Versnellingsbak kapot door 1inch grotere velgen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Hallo,

Ik heb een 3 deurs Polo 2003, 1.9 diesel SDI.
Nu heb ik echter de pech dat mijn versnellingsbak kapot is, deze wil ik laten vervangen door een gereviseerde. Het schijnt dat dit een veel voorkomend euvel bij deze auto is.

Nu ben ik bij 2 garages gaan informeren over de prijs, echter nu kwam 1 garage met een (naar mijn inziens vreemde) eis.

De 1e garage wil mij een gereviseerde bak regelen en inbouwen. Als ik een jaar garantie wil moet ik wel de standaard maat 14inch velgen op mijn polo leggen, door de 1 inch grotere(15 inch) velgen slijt de versnellingsbak vele malen sneller.

De 2e garage verteld op zijn beurt, prijs is gelijk, de 1inch grotere velgen hebben hier totaal niets mee te maken, bied ook 1 jr garantie.

Nu wil ik natuurlijk niet dat dadelijk na 1,5 j de versnellingsbak kapot is omdat ik zo eigenwijs was geen kleinere velgen te kopen.
Ik ben vaker bij garage 1 geweest en goed geholpen, maar dit vind ik toch een vreemd verhaal. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
RVE_NL schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 20:25:
Hallo,

Ik heb een 3 deurs Polo 2003, 1.9 diesel SDI.
Nu heb ik echter de pech dat mijn versnellingsbak kapot is, deze wil ik laten vervangen door een gereviseerde. Het schijnt dat dit een veel voorkomend euvel bij deze auto is.

Nu ben ik bij 2 garages gaan informeren over de prijs, echter nu kwam 1 garage met een (naar mijn inziens vreemde) eis.

De 1e garage wil mij een gereviseerde bak regelen en inbouwen. Als ik een jaar garantie wil moet ik wel de standaard maat 14inch velgen op mijn polo leggen, door de 1 inch grotere(15 inch) velgen slijt de versnellingsbak vele malen sneller.

De 2e garage verteld op zijn beurt, prijs is gelijk, de 1inch grotere velgen hebben hier totaal niets mee te maken, bied ook 1 jr garantie.

Nu wil ik natuurlijk niet dat dadelijk na 1,5 j de versnellingsbak kapot is omdat ik zo eigenwijs was geen kleinere velgen te kopen.
Ik ben vaker bij garage 1 geweest en goed geholpen, maar dit vind ik toch een vreemd verhaal. Heeft iemand hier ervaring mee?
toon volledige bericht
velgen maakt geen kloot uit 8)7

alleen de dikte van de banden. oftewel de totale doorsnee.

hoe groter de banden hoe meer kracht (nm) er geleverd moet worden om van zijn plek te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

precies, als er al iets is dat telt, is het de totale omtrek, die dus net zo hard door de band beinvloed word als door de velgmaat.. en dan nog maakt het eigenlijk niks uit, de versnellingsbakken van die polo's zijn gewoon zwak.

kortom, laat ide 1e garage lekker uit hun nek zwetsen, haal n nieuwe bak bij die 2e garage. als je dr niet als n gek mee gaat lopen racen dan houd die bak t echt wel lang zat uit hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 14:15
Zoals gezegd gaat het puur om de grootte van je wiel, welke stuk daar band of velg van is boeit niet.

Post je standaard bandenmaat en je huidige 15" bandenmaat eens?

http://www.circuits.dk/calculator_wheel_tire.htm

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Nu online
DECOY88 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 20:47:
[...]
velgen maakt geen kloot uit 8)7

alleen de dikte van de banden. oftewel de totale doorsnee.

hoe groter de banden hoe meer kracht (nm) er geleverd moet worden om van zijn plek te komen.
Ik moet eerlijk zeggen ik heb niet echt veel verstand hiervan dus mijn volgende vraag, moet ik dan nu beter dunnere/minder breedte banden kopen ?
Of is het zo dat als deze band wat er nu oplicht (en al een jaar of 3 erop past) vanzelfsprekend ook de juiste dikte heeft, m.a.w kan het zo zijn dat ik de verkeerde breedte band heb (of past het gewoon anders niet?)

@eXistenz: Ik ga dit even nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Vaak worden op grotere velgen iets lagere banden gelegd.

14 inch met 175/70 banden heeft een wieldoornsee van nominaal 600 mm.
15 inch met 195/55 banden heeft een wieldoorsnee van nominaal 595 mm.

In dit voorbeeld is de 15" zelfs iets kleiner van de 14". Gevolg is dat je versnellingen een fractie korter zijn (iets meer toeren bij dezelfde snelheid, iets lichter accellereren).

Maar als een versnellingsbak kapot moet gaan omwille van 1% meer of minder wielomtrek, dan mag de garage ook wel eens eisen gaan stellen aan de belading van de auto. Die heeft namelijk meer invloed op de krachten die op de bak komen te staan. Als ik garagehouder was, had ik de revisie alleen gedaan i.c.m. het dichtlassen van de achterdeuren en het kofferdeksel :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:06:
Vaak worden op grotere velgen iets lagere banden gelegd.

14 inch met 175/70 banden heeft een wieldoornsee van nominaal 600 mm.
15 inch met 195/55 banden heeft een wieldoorsnee van nominaal 595 mm.

In dit voorbeeld is de 15" zelfs iets kleiner van de 14". Gevolg is dat je versnellingen een fractie korter zijn (iets meer toeren bij dezelfde snelheid, iets lichter accellereren).

Maar als een versnellingsbak kapot moet gaan omwille van 1% meer of minder wielomtrek, dan mag de garage ook wel eens eisen gaan stellen aan de belading van de auto. Die heeft namelijk meer invloed op de krachten die op de bak komen te staan. Als ik garagehouder was, had ik de revisie alleen gedaan i.c.m. het dichtlassen van de achterdeuren en het kofferdeksel :z
Haha, ok het lijkt op een broodje aap verhaal dus ;), ik vond het zelf al erg vreemd vandaar mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zou teruggaan naar die garage, nogmaals vragen en hem dan heel hard uitlachen.
En dan naar een fatsoenlijke garage gaan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:53
Wielmaat maakt niets uit. En die bakken gaan afaik juist *nooit* stuk, omdat de bak gemaakt is voor blokken met koppel en die SDI slaat nog geen deuk in een pakje boter.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:47
Leuk verhaal over die wielmaat. En lekker gelachen...
Ik zou de garage terugbellen of ze ook je bougies willen vernieuwen... :+

[ Voor 8% gewijzigd door cornfed99111 op 27-10-2011 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:21
Haha!

Vergeet het doosje compressie en vonkjes niet te kopen als je bij garage 1 bent.

Wat een bullshit zeg, nooit meer heengaan, lekker naar garage 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:38
StevenK schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:11:
Wielmaat maakt niets uit. En die bakken gaan afaik juist *nooit* stuk, omdat de bak gemaakt is voor blokken met koppel en die SDI slaat nog geen deuk in een pakje boter.
En de versnellingsbak die geleverd is bij de SDI is zelfs daar niet op berekend :+ Zoals al eerder gezegd, een kwaaltje wat reeds bekend is :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIAS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07-2020

GIAS

Grandpa In A String

ja, dat is echt een l*lkoek verhaal.
Je bak draait overal minder hard rond, wellicht is het te leveren moment wat groter, maar 1 inch is echt verwaarloosbaar.

over een vlakke weg vs bergachtiggebied is een groter verschil in belasting dan die afwijkende velgen maat.
kortom: dikke onzin.

jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
GIAS schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:09:
ja, dat is echt een l*lkoek verhaal.
Je bak draait overal minder hard rond, wellicht is het te leveren moment wat groter, maar 1 inch is echt verwaarloosbaar.

over een vlakke weg vs bergachtiggebied is een groter verschil in belasting dan die afwijkende velgen maat.
kortom: dikke onzin.
garage 1 heeft zich gemeld :w velgen maken niks uit als de totale omtrek niet afwijkt. en dat mag niet wegens je km teller enz :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Is inderdaad een piratenverhaal.

Wat ik wel eens gehoord heb is dat het wel kwaad kan om 2 verschillende maten wielen onder een auto met 4WD te zetten.

Dus bv de voorwielen kleiner dan achter, omdat ze dan dus op verschillende snelheid draaien en het differentieel hier moeite mee zou kunnen hebben.

Of dit waar is weet ik niet, ik vermoed van niet, dat dit gewoon prima opgevangen kan worden, maar het klinkt aannemelijker.

[ Voor 8% gewijzigd door Navi op 08-11-2011 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Navi schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:20:
Wat ik wel eens gehoord heb is dat het wel kwaad kan om 2 verschillende maten wielen onder een auto met 4WD te zetten.
Niet alleen bij AWD hoor, als je twee verschillende wielmaten op een aangedreven as bij een 2WD zit komt er op een gegeven moment ook rook uit je differentieel.

[ Voor 28% gewijzigd door AtleX op 08-11-2011 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
AtleX schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:22:
[...]

Niet alleen bij AWD hoor, als je twee verschillende wielmaten op een aangedreven as bij een 2WD zit komt er op een gegeven moment ook rook uit je differentieel.
afkeur punt voor apk :Y dacht ik maar kan het niet terug vinden. maar om dezelfde reden moet je ook 2 dezelfde banden op de as. om evt. slip van de en en de ander te vermijden :Y

[ Voor 20% gewijzigd door DECOY88 op 08-11-2011 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 16:47
Over de bak:

Naar wat ik begrepen hebben willen SDI versnellingsbakken kapotgaan doordat een kritische bevestiging gemaakt wordt met behulp van een popnagel, en deze popnagel wil nog wel eens afbreken. Zover ik weet hadden ook de 1.4 en de 1.6 benzineversies deze bak.

Over de wielen:
15" velgen rondom in plaats van 14" zou niks uit mogen maken. Zelf heb ik vaak genoeg aftermarket velgen op een auto gezet, en met geen van deze auto's liep dit uit op problemen met de versnellingsbak.

Ongelijke wielen mogen voor de APK zover ik weet overigens niet. Ongelijke banden zijn overigens ook aan te raden als je slechts enkele duizenden kilometers met een set banden wilt gaan rijden. Door het hoogteverschil gaan de banden scheef afslijten, waardoor je in to time tegen het karkas van de band aan zit te kijken.
Pagina: 1