Kapotte HDD maar garantieregeling is 50% bijbetalen

Pagina: 1
Acties:

• bartvn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-01 15:09
Ik ben er 1,5 maand geleden erachter gekomen dat mijn HDD brak was. Kreeg namelijk een error in uTorrent dat er niks meer op de HDD kon geschreven worden. Na wat tooltjes gebruikt te hebben was de HDD inderdaad in slechte conditie en had nogal wat bad sectors.

Het HDD type is Samsung HD154UI Spinpoint 1,5TB.
Deze is ongeveer 1,5 jaar geleden gekocht voor €84 bij Redcoon.

Nu kreeg ik vandaag na een hele maand 8)7 wachten te horen dat de HDD inderdaad kapot was. Ik kreeg toen 2 voorstellen.
Ik krijg geen vervangend product maar ik kan wel €40 bijbetalen voor een soortgelijke HDD, betekent dus dat ik 50% van de aankoopprijs moet bijbetalen!
Het andere voorstel is dat ik €84 krijg teruggestort op mijn account in Redcoon, ik kan het geld niet terugkrijgen op mijn eigen rekening.

Ik ben hier niet mee ingegaan en heb verteld dat ik hier even over moet nadenken.

Maar nu ik me een beetje heb ingelezen is dit eigenlijk te schandalig voor woorden, want je hebt namelijk recht op een nieuw product binnen de garantie tijd. De regeling die ze nu willen maken betekent eigenlijk dat ze er zelfs winst opmaken!

Maar nu is mijn vraag, kun je nu door de stijgende HDD prijzen een nieuwe HDD vragen van 1,5 TB? Ook al kost deze nu €120? Dit is natuurlijk geen normale garantie situatie...

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

ik snap niet hoe je bij die prijs van € 120,-- komt

pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB

laat lekker die 84 euro op je account zetten en koop voor dat geld een 2 tb :)

goed, je hebt gewoon recht op een niewue 1,5 tb maar zo slecht kom je er in dit geval zeker niet van af

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maar Samsung geeft 36 maanden garantie :?
HDD 3 jaar
Schandalig idd van Redcoon dit..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Blijkbaar heeft Redcoon nogal barbaarse prijzen voor de HDD's...

Maar je moet gewoon eisen voor een vervangend product... Of op zen minst dat zij hem opsturen naar samsung voor reparatie.
Jij bent in je gelijk hier...

Laat ze anders dit maar lezen...
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 27-10-2011 22:21 ]

• bartvn
Ray schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 22:13:

goed, je hebt gewoon recht op een niewue 1,5 tb maar zo slecht kom je er in dit geval zeker niet van af
Ik krijg het geld niet op mijn eigen rekening maar op mijn webwinkel account. Zoiets kunnen ze toch niet maken? Ik moet bij hun weer een bestelling plaatsen.

http://www.redcoon.nl/B25...4-2TB-%28bulk%29_Vanaf-35
Dat is de vergelijkende HDD

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-01 23:50
Ray schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 22:13:

Ik zie geen Redcoon in dat lijstje staan. Bij Redcoon zijn die schijven dus wel zo duur.

Je hebt nog garantie en zij moeten zorgen voor een 1,5TB schijf of een vergelijkbare schijf zonder bijbetaling.
Het mag geen slechter product zijn. Met andere woorden 1.5TB of hoger zonder bijbetaling.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit is gewoon vuil spel van Redcoon, je hebt gewoon recht op een vervangende hardeschijf vergelijkbaar met de schijf die je nu hebt, maar omdat de prijzen van hardeschijfen de laatste dagen de pan uit reizen en men grote tekorten verwacht gaan ze dwars liggen.

Ik heb ook zaken bij hun besteld en gelukkig nog geen aftersale goeven te gebruiken, als ik dit zo lees spelen ze dat slecht. Normaal gesproken adviseer ik altijd via de leverancier te gaan tenzij fabrikanten goede RAM regelingen hebben zoals Western Digital, maar ik zou nu eens kijken of Samsung de hardeschijf ook zelf wil vervangen.

Het enige wat Redcoon mag en kan doen in dit geval is een vergelijkbare hardeschijf leveren of de koop overeenkomst verbreken en dan dienen ze het komplete aankoopbedrag aan jou terug te storten en niet in een soort van credit.

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 27-10-2011 22:32 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• bartvn
_Dune_ schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 22:30:
Dit is gewoon vuil spel van Redcoon, je hebt gewoon recht op een vervangende hardeschijf vergelijkbaar met de schijf die je nu hebt, maar omdat de prijzen van hardeschijfen de laatste dagen de pan uit reizen en men grote tekorten verwacht gaan ze dwars liggen.

Ik heb ook zaken bij hun besteld en gelukkig nog geen aftersale goeven te gebruiken, als ik dit zo lees spelen ze dat slecht. Normaal gesproken adviseer ik altijd via de leverancier te gaan tenzij fabrikanten goede RAM regelingen hebben zoals Western Digital, maar ik zou nu eens kijken of Samsung de hardeschijf ook zelf wil vervangen.

Het enige wat Redcoon mag en kan doen in dit geval is een vergelijkbare hardeschijf leveren of de koop overeenkomst verbreken en dan dienen ze het komplete aankoopbedrag aan jou terug te storten en niet in een soort van credit.
Ik had eerst geprobeerd om via de fabrikant alles te regelen maar om een of andere reden stond mijn HDD niet in de database van Samsung, ik werd dus gedwongen om dit met Redcoon te regelen.

Ik kan misschien wel eens via de klantenservice van Samsung gaan proberen, kijken hoe zij hier tegenover staan.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Is de hardeschijf misschien afkomstig uit een oem systeem HP, Dell of een ander merk? Het gaat zo te zien om een Samsung Ecogreen F2 EG hardeschijf, als ik mij niet vergis?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• bartvn
_Dune_ schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 22:50:
Is de hardeschijf misschien afkomstig uit een oem systeem HP, Dell of een ander merk? Het gaat zo te zien om een Samsung Ecogreen F2 EG hardeschijf, als ik mij niet vergis?
Nee, deze HDD is gewoon los gekocht. Het gaat om de Samsung HD154UI Spinpoint 1,5TB

Linkje:
http://www.samsung.com/nl...x.idx?pagetype=prd_detail

Deze HDD is raar genoeg niet meer te vinden in de Tweakers pricewatch.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoekende op het type HD154UI kom ik hier op: pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB :)

Als Redcoon je geen vergelijkbare hardeschijf kan leveren dan kun je de koopontbinden en voor het teruggekregen aankoopbedrag elders een hardeschijf halen. Hier dient Redcoon gewoon aan mee te werken.

[ Voor 35% gewijzigd door _Dune_ op 27-10-2011 23:03 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-01 11:35

Bolletje

Moderator Harde Waren
Het is trouwens je recht dat je het het geld gewoon terugkrijgt. Zie ook: http://www.rijksoverheid....ereenkomst-ontbinden.html
Uw rechten na ontbinding van de koopovereenkomst
Na ontbinding moet u het product teruggeven. Daarna kunt u uw geld terugkrijgen. Als de verkoper u een tegoedbon terug wil geven, kunt u zeggen dat u toch uw geld terug wilt. U heeft hier recht op.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
ik heb 3 maand geleden nog een 154ui naar samsung gestuurd netjes een nieuwe gekregen. kun je niet eisen dat ze hem kosteloos naar jouw sturen en dan verzenden naar samsung

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:14
Bolletje92 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 23:20:
Het is trouwens je recht dat je het het geld gewoon terugkrijgt.
Maar dat hoeft dus niet het volledige bedrag te zijn aangezien ts z'n harde schijf 1.5 jaar lang gewoon heeft kunnen gebruiken:
Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.
http://www.consuwijzer.nl...niet_goed_ondeugdelijk_is

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 15:11

DataGhost

iPL dev

Vooral met de gestegen prijzen zou ik uitkijken wat je doet met geld terug enz. Redcoon kan deze alsnog onder garantie gewoon claimen en krijgt dus gratis een nieuwe schijf, waar ze dus 40 euro winst op gaan maken.

Wel apart dat ie niet in de database van Samsung stond trouwens, wellicht hebben ze OEM-schijven gekocht en daar geeft Samsung geen garantie op, dat moet de shop zelf doen.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wel apart dat ie niet in de database van Samsung stond trouwens, wellicht hebben ze OEM-schijven gekocht en daar geeft Samsung geen garantie op, dat moet de shop zelf doen.
Als ze echt een partij hardeschijfen als oem opgekocht hebben, dan dragen zij volgens mij ook alle garantie verntwoordelijkheden, afgezien dat de leverancier altijd verantwoordelijk is tegenover de consument, betekend dit volgens mij dat Redcoon de hardeschijf niet bij Samsung kan claimen.

Dit zal waarschijnlijk ook betekenen Redcoon de hardeschijf een stuk goedkoper heeft kunnen inkopen. Maar een ding blijft zeker men is verplicht voor garantie claims produkten een x periode nog beschikbaar te hebben en zo oud is deze hardeschijf niet.

Overigens als je €80,- terug kunt krijgen, dan kan dat ook de betreffende hardeschijf wordt elders nu voor rond de €50 - €55 verkocht, maar wacht daar niet te lang mee, want het gaat hard op het moment met voorraden en prijzen.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 28-10-2011 09:47 ]

• bartvn
Vandaag kreeg ik het volgende te horen van Redcoon:

Ik kan de restwaarde van de HDD terugkrijgen, dit is maar liefst €13,88!?
Degene aan de telefoon snapte ook niet waarom ik €84 terugkreeg, ze gingen dit nog verder nakijken of dit wel klopt. Ben benieuwd, maar er zal waarschijnlijk niks uitkomen.
Betekent dus of ik moet bijbetalen of ik krijg de restwaarde terug,

Wat kun je anders doen dan Redcoon attenderen op de garantieregels?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-02 14:26

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wat is dat belachelijk zeg... De wet verplicht hen gewoon om een zelfde of minimaal gelijkwaardig product aan jou te leveren in dit geval.

Jij als klant hebt de keuze (NIET DE VERKOPER) om eventueel de koop te ontbinden en een soort van dagwaarde terug te krijgen, namelijk evenredig aan de tijd dat je het product hebt kunnen gebruiken t.o.v. de te verwachten levensduur. Maar zoals ik zei heeft alleen de klant die keuze, niet de verkoper!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Schandalig dit. Ik zie in ieder geval een thuiswinkelwaarborg logo staan.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-02 08:41
Een beetje HDD moet toch wel 5 jaar meekunnen. 5 jaar = 60 maanden. Je hebt de HDD 1,5 jaar = 18 maanden kunnen gebruiken. Redelijkerwijs mogen ze dan blij zijn als je een bod van (1-18/60)x€ 84 = € 58,80 accepteert! Een beetje bedrijf zou je overigens gewoon het aankoopbedrag teruggeven.

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Frankster schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 16:23:
Een beetje HDD moet toch wel 5 jaar meekunnen. 5 jaar = 60 maanden. Je hebt de HDD 1,5 jaar = 18 maanden kunnen gebruiken. Redelijkerwijs mogen ze dan blij zijn als je een bod van (1-18/60)x€ 84 = € 58,80 accepteert! Een beetje bedrijf zou je overigens gewoon het aankoopbedrag teruggeven.
En dan nog is het aan de klant om dat wel of niet te accepteren. De verkoper mag dat niet als enige mogelijkheid aanbieden maar slechts als een extra optie naast het leveren van een minimaal gelijkwaardig product.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-02 10:22
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:19 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-02 20:57
Poeha hier en Poeha daar, ze hebben gewoon de schijf te laten fixen / repareren of de klant een vervangt product te leveren.

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

bartvn schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 22:07:
Dit is natuurlijk geen normale garantie situatie...
@bartvn; gewoon je geld terugeisen, zo te zien hebben ze geen gelijkwaardig product :) Geld terug heb je recht op zoals al eerder gezegd is. Vervolgens ergens anders een 2TB schijf kopen voor 20 euro bijbetalen en je bent blij :)

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Indien Redcoon niet ingaat op je verzoek om zich te conformeren aan de geldende garantierichtlijnen (En dan bedoel ik hier de wettelijke, en niet de regelingen die ze zelf hebben bedacht) ligt het het meest voor de hand om het bij de geschillencommissie voor te leggen. Naar ik vermoed betekent het thuiswinkel-waarborg ook dat ze hieraan mee moeten doen.

Natuurlijk kun je praten over wat je allemaal kunt eisen, maar als ze daar niet op ingaan....? Wat dan? Dreigen met een advocaat. Tja, je gelijk hebben is 1 ding. Om het te krijgen een tweede. Daarbij zullen de kosten dan ook oplopen.

Persoonlijk verwacht ik niet dat een rechtsbijstandverzekering hier veel mee doet, maar dat is natuurlijk ook een alternatief als je die hebt en de dekking ruim genoeg is.

Persoonlijk is mijn ervaring dat het sturen van een aangetekende brief met een duidelijke probleemstelling i.c.m. de geldende wettelijke regelingen wel effect wil sorteren. Telefonisch lijkt in dit geval niet de weg te zijn die je moet bewandelen.
Succes!

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

JvW schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 16:54:
Telefonisch lijkt in dit geval niet de weg te zijn die je moet bewandelen.
Vooral omdat degene die je aan de telefoon zal krijgen totaal geen bevoegdheid heeft om wat voor beslissing dat ook te nemen en je waarschijnlijk nooit terecht zult komen bij iemand die dat wel kan doen.

Dit zijn typisch van die gevallen die zomaar opeens helemaal goed opgelost worden als een programma als Kassa! erachteraan gaat, maar zomaar een klant geven waar hij wettelijk recht op heeft, ho maar... Dozenpushers... :/

[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 28-10-2011 17:01 ]

Pagina: 1