Toon posts:

PC via receiver aansluiten op TV en 5.1, krijg ik dan lag?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Kort geleden heb ik een hd-tv gekocht (LG lx9500) en nu zoek ik boxen en een receiver. De boxen moeten girlfriend-friendly zijn, dus mijn oog is gevallen op de Dome-serie van focal.

Deze boxen hebben een receiver nodig en daar heb ik nog geen ervaring mee, nu ik als pc-gebruiker jarenlang van de z5500 van logitech heb kunnen genieten.

Na een tijdje zoeken heb ik twee opties: de AVR 1912 van Denon en de Onkyo TX-NR609. Mijn voorkeur gaat uit naar de 1912, omdat die het beste geluid zou leveren; ik ga natuurlijk nog wel even luisteren.

Wat mij bij dit zoeken alleen niet echt duidelijk is geworden, is of deze receivers het toelaten dat je een pc op de receiver aansluit om op de tv te gamen en het geluid van de game over de speakers te laten gaan. Ik vrees voor lag. Mijn tv heeft wel een game-mode, maar of receivers die ook hebben, voor zowel geluid als beeld, is niet duidelijk. Wat ik tegenkwam ging vooral over video passthrough, maar audio passthrough zag ik niet terug. Hebben jullie hier ervaring mee? Uberhaupt zie ik weinig terug over pc-gaming over een receiver. Is dit omdat dit eigenlijk niet de bedoeling is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 20:13

FikkieHo

Wokmaster

Zolang je alles via HDMI aansluit moet er geen probleem zijn. Je computer/laptop moet natuurlijk wel toelaten om geluid via de hdmi uitgang te sturen.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Waarom vrees je voor lag aan de kant van de audio? Het is het videodeel wat veelal achterloopt op het geluid. Dit omdat het geluid meteen door de receiver af wordt gehandeld en over de speakers wordt gestuurd. Beeld wordt naar de TV gezonden waarna de TV het beeld nog even gaat bewerken. En dat laatste zorgt voor de lag. Dit kan enkele milliseconden zijn (niet merkbaar) tot letterlijk honderden milliseconden. De game-mode van de TV is er juist om sofware welke het beeld beter maken uit te schakelen. Dit zorgt ervoor dat het geluid gelijk(er) gaat lopen en dat de inputlag (moment van de actie uitvoeren totdat je de actie op het scherm ziet) van het scherm omlaag gaat. Dus met gamen wil je juist die game-mode aan hebben omdat je anders sowieso inputlag zal hebben en dat wil je niet.

Verder kan elke receiver wel delay instellen zodat je beeld en geluid gelijk kan trekken. Want met gamen mag je dan de beeldverbeteraars uit willen zetten, maar met bijvoorbeeld een film kijken zou ik snappen als je deze aan wilt laten. Enige nadeel is dat je met handmatig instellen wel even moet zoeken hoeveel delay je nu exact toe moet passen. Met HDMI is er wel een optie tot automatische sync, maar dat werkt niet altijd even goed.

Voor de receiver maakt het echt niet uit of je er een PC op aansluit. Want wat zou het verschil zijn met een aangesloten PC waarop je een game speelt of een aangesloten PS3 of XBox? Komt in principe op hetzelfde neer, alleen de bron is anders. PC aansluiten op een receiver kan gewoon en maakt niets uit voor de werking. Het is tegenwoordig toch allemaal HDMI wat je aansluit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor dit uitvoerige antwoord! Ik ben gerustgesteld :)