan aansluiting ga je niet vinden. Die vierde pin is voor PWM, en dat kan je moederbord misschien wel aansturen, maar je voeding zeker niet.

Ik denk dat je toch op zoek moet gaan naar wat er de oorzaak van is dat de fan niet draait.
Geen enkele cpu fan aansluiting wil werken op de fans.,(..)
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Bedoel je dat je verschillende fans op de cpufan header geprobeerd hebt en dat er dan niet een draait, of heb je verschillende fanheaders op je moederbord en is er niet een die werkt? Dan lijkt er toch iets mis te zijn met de aansturing vanaf het moederbord.

• CallmeGod
BlueMotion schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 00:57:
Zo'n splitter met 4-pins fan aansluiting ga je niet vinden. Die vierde pin is voor PWM, en dat kan je moederbord misschien wel aansturen, maar je voeding zeker niet.

Ik denk dat je toch op zoek moet gaan naar wat er de oorzaak van is dat de fan niet draait.

[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Bedoel je dat je verschillende fans op de cpufan header geprobeerd hebt en dat er dan niet een draait, of heb je verschillende fanheaders op je moederbord en is er niet een die werkt? Dan lijkt er toch iets mis te zijn met de aansturing vanaf het moederbord.
bedankt voor je reply,

daarmee bedoel ik dat ik verschillende fanheaders op mijn moederbord geprobeerd heb maar geen enkele werkt. Alleen met die molex splitter.

Hoe kan ik de aansturing van het fanheaders regelen? is er een manier om dit probleem optelossen?
Of een andere oplossing dan de 4 pin molex splitter?

[ Voor 3% gewijzigd door CallmeGod op 28-10-2011 01:03 ]

• BlueMotion
Doet het moederbord het verder nog wel? Kan je gewoon opstarten als je de cpufan eens op zo'n molex splitter aansluit, zodat ie in ieder geval draait? Want als alle fanheaders niets doen, zou ik haast zeggen dat er meer dingen moeten zijn die het niet doen

• CallmeGod
BlueMotion schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 01:11:
Doet het moederbord het verder nog wel? Kan je gewoon opstarten als je de cpufan eens op zo'n molex splitter aansluit, zodat ie in ieder geval draait? Want als alle fanheaders niets doen, zou ik haast zeggen dat er meer dingen moeten zijn die het niet doen
De moederbord werkt uitstekend, kan de computer wel aanzetten alleen de temps schieten natuurlijk de lucht in zonder cpu fan.
Alleen kan ik de cpufan (4pin) nergens op aansluiten dat is het probleem.
De fans daarin tegen wel die zijn namelijk 3 pins. Verder is het echt alleen de fanheaders die ermee zijn opgehouden.( zoals ik nu zie en weet)

[ Voor 3% gewijzigd door CallmeGod op 28-10-2011 01:24 ]

• BlueMotion
Dat is vreemd, een 4pin fan moet gewoon werken op een 3pin header, hij gaat alleen op volle snelheid draaien. Maar dan kan je in ieder geval wel goed testen of de rest wel werkt.
Welke cpukoeler gebruik je? en welk moederbord?

[ Voor 18% gewijzigd door BlueMotion op 28-10-2011 01:39 ]

• CallmeGod
BlueMotion schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 01:34:
Dat is vreemd, een 4pin fan moet gewoon werken op een 3pin header, hij gaat alleen op volle snelheid draaien. Welke cpukoeler gebruik je? en welk moederbord?
Maar hoe moet dat passen dan ? dat begrijp ik niet de cooler ( scythe big shuriken rev2)
heeft een 4 pin aansluiting. Dat kan toch nooit http://www.thctalk.com/gallery/data/1104/medium/CIMG4847.JPG hierin?

of bedoel je iets anders"?

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-01 22:57

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hm? Op die foto is de bovenste stekker van je CPU fan? Dat heb ik nog nooit gezien :/ Dat onderste stekkertje kan/moet je aansluiten op het moederbord.

[ Voor 27% gewijzigd door MrVegeta op 28-10-2011 01:46 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• BlueMotion
Ik was er even van uitgegaan dat je precies zo een had als op de foto in de TS. Dit past idd niet, maar als je het stukje plastic aan de zijkant er uit knipt/snijdt past het wel, en dan werkt het ook.

@MrVegeta, nee dat is waarschijnlijk zijn splitter, en de onderste kan je dan een 3pin fan op aansluiten
Waar wou jij dat onderste stekkertje op het moederbord aansluiten dan. Dat is toch gewoon een fan header aan een draadje

[ Voor 22% gewijzigd door BlueMotion op 28-10-2011 01:49 ]

• CallmeGod
indd bluemotion, Ik heb het bijgeknipt en nu werkt de cpu fan! super.

Morgen even alles aansluiten ,hdd,s ,videokaart etc. en dan kijken als alles het nog doet.

Bij deze bedankt voor je hulp.
Pagina: 1