Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vast een hele domme vraag maar ik ben zo onhandig met photoshop en kan zo 1,2,3 niet online vinden wat ik nodig heb :) Vandaar maar even een topic.

Ik heb een foto die ik heb laten afdrukken op een standaard formaat voor als cadeau in een lijstje.

Jammer genoeg is de foto zo genomen dat de achtergrond/voorgrond er ook duidelijk opstaat waardoor je de personen niet goed ziet op als de foto afgedrukt in het lijstje zit.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik de foto kan croppen in photoshop zonder dat ik de verhoudingen/afmetingen/dpi aanpas?

Voor de duidelijkheid ik wil een deel van de voorgrond/achtergrond wegknippen en de mensen naar voren halen zonder het verprutsen van de afmetingen of de kwaliteit.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen, inclusief uitleg voor photoshop :)? De achtergrond is dus onbelangrijk en het gaat om de personen in deze en dat ze zichtbaar zijn (gezicht) op 10x15.

[ Voor 15% gewijzigd door Workaholic op 27-10-2011 23:26 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-10 22:49
Schopje naar het goede subforum: FVM --> FVW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mole
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10-2024
Moet je hier voor je foto niet gewoon bijsnijden, zoals in Windows picture manager erg makkelijk kan zeg maar :)
Dat zal in Photoshop wel onder bewerken zitten ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Het bijsnijden is inderdaad niet zo spannend, alleen hoe vergroot ik het gedeelte met de twee personen er op met behoud van de verhoudingen 10x15.

Ik zoek als het ware een inzoom / selectie / crop tool..

[ Voor 17% gewijzigd door Workaholic op 27-10-2011 21:41 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrissieOne
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08-2022

ChrissieOne

GLaDOS

reageer ontopic of reageer niet

[ Voor 72% gewijzigd door PowerUp op 27-10-2011 22:02 ]

Asrock 870 R2.0 || AMD FX4100 || Sapphire HD6950 || Corsair Builder C500 V2 || Kingston HyperX 8GB || Antec One hundred || 320GB HDD || binnenkort Samsung 830 64GB SSD ||=-> Werkt voor Aperture Science

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Workaholic schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 21:39:
Het bijsnijden is inderdaad niet zo spannend, alleen hoe vergroot ik het gedeelte met de twee personen er op met behoud van de verhoudingen 10x15.

Ik zoek als het ware een inzoom / selectie / crop tool..
heb je al in photoshop gewoon de croptool aangeklikt....?

mocht je niet weten welk icoon, dit dus ->
Afbeeldingslocatie: http://www.photoshopessentials.com/images/photo-effects/flip-mirror/photoshop-crop-tool.gif

dan verschijnt gewoon een invulvenster (boven je te bewerken beeld: in de gereedschappen-toolbar bovenaam) waarin je exacte de maten kunt invullen voor hoogte en breedte warop je uiteindelijk de uitsnede wil hebben...

vervolgens kun je het cropvenster slepen en die behoud het juiste formaat en nadat je het croppen bevestigd berekent fotoshop het beeld op het door jouw gewenste formaat...
daaraan is verder volgens mij heel weinig fout te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 27-10-2011 21:45 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Thanks zo komen we ergens :)

Als ik mijn foto echter ga verkleinen zal ik denk ik andere afmetingen moeten gebruiken met dezelfde verhouding (een stap lager in het aantal megapixels? zeg ik dat goed?)

3888x2592 zou 3000x 2000 dan het volgende formaat zijn?

als ik de crop tool gebruik dan kan ik met behulp van de front image knop de huidige afmetingen overnemen zie ik. Als ik hierna een gedeelte selecteer met deze tool en daarna op accept druk dan heb ik een nette crop.

Wat ik nu echter niet begrijp is dat deze dezelfde afmetingen heeft behouden van de foto nadat ik hem gecropt heb? Heeft hij het dan ook uitvergroot (ten koste van de kwaliteit)?

edit: ik zie dat je stiekem je post heb geedit + aanvulling hebt gedaan ;) Heeft het toepassen van deze methode geen invloed op de kwaliteit van de foto? Hij gaat het vergroten om het formaat te behouden neem ik aan? In principe hoef ik de afmetingen toch niet te behouden als dit ten koste gaat van de kwaliteit? Alleen de verhouding telt toch? 10x15 voor de afdruk? Kan ik dan niet beter de verhouding opvoeren ipv de afmetingen te behouden?

[ Voor 74% gewijzigd door Workaholic op 27-10-2011 22:19 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Als je de croptool gebruikt, kan je ook shift inhouden terwijl je 'm resized, dan behoud je ook de verhoudingen.

Mits de resolutie hoog genoeg blijft maakt het niet uit als je wat pixels van de foto eraf cropt. Voor 10x15cm zou ik wel minimaal op iets van 1600x2400 (oid, in die buurt of hoger iig :P) pixels blijven. Verder hoef je niet op bepaalde afmetingen precies te zitten, zolang de verhouding maar klopt.

Maakt dus niet uit of je 1600x2400 neemt of 1710x2565, zolang de verhouding maar 10x15 is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Thanks guys :) het is gelukt.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
Als je een Canon camera hebt, dan zou je de Digital Photo Professional software crop functie eens moeten proberen. Die vind ik echt geweldig.
En het is gratis. (kan zijn dat ie alleen bij dSLR cameras zit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Als ik crop dan pak ik gewoon de crop tool in PS, en dan stel ik de verhoudingen gewoon in op 3 cm x 2 cm. Maakt dat wat uit? Hij cropped gewoon wat ik wil en ik houd de pixels over die dan overblijven.

Het maakt toch niet uit hoeveel centimeter ik aangeef of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

hypz schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 00:25:
Als ik crop dan pak ik gewoon de crop tool in PS, en dan stel ik de verhoudingen gewoon in op 3 cm x 2 cm. Maakt dat wat uit? Hij cropped gewoon wat ik wil en ik houd de pixels over die dan overblijven.

Het maakt toch niet uit hoeveel centimeter ik aangeef of wel?
In principe niet. Zeker niet als je eindresultaat een JPG is dat naar een photolab gaat. Door 3x2cm te pakken worden de DPI's alleen lekker geconcentreerd.
Ik gooi hem ook altijd naar de 3cm x 2cm verhouding. Alleen vergeet ik wel eens de cm op te geven en dan wordt het 3x2 pixels. Gelukkig zie je dat meteen :D

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Pagina: 1