Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Shadowing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-11 13:45
Hallo Mensen!

Ik heb (een tijdje geleden alweer) een pc samengesteld en in elkaar gezet, alleen ik heb hier wat problemen mee.. vandaar deze post in de hoop dat ik via jullie nog een idee krijg om te proberen :)

Dit is de PC waar ik mee begon:
Componenten
Fujitsu Siemens Computers AMILO LXL 3220W
Samsung Syncmaster 2443BW
Aerocool Vx-e
Zalman CNPS7000C-Cu
Logitech G15 Gaming Keyboard
Logitech VX Revolution
Seasonic S12II 520W
OCZ Vertex 2 E SATA II 2.5" SSD 120GB
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
AMD Phenom II X6 1090T Black Edition
Gigabyte GV-R695OC-1GD

Het probleem is het volgende:
  • Bij een resolutie van hoger dan 1440x900 begint het scherm te flikkeren.
    (Steeds een tijdje normaal beeld tot het weg valt en een tijdje later weer terug is om daarna weer weg te vallen).
    Dit lijkt vaker voor te komen als er veel wit voorkomt op het scherm.
  • Soms krijg ik helemaal geen beeld (steeds vaker).
  • Het beeld geeft ruis. Des te hoger de resolutie des te vaker dit voorkomt.
    (Hier heb ik des tijds een filmpje van gemaakt: http://youtu.be/RC3oxa5Nkvs)
Ik heb een aantal acties geprobeerd om het te traceren:
  1. Als eerste heb ik verscheidene video drivers geprobeerd alleen dit verhielp niet de problemen.
  2. Hierna heb ik de monitor kabel vervangen van een VGA met omzetter naar een DVI kabel
    In deze setting werkte het aardig voor een tijdje, maar alleen op 1440x900, nu was de ruis maar zelden aanwezig. Het was vooral te zien bij bepaalde "grijs tinten" zoals te zien in het filmpje.
  3. Daarna heb ik ongeveer anderhalve maand later een nieuwe monitor gekocht:
    Samsung Syncmaster 2443BW. Helaas verhielp dit niets.
    Ik had bij deze monitor de pixel garantie erbij genomen, gelukkig maar, want er zat dus een dode pixel in.
    De monitor terug gestuurd en een nieuwe terug gekregen, maar nog steeds hetzelfde probleem.
  4. Nadat dit niets uit bleek te maken heb ik de videokaart teruggestuurd naar de leverancier, na ongeveer een maand kreeg ik dezelfde kaart terug gestuurd met de melding dat niets mis was met de kaart.
    Na een maand begon de ruis toe te nemen en heb ik het volgende filmpje gemaakt: http://youtu.be/k-HEJGyfQ2U
    Zoals op het filmpje te zien is werkt het beeld op mijn TV wel probleemloos. Op mijn TV heeft het altijd prima gewerkt en nooit de bovenstaande problemen gehad.
  5. Ik heb toen nogmaals mijn videokaart opgestuurd met het filmpje erbij als extra overtuiging, en dit maal werd de kaart wel vervangen. Helaas hielp dit ook niet, de ruis was wel weer weg maar de hogere resoluties deden het nog steeds niet.
  6. Hierna heb ik na wat advies mijn voeding vervangen, deze zou misschien niet genoeg power kunnen leveren. Ik heb toen gekozen voor de volgende voeding: Cooler Master Silent Pro M850.
    Maar hiermee had ik ook geen geluk. Nog steeds hetzelfde bij een resolutie van hoger dan 1440x900.
Inmiddels was dit laatste alweer bijna een maand terug en nu begint de ruis weer terug te komen.
Helaas ben ik een beetje door mijn ideeën heen waar heb aan kan liggen.
Het enige wat ik nog kan bedenken dat niet is vervangen/uitgesloten en er iets mee te maken zou kunnen hebben is het moederbord. Maar zou deze dit echt kunnen veroorzaken?

En tot slot nog een opmerkelijk iets:
Ik heb ook een aantal tests gedaan met FurMark(een gpu stress-tester).
En tot mijn verbazing lijken de hogere resoluties zo wel stand te houden. De ruis is nog wel zichtbaar af en toe maar het beeld valt niet weg.

Dus tot zover mijn computer puzzel.
Als iemand nog een idee heeft wat ik zou kunnen proberen hoor ik dat erg graag! :)

In ieder geval alvast bedankt voor de moeite! :)

Richard

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:13
De storingen die ik zo zie in het filmpje wijzen vrij duidelijk op timingproblemen op het niveau van de DVI link zelf, het laagste niveau dus. Moederbord lijkt mij zo goed als zeker niets er mee te maken te hebben.

Laatste driver voor de monitor (niet videokaart, maar monitor) van de samsung site gebruikt?

Andere DVI kabel proberen; kost je maar een paar euro of zo en je kan er maar eentje reserve hebben. Aangezien het echt een DVI probleem is, en de kabel het makkelijkste/goedkoopste is om te vervangen, zou ik dat zeker proberen. Hoe lang is je huidige kabel? Probeer bij een andere kabel een zo kort mogelijke, gewoon om te testen.

Als laatste:
"Ik heb toen nogmaals mijn videokaart opgestuurd met het filmpje erbij als extra overtuiging, en dit maal werd de kaart wel vervangen. Helaas hielp dit ook niet, de ruis was wel weer weg maar de hogere resoluties deden het nog steeds niet. "
... weet je *zeker* dat je een andere(!) kaart hebt gekregen, en dat ze niet dezelfde opnieuw gestuurd hebben?
En: de ruis was wel weer weg, maar hogere resoluties deden het nog steeds niet - ofwel, kan het zijn dat de storing op DVI link niveau opgelost is, maar dat je 'enkel' nog een driverprobleem hebt waardoor de hogere resoluties het niet meer doen?

[ Voor 10% gewijzigd door vanaalten op 27-10-2011 22:59 ]

• simotion
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-11 21:42
Hoe is je TV aangesloten op je PC? Via HDMI of via VGA?

• Shadowing
Bedankt voor de reacties! :)

vanaalten;
Ik heb nog niet naar de driver van de monitor gekeken, aangezien het probleem ook bij mijn oude monitor zich voordoet. Maar ik zal dit morgen proberen, samen met een andere DVI kaart.

De doos die ik terug ontvangen heb was nieuw en op de kaart zelf zat geen stof en zag er nieuw uit.
Toen ik de kaart terug kreeg was de ruis inderdaad een tijdje weg, maar is inmiddels dus weer terug.
Alsof het steeds erger wordt na x tijd.

simontion;
Mijn tv is via HDMI aangesloten.

Morgen de resultaten!

• simotion
Ik weet niet of je TV ook een VGA ingang heeft, maar als ie dat wel heeft kun je hem eens op de zelfde poort aansluiten als waar je met je monitor problemen ondervind. Als je met je TV niet hetzelfde probleem dan hebt weet je in elk geval dat je het moet zoeken in je monitor / motordriver of in de computer. ;).

• Shadowing
Ik heb de DVI kabel vervangen en het lijkt te werken!
Al zou het nog wel kunnen dat na een tijdje weer het beeld weg valt, maar tot nu toe(30 min) gaat het nog goed :)

simontion;
Mijn TV heeft geen VGA.

Ik zal nog een update posten met een berichtje als het goed blijft!
Thanks! :D

• simotion
Goed bezig :)

Verwijderd

Zo veel moeite gedaan om een oplossing te vinden maar niet zelf als eerste je kabel vervangen :9

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:13
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 22:11:
Zo veel moeite gedaan om een oplossing te vinden maar niet zelf als eerste je kabel vervangen :9
Dat had 'ie wel - zie TS, actie #2: hij had een VGA+omzetter en had die vervangen door een DVI kabel.

Wat ik niet weet is of een VGA+omzetter daarmee een soort-van DVI kabel wordt, of dat hij van analoog naar een DVI kabel ging. Hoe dan ook, de storingen wezen op een DVI probleem, dus als eerste toch maar een andere kabel proberen. En zo te zien met succes (en hopelijk blijvend...)

• Shadowing
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 22:11:
Die kabel was nieuw, en ik dacht eigenlijk dat ik de bijgeleverde kabel van de monitor al een keer had geprobeerd.. Blijkbaar niet :)
Pagina: 1