RAID0 op Intel P67 (MSI P67A-GD65)

Pagina: 1
Acties:

• Dukeh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Dukeh

Press CTRL+ALT+DEL

Topicstarter
Dag Mensen,

Momenteel heb ik de volgende opstelling.

MSI P67A-GD65 B3
Intel Core i7 2600K
8GB DDR3 Corsair Vengeance
2x Hitachi 2TB SATAII schijven

Probleem; Ik kan geen RAID Array bootable krijgen als ik de maximale grootte (3.7GB) toewijs.
Als ik 2000GB kies voor de array staat er wel bootable bij, ga ik hoger dan dat dan lukt dat niet. Dan staat er gewoonweg bij de Intel controller (CTRL+I tijdens opstarten) bootable: no

Nu heb ik het zo gedaan;

Volume0: 2000GB met strip size 128kb
Volume1: de rest met strip size 64kb

Is dit een beetje goed ingesteld zo ? Dat ik niet hoger kan dan 2TB per array zal wel te maken hebben met de controller denk ik? En ja ik weet RAID0 is niet veilig, maar heb genoeg backups al ;) dus dat zit wel goed.

Bedankt alvast!

Asus Z97 Deluxe - Intel Core i7 4790K @ 4.4 Ghz - 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz - MSI GTX970 Gaming 4G

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

3,7 TB zul je vast bedoelen...

Maar de maximale grote van een Bootable (MBR) partitie is 2 TB.

• Dukeh

Dukeh

Press CTRL+ALT+DEL

Topicstarter
Oke. Mijn moederbord heeft wel UEFI, daar ben ik nu ook windows 7 op aan het installeren via USB Stick, maar dan zou t toch gewoon bootable moeten zijn toch? of zit ik er nu naast?

Asus Z97 Deluxe - Intel Core i7 4790K @ 4.4 Ghz - 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz - MSI GTX970 Gaming 4G

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Voor een partitie die bootable moet zijn heb je een MBR nodig ookwel master boot record, dit is de eerste sector op een partitie.
Hierin staan alle gegevens die nodig zijn voor het besturingssysteem om te kunnen booten.
Omdat dit opzicht nogal antiek is, heeft het een maximale grote van 2 TB.

Dus heeft niks met je hardware te maken...

• Dukeh

Dukeh

Press CTRL+ALT+DEL

Topicstarter
Oke dat is duidelijk :)

Maar is de Array die ik heb aangemaakt hierboven goed zo, of had ik het anders moeten instellen ?

Bedankt voor de quick reply!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wanneer jouw moderbord beschikt over een (U)EFI BIOS en je maakt gebruik van Windows 7 64bit, dan kun je wel een RAIDset van 3,7GB aanmaken, maar dient deze in te delen als GPT in plaats van MBR.

Windows 7 64bit kan booten vanaf een GPT volume/partitie als er een (U)EFI BIOS aanwezig is: MSDN: Windows and GPT FAQ :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Dukeh

Dukeh

Press CTRL+ALT+DEL

Topicstarter
Dank je voor de info, ben daar toenstraks inderdaad mee bezig geweest, heb toen tijdens het setup scherm van Windows 7 mijn schijf geconverteerd naar GPT met DiskPart, maar Windows blijft met een geel uitroepteken aangeven dat deze niet geinstalleerd kan worden op de schijf (3.7TB) vanwege de BIOS etc. Dit terwijl ik de setup wel degelijk in UEFI modus heb draaien.
Daar begrijp ik dus niets van.

Als ik tijdens de setup kijk bij \Windows\Panther\setupact.log (via cmd) dan staat er dit:

Callback_BootEnvironmentDetect: Detected boot environment: UEFI

Dus zit wel gewoon onder UEFI boot te werken.

Iemand enig idee? Diskpart geeft ook al aan dat de schijf GPT is. Ook al meerdere malen gereboot.
Maar de S-ATA controller blijft aangeven not bootable..

[ Voor 3% gewijzigd door Dukeh op 27-10-2011 22:57 ]

Pagina: 1