Toen mijn ouders op vakantie waren deze zomer en mijn oude laptop meenamen, een Clevo M74TU, besloten ze deze op te laden dmv een lukrake autoadapter. Amperage veel te hoog, laptop geknald. Eens ze thuis waren heb ik de laptop uit elkaar gehaald en bleek inderdaad een chippie op het moederbord ge-explodeerd te zijn, dus die heb ik doodverklaard. Hardware wel in de kast laten liggen in een schoenendoos, want wie weet kwam er nog een moederbord langs... en dat kwam er. Via ebay heb ik een moederbord binnen kunnen halen, zonder enige garantie natuurlijk (prijs was er ook naar), maar ik krijg de laptop niet meer doorgestart.
Probleem
De laptop start gewoon op, maar begint na een seconde of 10, nog tijdens het bootproces, te piepen. Er is geen patroon, het is gewoon piep-pauze-piep-pauze, constant door. De lampjes van caps lock ed, die rechtstreeks op het moederbord zitten, gaan ook aan en uit in hetzelfde ritme. Gek genoeg krijg ik de laptop onderwijl gewoon doorgestart. De harde schijf die erbij zit is leeg, maar het is me wel gelukt om tijdens het piepen in de windows setup te komen. Helaas, na 15 seconden piepen begint de ventilator van de processor als een gek te blazen (die bleef uit tot dat punt), en vijf seconden daarna valt de laptop uit.
Vreemd:
- Doorstarten ondanks gepiep
- Ventilator begint erg laat met blazen, pas als ik al in de bios zit. Ik heb de laptop zo lang niet gebruikt dat ik niet meer weet of de ventilator normaliter direct start met draaien.
Specs laptop
Het gaat om een Clevo M74T0, destijds aangekocht bij het inmiddels failliete Friesland Computers, met grofweg de volgende specs:
- 2 x 2GB ram (verschillende combinaties geprobeerd, ook met 1 blokje etc)
- T7400 processor op een M74T0 moederbord
- Originele moederbord had 9300 M GS, huidige een 4500HD van Intel (beide onboard).
Wat heb ik zelf geprobeerd en wat denk ik zelf
Mijn vraag
Of -iemand- een idee heeft wat ik verder zou kunnen proberen. Ik heb weinig onderdelen thuisliggen van laptops, dus onderling uitwisselen (sowieso al lastig natuurlijk) is niet echt een optie. Opsturen en laten repareren ook niet, ik heb een offerte gevraagd en alleen het moederbord kost al 200+ euro. Dan kan ik beter een laptop van V&A trekken (en ik heb al een nieuwe
).
Probleem
De laptop start gewoon op, maar begint na een seconde of 10, nog tijdens het bootproces, te piepen. Er is geen patroon, het is gewoon piep-pauze-piep-pauze, constant door. De lampjes van caps lock ed, die rechtstreeks op het moederbord zitten, gaan ook aan en uit in hetzelfde ritme. Gek genoeg krijg ik de laptop onderwijl gewoon doorgestart. De harde schijf die erbij zit is leeg, maar het is me wel gelukt om tijdens het piepen in de windows setup te komen. Helaas, na 15 seconden piepen begint de ventilator van de processor als een gek te blazen (die bleef uit tot dat punt), en vijf seconden daarna valt de laptop uit.
Vreemd:
- Doorstarten ondanks gepiep
- Ventilator begint erg laat met blazen, pas als ik al in de bios zit. Ik heb de laptop zo lang niet gebruikt dat ik niet meer weet of de ventilator normaliter direct start met draaien.
Specs laptop
Het gaat om een Clevo M74T0, destijds aangekocht bij het inmiddels failliete Friesland Computers, met grofweg de volgende specs:
- 2 x 2GB ram (verschillende combinaties geprobeerd, ook met 1 blokje etc)
- T7400 processor op een M74T0 moederbord
- Originele moederbord had 9300 M GS, huidige een 4500HD van Intel (beide onboard).
Wat heb ik zelf geprobeerd en wat denk ik zelf
- Ik heb ten eerste de laptop uitgebouwd. Zowel in- als uitgebouwd hetzelfde probleem.
- Ook bij starten zonder op het moederbord aangesloten zaken als de wifi en bluetooth modules houd ik hetzelfde probleem.
- Opstarten met alleen het moederbord en de accu eraan geeft hetzelfde probleem (dus zonder HD en CDrom en antennes ed).
- De bios is een phoenix securecore. Ik zie geen enkele mogelijkheden tot wijzigen van settings - en ja, ik weet hoe een normaal bios hoort te werken
- Biosupdate wordt lastig omdat ik nergens ondersteuning meer heb. Er is geen nieuwe bios te downloaden op de Clevo site. XXODD verkocht dezelfde laptop maar is failliet.
Mijn vraag
Of -iemand- een idee heeft wat ik verder zou kunnen proberen. Ik heb weinig onderdelen thuisliggen van laptops, dus onderling uitwisselen (sowieso al lastig natuurlijk) is niet echt een optie. Opsturen en laten repareren ook niet, ik heb een offerte gevraagd en alleen het moederbord kost al 200+ euro. Dan kan ik beter een laptop van V&A trekken (en ik heb al een nieuwe
Welles