Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC post niet na installeren nieuwe cpu koeling

Pagina: 1
Acties:

• tommes112
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08 17:05
Beste Tweakers,

Na het installeren van een nieuwe koeling voor mijn CPU heb ik het probleem dat mijn PC niet door de post komt. Alle fans draaien, dvd lade kan open en dicht en hoor ook de harddisks draaien. Al met al krijg ik geen "beep" en blijft me scherm zwart. Zo af en toe komt hij wel door de post en blijkt naar behoren te functioneren (lees: gamen, films kijken, etc.).

Wat ik zelf heb geprobeerd:
- Alle kabels checken of er niks loszit -> Niks los
- Kijken of alle fans draaien -> Alle fans draaien
- Geheugen los van elkaar geprobeerd en andere bankjes -> komt niet door post
- Harddisks ontkoppelen -> geen post
- DVD drive ontkoppelen -> geen post

Specs:
Nieuwe koeler van CPU: Noctua NH-U9B SE2
Voeding: OCZ StealthXStream 600W
Moederbord: MSI 770-G45 (MS-7599) 2.0 (bios versie 10.8)
CPU: AMD Phenom II X6 1055T
Geheugen: GEIL DDR3 1600 CL9-9-9 (2 maal 4096MB)
Videokaart: ATI HD 5770
HD's: Maxtor 160GB + Western Digital 2TB

P.S. Ik kom er net achter dat als mijn PC op z'n rug ligt (dus achterkant van het moederbord op de grond) wel gewoon post en opstart. Staat deze op zijn voeten dan post hij NIET. Ik sta hier echt voor een raadsel.

Alvast bedankt voor het meedenken!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zit de CPU nog wel goed in z'n socket? En zit de koeler er ook echt goed op?

• tommes112
Wow, snelle reactie :P

CPU heeft het moederbord niet verlaten en de koeler is niet in beweging te krijgen.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11 06:46

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Kan ook zijn dat de koeler te strak zit. Dit zelfde probleem had ik met een Hyper 212 Plus, als ik hem tot de max aandraaide kreeg ik geen post. Draai de klem eens wat losser?

[ Voor 7% gewijzigd door Blaat op 27-10-2011 12:32 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• tommes112
Ga ik dat even uitproberen R420R. Misschien een stomme vraag maar waarom zou de PC niet posten als de koeler te los/strak zou zitten?

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11 06:46

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Als de koeler te strak zit kan het moederbord doorbuigen en een slecht contact met een van de socketpins veroorzaken, resultaat; no post.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• tommes112
Na de schroeven losser te hebben gedraaid poste de CPU niet en na het vastdraaien ook niet. Zowel liggend als staand.

*Edit

Toch nog even met het geheugen gespeeld en ik merkte dat met alleen één geheugen module de pc post. Ik ga zo even kijken of misschien bepaalde geheugenbankjes brak zijn.

*Edit 2

Als de PC eenmaal aanstaat en zet hem rechtop neer (op z'n voetjes) loop hij meteen vast 8)7 ? Moet ik nog verder experimenteren met de CPU koeling of zal het ergens anders aan liggen?

*Edit 3

Pc is nu staand op de voetjes te booten maar wil met 2 geheugen modulen niet opstarten. Afzonderlijk willen ze wel. Wat kan er in hemelsnaam met geheugen zijn gebeurd tijdens het vervangen van de CPU koeler?

*Edit 4

twee van de vier geheugenbankjes blijkt defect te zijn? De derde kan ik helaas niet testen, omdat de CPU koeling er net overheen hangt. Moederbord terugbrengen naar de winkel danmaar?

[ Voor 96% gewijzigd door tommes112 op 27-10-2011 17:37 ]

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

tommes112 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 13:11:
twee van de vier geheugenbankjes blijkt defect te zijn? De derde kan ik helaas niet testen, omdat de CPU koeling er net overheen hangt. Moederbord terugbrengen naar de winkel danmaar?
Als je zeker weet dat er 2 geheugenbanken kapot zijn, ja.

M.a.w. hoe ben je tot de conclusie gekomen dat er 2 geheugenbanken kapot zijn?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• tommes112
De conclusie was voor mij vrij simpel. Ik heb vier geheugenslots op mijn moederbord zitten. dim 1 t/m dim 4 (even uit mijn hoofd). dim 1 kan ik niet gebruiken, vanwege mijn CPU koeler dus die heb ik niet kunnen testen. Ik heb één reepje geheugen geprobeerd in bankje 2 -> Pc post niet. Vervolgens bankje nummer 3 -> PC post wel. en als laatst bankje nummero 4 -> Geen post.

Als ik het ene reepje in dim 3 laat zitten en probeer vervolgens en 2e erbij te prikken in dim 2 of 4, post mijn systeem ook niet :)

Kan het me eigenlijk niet voorstellen dat er zo 2 bankjes het niet meer doen na de installatie van mijn CPU koeler.

*update

Nog even een update van deze kant. Cmos gecleared en het voltage van het ram verhoogd van 1,5V naar 1,61V. Uiteraard met één geheugenmodule in dim 3. Ik zet de PC uit en prik de tweede module in dim 4 erbij en jawel, me PC post opeens weer. Alleen blijft hij gelijk vasthangen bij het inlogscherm.

Dus geen kapotte geheugenbankjes! Waar kan het dan wel door komen? Begint een beetje mysterieus te worden :(

[ Voor 34% gewijzigd door tommes112 op 28-10-2011 13:53 ]

• Mont2uk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-11 12:29
Update: Ok.. dit topic is van precies een jaar geleden.. Excuses! :F

Een beetje late reactie, maar misschien heb je er nog wat aan! :)

Sowieso kan je het geheugen het beste testen met Memtest86 (http://www.memtest86.com/ -> iso downloaden en op cd of bootable usb stick zetten). Dan weet je zeker dat het niet ligt aan de geheugenbankjes!

Verder maakt de cpu cooler geen contact met de bankje? Het kan ook zijn dat je met het inzetten van de nieuwe cooler tegen de modules en geheugen sockets gestoten hebt? Als hier een tik tegenaan komt kan het zorgen voor gebrekkig contact met de lanes op het moederbord!

Het feit dat er helemaal niks piept kan ook een probleem zijn met (contact) van de CPU!
Je weet trouwens zeker dat er niks achter het moederbord zit dat kortsluiting oif kan veroorzaken?

[ Voor 4% gewijzigd door Mont2uk op 21-10-2012 22:24 ]

Pagina: 1