Meerdere switches achter elkaar

Pagina: 1
Acties:
  • 3.368 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey mannen,

Ik heb een vraag over switches. We willen een netwerk gaan bouwen, waarin op dit moment 4 switches achter elkaar gekoppeld zijn. Nou heb ik een keer begrepen dat het niet slim is om meer dan 3 switches achter elkaar te koppelen.

Mijn vraag aan jullie is. Is het waar dat het niet slim is om meer dan 3 switches achter elkaar te plaatsen? Daarbij zou ik ook graag willen weten waarom dat niet gaat en waar het dan precies fout gaat.

Alvast bedankt!

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Je bent deels verkeerd geinformeerd denk ik.

Je kunt wel meerdere switches achter mekaar plaatsen, Echter is het voor de snelheid van netwerken beter als je een "ster" topologie ontwerpt. hierdoor kan iedere switch via 1 core switch de andere aanspreken in plaats van via de hele tak.

Meer info over topoligieën vind je o.a. hier :

Wikipedia: Netwerktopologie

Als je de snelste switch als "core" gebruikt, en je sluit de rest daarop aan komt het wel goed, Als je echter intelligente switches hebt, kun je altijd jezelf nog verdiepen in routing protocollen en link aggregates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanomiX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2019
De beste structuur is een hiërarchisch netwerk. Daarbij worden er drie lagen opgedeeld.
- De core (snelle switches)
- De distribution (zorgt voor inter vlan routing, ...)
- De access layer (port security, PoE, ...)

Het is belangrijk te weten wat je wilt bereiken met je netwerk. Is het een gewoon thuis netwerk? Dan worden meestal enkel de distribution layer en de access layer gebruikt.
Je zorgt dan het best voor 1 zeer snelle switch als distribution layer switch. De andere switches kan je dan kiezen op basis van het aantal access poorten je nodig hebt. Uiteraard kan je tussen de access en distribution switches link aggregation doen. Zoek in dat geval wat meer info over EtherChannel e.d. (meestal ook enkel op duurdere modellen van Cisco)

Pas wel op dat je geen lussen in je netwerk maakt (op consumenten switches is er zo goed als nooit een STP actief. (Zou je toch lussen willen maken, voor redundantie te bereiken, dan moet je naar dure managed switches gaan kijken).
Miepermans schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 10:09:
Als je de snelste switch als "core" gebruikt, en je sluit de rest daarop aan komt het wel goed, Als je echter intelligente switches hebt, kun je altijd jezelf nog verdiepen in routing protocollen en link aggregates.
Routing protocollen zijn niet nodig bij switches of inter-vlan switching (layer 3). Dit heb je enkel nodig als je meerdere routers configureert en static routes te ingewikkeld worden.

Het punt is, ja je mag meer dan 3 switches achter elkaar hangen. Zorg wel dat je geen lus maakt.
De latency kan wel een beetje verhogen (de data moet namelijk door meerdere apparaten)

http://parkingwerchter.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies. Er ontstaat dus geen data verlies bij 3-4 switches achter elkaar? De latency wordt verhoogt dat is logisch natuurlijk. Het wordt een bedrijfsnetwerk dus we hebben redelijk snelle switches (helaas geen cisco), maar niet op layer 3 en dat is in dit geval ook niet nodig.

Het liefst zien we inderdaad een mesh netwerk, maar hier hebben we niet de mogelijkheid om die met elkaar te vebinden. Dan zou inderdaad STP ter sprake komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:54

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 11:02:
Ja precies. Er ontstaat dus geen data verlies bij 3-4 switches achter elkaar? De latency wordt verhoogt dat is logisch natuurlijk. Het wordt een bedrijfsnetwerk dus we hebben redelijk snelle switches (helaas geen cisco), maar niet op layer 3 en dat is in dit geval ook niet nodig.

Het liefst zien we inderdaad een mesh netwerk, maar hier hebben we niet de mogelijkheid om die met elkaar te vebinden. Dan zou inderdaad STP ter sprake komen.
Ik heb bij mij thuis 5 switches achter elkaar hangen omdat ik geen zin had om meer dan 1 kabel door het plafond en door de woonkamer te trekken. Het werkt prima, allemaal gigabit en vanaf mijn kamer (ene uithoek) naar mijn server (andere uithoek) gaat lekker snel. :) Een share browsen voelt zelfs alsof ik op m'n hardeschijf aan het browsen ben.

Ik maak enkel gebruik van gigabit desktop switches namelijk. Voornamelijk 3Com maar merk maakt geen **** uit wat dat betreft.

[ Voor 8% gewijzigd door NaoPb op 27-10-2011 12:31 ]

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanomiX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2019
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 11:02:

Dat zal absoluut geen probleem zijn. De enige limiet waar je rekening moet mee houden is de 7-switch network diameter voor STP (indien je dat zou toepassen) :-)

http://parkingwerchter.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zal absoluut geen probleem zijn. De enige limiet waar je rekening moet mee houden is de 7-switch network diameter voor STP (indien je dat zou toepassen) :-)
Goede tip dank je!

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik heb weer antwoord op mijn vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10-09 18:08
En heeft er iemand een idee wat het effect is van een wandcontactdoos met daarachter een switch? Bijvoorbeeld bij een kabel die van kamer tot kamer loopt. Zet je dat in elke kamer een switch en zat je de kabel hier rechtstreeks op toekomen of mag dat via een wandcontactdoos en een pacht kabeltje naar de switch?
Kwestie van het ook een beetje netjes te kunnen afwerken...

Grtjs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Tommy75 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 10:53:
En heeft er iemand een idee wat het effect is van een wandcontactdoos met daarachter een switch? Bijvoorbeeld bij een kabel die van kamer tot kamer loopt. Zet je dat in elke kamer een switch en zat je de kabel hier rechtstreeks op toekomen of mag dat via een wandcontactdoos en een pacht kabeltje naar de switch?
Kwestie van het ook een beetje netjes te kunnen afwerken...

Grtjs
Reageren op een bericht uit 2011 is niet heel handig maar om antwoord te geven op je vraag.

Zou niet uit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Tommy75 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 10:53:
En heeft er iemand een idee wat het effect is van een wandcontactdoos met daarachter een switch?
Niks.

Verder is dit topic alweer uit 2011 en is het niet egwens tom topics te kicken en te kapen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.