Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeLiX WaVe
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-07-2019
Hoi GoT,

Ik heb een nogal raar probleem met mijn monitor. Bij het gebruik van Notepad++ en wanneer mijn scherm vol code staat begin mijn monitor geluid te maken. Er komt dan een soort ruis. Het geluid is zeer hoog. Ik denk rond de 1500hz, maar ik durf dit niet met zekerheid te zeggen aangezien ik daar niet veel over weet. Hoe meer er op het scherm staat hoe harder het geluid. Op zijn hardst komt het met gemakt boven het geluid van typen uit.
Mijn monitor is een ilyama prolite E2410HDSD. Wat vooral raar is, is dat er in deze monitor geen speakers zitten. Het geluid komt ook dan vanuit de achter kant van de monitor. (waar het ventilatie rooster zit)

Wie kan mij helpen?? (of in ieder geval het probleem verklaren?)

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Coilwhine denk ik, het zelfde probleem maar dan bekender van voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Ik denk ook dat het coilwhine is.. als je het nog kan RMA'en dan zou ik dat doen. Anders kan je proberen om de brightness wat omlaag te draaien en/of een donker theme voor notepad++ te gebruiken (bijvoorbeeld bespin).

Als monitoren hier last van hebben is het gewoonlijk bij (overwegend) witte schermen.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:04
Mijn monitor heeft het gelukkig alleen als ie van resolutie wisselt, maar voor de rest sluit ik me aan bij mijn voorgangers, waarschijnlijk coil whine. Wellicht kun je je refresh rate nog aanpassen, een andere verversingsfrequentie leidt soms ook tot het niet meer mee resoneren van je spoeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeLiX WaVe
Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik heb de refresh rate van 60hz naar 50hz gezet en dit scheelt heel erg veel. Het geluid is er nog wel, maar nu is het bijna niet meer te horen.

Ik heb nog een (misschien domme vraag).
Is coilwhine schadelijk voor mijn monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

50 hz ? zet hem liever op 75 of hoger. daar wordt je beeld een stuk rustiger van

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:34
Niet schadelijk. Het is gewoon een spoeltje dat trilt op een bepaalde frequentie die toevallig hoorbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeLiX WaVe
fish schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:14:
50 hz ? zet hem liever op 75 of hoger. daar wordt je beeld een stuk rustiger van
dat wilde ik eerst doen, maar dan kan ik de resolutie niet op 1920x1080 zetten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ow sja .. :P

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:34
Ah, maakt toch niks uit voor een lcd scherm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:59
Laagvliegerke schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:17:
Niet schadelijk. Het is gewoon een spoeltje dat trilt op een bepaalde frequentie die toevallig hoorbaar is.
Hoeft niet perse schadelijk te zijn, maar kan wel... als die coilwhine er voorheen niet was en nu wel 'kan' het wel schadelijk zijn in de zin dat er misschien wat aan zit te komen. Maar zolang het eigenlijk een continue geluid blijft, het piepen wordt niet harder of gaat brommen oid over een aantal dagen/weken... dan zal het zeer wss alleen een heel irritant ding blijven.

Wat de ts zou kunnen doen is de monitor openschroeven, het piepende onderdeel opzoeken en er een klein drupje (warmtebestendige) lijm op te doen, dat doet vaak wonderen tegen coilwhine.
Pagina: 1