[Mobiel internet] Verschil 14,4 en 7,2 Mbps merkbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thrust15
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-10 14:30
Beste tweakers,

Ik wil binnenkort een nieuw abonnement afsluiten met mobiel internet... Nu is bij mij de vraag is, er een groot merkbaar verschil tussen providers die 7,2 Mbps aanbieden en providers die 14,4 Mbps aanbieden?

Een voorbeeld... Sizz biedt voor de iPhone 7,2 Mbps en Vodafone zelf 14,4 Mbps. Ze zitten op hetzelfde netwerk (Vodafone)

Ik ben namelijk in de veronderstelling dat de huidige telefoons de 7,2 niet halen... Zal ik een snelheidsverschil merken als ik een abonnement neem met 14,4 Mbps mobiel internet?

Voor de duidelijkheid, ik ben aan het vergelijken voor een iPhone 4s.

Groeten!

[ Voor 6% gewijzigd door thrust15 op 27-10-2011 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

In verreweg de meeste gevallen zal 7.2Mbit voldoende zijn, youtube/webpaginas ect laden snel genoeg.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthirian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 01:03

Anthirian

In Trance We Trust

Ik weet niet hoe het zit met andere merken / operating systems, maar ik heb zelf met mijn iPhone 4 i.c.m. T-Mobile i200 zelden webpagina's waarbij ik langer moet wachten dan 2 à 3 seconden. Bijvoorbeeld de nieuwe iPhone 4S kan 14,4 Mbps aan, de eerdere telefoons van Apple niet. Het ligt dus ook met name aan de telefoon die je er bij kiest.

[ Voor 3% gewijzigd door Anthirian op 27-10-2011 12:46 ]

Mijn Films en TV Series, Games en Muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thrust15
Ik ben abonnementen aan het vergelijken voor een 4s dus je mag er wel van uit gaan dat 14,4 wordt ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ligt puur aan je telefoon, groot aantal telefoons hebben een hardware limiet van 7,2Mbps, dat je met zo'n telefoon helemaal niets merkt van de 14,4Mpbs verbinding. Ik heb zelf een HD2 met een 14,4, maar omdat de HD2 maar max 7,2Mbps kan halen, merk ik er niets van.

Over het algemeen, het is ruim genoeg, de vertraging in snelheid/laden zit eerder in slechter bereik, trage severs (youtube soms) of de latency die je soms hebt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:57

Snippertje

Light up your life

Nee verschil merk je eigenlijk niet. Daarnaast haal je 14,4 in de praktijk nooit. Zelfs het verschil tussen 3,6 en 7,2 merk je waarschijnlijk amper.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possstema
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 09:22
Ik zou het eerder doen voor de upload! T-mobile bied namelijk maar een upload van 0,75 Mbit, waar KPN en Vodafone 2 Mbit leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

En hoe vaak denk jij dingen te gaan uploaden op je smartphone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-10 09:20

Flappiewappie

Hier nog meer

D4NG3R schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 15:25:
Net zovaak als dat jij dingen download? De hoeveelheid is natuurlijk een ander verhaal.

In de praktijk zul je het niet veel gaan merken tussen die verschillen. Maar over het algemeen mag je stellen dat hoe sneller hoe beter is; zeker met het oog op de toekomst. Echter zal die snelheid in de praktijk ook alleen geleverd worden in de buurt van grote steden.

In de praktijk voelt alles boven de, pak em beet, 2mbit het zelfde met het laden van pagina's e.d.

Kijk wat jij het belangrijkst vind, en of het het je geld waard is. Dus indien je bel minuten nodig hebt zou ik voor Sizz gaan en indien je totaal internet minder ben zou ik voor het Smart abo gaan.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Misschien als je een gigantisch plaatje van 8MB gaat binnenhalen, of bij een app. Verder niet echt. Volgensmij is de enige telefoon die meer dan 7,2Mbit/s kan ontvangen de 4S...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Flappiewappie schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 15:31:
[...]

Net zovaak als dat jij dingen download?
Je kan dingen ook te letterlijk nemen :z.

Maargoed, ik zal mijn vraag anders stellen:
Hoe vaak denk jij bestanden/fotos ect te gaan uploaden die groter zijn als een paar MB, en daarmee dus veel te lang duren op 1Mbit up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 15:25:
het ¨verzoek¨ tot het openen van een pagina is ook uploaden..
overigens heb ik zelf niet het idee dat ik een snelheid hoger als 1 a 2 mb nodig heb op mobiel internet. Ik kijk bijna nooit youtube erop, enige wat ik doe is facebook/nieuws lezen/whatsapp en games.
Het grootste probleem is ¨waar¨ heb ik bereik.. Bij mij in de straat heb je met 3G op Vodafone 1 op 5 streepjes, terwijl je met T-mobile en KPN 3 a 4 op 5 streepjes hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theoretische snelheid van 14,4 Mbps = zo'n 1840 kb/s. Leuk maar niet echt nuttig voor mobiel internet en als je een datalimiet hebt :P. Voor 7,2 Mbps is dat zo'n 920 kb/s nog steeds ruim voldoende voor het lekker vlot kunnen laden van internetpagina's :) en ook streaming van allerlei diensten is dat prima :).

Hoeveel je daar precies van overhoudt is mij eigenlijk niet helemaal duidelijk want volgens mij is het zo dat je bij internet bijvoorbeeld door de kabel altijd snelheid verliest, hoe dat gaat met 3(,5)G zou ik niet weten.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2011 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 15:33:
[...]

het ¨verzoek¨ tot het openen van een pagina is ook uploaden..
overigens heb ik zelf niet het idee dat ik een snelheid hoger als 1 a 2 mb nodig heb op mobiel internet. Ik kijk bijna nooit youtube erop, enige wat ik doe is facebook/nieuws lezen/whatsapp en games.
Het grootste probleem is ¨waar¨ heb ik bereik.. Bij mij in de straat heb je met 3G op Vodafone 1 op 5 streepjes, terwijl je met T-mobile en KPN 3 a 4 op 5 streepjes hebt.
Hehe dat heb ik ook met Vodafone, niet echt goed 3G-bereik bij mij thuis terwijl T-Mobile en KPN dit wel hebben. Maar och, 2G is wel het sterkste en dat gebruik ik toch het vaakst. De voornaamste reden om voor Vodafone te kiezen is omdat ik het hufterig vind dat KPN dingen als inflatieverhogingen heeft en T-Mobile het netwerk (helaas) nog niet goed op orde heeft, ik lees nog teveel berichten op hun forum over dat smsjes later aankomen en mensen gemiste oproepsmsjes van hun voicemail krijgen. Jammer allemaal :)
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 22:59:
Theoretische snelheid van 14,4 Mbps = zo'n 1840 kb/s. Leuk maar niet echt nuttig voor mobiel internet en als je een datalimiet hebt :P. Voor 7,2 Mbps is dat zo'n 920 kb/s nog steeds ruim voldoende voor het lekker vlot kunnen laden van internetpagina's :) en ook streaming van allerlei diensten is dat prima :).

Hoeveel je daar precies van overhoudt is mij eigenlijk niet helemaal duidelijk want volgens mij is het zo dat je bij internet bijvoorbeeld door de kabel altijd snelheid verliest, hoe dat gaat met 3(,5)G zou ik niet weten.
Bij 3G gaat de snelheid omlaag doordat het drukker op een mast is of doordat de afstand vanaf jou tot de mast te groot wordt.

Ik denk dat je je niet al te druk moet maken over het verschil tussen 7.2Mbit en 14.4Mbit, immers, klaagde je vroeger ook al met je 8Mbit-lijn dat een webpagina er wel 0.05 seconden te lang over deed om te laden? Latency speelt in dit geval een veel belangrijkere rol denk ik :)

[ Voor 32% gewijzigd door MensionXL op 27-10-2011 23:07 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MensionXL schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 23:04:
[...]

Hehe dat heb ik ook met Vodafone, niet echt goed 3G-bereik bij mij thuis terwijl T-Mobile en KPN dit wel hebben. Maar och, 2G is wel het sterkste en dat gebruik ik toch het vaakst. De voornaamste reden om voor Vodafone te kiezen is omdat ik het hufterig vind dat KPN dingen als inflatieverhogingen heeft en T-Mobile het netwerk (helaas) nog niet goed op orde heeft, ik lees nog teveel berichten op hun forum over dat smsjes later aankomen en mensen gemiste oproepsmsjes van hun voicemail krijgen. Jammer allemaal :)
Ook inflatiecorrectie
Een negatief punt is dat T-Mobile voortaan jaarlijks in januari een inflatiecorrectie doorvoert. KPN en Vodafone voerden dit overigens eerder al in. Aan de andere kant wordt het versturen van een mms-bericht een stuk goedkoper. Dit gaat van 50 cent naar 6 tot 21 cent per bericht, afhankelijk van je abonnement.
we hebben al lang geen concurrentie meer op de mobiele telefonie markt :)
misschien dat dit bij jouw nog niet van toepassing is, omdat je nog voordat ze het invoerden een abonnement had afgesloten bij Vodafone..

ik heb btw T-mobile en val nog onder de oude voorwaarden zonder inflatie correctie, en ik ben wel tevreden met wat ik heb eigenlijk.. de prijs : belminuten/sms/mb´s bij T-mobile is altijd nog het gunstigste.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2011 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thrust15
Bedankt voor jullie input allemaal. Ik ga dit meenemen in mijn besluit... Van mij mag het topic nu wel gesloten worden..

Bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Volgens mij merk je op je smartphone bij browsen zelfs het verschil tussen 1Mbit en hoger nauwelijks. Zoalng je namelijk maar goed bereik hebt worden pagina's daarmee ook gewoon vlot zonder vertraging geladen. Probleem bij mobiel internet is dat het bereik of de capaciteit nog lang niet overal goed is, en dat zijn de vertragingen die je wel merkt maar die merk je net zo goed als je abbo een limiet van 7.2Mbit of zelfs 14.4Mbit heeft.

Met toepassingen als youtube o.i.d. of als je tethering wilt gebruiken is het uiteraard een ander verhaal.

[ Voor 12% gewijzigd door ik222 op 28-10-2011 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naad
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-01 10:53
Ik heb zelf Hi Internet extreem (op een LG Optimus 2x speed). Maar haal in de praktijk haast nooit hoger dan een 3.6mbit lijntje.. Volgens Hi is dit normaal, want het is theoretische snelheid (klopt natuurlijk). Maar ik hang meestal rond de 2mbit-3.5mbit..
In de praktijk zou ik meer focussen op een datalimiet, ik heb nu 2gb, bij T-Mobile heb je nog onbeperkt (na 1gb? langzaam).
14.4 van Vodafone was ook alleen nog maar in Amsterdam te krijgen werd mij verteld vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:34
Ik ben van tringg naar simyo gegaan en toen merkte ik wel verschil tussen 7.2 en 1 mb.

Ben sinds vorige week weer volgens simyo op 7.2mb . Het hangt af van mast maximum met speedtest 5222kbps is wat ik heb gehaald is nog geen 7.2 maar wel beter dan 1mb

[ Voor 6% gewijzigd door saharoen op 28-10-2011 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 22:46
Ik vind zelf 1mbps genoeg.. Ik heb toch over het algemeen toch bijna overal WiFi (school, thuis, etc) en daar download ik ook apps enzo. De keren dat ik me ergens anders bevind is 1mbps echt wel voldoende voor sites/whatsapp etc etc. Zelfs op mn oude hi 384kbit abbo laadde sites en apps best snel (mits goed bereik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:09
Naad schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 17:59:
14.4 van Vodafone was ook alleen nog maar in Amsterdam te krijgen werd mij verteld vandaag.
Ik heb zelf een USB Dongle met een 28.8Mbit abonnement maar ik ben zelden boven de 10 uitgekomen en ik gebruik die stick toch aardig wat. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1