Busbreedte videokaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 07:56
Ben momenteel aan het rondkijken om mijn pc een bescheiden upgrade te geven qua videokaart. Wil echter niet veel uitgeven en kwam zodoende uit op Sapphire HD 6770 1GB DDR5.

Heb momenteel een Sapphire HD 4870 1GB DDR5. Erg tevreden mee, maar komt steeds vaker tekort.
Verdere specs die van belang zijn:

ASUS p5B moederbord
22" iiyama monitor met res. 1680x1050
4GB RAM
Intel Q6600 @ stock 2.4 Ghz (ga mij binnenkort maar eens verdiepen in het overklokken van cpu's ;) )

Nu viel het mij bij het vergelijken op dat de busbreedte van de 6770 128 bit is ten opzichte van de 256 bit van m'n huidige 4870.

Mijn vragen aan jullie zijn: is dit verschil een bottleneck bij het gamen? Of is dit niet van belang door de (relatief) lage resolutie waarop ik game?

PSN: MrMistral

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:13
Ik vrees dat het de investering niet waard is.

De HD 6770 is namelijk gelijk aan de HD 5770 - en die presteert ongeveer gelijk aan de HD 4870. Het grote verschil is dat de HD 6770 Dx11 draait en minder stroom verbruikt.

Maar lees vooral zelf wat reviews en trek je eigen conclusies...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
Ja, dat snap ik. Maar ben wel benieuwd naar DX11 bij spellen. Nu en in de toekomst. En zoals ik al zei, wil ik echt vooruitgaan dan ben ik echt wel meer dan 150 euro kwijt. Daar heb ik nu even geen zin in. Maar heb jij enig idee wat betreft die busbreedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 10:55
Helixes schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 13:15:
Ik vrees dat het de investering niet waard is.
Mee eens. Als je verschil wil zien kun je overwegen om voor twee a drie tientjes meer een GTX460 of HD6850 aan te schaffen, die zijn op jouw resolutie gemiddeld 20 tot 30% sneller dan een HD4870.

De smallere geheugenbus ga je vooral merken bij hoge resoluties en gebruik van AA.

Kijk anders een hier:

http://www.techpowerup.co...IS/Radeon_HD_6850/28.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
Daaaaf schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 13:34:
[...]

Mee eens. Als je verschil wil zien kun je overwegen om voor twee a drie tientjes meer een GTX460 of HD6850 aan te schaffen, die zijn op jouw resolutie gemiddeld 20 tot 30% sneller dan een HD4870.

De smallere geheugenbus ga je vooral merken bij hoge resoluties en gebruik van AA.

Kijk anders een hier:

http://www.techpowerup.co...IS/Radeon_HD_6850/28.html
Hmmm. Oke. Dankjewel! Heb nog wat meer reviews en dergelijke gelezen en de 6770 presteert toch beter bij verschillende games. Met Metro 2033 als uitschieter. Als ik puur naar de specs kijk, is hij ook sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Puur op specs baseren is lastig. 1GHz van de ene GPU hoeft niet gelijk te zijn aan 1 GHz van de andere GPU. Ik zou me gewoon baseren op benchmarks. Als daaruit blijkt dat het de moeite is te upgraden zou ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

MrMistral schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 14:40:
Als ik puur naar de specs kijk, is hij ook sneller?
Kijk daar niet naar, enkel benchmarks zeggen iets nuttigs. ;)

En ik ben het er mee eens dat het weinig vooruitgang biedt. Als je HD4870 echt tekort schiet, zal de HD6770 dat ook doen. Als je niet te veel wil uitgeven is het dan slimmer om nog even te wachten, bijvoorbeeld de HD7000-serie kan wel leuk worden (enkele maandjes/half jaartje nog maar), anders vind ik de upgrade juist vrij duur voor wat je ermee wint.

[ Voor 12% gewijzigd door bwerg op 27-10-2011 14:55 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:13
De ruwe performance van de HD4780 en de HD 6770 liggen echt heel dicht bijelkaar. Wat ik me van de benchmarks kan herinneren is dat er net iets meer kracht zit in de HD 4870, wat gecompenseerd wordt in de nieuwere games door ondersteuning van Dx11. Er zijn wat design changes geweest om de HD 5770 wat zuiniger en kleiner te maken. En, ja, die busbreedte die, mede dankzij gebruik van erg snel geheugen (of wat toen erg snel geheugen was), niet zo gek veel invloed lijkt te hebben op de performance.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
Hmmm. Bedankt! Jullie input heeft me weer aan het denken gezet.

@bwerg Ik denk dat ik inderdaad wacht op de 7000 serie en ondertussen wat spaar, lijkt mij de investering dan meer waard :D

Pagina: 1