NAS, Timecapsule of schijfuitbreiding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb een early 2011 I5 Imac met 1TB schijf (Snow Leopard) en die begint nu vol te raken. Nu zit ik met een moeilijke keuze. Op het moment maak ik een timemachine backup naar een Windows PC die op zolder staat. Die PC heeft verder eigenlijk helemaal geen andere functie meer. De PC staat niet dag en nacht aan, dus eigenlijk maak ik alleen backups als ik bewust de PC aanzet. Niet echt ideaal. Daarbij komt kijken dat er 3 320GB disks inzitten die ik tot 1 volume heb gemaakt. In totaal zitten er dus 4 schijven in die PC en ik vind het dus qua stroomverbruik ook niet echt een fijne oplossing.

Redundancy is voor mij eigenlijk niet belangrijk. De data staat op mijn Imac en op een Timemachine backup. Gaat mijn Imac stuk, dan heb ik de Timemachine backup. Gaat mijn PC stuk, dan heb ik mijn Imac nog. Een van de dingen die ik wel belangrijk vind, is dat ik HD films moet kunnen streamen naar mijn Xtreamer.

Nu kan ik een paar dingen doen:

NAS met 1 disk: bijvoorbeeld pricewatch: Western Digital My Book Live 2TB , pricewatch: LaCie Network Space 2 1TB 1TB of pricewatch: Freecom Network Media Center 2TB. Deze zijn niet zo duur, maar ik lees op fora slechte resultaten qua lees en schrijfsnelheden.

Nas met 2 disks: pricewatch: Synology Disk Station DS211J, pricewatch: QNAP TS-212 Turbo NAS of pricewatch: Netgear ReadyNAS Ultra 2 . Dit is een vrij dure oplossing, omdat ik daarnaast nog disks moet aanschaffen. Ik kan natuurlijk in eerste instantie maar 1 disk aanschaffen, aangezien RAID voor mij niet belangrijk is. Performance scheelt ook nog eens flink per model.

Mijn Imac uitbreiden: met een 3TB disk. pricewatch: Hitachi Deskstar 7K3000, 3TB De 1TB disk die er nu inzit kan dan in mijn PC op zolder. Dan heb ik nog steeds geen mooie Timemachine oplossing, maar wel meer ruimte op mijn Imac. Aan de andere kant wel handig, omdat ik dan niet films hoef te kopieren naar een andere locatie dan mijn Imac. Moet ik alleen nog erachter zien te komen hoe ik de schijf zelf kan vervangen.

Timecapsule: Zijn wel erg duur en ik vraag me af of HD films streamen op zoiets wel goed gaat.

PC uitbreiden: Ik kan ook Linux op mijn PC op zolder installeren. (Windows met smb/cifs/samba is voor streamen geen optie, dat wil ik via NFS) Dan twee
pricewatch: Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642, 2TB schijven erin zetten. Het voordeel is dat ik dan 4TB aan extra ruimte heb. Het nadeel is dan dat ik toch de PC aan moet laten staan.

Wat zouden jullie doen? En hebben jullie ervaring met NAS devices in combinatie met het streamen van films?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:46
Ik denk dat je echt eens goed naar synology moet kijken die hebben erg mooie nasjes en zijn geschikt voor apple's time machine

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:43
ik zou voor optie 2 gaan.
Dit doordat de Qnap en de Synology zich echt al bewezen hebben in stabiliteit, gebruiksgemak en prefromance en engergie verbruik.

Ook alles dat je wilt gebruiken zit daar in de software ingebouwd.
Media server, iTunes server, TimeCapsule, nfs protocol waar je je films mee wilt streamen.

Het is misschien een iets duurdere oplossing, maar scheelt je wel verder een heleboel zorgen.
Het is aanzetten, eerst instellen en dan werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:46
Het belangrijkste bij deze speeltjes is dan ook nog dat het blijft werken en dat is met synology en qnap zeker zo.
Alleen heeft synology wat meer opties als je voor wat meer speelruimte kiest

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evadnl
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:45
Ik heb thuis een Synology DS410j staan. Hier maak ik met mijn Macbook Pro mid 2010 timemachine backups mee en backups van mijn PC zelf (ghost images). Ook gebruik ik deze als streaming apparaat naar mijn Mede8er Med500x2. Werkt allemaal perfect. Ook de mogelijkheid tot streamen via NFS, het enige wat ik minder vind via deze optie is dat de instellingen van NFS erg beperkt zijn, maar ik hoor hier en daar dat dit weer aan te passen is via SSL/Telnet, maar mijn kennis hierin is niet erg groot.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze opstelling. Het beheer van de Synology is erg simpel.

Mijn vader heeft thuis op aanraden van mij de DJ210j staan geloof ik. Dit is er eentje met 2 hardeschijven. Hij is hier ook zeer tevreden mee. Hij is niet zo handig met PC's maar heeft het zelf voor elkaar gekregen om alles naar zijn wens in te richten.

Ook kwa stroomverbruik zijn de Synologys erg content. Hij zet zichzelf na verloop van tijd in een soort van Eco mode waardoor hij minder stroom verbruikt tijdens inactiviteit.

[ Voor 13% gewijzigd door evadnl op 27-10-2011 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:22
Grootste voordeel van Synology vind ik de manier waarop ze de web management interface in elkaar hebben gezet.

Interface
Live demo

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en wat te denken van de d-link pulse 320 of de thecus n2200?

die heb je voor 80 en 100 euro en hebben goede referenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik heb dan wel geen ervaring met een NAS, maar ik heb een HDX-1000, gecrossflashed naar Popcornhour A110. De HDX zit aan een Netgear WNR2000 in de woonkamer. Via UTP zit deze aan een andere WNR2000 op de werkkamer. Hierop zit mijn PC aangesloten.

Gisteren een blu ray film gekeken die op een share op de PC stond en dat ging zonder hikken. Het hele netwerk draait 100MBit. De film zelf was 30GB.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik zeg: iMac uitbreiden met grotere schijf en een single bay Synology kopen (al dan niet 2dehnds). Een Synology heeft meer functies dan alleen TimeMachine functionaliteit:

-Schijfdeling (AFP/SMB)
-SabNZBD+
-Photostation
-iTunes server
-etc etc

Ik heb zelf een iMac met 256GB SSD + 2TB extern via Firewire en een NAS (Synology DS409+). TM backup is echt een must en werkt gewoon goed (heeft me al vaker gered). Beneden staat een HTPC (Asrock Core-100HT-BD2), die zn films streamed vanaf de NAS.

NAS is een stuk zuiniger dan een volledige pc met videokaart en alles aan te laten staan. NAS gaat elke dag automatisch aan en ook weer uit.

[ Voor 4% gewijzigd door aramdin op 27-10-2011 13:19 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:15
Aan de andere kant wel handig, omdat ik dan niet films hoef te kopieren naar een andere locatie dan mijn Imac
Bedenk ook dat de NAS van optie 1 of 2 ook zelfstandig kunnen downloaden van nieuwsgroepen en of torrents. Het is dus juist makkelijker om alles daarop binnen te halen, waarna je het dus altijd beschikbaar hebt voor je mediaplayer, mac en eventueel andere devices. Je hoeft dan dus nooit iets te kopieren :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Nu online

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Is het niet zo dat "instap NAS-en" veel trager uitpakken en PAR's repareren dan mijn recente Imac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:43
jah dat is het wel.
Maar als alles automatisch gaat maakt het toch niet uit of het 10 min of 30 min duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ja klopt, mijn oude 500 mhz arm nasje (conceptronic ch3snas) doet over repareren en uitpakken (zeker als er flinke compressie op de rars zit, of er veel gerepareerd moet worden) van een dvd soms wel een uur, als de par check goed is en er met de store optie is ingepakt is het 20 minuutjes ofzo klaar.

Maar daarintegen doet dat ding wel gewoon alles zonder omkijken, de webinterface is ook gewoon van buiten te benaderen, dus ik kan een nzbtje (of torrent) vanuit mijn werk op mijn NAS knallen en als ik thuis kom staast alles klaar.

Daarnaast zullen modernere nassen weer iets sneller zijn

En nog wat, torrents gaan wel gewoon volle bak en als je ziet hoe brein achter usenet providers aanzit is het nog de vraag hoelang usenet bruikbaar blijft...

[ Voor 30% gewijzigd door Prulleman op 27-10-2011 14:34 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-10 05:37

Kettrick

Rantmeister!

HellBeast schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 14:26:
Is het niet dat zo dat "instap NAS-en" veel trager uitpakken en PAR's repareren dan mijn recente Imac?
Uiteraard, maar dat zal meestal gebeuren terwijl je aan het werk bent, ik heb het traag uitpakken op mijn nas nooit als probleem gezien :). Die paar keer dat je een film echt direct wilt zien, mjah, heb je nog even tijd om bier te pakken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Sinds ik 120Mbit internet heb download ik niet meer via mn Synology, die haalt de snelheden niet meer (ging tot 4-5MB/s).

@Hellbeast
Simpel gezegd: Je krijgt waarvoor je betaald...

[ Voor 5% gewijzigd door aramdin op 27-10-2011 14:33 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Nu online

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
In mijn geval is het zo dat ik juist niks remote doe. Op mijn werk ben ik aan het werk en heb ik hiervoor geen tijd. Niet omdat ik een moraalridder ben, maar mijn werkzaamheden laten dat gewoon niet toe. Het is voor mij dus wel belangrijk dat uitpakken rap gaat. Ik heb een 120mbit lijn van Ziggo en download met 14 MB/sec. Een 8GB film is dan binnen een kwartier klaar om bekeken te worden (inclusief uitpakken). Dus om 20:00 concluderen dat er niks op TV komt, iets downloaden en om 20:15 kijken. Dat is wel een hele fijne functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
aramdin schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 14:33:
Sinds ik 120Mbit internet heb download ik niet meer via mn Synology, die haalt de snelheden niet meer (ging tot 4-5MB/s).

@Hellbeast
klopt mijn ch3snas gaat max met 2 mbit ofzo, provider komt niet boven de 1.5 uit dus voor mij geen probleem, maar als je een dikke verbinding hebt en ook zwaar gebruikt wellicht iets om rekening mee te houden

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42
Tip: De DS211 krijgt de DS212 als opvolger (zelfde prijs). Spendeer een paar tientjes meer en laat de DS211J links liggen. :-)
aramdin schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 14:33:

@Hellbeast
met NZBGET haar ik zonder problemen 10-11MB/s. Met SABNZB kom ik niet verder dan 3-4MB/s

[ Voor 61% gewijzigd door Lumics op 27-10-2011 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
HellBeast schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 14:34:
In mijn geval is het zo dat ik juist niks remote doe. Op mijn werk ben ik aan het werk en heb ik hiervoor geen tijd. Niet omdat ik een moraalridder ben, maar mijn werkzaamheden laten dat gewoon niet toe. Het is voor mij dus wel belangrijk dat uitpakken rap gaat. Ik heb een 120mbit lijn van Ziggo en download met 14 MB/sec. Een 8GB film is dan binnen een kwartier klaar om bekeken te worden (inclusief uitpakken). Dus om 20:00 concluderen dat er niks op TV komt, iets downloaden en om 20:15 kijken. Dat is wel een hele fijne functionaliteit.
Dat herken ik wel, dat "probleem" heb ik dus ook. Daarom download ik ook op mn iMac en schrijf ik alleen weg (max 30MB/s) naar mn Syno. Blijf bij mn optie: iMac uitbreiden en single bay NAS kopen voor de schijf die je over hebt.

Instagram / YouTube

Pagina: 1