Voeding aan de ground aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:24

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Oke, ik weet niet helemaal of dit hier thuis hoort, maar toen ik duurzame energie en CV zag dacht ik...
ik waag het er op ;)

Ik heb een USB microfoon en die geeft altijd een 50Hz brom toon als ik iets op neem. Sluit ik hem aan op mijn laptop is dat probleem spontaan verdwenen.
Dus... ik denk, dat is een voeding probleem, en wel een probleem met de aarde.

Punt is, ik heb geen stopcontact met aarde tot mijn beschikking, nu zullen veel mensen denken dat ik dit ben: 7(8)7
dat is misschien ook wel zo, maar op dit moment kan ik geen grond aanleggen op een fatsoenlijke manier :(

DUS, ik besloot eens het verschil te meten van mijn voeding (een schroefje waarmee hij aan de computer kast vast zit) naar de radiator...
en ten eerste kreeg ik vonkjes aan de radiator kant
ten tweede zag ik dat er 0,5V constant verschil was.
Er is +- 115V verschil, foute meting :P

Ik heb dus besloten, op aandraden van een vriend, dat ik dat schroefje zou gaan verbinden aan de radiator. Dat soort dingen zie je wel vaker bij audio dingen dacht ik zo...
Natuurlijk alle stekkers er eerst uit, en een draadje voorzichtig verbinden, wederom met vonkjes! :/

Dus, mijn pc aangezet en de brom toon was nog maar 1/3 van wat het eerst was... opzich een verbetering, maar kan dit ook beter.

Ten eerste kom ik met vraag 1: Is het normaal dat mijn pc behuizing +0.5V is? :P
ik heb nog nooit een schok van mijn pc gehad overigens! maar ik vind het vreemd. Ik heb een thermaltake though power 1000W die destijds een euro of 150 kostte :)

Okeeee.... dus nu het plan om alles te aarden van mijn pc.... :7
Ik dacht aan gebruik te maken van zo'n multi stekker plug die 1 stopcontact in 3-en opsplitst oid. dat ik die zou kunnen open schroeven om daar mooi eens een degelijke grond kabel in te solderen die ik vervolgens aan mijn verwarming zou vast kunnen klemmen :P
In theorie is dat EXACT het zelfde als in de meterkast gebeurd, al maak je hem vaak vast aan de water leiding oid... maar goed.
Is dit een verstandig idee? (ik zie zelf ook wat haken en ogen ja)
Maar mocht iemand een beter idee hebben, en graag ook wat andere opties dan nieuwe stopcontacten, laat het me alsjeblieft weten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01
Zoek even hier op het forum op 'aarden+verwarming' en lees vervolgens dat het aarden aan je radiator een heel slecht idee is.

Zoek dus liever een manier om een geaard stopcontact te regelen. Misschien zit in een naastgelegen kamer wel een geaard stopcontact, of kun je via een centraaldoos in het plafond wel een aardedraad naar het juiste stopcontact leggen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet normaal dat er maar 0,5 V op je PC-kast staat, dat hoort namelijk +/- 115 V te zijn :7 (AC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
dreamscape schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 22:35:
Zoek even hier op het forum op 'aarden+verwarming' en lees vervolgens dat het aarden aan je radiator een heel slecht idee is.

Zoek dus liever een manier om een geaard stopcontact te regelen. Misschien zit in een naastgelegen kamer wel een geaard stopcontact, of kun je via een centraaldoos in het plafond wel een aardedraad naar het juiste stopcontact leggen.
Mja ik heb gelezen waarom het een slecht idee is... het zou de hele verwarming onder stroom zetten. punt is, dat stroom altijd de makkelijkste weg zoekt, dat is ook het idee van lassen: je kan gewoon het metaal aanraken tijdens het lassen zonder problemen.
Aan de andere kant begijp ik dat het niet zo prettig is.
Wat ik wel weet is dat de radiator geaard is!

Volgens een meneer zou ook de aardlek schakelaar moeten afslaan, maar dat doet hij niet bij mij, en dat doet ie wel als ik het testknopje indruk :)
De aarde van de stopcontacten die WEL zijn aangesloten zitten trouwens in de meterkast op de waterleiding, die daar het huis binnenkomt. Dit huis heeft geen grondpin...

Op deze verdieping heb ik 1 geaarde stopcontact kunnen vinden, maar om dat aan te sluiten gaat een heel karwei worden :-(

Ik hoop dat je mijn verwarring ook begrijpt aangezien er een zeer groot verschil is tussen de antwoorden :?
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 22:37:
Het is niet normaal dat er maar 0,5 V op je PC-kast staat, dat hoort namelijk +/- 115 V te zijn :7 (AC)
Joe, ik had hem op gelijkspanning staan 8)7
Op wisselspanning geeft hij idd 110-115V aan

[ Voor 3% gewijzigd door wootah op 27-10-2011 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
dat is normaal als je hem niet aard.

in je voeding zit een netfilter met oa 2 condensatoren.
1 van de nul naar de aarde en 1 van de fase naar de aarde. (aan beide kanten met oog op het omdraaien van de stekker). normaal gesproken is je aardpunt hetzelfde potentiaal als de nul. die condensator doet dus niks. dan valt er 230v over die andere. Als je de aarde niet aansluit krijg je een spanningsdeling met 115v op het aardpunt (= je behuizing).

aarden aan je waterleiding is in weze fout om 2 redenen. er wordt steeds meer kunststof gebruik ipv koper (ook bij reparaties). dat geleid natuurlijk niet. je bent dus niet zeker van aarding. En als de aarding van de waterleiding los zou raken zou je de waterleiding een potentiaal geven. (zeker als je meerdere apparaten erop aangesloten hebt kan de lading nog best groot worden). dat ga je merken als je gaat douchen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
timberleek schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 00:04:
dat is normaal als je hem niet aard.

in je voeding zit een netfilter met oa 2 condensatoren.
1 van de nul naar de aarde en 1 van de fase naar de aarde. (aan beide kanten met oog op het omdraaien van de stekker). normaal gesproken is je aardpunt hetzelfde potentiaal als de nul. die condensator doet dus niks. dan valt er 230v over die andere. Als je de aarde niet aansluit krijg je een spanningsdeling met 115v op het aardpunt (= je behuizing).

aarden aan je waterleiding is in weze fout om 2 redenen. er wordt steeds meer kunststof gebruik ipv koper (ook bij reparaties). dat geleid natuurlijk niet. je bent dus niet zeker van aarding. En als de aarding van de waterleiding los zou raken zou je de waterleiding een potentiaal geven. (zeker als je meerdere apparaten erop aangesloten hebt kan de lading nog best groot worden). dat ga je merken als je gaat douchen...
Jup, ik heb het verkeerd gezien zie ik net.
De radiator en waterleiding van de badkamer zijn geaard op de aardpin die hier in de grond zit, dat moet zo volgens de regels zover ik weet :)
DUS alle geaarde stopcontacten in het huis zijn wel goed aangesloten.

Maar laat ik mijn vraag dan zo stellen: is het mogelijk om fatsoenlijke en veilige aarde te krijgen zonder dat je je stopcontact vervangt?
Zo niet, dan weet ik genoeg.

Dan is het misschien een idee om een 50Hz filtertje te maken op mijn usb microfoon, want daar gaat het eigenlijk om op dit moment :+
Het is een speedlink pure voice usb mic zover ik had kunnen zien zit daar 1 chip op die usb en versterking regelt... waar zou ik dan een 50Hz filter kunnen plaatsen? en zijn die zo 123 te maken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
die mic geeft gewoon een audiosignaal uit. dus dat zou gewoon tussen de mic en je pc kunnen.
maar dat is geheel niet nodig. je hebt waarschijnlijk last van een aardlus.

ik weet zo 123 geen simpele oplossing om 'goede' aarde aan te leggen. de waterleiding is in weze ook geaard, maar het heeft een risico. Hij zal het er prima op doen, maar als de aarding een keer weg zou vallen zal het problemen geven. het is aan jou of je het doet of niet, je zou het heel even kunnen doen om te kijken of het dan weg is.

welke aansluitingen heeft de mic? gewoon 1 (stereo) jack toch?

een aardedraad trekken is in alle gevallen het beste. helemaal aangezien ongeaarde apparaten problemen kunnen geven (tijdje geleden iemand die zijn vga poort had opgeblazen door zo'n potentiaalverschil), maar ik kan me voorstellen dat je dat nogal ingrijpend vind.

Je kan ook eens kijken voor een klein audiotrafotje (let op, kan niet bij alle mic's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Ik heb een USB microfoon, dus ik dacht aan een filter op de voeding (dus usb).... 1 chip regelt de versterking en de usb host dus ik denk dat dat het makkelijkste is.
De binnenkant van de microfoon is niet zo heel bijzonder, en daarom ook wat minder desastreus :p
Geen idee of dit kan helpen, ik ben geen electro-wiz... maar ik schat in dat het hem in de versterking zit.

Ik heb ook andere sites gelezen over dit probleem... en sjonge jonge jonge, eigenlijk het zelfde als hier op tweakers, overal verschillende antwoorden. Ik dus eigenlijk bij dat ik het niet moet doen. beter veilig dan misschien veilig :)
Ik bedoel, de volgende thread: http://do-it-yourself.tri...77-44da-93b7-d9af1595aed6 met als quote:
I'm not an electrician, but I've designed and built high voltage high speed remote control systems for use in high radiation environments. I know a thing or two, okay, and about 10,000 times more about electricty than the guys who come out to your house to rewire your breaker box, yo.
lijkt het me niet verstandig om 1 enkel advies te volgen en gewoon niet zo iets doen :+
Bij mijn usb tv-kaart heb ik trouwens totaal geen last van vervelende ruis anders dan gewone kabel je aan ruis geeft, dus ja... alleen mijn mic nog :*)

[ Voor 6% gewijzigd door wootah op 28-10-2011 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Als je het op 'de juiste' manier wilt doen moet je gewoon de NEN1010 aanhouden (jammer genoeg niet gratis in te zien, maar waarschijnlijk wel delen van op internet te vinden).

ik zou denken dat je een ground lus hebt oid, maar aangezien het een usb mic is zou het probleem zich dan in de mic voor moeten doen. voor de ad converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
timberleek schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 08:46:
ik zou denken dat je een ground lus hebt oid, maar aangezien het een usb mic is zou het probleem zich dan in de mic voor moeten doen. voor de ad converter
Dus als je dit hebt: USB - chip met adc - mic
dat het dan tussen usb en de chip zit?

Wellicht dat ik hem ook eens aan een powered usb hub kan hangen... maar dat kan ik vanavond pas testen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door wootah op 28-10-2011 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

Ten 1e: Haal die aardlijn van je radiator af! Tenzij jij onder de douche lekker 115v door je lichaam heen wilt hebben :S .. Het is verboden om de aarde op je radiator aan te sluiten IVM brandgevaar en dus de mogelijkheid dat je onder de douche. Of bij aanraken van een waterleiding 115v door je heen krijgt.

Zorg er gewoon voor dat er een aardlijn word getrokken naar dat stopcontact. Is in de meeste gevallen een kleine moeite. Vaak kan je zo naar bijv de douche gaan om daar de aardlijnen op elkaar aan te sluiten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:50

Rmg

Neem een (optisch)geisoleerde/gescheiden usb hub met fatsoenlijke voeding en je brom is waarschijnlijk uit je mic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
D4NG3R schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:45:
Ten 1e: Haal die aardlijn van je radiator af! Tenzij jij onder de douche lekker 115v door je lichaam heen wilt hebben :S .. Het is verboden om de aarde op je radiator aan te sluiten IVM brandgevaar en dus de mogelijkheid dat je onder de douche. Of bij aanraken van een waterleiding 115v door je heen krijgt.

Zorg er gewoon voor dat er een aardlijn word getrokken naar dat stopcontact. Is in de meeste gevallen een kleine moeite. Vaak kan je zo naar bijv de douche gaan om daar de aardlijnen op elkaar aan te sluiten.
Hij is er al lang van af ;)
En neen, helaas is het niet makkelijk aan te sluiten hier. Anders had ik dat wel gedaan ;)
Rmg schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:01:
Neem een (optisch)geisoleerde/gescheiden usb hub met fatsoenlijke voeding en je brom is waarschijnlijk uit je mic
geen idee of mijn hub dat heeft... hij heeft in ieder geval gewoon een adapter voor de voeding. Ik dacht dat hij zelf eigenlijk geen stroom trok van de usb poort van de pc.
Als dat zou werken is het wel een makkelijke oplossing }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

wootah schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:37:
Hij is er al lang van af ;)
En neen, helaas is het niet makkelijk aan te sluiten hier. Anders had ik dat wel gedaan ;)
Staat je computer eventueel vlak bij een raam? Zo hebben wij op 1 kamer een kabeltje via het raam naar de regenpijp gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
D4NG3R schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:40:
[...]

Staat je computer eventueel vlak bij een raam? Zo hebben wij op 1 kamer een kabeltje via het raam naar de regenpijp gedaan.
Ja, maar de regenpijp is van pvc aan de onderkant ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:50

Rmg

wootah schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:37:
[...]

geen idee of mijn hub dat heeft... hij heeft in ieder geval gewoon een adapter voor de voeding. Ik dacht dat hij zelf eigenlijk geen stroom trok van de usb poort van de pc.
Als dat zou werken is het wel een makkelijke oplossing }:O
Kan je garanderen dat dat geen optisch geïsoleerde hub is ;)

http://www.bb-elec.com/product.asp?sku=UISOHUB4
http://www.thaieasyelec.n...G-USB-Isolator/p_202.html
http://www.circuitsathome.com/measurements/usb-isolator
http://www.elektor.nl/nie...saproblemen.1678970.lynkx

dit zijn wat voorbeeldjes van optisch geïsoleerde hubs. zitten in een andere prijsklasse dan de standaard hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Rmg schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:00:
[...]dit zijn wat voorbeeldjes van optisch geïsoleerde hubs. zitten in een andere prijsklasse dan de standaard hub
LOL dat kun je idd wel zeggen, de eerste link meteen 315$ hoppa :+

Deze ziet er wel goed uit: http://www.circuitsathome.com/measurements/usb-isolator
25$ voor de onderdelen en dan hoef je het alleen ff te solderen :)
Aangezien ik een mooie weller heb moet dat geen probleem zijn ;)
Ik ga eerst eens testen met een normale hub, en anders ga ik eens kijken of ik er zo een kan bestellen :)

bestel link: http://www.circuitsathome.com/products-page/usb-interfaces/
voor gesoldeerd kost wat meer :9

[ Voor 8% gewijzigd door wootah op 28-10-2011 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

wootah schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:48:
[...]

Ja, maar de regenpijp is van pvc aan de onderkant ;(
kabeltje langs/achter de regenpijp langs laten gaan en onderaan aan een metalen pin van minstens 30cm diep de grond in bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
D4NG3R schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:07:
[...]

kabeltje langs/achter de regenpijp langs laten gaan en onderaan aan een metalen pin van minstens 30cm diep de grond in bevestigen?
uhu, dus gaatje boren in het kozijn, kabel er doorheen, een metertje of 3 langs het raam laten lopen, dan nog 2 verdiepingen naar beneden en pin in de grond jassen :+
Als ik het voor 25$ kan fixen eventueel vind ik t ook best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caballeros
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Heb je alle usb poorten geprobeerd of alleen de front aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Caballeros schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:21:
Heb je alle usb poorten geprobeerd of alleen de front aansluiting?
Ik gebruik eigenlijk voornamelijk de usb poorten aan de achterkant met een asus P8P67 evo (sandy bridge) moederbord... Lijkt me sterk dat er uberhaupt verschil tussen zou zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
D4NG3R schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:07:
[...]

Gepruts dat tot niets leidt!
  1. Die metalen pin is bij een deugdelijke aarding meerdere meters lang.
  2. Extra aardpinnen moeten met blanke vertinde aarddraad verbonden worden met de centrale aarding..
  3. Aardraden in de installatie mogen alleen maar worden aangesloten op gewone geaarde groepen, waarvan de aarddraad uitkomt op de centrale aarding in de meterkast. Elke andere "creativiteit" is gewoon niet toegestaan. Het is uiteindelijk nauwelijks iets anders dan het hardnekkige, steeds weer opduikende, knoei-idee van een draadje naar de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Hey Techneut, ben het met je eens.
Na een beetje lezen ben ik er achter gekomen dat het idd een erg dom idee is...
Als de veiligheidsregels zeggen dat het niet mag dan zal daar wel een rede voor zijn :)

30cm leek mij ook al een beetje kort, vooral in het droge seizoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:42
Even met mijn boerenverstand over aardlussen. De brom die ontstaat in een aardlus is omdat de aarde van een apparaat meerdere paden kan volgen om tot (common) ground te komen, correct?

Hij bromt op je (aardloze) laptop niet meer. Ik neem aan dat je PC niet direct in het stopcontact hangt en je hier nog wel een stekkerblok tussen heb zitten met de rest van je rand apparatuur. Kan het dan niet zo zijn dat je een mooie aardlus creeërt via dat waarschijnlijk geaarde stekkerblok en je rand apparratuur? Bijvoorbeeld je monitor die via de netspanning en je monitor kabel (die ook geaard is) 2 paden creeërt. Of gaat dit verhaal niet op omdat je geen aardpin hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Sleepkever schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 17:22:
Kan het dan niet zo zijn dat je een mooie aardlus creeërt via dat waarschijnlijk geaarde stekkerblok en je rand apparratuur? Bijvoorbeeld je monitor die via de netspanning en je monitor kabel (die ook geaard is) 2 paden creeërt. Of gaat dit verhaal niet op omdat je geen aardpin hebt?
Kan ook zijn, ik heb wel een geaard stekker blok ja...
kan ik ook wel eens uitproberen, een apart verleng snoer voor de pc kabel van een ongeaard stopcontact :P
damn... nu al 2 mogelijke oplossingen die het probleem verhelpen zonder te rotzooien met aarde aanleggen :o
Ik ga het vanavond allemaal eens uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Tip: Draai de stekker van je pc eens om in het stopcontact, er is een kans dat dat de storing flink verminderd.
Edit: al je randapparatuur in hetzelfde geaarde verlengblok steken kan ook helpen.

Je hebt 2 goede manieren om een goede aarde bij je pc te krijgen:
- Bekabeling van het stopcontact vervangen tot je bij een aarde bent (minder werk dan je denkt, als je hulp hebt die het vaker doet ben je in een avondje klaar).
- Een verlengsnoer naar een geaard stopcontact leggen.

Alle andere opties varieren van slecht idee tot gevaarlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door SA007 op 28-10-2011 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
oke, dus ik heb even al mijn opties doorgelopen:
  • stekker van de pc omdraaien: geen verschil
  • stekker van de pc in een ongeaard contact steken: geen verschil
  • stekker samen met alle andere dingen in een geaard contact... dat had ik al!
  • contactdoos in een geaard contact steken: 50Hz is voor het grootste gedeelte weg, maar nog steeds aanwezig :?
  • gewone powered usb hub: 50Hz met nog een of andere hoge onregelmatige rommel er door heen
Ik had voor de zekerheid ook nog even mijn kast gemeten toen hij was geaard in het stopcontact en toen was het resultaat 0V :P
Dus eigenlijk is sowieso een optisch geïsoleerde hub het beste, zeker als die voeding een dikke elco heeft om het voltage te stabiliseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Hier is maar één goede oplossing voor: de microfoon goed afschermen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
bobo1on1 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 21:27:
Hier is maar één goede oplossing voor: de microfoon goed afschermen.
Mja ik begin nu een beetje het zelfde te denken....
Ik heb er een 3.5mm jack socket op gesoldeerd om hem te verbinden met mijn creative x-fi elite pro geluidskaart... Die heeft namelijk geen last van brom als ik hem gebruik met mijn studio microfoon :P
heloas, precies dezelfde 50Hz... naja, zelfs een beetje een vervormde 50Hz, voor de rest klinkt het wel goed...

wellicht moet ik maar eens een goedkope dynamische microfoon kopen, aangezien mijn geluidskaart een versterker heeft moet dat geen probleem zijn...

Weet iemand een microfoon die ook prima geluid opvangt van een wat grotere afstand? zodat ik niet er tegen aan hoef te hijgen? :P
Pagina: 1