[JAVA] de taal eventjes terug oppikken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 20:51
Hoi,

Ik ben inmiddels een 6-tal jaar afgestudeerd. Ondertussen ben ik vooral in het systeembeheer-wereldje beland, maar aangezien ik een programmaatje moet schrijven voor het werk, dacht ik JAVA eventjes terug op te frissen.

Ik heb nog enkele JAVA-boeken van in mijn studeer-periode. MIjn vraag is, kan ik mij nog op deze boeken baseren? Ik veronderstel dat de basics hetzelfde zijn gebleven. Nieuwe classes kan ik altijd op internet opzoeken... Of is het toch zodanig veranderd dat ik mij best een nieuwere versie aanschaf, voordat ik mij de verkeerde dingen aanleer?

Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 13:19
Zelf vind ik het altijd fijn om up-to-date te zijn met dit soort zaken.
Je kunt ook altijd een gratis online boek gebruiken :)
http://bookboon.com/nl/st...ed-programming-using-java

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 10:47
Dan heb je waarschijnlijk gewerkt met Java 1.5. Tussen 1.5 en 1.7 zijn de wijzigingen in de taal zelf alles behalve wereldschokkend.

Kortom, je oude boeken zijn nog prima te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarrean
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 10:56
Er zijn weinig grote veranderingen geweest idd, ik denk dat je goed toekomt, wanneer iets niet bekend voorkomt kan je het altijd nog opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik denk dat het eraan ligt welke boeken je hebt. <nitpick>Overigens, het is gewoon Java, niet JAVA</nitpick>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Ik weet niet of je al eens met generics gewerkt hebt, maar voor de rest is er weinig bijzonders gebeurd.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
Remus schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 16:28:
Ik denk dat het eraan ligt welke boeken je hebt. <nitpick>Overigens, het is gewoon Java, niet JAVA</nitpick>
Ik heb een Deitel & Deitel: JAVA How to program (geen idee welke editie, boek ligt nu thuis) en een O'Reilly Java Enterprise in a nutshell (eveneens geen idee welke editie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
Hydra schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 20:33:
Ik weet niet of je al eens met generics gewerkt hebt, maar voor de rest is er weinig bijzonders gebeurd.
Zegt me niets, zal ik zeker eens opzoeken. Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 16:55
Blijf wel weg van alles waar 'enterprise' in staat svp, :p.

De taal zelf is niet echt veranderd. De JVM eronder... ook niet echt, voor zover ik weet (anders dan de betere ondersteuning voor scripttalen die in Java 7 zit).

De vooruitgang in Java zit hem vooral in de tools en libraries eromheen. Als ik jou was zou ik kijken naar:

* Frameworks zoals Spring (is overigens aan het verouderen en wordt behoorlijk bloated, net zoals dat enterprise geneuzel :p), Play!, etc.
* Alternatieve JVM-talen zoals Scala, Groovy, Clojure, noem-er-nog-es-een-paar
* Vaagheid zoals aspect-oriented programming (waar je tegenwoordig niet zoveel meer over hoort overigens)
* Build / dependency tools zoals Maven (oud), Ivy, SBT, Gradle, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 10:34
Inderdaad is er een komen en gaan van frameworks, alhoewel het niet meer zo snel gaat als een tijd terug dat er elke maand een nieuw webframework uitkwam.

Wat ik wel een fijne ontwikkeling vind is dat nieuwe frameworks nuttig gebruik maken van annotations. Het schrijven van honderden regels XML configuratie is tegenwoordig een stuk minder (bijvoorbeeld JAX-WS en JAXB, JPA, geen Struts xml meer, etc).

Ik probeer net als YopY de 'enterprise' dingen te vermijden, alhoewel je zinnige dingen uit J2EE vaak ook gewoon los kan gebruiken zonder zware appserver.
Pagina: 1