Wat denken jullie over de toekomst van saab ? zal het ooit goed komen met dit automerk?
stel je bent ceo van saab wat zou jij doen?
stel je bent ceo van saab wat zou jij doen?
https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection
De 9-5 zou gelanceerd worden voordat de Opel Insignia op de markt kwam.Saab schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 22:57:
Bij de nieuwste 9-5 zie ik toch helaas veel details die je bij andere merken ook ziet.
Ik denk dat je je hierin vergist.Femme schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 23:59:
Saab is volstrekt kansloos.
Het merk maakt geen aansprekende producten en is daar in zijn eentje ook niet toe in staat. Het is ondenkbaar dat Saab kan concurreren met de slagkracht van VAG, BMW en in mindere mate Volvo. Als Saab wil slagen als de halve premium fabrikant die het wil zijn dan zal het modellen moeten leveren waarvan het ontwerp, de technologie en de afwerking mee kan met de veel grotere Duitse fabrikanten. Saab is momenteel niet eens in staat om zijn eigen werknemers te betalen laat staan nieuwe modellen te ontwikkelen.
En daar heb je het argument te pakken waarom Saab juist wel bestaansrecht heeft.Hopelijk komt er snel een eind aan deze soap. Er zijn ook gewoon teveel automerken. Wat is nu in hemelsnaam het onderscheidende vermogen van merken zoals Peugeot, Citroën, Renault, Seat, Skoda, Opel en al die Aziatische meuk. Het zijn zielloze of teloorgegane merken waar wat aan gesleurd wordt met marketingcampagnes maar uiteindelijk maken ze inwisselbare gebruiksvoorwerpen die gekocht worden door een opportunistisch publiek dat geen enkele binding heeft met het merk en in een oogwenk overstapt naar een concurrent.
Abort, Retry, Quake ???
Verwijderd
Dat Saab de eigen werknemers niet kan betalen heeft natuurlijk he-le-maal niks te maken met het wel of niet ontwikkelen van aansprekende modellen. Ik denk dat Saab door het "net even anders" principe dat ze hanteren gewoon een te kleine markt aanspreekt. Ik zie het meer als een soort Lancia-achtig merk naast een volumemerk als Fiat of Volkswagen, maar zelfstandig kunnen ze het vergeten. Daarom had ik het wel leuk gevonden als Saab naast Volvo in Chinese handen zou zijn gekomen. Dat klopt voor mijn gevoel gewoon helemaal.Femme schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 23:59:
Saab is volstrekt kansloos.
Het merk maakt geen aansprekende producten en is daar in zijn eentje ook niet toe in staat. Het is ondenkbaar dat Saab kan concurreren met de slagkracht van VAG, BMW en in mindere mate Volvo. Als Saab wil slagen als de halve premium fabrikant die het wil zijn dan zal het modellen moeten leveren waarvan het ontwerp, de technologie en de afwerking mee kan met de veel grotere Duitse fabrikanten. Saab is momenteel niet eens in staat om zijn eigen werknemers te betalen laat staan nieuwe modellen te ontwikkelen.
Teloorgaande merken? Ik vind het erg raar dat je Saab (trouw publiek, onderscheidende fabrikant) vergelijkt met fabrikanten die volgens jouw woorden inwisselbare gebruiksvoorwerpen maken. Juist Saab moest het hebben van de typische Saab-koper die net even wat anders wilde dan de zoveelste BMW 520 of Audi A6. Een keuze voor BMW of Audi zou je, als je het scherp wil stellen, fantasieloos kunnen noemen.Hopelijk komt er snel een eind aan deze soap. Er zijn ook gewoon teveel automerken. Wat is nu in hemelsnaam het onderscheidende vermogen van merken zoals Peugeot, Citroën, Renault, Seat, Skoda, Opel en al die Aziatische meuk. Het zijn zielloze of teloorgegane merken waar wat aan gesleurd wordt met marketingcampagnes maar uiteindelijk maken ze inwisselbare gebruiksvoorwerpen die gekocht worden door een opportunistisch publiek dat geen enkele binding heeft met het merk en in een oogwenk overstapt naar een concurrent.
Ik denk het ook, maar het zal nu heel moeilijk worden. Hoe langer dit duurt, hoe moeilijker het wordt om kopers te vinden voor de auto's die ze zouden kunnen maken met een goede investeerder. Ik bedoel: wie durft het nu aan om nu (of na een eventuele redding) een nieuwe Saab te kopen en maar te hopen dat het goed blijft gaan ivm fabrieksgarantie e.d.?Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 08:17:
Ik denk dat ze nog wel te redden zijn, met inderdaad een goede investeerder (beetje zoals Volvo heeft gehad). Zoals de nieuwe 9-5, prachtige auto alleen jammer dat GM er het halve interieur van de Insignia in gezet heeft. En er mag nu ein-de-lijk vernieuwd worden (is volgens mij een erg belangrijk model)
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door houthakker op 28-10-2011 09:23 ]
Een BMW/Volvo of VAG is net zo zielloos als een Subaru/Toyota/Mazda. Alleen de marketing afdeling wilt je anders laten gelovenVerwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 08:58:
Amen, beetje denigrerend hoe Femme reageert over ander merken dan BMW, VAG of Volvo. Ben zelf in ieder geval blij om niet in een saai VAG-product te rijden! (Deze opmerking slaat, net als Femme's reactie, nergens op ik weet het daar om plaats ik hem ook)
Vaak bu'j te bang!
Beetje apart inderdaad, hij noemt juist een aantal merken die gewoon een rijkere historie hebben dan vag / bmw en meer innovaties achter hun naam hebben staan. Ook die merken hebben gewoon een trouwe schare liefhebbers. Gewoon wat verder kijken dan het bmw logo op je motorkap en je ziet dat er meer is. Zelfs uit japan / azië kwamen en komen leuke modellen, naast de "gewone" modellen.Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 08:58:
Amen, beetje denigrerend hoe Femme reageert over ander merken dan BMW, VAG of Volvo. Ben zelf in ieder geval blij om niet in een saai VAG-product te rijden! (Deze opmerking slaat, net als Femme's reactie, nergens op ik weet het daar om plaats ik hem ook)
Zo dat is veel bullshit in een paar zinnen!aZuL2001 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 01:15:
[...]
De 9-5 zou gelanceerd worden voordat de Opel Insignia op de markt kwam.
Op het laatste moment is dat veranderd. Zal wel een strategische beslissing geweest zijn.![]()
De Insignia is meer Saab dan Opel.
Alleen is de Saab voorzien van betere onderdelen. Daar hebben ze bij Opel nogal op bezuinigd.
[...]
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Verwijderd
De Chinezen betalen 100 miljoen euro voor 100% aandelen Saab AB en Saab Great Britain.
Het is zover: de Chinezen hebben Saab in handen. De deal is rond. De kogel door de kerk. Tenminste, als er goedkeuring komt. De intentieverklaring is in ieder geval getekend en als de vrijwillige reorganisatie door mag gaan en alle aandeelhouders van SWAN en alle betrokken overheden de deal goedkeuren is Saab dus binnenkort in Chinese handen. De 100 miljoen wordt door Youngman en Pang Da uitbetaald in termijnen, Swan wilde dat graag om de lange termijn financiering te garanderen. Als de deal rond is zijn Youngman en Pang Da volledig eigenaar en heeft Victor Muller in feite niets meer met Saab te maken al meldt hij in een radio interview wel betrokken te blijven. Overigens is 100 miljoen aanzienlijk minder dan het bedrag van 245 miljoen dat eerder gemeld werd.
Guy Lofalk heeft zijn aanvraag om de reorganisatie te beëindigen ingetrokken. Dat zou kunnen betekenen dat de rechtszaak van vanmiddag ook van de baan is. Wel moeten de schuldeisers maandag waarschijnlijk nog hun goedkeuring voor het plan geven.
De intentieverklaring is geldig tot 15 november. Er worden nieuwe aandelen uitgegeven die door GEM Global Yield Fund Limited worden gekocht en vervolgens direct worden verkocht zodat Saab weer wat geld in kas heeft. North Street Capital heeft zich teruggetrokken en zal de beloofde 60 miljoen dollar niet investeren.
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2011 11:43 ]
Abort, Retry, Quake ???
Oh, maar ik doel niet zozeer op de Opel Insignia. Ken die auto niet zo goed en ik denk dat ik dat ook zo hou. Ik vind de Saab 9-5 zonder meer een fraaie auto.aZuL2001 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 01:15:
[...]
De 9-5 zou gelanceerd worden voordat de Opel Insignia op de markt kwam.
Op het laatste moment is dat veranderd. Zal wel een strategische beslissing geweest zijn.![]()
De Insignia is meer Saab dan Opel.
Alleen is de Saab voorzien van betere onderdelen. Daar hebben ze bij Opel nogal op bezuinigd.
En daar heb je het argument te pakken waarom Saab juist wel bestaansrecht heeft.
Het is alleen hopen dat ze de kans nog krijgen om zich te bewijzen.
Met wat er in de pijplijn zit (zo goed als klaar is) zou dat goed moeten komen.
https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
En zoals gewoonlijk heeft de pers een snelle kop.
Nog even geduld (of Keep Calm and Carry On )aZuL2001 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:00:
Overigens zijn er nog wel een paar haken en ogen aan de overeenkomst met Pang Da & Youngman.
GM (again), Zweedse regering (hebben zich ook van hun beste kant laten zien het afgelopen half jaar), Europese InvesteringsBank en de Chinese overheid moeten nog instemmen.
Geklooi ? Kun je daar meer over uitweiden ? Volgens mij ben je niet goed op de hoogte wat er de afgelopen tijd gebeurd is.mr_obb schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:15:
Heeft Victor Muller hiermee nou € 300 miljoen verloren op zijn geklooi met Saab?
Nieuwe 9-3 gaat belangrijk zijn inderdaad.MrFl0ppY schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:23:
Het zal afhangen van het succes van de volgende 9-3 ben ik bang. Als ze die weten neer te zetten en het is een succes zal Saab nog best een tijdje mee kunnen draaien als kleine fabrikant. Maar als de 9-3 te laat wordt geïntroduceerd of al verouderd is bij de introductie is het over en uit ben ik bang.
De Phoenix ? Dat was een concept. Wel fully working overigens.De ideeën voor zover ik ze gezien heb zijn wel positief. Zoals Het idee om niet zelf het wiel uit te vinden maar de motors bij BMW te betrekken klinkt goed. Nauwelijks ontwikkeling en gegarandeerd een goede motor. Verder zagen de eerste ontwerpen er ook erg goed uit.
[ Voor 39% gewijzigd door aZuL2001 op 28-10-2011 14:38 . Reden: aanvulling ]
Abort, Retry, Quake ???
Als je als zakenman €300 miljoen verliest op een investering van €400M, dan ben je aan het klooien geweest. Vanuit een emotioneel oogpunt of als Saab-liefhebber is het mooi wat hij gedaan heeft, maar zakelijk gezien is het een drama.aZuL2001 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:26:
Geklooi ? Kun je daar meer over uitweiden ? Volgens mij ben je niet goed op de hoogte wat er de afgelopen tijd gebeurd is.
Zonder wat hij gedaan heeft was het al afgelopen geweest. GM was de zaak aan het sluiten/stoppen.
bron''We hebben Saab gekocht voor 74 miljoen dollar (circa 52 miljoen euro), maar in de tussentijd is er veel geld in Saab gestoken. Ik schat dat bedrag op ongeveer 120 miljoen euro.''
Het verlies komt daarmee op ongeveer 70 miljoen euro. Als grootaandeelhouder leed Muller naar eigen zelf ook een aanzienlijk verlies.
[ Voor 9% gewijzigd door aZuL2001 op 28-10-2011 15:10 . Reden: linkje added ]
Abort, Retry, Quake ???
Maar jouw post beantwoord wel mijn vraag. Hij heeft dus in ieder geval ruim 70M verloren op deze deal.Op 26 januari 2010 meldde General Motors dat Saab Automobile wordt overgenomen door Spyker Cars. GM stopt direct met de afbouw van de activiteiten van Saab. Spyker Cars neemt Saab Automobile AB over voor 400 miljoen dollar. Spyker Cars krijgt in 2010 vrijwel alle stemrechten en een belang 74 miljoen dollar (18,5%) en is verplicht om voor eind 2016 de overige preferente aandelen (326 miljoen dollar) over te kopen van General Motors. GM heeft op haar Saab-aandelen recht op een verplicht dividend van 6% vanaf 2012 tot 12% vanaf 2014[16]. De 400 miljoen dollar wordt geleend van de Europese Investeringsbank (EIB) met een behulp van garantie van de Zweedse overheid.[16] De overname moet volgens plan op of voor 15 februari afgerond zijn.[16] Spyker Cars N.V. zal op de Algemene vergadering van aandeelhouders voorstellen om de naam te wijzigen in "Saab Spyker Automobiles N.V.".
[ Voor 5% gewijzigd door mr_obb op 28-10-2011 15:20 ]
Spyker is toch verkocht? De constructie met SWAN (Swedish Automobile) is me niet helemaal duidelijk, maar als ik het goed begrijp heeft Victor Muller een soort moederbedrijf opgericht waar zowel Saab als Spyker onder vielen en heeft die maatschappij Spyker aan een Amerikaanse investeringsmaatschappij verkocht, waardoor Victor Muller nu inderdaad niks meer "heeft", behalve zijn functie als CEO bij Spyker natuurlijkmr_obb schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:52:
[...]
Als je als zakenman €300 miljoen verliest op een investering van €400M, dan ben je aan het klooien geweest. Vanuit een emotioneel oogpunt of als Saab-liefhebber is het mooi wat hij gedaan heeft, maar zakelijk gezien is het een drama.
Daarom eigenlijk ook mijn vraag, omdat ik niet goed doorzie hoeveel Spyker al heeft ingelegd.
Abort, Retry, Quake ???
Virussen? Scan ze hier!
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Nu.nl is nu niet de meest betrouwbare bron gebleken in de afgelopen 1.5 jaar wat Saab betreft.
Abort, Retry, Quake ???
GM heeft een aantal Saab-patenten in handen. Als Chinezen die in handen krijgen, zijn ze direct niks meer waard. In het belang van de patenten en dus GM, dan maar de stekker er uit..ErgoStijn schreef op maandag 19 december 2011 @ 19:58:
Maar schiet GM hier nu nog iets mee op? Nu kunnen ze er uberhaupt geen geld meer mee opstrijken. Maar vindt het jammer, prachtig merk saab.
Ey!! Macarena \o/
Nee?aZuL2001 schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 00:13:
[...]
Nu.nl is nu niet de meest betrouwbare bron gebleken in de afgelopen 1.5 jaar wat Saab betreft.
Ze hebben in Zweden de handoek nog niet in de ring gegooid...
bronDe Zweedse rechtbank is zojuist akkoord gegaan met de faillissementsaanvraag. Dat betekent een definitief einde van dit seizoen van de Saabsoap. Of daar een vervolg op komt moet nog maar blijken. Victor doet vanavond het licht uit in Trollhättan…
UHm jarenlang heeft GM alle winst weggesluisd van Saab en het bedrijf kapot laten gaan ten faveure van het amerikaanse mamabedrijf.julian19haas schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 19:02:
Victor had het ook over de zweedse wet die een faillissement ongedaan kan maken. ik blijf het belachtlijk vinden dat GM tegen bleef stribbelen en tegen alles nee zei. alsof ze wouden dat saab kapot ging ? ik blijf hierbij mijn vraagtekens hebben.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Dit heb ik idd ook horen zeggen, ook een mooi voorbeeld is dat de opel insignia dezelfde technieken heeft als ik meen de saab 9-5. Onderdelden zijn letterlyk te wisselen. Echter heef GM ervoor gekozen eerst de opel aan te bieden, en als de markt al veel te lang een opel op de markt heeft pas naar saab te kijken, waardoor de kans voor saab dan weer veel te klein was om een succes te worden.Flagg schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 19:40:
[...]
UHm jarenlang heeft GM alle winst weggesluisd van Saab en het bedrijf kapot laten gaan ten faveure van het amerikaanse mamabedrijf.
Ja ze hebben Saab bewust kapotgemaakt, simpelweg uitgekleed en gaan lopen met de techologie van Saab.
Hier komt iig nooit een Opel (of ander GM apparaat voor de deur)
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq