Overclock E6400 trager dan stock?

Pagina: 1
Acties:

• Caelyn
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-08-2025
Hallo,

Ik heb sinds een weekje een nieuw mobo, met mogelijkheid tot het overclocken van mijn systeem. Nu was ik dit aan het doen, en ik heb uiteindelijk maar eens een uitgebreide benchmark gedaan. Hieruit is gebleken dat alles behalve het geheugen trager is dan werken dan de originele setup...

Heeft iemand enige tips waar dit aan zou kunnen liggen?

Originele setup:

MSI G41M-P28
Intel C2D E6400 @ 2.13GHz
GEIL Black Dragon 4gb 1066MHz kit
Geforce 9400 GT 1GB
FSB:Multiplier : 266:8

De overclocked benchmark is gedraaid op 325MHz FSB met nog steeds 8 als multiplier.

Vergelijkingsafbeelding hieronder... Rood is met overclock, groen zonder...

Afbeeldingslocatie: http://www.caelyn.nl/overclock.png

Heeft iemand een idee waar dit vandaan zou kunnen komen?

If it ain't broken, fix it until it is!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
wat heb jeg gedaan met je geheugen multiplier dan bij die overklok?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Caelyn
De geheugen multiplier staat volgens het bios op AUTO, wat in de praktijk neer komt op 1:2.00

Waarmee bij overclock het geheugen op 1302 MHz draait overigens... ipv 1066

[ Voor 29% gewijzigd door Caelyn op 27-10-2011 21:42 ]

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
in de afbeelding staat rood @ 2.13 wat originele snelheid is, kan het zijn dat jij doodleuk de kleurtjes door elkaar haalt?

ja, daag.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Caelyn schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 21:41:
De geheugen multiplier staat volgens het bios op AUTO, wat in de praktijk neer komt op 1:2.00

ik betwijfel of dit mogelijk is, misschien moet je je even verder verdiepen in het overklok verhaal. met jouw geheugen op 1300 MHz gaat jouw pc niet booten, het geheugen kan die snelheid gewoon niet aan.

vermoedelijk kiest je bios een lagere geheugen multiplier waardoor je effectieve bandbreedte lager komt te liggen...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Caelyn
Sorry voor de lange stilte... tijdje van huis geweest ;)

Ik weet zeker dat het geheugen het wel aan kan... ook met de multiplier vastgezet boot ie gewoon, en GEIL geeft zelf aan dat 1333 met overclock geen enkel probleem moet zijn...

Als ie het niet zou halen, zou ik ook geen performance increase mogen zien lijkt me...

@ Remmes_NT Ik weet zeker dat ik de kleuren niet door elkaar haal... de @ 2.13 is wat de CPU zelf aangeeft, en het programma neemt dit over... Ik merk het ook in alle performance setings in games dat de overclock beroerder draait, ik kan op stock bijvoorbeeld ArmA2 wel draaien, maar met overclock niet, dan is ie echt gewoon onspeelbaar traag... terwijl op stock ik met een beetje tweaken van de settings nog een redelijke gameplay eruit weet te krijgen...

Weird, I know...

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-01 15:11
Caelyn schreef op donderdag 10 november 2011 @ 14:53:
@ Remmes_NT Ik weet zeker dat ik de kleuren niet door elkaar haal...
Ik geloof er geen zak van. ;)

Wel iets om rekening mee te houden: dat "@ 2.13GHz" zit in de naam van je CPU gebakken, dus ookal zet je dat ding op 5GHz, dan nog geeft dat programma als die gewoon de naam uitleest 2.13GHz aan. Als 'ie netjes met cpuid bus en multi de echte frequentie gaat berekenen, dan zit je goed.

En eh, zomaar een gokje: je RAM staat een dividertje lager en je CPU draait netjes 10% harder.

Zou je is een screenshot van CPU-Z willen geven (stock en OC)?

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-01 11:23

fynrd1

Fooled by Randomness

Wat voor voeding heb je?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-01 22:35
Die rode balk slaat volgens mij toch echt op de stocksnelheid van andere users :+ En this computer is hetgeen je computer op dat moment haalt. Wedden dat als je stock draait je bij de eerste rating geen 703.3 gaat halen?

Test eens met andere programma's zoals superpi mod.

http://specs.tweak.to/16567

• Caelyn
nevermind guys...

zoveel ongeloof over de geleverde data heb ik niet vaak gezien

Ik heb de screenshot gemaakt op de NIET overgeclockte machine, vandaar de aanduiding THIS COMPUTER. De rode balk is MIJN pc, op overclock, met de resultaten lokaal opgeslagen zodat ik de vergelijking kon maken... daarna nog een keer gedaan, zonder overclock, om deze vergelijking te maken (de groene balk dus...) er is in geen van de gevallen ook maar iets aan data van andere gebruikers bij komen kijken.

en ik heb nog een aantal anderen gevonden in de tussentijd die dezelfde ervaringen hebben, zowel met dit als met andere moederborden...

Ik heb intussen besloten dat ik het heerlijk stock houd, omdat met andere benchmarks (en andere, zwaardere voedingen bijvoorbeeld) deze trend zichtbaar blijft...

Dus, oorzaak onbekend, probleem opgelost...

jammer dat er van uit gegaan is dat mijn data en ervaring BS is... Wie wil mag overigens, onder het genot van een goeie bak koffie, het hier @ home, live komen bekijken :)

[ Voor 25% gewijzigd door Caelyn op 30-11-2011 22:10 ]

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 22:07
Iets te ver weg voor mij.. Helaas :)

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-01 13:38
Caelyn schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 21:41:

Draait je geheugen met een multiplier van 2 niet op 650Mhz? Dan is ons ongeloof over de geleverde data terecht B) Waarom probeer je niet een FSB van 333 Mhz, wellicht een lagere multiplier voor je CPU, en een manual geheugenmultiplier van 2? Met een multiplier van 7 zit je dan op 2,33 Ghz en zou je wél in alle benches hogere performance moeten zien.

• Caelyn
hmmm you actually might have a point. Ik geloof dat de 1302 op de 2 multiplier op mem is, maar ik zou er inderdaad naast kunnen zitten... Indien zo, strike last comment :P

Ik zal het straks, na het piepers jassen, eens proberen, het klinkt iig logisch wat je zegt :)

Thnx voor het meedenken :)

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-01 17:39
Plaats even een CPU-z screenshot (cpu als mem) of post de validate link.

Voorbeeld:

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2114500

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Verwijderd

Pruimenvlaai schreef op donderdag 01 december 2011 @ 15:55:
[...]

Draait je geheugen met een multiplier van 2 niet op 650Mhz? Dan is ons ongeloof over de geleverde data terecht B) Waarom probeer je niet een FSB van 333 Mhz, wellicht een lagere multiplier voor je CPU, en een manual geheugenmultiplier van 2? Met een multiplier van 7 zit je dan op 2,33 Ghz en zou je wél in alle benches hogere performance moeten zien.
Auto zou x4 moeten doen (266x4 = 1066). Als het wel x2 doet zou dat een mogelijke verklaring kunnen zijn. Maar dan is die benchmark ook wel geheugenafhankelijk. Ik ken die verder niet, dus zou kunnen.

Maar probeer eens een andere benchmark, gewoon superpi 1m bijvoorbeeld. En ook cpu-z screenshots van cpu en ram inderdaad.

En welke vcore gebruik je? Mijn idee is nl. dat het mobo de boel wel eens zou kunnen throttelen als je met auto werkt, die geeft nl. meestal veel te veel en jouw mobo heeft niet echt een goede cpu stroomvoorziening. Met RealTemp bvb. kun je zien of de multiplier wel op z'n hoogste blijft tijdens een benchmark.

• Caelyn
Okee... hier de stock: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2126955
En dit is met OC, zoals aangeraden door dhr. Vlaai ;) : http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2126976

Uitkomst superpi 1m op OC: 26.574s
uitkomst zonder: 29.212s

Ziet er naar uit dat dit wel verschil geeft zoals ik wil ;)
Ik weet niet of dit een groot verschil is tbh...

De Vcore = 1,325V, zover ik heb kunnen zien geen drop in multiplier.

Ik ga het nu nog een keer met multiplier op 8 bekijken, just for the fun. Results will follow...

:)

• Caelyn
dus... ik snap em niet meer xD

CPU-z link: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2126996
SuperPI met 8x multiplier: 22.697s

Eerst slechtere performance, nu betere...........

toch die tool nog een keer proberen, kijken of het daar gewoon aan ligt dan maar...

Verwijderd

Volgens Cpu-z staat alles goed, incl. geheugensnelheid (die Cpu-z altijd als de helft weergeeft ivm double data rate). Maar superpi is niet zwaar genoeg om throttling op te veroorzaken, probeer eens met Prime95 of Lynx. Zou aan die benchmark kunnen liggen, maar verklaart nog niet waarom Arma niet lekker loopt.

• Caelyn
ik ga het straks eens proberen :) (en als dat wat leuks doet, een rondje ArmA :P )

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-01 13:38
2,13 Ghz = 29,2 sec
2,33 Ghz = 26,6 sec
2,66 Ghz = 22,7 sec
Rock on :)

• Caelyn
TRUE! only thing... het geheugen draait nu op 1333 MHz, volgens GEIL haalbaar met OC, maar niks over nog hogere snelheden... denk je dat het kwaad gaat kunnen, of moet ik dan het geheugen wat naar beneden bijstellen met de multiplier daarvoor (dus naar 1:1,65 (geloof ik))...

Pagina: 1