Toon posts:

Underclocking of dergelijke?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allen,

Ik zit met een probleempje; Laat ik allereerst zeggen dat dit waarschijnlijk als gierig, niet slim of dergelijke bestempeld zal worden, maar ik wil het liefst terug naar mijn oude staat.

Het verhaal:

Een hele hoop jaren geleden kocht ik een pc. Hier zit een K9AGM2 mobo in en een AMD 4800 (uit mijn hoofd) x2 processor in. En een videokaart die wel aardig was.

Het werd echter tijd voor een nieuwe videokaart, na wat gegoogle en gezoek kwam ik, jeugdig als ik was, uit op de Radeon HD4670. Besteld en geleverd was ik uiteraard erg trots op dit mooie ding. Hij ging er in, hij startte soort van op, fans etc. draaien, maar mijn pc herkent het niet. Oftewel, geen beeld, geen notificaties, noppes nada!

Ik zat toen in de laatste paar maanden van mijn garantie dus ik ben naar de winkel gegaan en heb het voor elkaar gekregen dat ze die kaart aan de praat hebben gekregen. Het was ook nog eens na sluitingstijd en daar waren ze bij computerland (de winkel) niet zo blij mee uiteraard. Degene die achter mijn kaart heeft laten werken zei erbij; je kunt alleen geen HDMI afspelen. Nou dat was ik toendertijd toch al niet van plan (nu heb ik er alleen geen kabel voor maar is vooralsnog niet nodig) en was allang al blij dat hij het deed, mijn mooie investering.

De kaart heeft zijn taak ruim voldoende voldaan en doet het in principe nog steeds, echter kwam er laatst een bericht tijdens het opstarten: "Cmos battery low"..

Ik als geeky als ik ben weet wel hoe ik met een Cmos battery om kan/moet gaan en het is/was een kwestie van vervangen. Waar ik echter GEEN rekening mee hield was de tijdsduur en ik ben bang dat ik na het verwisselen van die batterij zoveel tijd in beslag heb genomen om mijn Bios instellingen te resetten.

En je raad het al, mijn videokaart stopte met werken! En ik weet niet wat er aan gedaan was, heel stom van me achteraf bezien!

Bijkomend feitje is dat mijn voeding net niet genoeg kan leveren om én mijn kaart én mijn systeem van genoeg juice te voorzien! Dit was destijds ook al het geval, maar zoals ik zei die meneer heeft er een work-around voor gevonden.

Ik heb al gekeken naar het underclocken, maar deze low-end moederbord staat dat niet toe. Is er iets waar jullie mij mee kunnen helpen om terug te keren naar mijn oude situatie, zonder (A) een nieuwe voeding te kopen -arme studenten hebben helaas nooit zoveel te makken- en (B) geld uit te geven, want toen hij het deed was het ruimschoots voldoende, gamen, films , niets was te gek!

Enige suggesties? Mochten jullie meer vragen hebben, beantwoord ik ze graag!

Verwijderd

Als je in windows kunt loggen probeer

http://www.techpowerup.com/systool/

Ik zie een fsb slider misschien kan je hiermee underclocken of

AMD CPU Tool

http://www.msi.com/produc...html#/?div=Utility&os=All hier kan je meteen de manuals van je mobo ook downloaden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2011 00:23 ]

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:03
Waarom koop je niet een goedkope voeding in de vraag&aanbod? Jou systeem zou aan een 350W voeding zat moeten hebben :).

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-01 16:09
Het probleem lijkt te zitten in de BIOS instellingen, ergens is iets aangepast waardoor de kaart minder stroom verbruikt. Wat precies is gokken, maar probeer het volgende eens:
1. Even snel googlen leert dat er een onboard graphics kaart op je mobo zit, kun je die ergens in de BIOS uitschakelen? Dat scheelt weer een beetje prik.
2. Heb je de ingebouwde audio nodig of heb je een externe audio kaart? Indien mogelijk, onboard audio uitzetten.
3. Kun je ergens de mode van de videokaart aanpassen? Alles wat hier een beetje op lijkt uitproberen! (wel op papiertje bijhouden). Dat de HDMI niet werkte duid erop dat hij de kaart ergens op een compatibiliteitsmodus heeft gezet, als je die setting weet je vinden ben je er waarschijnlijk.

Succes met puzzelen, er is 1 winnende combinatie van BIOS settings

PS: check in de manual hoe je de BIOS settings moet resetten, grote kans dat je systeem op een bepaald moment helemaal niets meer doet.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Wellicht de ogenschijnlijk simpelste oplossing is je monitor aansluiten op me moederbord (dus niet de Radeon) en je hebt beeld. Dan in de bios de instellingen voor what comes first onboard of externe kaart aanpassen en ompluggen.