Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het belang van balans in de configuratie van een systeem...

Pagina: 1
Acties:

• simotion
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-11 21:42
Ik heb hier momenteel een systeem staan van iemand uit mijn schoonfamilie. Deze is gekocht bij een winkel welke ik niet nader zal noemen om kwade gezichten te voorkomen, maar ik was zo verbaast over dit systeem dat ik hem toch even wilde delen. De betreffende winkel probeert zoals velen zich op de markt te profileren door zo goedkoop mogelijk systemen aan te bieden. Dit systeem was erop gericht om een zeer betaalbaar i7 platform te bieden, power voor iedereen zal het idee erachter wel moeten zijn geweest :X

Voor de mensen onder ons die wél weten waarmee ze bezig zijn is het al snel duidelijk; een i7 platform is geen budget platform, en wanneer je een 'goedkope' pc wilt zit je bij de i7 in het verkeerde segment te kijken.

Voor die wat er minder verstand van hebben zal het al snel zijn; "ah, een i7! Dan MOET het wel een super ding zijn!"...

En bij die laatste doelgroep hoorde deze man helaas ook, hard lessons have to be learned I guess...

De specs van het systeem dat ik kort zal reviewen...

- Behuizing: één of andere cheapy cheap behuizing, volgens mij van HKC
- PSU: HKC UPS5500
- Moederbord: Asus P6T SE
- CPU: Intel Core i7 920
- RAM: Transcend 1333MHz DDR3 (CAS9)
- GPU: Geforce GTX550 Ti
- HDD: Samsung 1TB
- Optical: Samsung SH-S222A

Het systeem is meerdermalen terug gestuurd geweest werd me verteld en er schijnen behoorlijk wat problemen geweest te zijn met de afhandeling hiervan, echter dat is een probleem tussen de winkel en de eigenaar en ik ga me daar niet in mengen. Ik baseer mijn mening puur objectief op dit systeem.

Wat ik wel vreemd vind is dat bij de laatste keer dat het systeem opgestuurd is de videokaart vervangen is voor een GTX550 Ti, terwijl er eerst een duurdere ATI kaart ingezeten zou hebben volgens de eigenaar. We moeten even uitzoeken wat er nou precies in zat als hij zijn bon gevonden heeft, want de 550 Ti is niet direct een kaart wat in verhouding staat tot dit systeem. Echter, zoals verderop zal blijken, matcht sowieso niet zo heel veel in dit systeem...

Eerste blik op het systeem:
Afbeeldingslocatie: http://simotion.dnsalias.net/fotos/simotion/galaxy_peter/thumbs/foto1.png

Dit is hem dan, ziet het er niet super hi-end uit, deze i7?...

Omdat de computer oorspronkelijk naar mij kwam omdat er wat problemen waren qua stabiliteit en snelheid heb ik hem natuurlijk eerst op een monitor, keyboard, muis en het netwerk gehangen om eens te kijken wat het probleem is. Windows starten ging ubertraag en eenmaal opgestart wilde hij vrij rap erna weer herstarten ivm een update. Omdat alles nogal schokkerig verliep, traag en nonresponsive aanvoelde besloot ik tijdens het herstarten even een kijkje in het bios te nemen. Bij de hardware monitor zag ik dat de CPU temp op 84°C stond... in het BIOS!!! Niet echt normaal dus, en het kan het schokkerig lopen makkelijk verklaren, gezien Intel CPU's aan speedthrotteling doen wanneer ze te warm worden (en gelukkig maar als je die temperaturen ziet!). Tevens kwam ik er in het BIOS pas achter dat ik te maken had met een Core i7 systeem, dat had ik van buiten nog niet direct verwacht! Hierna heb ik ook even kort met de eigenaar gebeld over de geschiedenis van het systeem.

Meteen uit en de computer eens open gemaakt...
Afbeeldingslocatie: http://simotion.dnsalias.net/fotos/simotion/galaxy_peter/thumbs/foto2.png

Geen wonder dat dit te heet wordt, al verklaard het nog niet de extreme idle temp. Dit bleek te komen door een veel te dikke laag koelpasta, waarschijnlijk uitgesmeerd voordat de koeler geplaatst geworden is, wat gezorgd zal hebben voor airpockets tussen heatspreader en koelblok. Na CPU en koeler (en vanwege de overtolligheid ook de socket(!)) schoongemaakt te hebben van de oude laag pasta een kleine dot nieuwe pasta op de heatspreader, en terug met de koeler.

Dit resulteerde al in wat minder extreme idle temperaturen, maar zoals je ziet op bovenstaande foto hebben we hier te maken met een kast zonder airflow whatsoever. Geen ventilatoren en geen enkele vorm van cable management. Cheapness has it's price I guess... Je kunt dus wel raden dat de koeling voor een i7 cpu nog altijd niet voldoende was. Om te zorgen dat de koeler toch IETS van koele lucht krijgt om op de vinnen van het koelblok te blazen heb ik besloten om het zijpaneel eraf te laten.

Meteen coretemp, CPU-Z en Prime95 (64 bit versie) gedownload en eens op onderzoek uit om te kijken of het uberhaubt mogelijk is om met deze waardeloze setup stabiel te kunnen draaien zonder de CPU te bakken...

Onderstaande Core Temp 1.0 screenshot is gemaakt na de computer eerst een half uur met rust gelaten te hebben om de laagste temperaturen te bepalen, waarna vervolgens Prime95 gestart werd. Na plus minus 30 seconde heb ik Prime95 direct weer afgebroken omdat de temperaturen veel te hoog opliepen. TjMax voor deze CPU is dan wel 100 graden, maar na 30 seconde zat het al ver boven de 80 graden, reden genoeg om de test maar af te breken.

Afbeeldingslocatie: http://simotion.dnsalias.net/fotos/simotion/galaxy_peter/CoreTemp-Scr_a1.png

Deze kast is duidelijk niet geschikt voor een i7 processor, om toch in elk geval iets van testen te kunnen uitvoeren heb ik een berg oude fans uit de onderdelen stapel geraapt en de kast voorzien van 2 8cm exhaust fans achteraan (groter past bij deze kast niet), een 8cm én een 9cm intake fan op het zijpaneel (de 9cm fan heb ik achter het mesh gedraait onderaan het zijpaneel) en last but not least een 12 cm intake fan acher het voorpaneel.

Dit gaf (buiten een oorverdovend pokkelawaai) na een half uur stationair draaien en 3 uur prime95'en de volgende waardes (ps: op deze screenshot had ik nét prime95 afgesloten, vandaar dat de coretemp's mooi tussen min en max inliggen op de screenshots):

Afbeeldingslocatie: http://simotion.dnsalias.net/fotos/simotion/galaxy_peter/CoreTemp-Scr_a2.png

Nog steeds vrij warm, maar in elk geval kon nou wat gedaan worden met het ding zonder steeds last te hebben van speedthrotteling en stabiltieitsproblemen. De volgende stap om de performance van dit 'ding' te beoordelen was het downloaden van 3DMark11...

Na het runnen van de benchmark kwam het uit op een zwaar teleurstellende score van P2351...

Om even een vergelijk te maken, ik heb de kaart vervolgens in een systeem gestoken dat ik nog hier heb staan, de specs hiervan zijn:
- Antec 900 kast
- 650W Corsair voeding
- Asus P5Q mobo
- Core2Quad Q6600
- CM Hyper212+ koeler
- 4GB DDR2
- 500GB HDD van WD (7200rpm, 32MB cache)

Dit leverde een score op van net boven de P2600...

De prestaties van dit i7 systeem zijn zelfs met oorverdovende hoeveelheid fans erin dus niet om van naar huis te schrijven... Zonder de fans is het helemaal een drama. Zelfs een oude Q6600 die wat beter voorzien is qua koeling en voeding loopt er makkelijk voorbij.

Nou ik de prestaties onder de loep genomen heb van dit systeem ga ik maar eens verder met de hardware...

De behuizing
De behuizing is werkelijk te triest voor woorden. Ik heb geen idee wat dit moet kosten, maar ik denk dat het zo'n typisch geval is dat je met voeding samen koopt voor een paar tientjes. De kast is onafgewerkt, bied slechte koelmogelijkheden (8cm exhaust fans, kom op, dit ding is gebouwd in 2010!!) en panelen en garaamte lijken wel van karton. Zeer slecht... Wat iemand bezield heeft een 1366 platform hierin te huisvesten is mij een absoluut raadsel. Tot overmaat van ramp is er dan ook nog voor gekozen om geen enkele intake en exhaust fan in de kast te plaatsen... zucht... ik ga maar snel verder met de volgende onderdelen... |:(

De voeding
Zoals ik net al zei denk ik dat de voeding en kast een setje waren bij dit systeem. De voeding is een van HKC van het type UPS5500. Het is zogenaamd een 550w voeding maar het zal me verbazen als hij dit ook kan leveren. Zonder load is hij al niet in staat de 12v lijn netjes op 12v te krijgen en te houden. Meer woorden zijn denk ik niet nodig.

Moederbord
Het moederbord is een Asus P6T SE, opzicht een prima bord, het verbaast alleen als je het in zoiets tegenkomt.

CPU
De CPU is een Core i7 920, ondanks dat het de instapper is geweest van het 1366 platform een dijk van een cpu die zich ook prima laat overklokken, mits hij juist gekoeld wordt natuurlijk. Zonde dat de CPU in dit systeem totaal niet tot z'n recht komt omdat de rest om het mobo en cpu heen het zo laat afweten....

RAM
Niets speciaals, 3 repen van 2GB. Uiteraard DDR3 geheugen, rated tot 1333MHz.

HDD
De HDD is er een van Samsung, een 1TB exemplaar van 7200rpm. Niets mis mee op zicht.

Optical
Dit verbaasde op zijn minst heel erg. In dit i7(!) systeem kwamen we een drive tegen welke nog gewoon van het IDE/ATAPI type is. Waarschijnlijk had deze prijsstunter nog een hele stapel drives liggen en proberen ze deze nog kwijt te komen door ze in dit soort systemen als nog te proppen. Wat mij betreft een schande om zoiets in een i7 te durven bouwen en het te leveren. De brede IDE kabel is natuurlijk ook niet echt goed voor airflow binnen de kast, maar gezien er toch geen ventilatoren in de kast zitten is er ook geen airflow om te hinderen... 8)7

GPU
De GPU in dit systeem was ooit een van ATI, de duurste optie welke bij het systeem te krijgen was. Na terugkomst van het systeem zit er echter een GTX 550 Ti in. Er zou een probleem met de videokaart geweest zijn en uit het oogpunt van garantie kreeg de beste man dan ook een nieuwe videokaart, alleen jammer dat er dan van high-end terug gestapt wordt na een budget-kaart. De beste man moet nog even uitzoeken wat er orgineel in zat waarna contact op genomen zal worden met de leverancier van de computer voor een passendere oplossing. Needless to say, deze kaart remt de processor eenorm.

De bouwkwaliteit
Dan nu de bouwkwaliteit of eerder; het gebrek eraan... Alles zit erin geschroefd, ingeprikt, kabels bij elkaar gebonden, en dat is het dan ook. Er is niet aan cable management gedaan en de selectie van componenten is op zijn zachts gezegd onlogisch te noemen.

Conclusie
Waarom een peperdure combinatie van moederbord, cpu en geheugen kiezen als je vervolgens het ding zo afknijpt dat het geheel minder presteert dan een oude Q6600? Een PC die geleverd wordt en zonder enige vorm van overclocking niet in staat is koel genoeg te blijven om onder de speedthrottle grens te blijven is in mijn inzicht zowieso not done. Het is geen schande als je geen goede computers bouwt, maar als je het op professioneel niveau wilt doen, lijkt het me wel zinvol om te zorgen dat je ook computers bouwt die fatsoenlijk werken.

Het was in mijn inzien veel effectiever geweest om wat minder uit te geven aan het moederbord, cpu en ram en het daaruit vrijkomende budget te stoppen in een fatsoenlijke behuizing, voeding en een videokaart die wat meer in verhouding stond met de cpu. Dan maar geen i7, maar wel een systeem dat door een betere kwaliteit en balans een degelijke indruk maakt en in staat is goede, gebalanceerde prestaties neer te zetten, en op zijn minst de prestaties neerzet die je van de hardwarecombinatie mag verwachten.

De i7 920 met het Asus P6T SE bord is een mooi platform, maar in deze opstelling gewoon totaal onzinnig omdat zelfs een oude Q6600 met kwaliteitsparts opgebouwd hem met de zelfde videokaart en minder geheugen, deze i7 met 2 vingers in de neus voorbij loopt.

De toekomst van dit systeem
Deze computer zal nu uit elkaar gaan en in iets andere vorm terug in elkaar gaan. De volgende parts zijn alvast besteld;
- CM Storm Scout behuizing
- CM Hyper 212 plus CPU koeler
- OCZ ModXstream 600W voeding

De redenen van deze parts zijn simpel, de Storm Scout is momenteel een van de beste keuzes als het op bang for your buck aankomt. De Hades heb ik ook een goede ervaring mee, maar ik wilde met deze setup graag een Hyper 212 plus koeler gebruiken (voornamelijk vanwege het feit dat ik geen fan van push pins ben, en de Hyper 212 plus een heel goede luchtkoeler is voor een zeer vriendelijke prijs), hierdoor viel de Hades dit keer af. De Antec 900 en 902 blijven één van mn alltime favorites, maar kosten behoorlijk veel meer.

De OCZ ModXstream is voor zijn prijs een prima voeding. Toegegeven, ik ben meer fan van Corsair en Antec, maar een modulaire voeding van deze merken waren al snel flink duurder. Voor het doel van de eigenaar is deze voeding gewoon prima. Een dubbele GPU opstelling zal in dit systeem toch niet komen.

Last but not least zal dit systeem nog een andere videokaart moeten krijgen, de huidige videokaart sluit gewoon totaal niet aan bij de processor en is een grote bottleneck voor de game performance van het systeem, waar het systeem in principe ook voor gekocht was. De winkel waarin deze gekocht was besloot bij de laatste keer dat het systeem terug gestuurd was, vanwege een probleem met de videokaart, de kaart die erin zat te verruilen voor een GTX 550 Ti, een kaart die ruim 100 euro lager in nieuwprijs ligt dan de kaart die er oorspronkelijk in zat. De gedachte erachter "Ja, maar de kaart die erin zat is intussen ook niet meer waard wat ie toen waard was.". Hier zal nog over gediscussieerd gaan worden, want in mijn ogen is dit geen nette oplossing. Het is dus nog even afwachten hoe dit verloopt. Hoe dan ook, mijn advies zal zijn deze kaart niet erin te laten zitten, hij knijpt de performance veel te veel af.

Wat mij betreft zou er ook een andere optical in horen, de brede IDE kabel kan nooit goed zijn voor de airflow en het is eerlijk gezegd ook totaal geen doen om een dergelijk systeem met zo'n oude optical op te schepen. Gewoon not-done als je t mij vraagt.

Bij de bouw zal extra aandacht besteed worden aan cable management en afwerking, zoals eigenlijk bij alle systemen die ik bouw.

Wanneer alles geleverd is en omgebouwd is zal ik het systeem ook voorzien van een verse installatie met de recentste drivers, vervolgens dan maar eens opnieuw benchmarken, want P2600 zou er in 3dMark11 op zijn minst in moeten zitten, gezien de videokaart dat al presteerde in samenwerking met een oudere Q6600 met minder, en minder snel geheugen. Wat mij betreft hoort er ook een dikkere videokaart in, met een GTX 570 en wat milde overclocking moet de P9000 makkelijk haalbaar zijn, wat een veel representatievere score is voor een systeem met een i7 als basis.

Ik zal deze rebuild meteen gebruiken om een uitgebreide review te schrijven over de CM Storm Scout en misschien direct over wat andere onderdelen in de pc.

De links naar de reviews komen dan ook direct in dit topic te staan uiteraard ;)

To be continued dus... ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De enige reden dat dit soort dingen verkocht worden is dat de gemiddelde consument zich totaal niet verdiept in wat hij nodig heeft, maar gewoon iets koopt dat snel lijkt.

Zo ook videokaartjes waar 1 of 2 GB aan geheugen op gedrukt wordt, terwijl ze veel te traag zijn om iets zinnigs te doen. Maar dat maakt niet uit, want de consument wil toch echt minimaal 1GB hebben, ook al heeft hij geen idee waarom, maar het zal wel snel zijn.

Als je allemaal high-end onderdelen in die bak gaat duwen wordt hij veel te duur. Mijn systeemkast heeft me de helft gekost van wat een gemiddeld persoon tegenwoordig aan een heel systeem kwijt is. Dus wat gebeurd er, er komt een kast van 2 tientjes waar alles in komt te zitten. En logisch, je kunt een niet-tweaker niet makkelijk overtuigen van een kast van 100 euro.

Zolang consumenten lui zijn en niet teveel geld uit willen geven zul je dit soort dingen tegen blijven komen. Als mensen wat kritischer zouden zijn dan werden specs wellicht wat zinniger (blijkbaar is het doodnormaal om het bij auto's wel te doen, maar bij een PC is het blijkbaar heel vreemd).

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-11 14:55
We kunnen denk wel een verzameltopic maken van gekke aanbiedingen.

Vandaag zag ik er nog één, i7 met alleen onboard graphics igp en dan voor 499.
• Intel Core i7-2600 3.4GHz processor
• Intel HD2000 Graphics videokaart
• 4GB DDR3 geheugen
• 500GB harddisk
• DVD±RW DL brander
• Gigabit LAN
• DVI & D-Sub
• Windows 7 Home Premium 64bit
Die kast van de OP hebben mijn ouders ook, is gelukkig wel een budget pc dus wel in verhouding.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

• simotion
Ik zou zelfs een budget PC niet in een degelijkere kast stoppen eerlijk gezegd... ;)

• Mathijsa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-04 01:43
Dutch Lion schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 17:46:

Vandaag zag ik er nog één, i7 met alleen onboard graphics en dan voor 499.

[...]

Die kast van de OP hebben mijn ouders ook, is gelukkig wel een budget pc dus wel in verhouding.
Doel je op de folder van informatique? Ik kreeg hem ook in de bus.
Er staat expliciet bij op de internetpagina dat gamers er een andere videokaart in moeten stoppen.
Jammer dat ik niet weet op welke snelheid het ddr 3 geheugen geklokt is, wat het moederbord type is en welke kast het is.

Weet iemand anders hier meer van?
Dit geheel wat Dutch Lion noemde is te koop voor 500 euro (alléén op vrijdag,zaterdag en zondag (28-30 okt).
Ben benieuwd naar jullie reacties.

ps De specificaties zijn te vinden op www.informatique.nl/454544

[ Voor 3% gewijzigd door Mathijsa op 26-10-2011 21:35 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die aanbieding slaat sowieso de plank mis. de HD2000 is helemaal geen kaart, het is een IGP. Dus om dat nu onder de noemer Videokaart te schuiven snap ik niet (overigens is het ook geen onboard chip, het is een IGP).

• Dutch Lion
Mathijsa schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:34:
[...]

Doel je op de folder van informatique? Ik kreeg hem ook in de bus.
Er staat expliciet bij op de internetpagina dat gamers er een andere videokaart in moeten stoppen.
Jammer dat ik niet weet op welke snelheid het ddr 3 geheugen geklokt is, wat het moederbord type is en welke kast het is.

Weet iemand anders hier meer van?
Dit geheel wat Dutch Lion noemde is te koop voor 500 euro (alléén op vrijdag,zaterdag en zondag (28-30 okt).
Ben benieuwd naar jullie reacties.

ps De specificaties zijn te vinden op www.informatique.nl/454544
Dat was inderdaad de aanbieding maar ik dacht ik zal geen naam noemen. Blijf ik vinden dat het systeem uit verhouding is ook al staat erbij vermeld dat gamers er een videokaart in moeten doen. Het zou dan bedoeld moeten zijn als huis tuin en keuken pc maar waarom dan die processor? Het zou alleen interessant kunnen worden als je er zelf een graka bij doet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar bekijk het eens vanuit oogpunt van de winkelier. Die wil een i7 aanbieden voor een zo'n scherp mogelijke prijs, want daar komen de klanten op af. Als hij voor 450 euro een i5 2500 aanbiedt, wat in principe een zinnigere config is dan is de kans groot dat mensen die niet willen, omdat een i7 toch sneller is.

Mensen moeten gewoon eens leren te snappen wat ze kopen, maar ik ben bang dat dat teveel gevraagd is.

• Mathijsa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-04 01:43
TERW_DAN schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:45:
Maar bekijk het eens vanuit oogpunt van de winkelier. Die wil een i7 aanbieden voor een zo'n scherp mogelijke prijs, want daar komen de klanten op af. Als hij voor 450 euro een i5 2500 aanbiedt, wat in principe een zinnigere config is dan is de kans groot dat mensen die niet willen, omdat een i7 toch sneller is.

Mensen moeten gewoon eens leren te snappen wat ze kopen, maar ik ben bang dat dat teveel gevraagd is.
precies, maar als je dit als uitgangspunt neemt en er een redelijke / goede videokaart indoet, dan ben je 600-700 euro kwijt schat ik zo (zonder randapparatuur of course).

Puur kijkend naar de huidige configuratie, is dit dan een interessante 'openingsdeal' (realiserend dat je er een nieuwe videokaart bij moet doen) ?

Eerlijk is eerlijk, ik ben geen deskundige op dit gebied maar ik zit er namelijk wel over te twijfelen of dit een interessante uitgangssituatie is waar ik zelf m'n eigen videokaart nog inzet ( en eventueel 'tgeheel overbreng in mijn coolermaster stacker kast).

[ Voor 13% gewijzigd door Mathijsa op 26-10-2011 22:03 ]

• Dutch Lion
TERW_DAN schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:45:

Vanuit het oogpunt van de winkelier is het inderdaad een heel slimme zet. Ik snap het daarom ook wel dat ze het doen.

• simotion
Het is gewoon het misleiden van mensen met fancy namen.... Niets meer, niets minder. Het is maar hoe je je geld wilt verdienen... ;) Ik zou liever alleen PC's de deur uit laten gaan waarvan je ze met een gerust hart en met trots kunt meegeven.

Dat n00bs zich daarin moeten verdiepen, ik zou niet weten waarom. Ik vind dat als je specialist bent of beweert te zijn je je klant gewoon eerlijk hoort te informeren. Naar zowel de mogelijkheden als de onmogelijkheden. Een klant moet daarop kunnen vertrouwen. Anders zouden ze toch net als velen van ons gewoon hun componenten los kopen en ze zelf in elkaar sleutelen?

Als ik bij de high-end audio/video zaak naar binnen loop en zeg "Ik wil super geluid en beeld met een echte bioscoop ervaring voor in mijn huiskamer" dan zegt die man "ok, top!". Hij zal een aantal vragen stellen over de afmetingen van de kamer, de afstand van zitplek tot TV etc etc om een goed advies te kunnen geven, en daar komt dan een advies en een prijs uit. Meestal kan er nog wel wat gespeeld worden met de selectie van componenten om iets goedkoper te zitten, maar als ik die man zeg "Ja... maar wacht even, bij Aldi zag ik van Medion een TFT scherm én ook een DVD speler met 5.1 surround setje staan, samen voor nog geen 400 euro", dan denk ik niet dat die man tegen me zegt "Oh, maar dan verzinnen wij toch ook iets voor 400 euro!". Hij zal je uitleggen dat de kwaliteit die je wilt voor die prijs niet kan, als je echt niet meer wilt uitgeven zal hij je vervolgens vertellen dat hij niks voor je kan betekenen. Hij zal liever hebben dat je teleurgesteld bent omdat je niet genoeg geld hebt voor wat je wilt, dan dat je teleurgesteld bent in wat hij je toch voor 400 euro verkocht heeft. Je bent dan ook geen klant van hem, want je hebt er niks gekocht... Op deze manier houd deze specialist zijn klanten (dus die wat wel wat kopen) tevreden. Hij kan immers instaan voor datgene wat hij verkoopt.

Een stuk specialisme is een klant ook durven vertellen wat niet kan, hem laten geloven dat het wel kan en dan zulke troep verkopen vind ik bijna oplichting eerlijk gezegd. Waar niemand trouwens wat mee opschiet, de leverancier niet én de klant niet.

Maar goed, dat is mijn visie ;)

Verwijderd

simotion schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 17:12:
Geen wonder dat dit te heet wordt, al verklaard het nog niet de extreme idle temp. Dit bleek te komen door een veel te dikke laag koelpasta, waarschijnlijk uitgesmeerd voordat de koeler geplaatst geworden is, wat gezorgd zal hebben voor airpockets tussen heatspreader en koelblok. Na CPU en koeler (en vanwege de overtolligheid ook de socket(!)) schoongemaakt te hebben van de oude laag pasta een kleine dot nieuwe pasta op de heatspreader, en terug met de koeler.
Ik weet niet of uitsmeren/hermonteren aanleiding is voor hoge temperaturen. Eerlijk gezegd denk ik van niet, aangezien ik dat al meerdere malen heb meegemaakt/gedaan en daarbij nog nooit bizarre temperaturen zijn voorgekomen. Een te dikke laag zou wel proberen kunnen opleveren.

• jelmervb
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-11 21:57
Mathijsa schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:01:
[...]

Puur kijkend naar de huidige configuratie, is dit dan een interessante 'openingsdeal' (realiserend dat je er een nieuwe videokaart bij moet doen) ?
En dat vraag ik mij ook nou ook af. Ik wil er niet mee gamen, maar een beetje videobewerken en vooral fotoshoppen (naast het gebruikelijke office werk). Ik weet dat we dan van deels van het topic afstappen, maar volgens mij zou dit daarvoor dan wel wél een goede balans kunnen zijn. Of zie ik dat verkeerd?

• EXX
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

Met IDE drives is niet zoveel mis. Toen ik huidige Core i7 920 / Asus P6T combo in elkaar heb laten zetten, heb ik na levering zelf de optische IDE drives uit mijn oude machine erin gezet. Waarom nieuwe kopen als de oude nog prima voldoen. Alleen was mijn kast (Chieftec LBX-02B-B-B ATX Big Tower) waarschijnlijk een paar maatjes groter ;)

En wat betreft videokaart: ik had geen behoefte aan een gaming monster, dus een Asus GTS250 Dark Knight HTDI 512MB DVI leek me voldoende.

[ Voor 17% gewijzigd door EXX op 27-10-2011 12:04 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-11 15:12

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Waarschijnlijk had de man eerst problemen met zijn initiele GPU, omdat ie samen met de brakke voeding en toch wel dorstige CPU niet meer kon volgen. Hebben ze er gewoon een lichtere GPU in gestoken...

@jelmervb, als dat jou vereisten zijn zou ik toch niet meer gaan voor een I7 920.

Maar inderdaad, zalig zijn de onwetenden. En het is en blijft jammer dat zoiets verkocht wordt, maar tegelijk ben ik er zeker van dat dit in meer zaken gebeurd dan enkel PC-handel.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

EXX schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 12:02:
Met IDE drives is niet zoveel mis.
Sterker nog, er is nagenoeg niets anders.

Geen enkele thuisgebruiker die heden ten dage nog SCSIdevices (of iSCSI of SAS) in z'n bak gaat hangen. Dat is immers veel te duur.

• jelmervb
Joindry schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 12:14:

@jelmervb, als dat jou vereisten zijn zou ik toch niet meer gaan voor een I7 920.

Maar inderdaad, zalig zijn de onwetenden. En het is en blijft jammer dat zoiets verkocht wordt, maar tegelijk ben ik er zeker van dat dit in meer zaken gebeurd dan enkel PC-handel.
Het is een i7 2600 :) Maar ok, ik volg een goed advies graag op. Wat mij alleen opvalt is dat de balans bij nagenoeg alle BBG-voorstellenligt bij gamesystemen met high-end videokaarten, terwijl er toch een hoop mensen zullen zijn die wél goed fotobewerkingen willen doen, maar dan liefst zonder dat er een complete highend-PC wordt opgetuigd. Ik heb daarvoor toch vooral rekenkracht nodig? En als dan eindelijk de fotobewerkingsprogramma's zo worden, dat ze de rekenkracht van de grafische kaart goed kunnen gebruiken, zet ik er tegen die tijd wel een mooie GPU in.

Maar misschien vergis ik mij, dan hoor ik het graag. En ook als ik deze discussie in een ander topic moet voortzetten hoor ik het graag.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

jelmervb schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 12:22:
[...]

Het is een i7 2600 :) Maar ok, ik volg een goed advies graag op. Wat mij alleen opvalt is dat de balans bij nagenoeg alle BBG-voorstellenligt bij gamesystemen met high-end videokaarten, terwijl er toch een hoop mensen zullen zijn die wél goed fotobewerkingen willen doen, maar dan liefst zonder dat er een complete highend-PC wordt opgetuigd. Ik heb daarvoor toch vooral rekenkracht nodig? En als dan eindelijk de fotobewerkingsprogramma's zo worden, dat ze de rekenkracht van de grafische kaart goed kunnen gebruiken, zet ik er tegen die tijd wel een mooie GPU in.
Mjah, dan laat je toch gewoon de GPU weg en zet je er of een simpel exemplaar in, of gebruik de IGP.
Met name de GPU is redelijk makkelijk te vervangen. Of je nu een 6990 of een 6450je in je systeem hebt, dat maakt verder weinig uit. Het enige is dat je voeding het moet kunnen trekken.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Waarom noemt TS de winkel niet? Is dat tegen T.net-policy ofzo? Ik vind dit soort zaken bedrog en vertrouw een hele winkel(keten) daardoor niet.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Dutch Lion schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 17:46:
Vandaag zag ik er nog één, i7 met alleen onboard graphics igp en dan voor 499.
[...]
Klinkt als een prima instap deal. Voor mijn vriendin bijvoorbeeld ideaal: foto's, filmpjes, browsing, office. Dan is 4GB voldoende (desnoods zet je er voor 4 tientjes 8GB bij) en is zo'n snelle processor erg fijn.

Back naar TS: gewoon de hele pc oppakken, terugbrengen, originele videokaart eisen en gewoon eisen dat ie het doet als je m weer ophaalt. Dat ze een behuizing bij het systeem leveren wat de hitte niet kwijt kan en een voeding leveren dat het gevraagde vermogen niet kan leveren: 100% hun probleem. De klant kon dat niet weten en rekent op de expertise van de winkel: hij heeft een compleet systeem gekocht, niet een stapel componenten.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• EXX
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

TERW_DAN schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 12:17:
[...]

Sterker nog, er is nagenoeg niets anders.

Geen enkele thuisgebruiker die heden ten dage nog SCSIdevices (of iSCSI of SAS) in z'n bak gaat hangen. Dat is immers veel te duur.
Met IDE bedoelde ik eigenlijk P-ATA en de bijbehorende flat-cables waar de TS over valt ivm de airflow.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• simotion
Nou, om maar even in te gaan op de advertentie... ik verbaas me dat het na een topic als dit nog echt nodig is, maar goed ;)

De kast is zo te zien een In-Win Z653, ook te vinden in de webshop van informatique zelf. Dit is een kast geleverd met standaard een 350W voeding aan boord. Dat je een dergelijke 350W voeding niet met een 350W voeding van bijvoorbeeld Corsair, Antec of zelfs van OCZ kunt vergelijken lijkt me logisch, want de prijs van de kast mét voeding is slechts 59 euro.

350W is al niet echt 'overbemeten' zeg maar, zeker niet als je er hongerige hardware mee wil gaan voeden, en laten we wel zijn, een i7 kunnen we toch best onder de dorstige laten vallen.

Afbeeldingslocatie: http://www.in-win.com.tw/products/pc_case/Z-Series/z_06.jpg

Dan over het interieur van de kast... Dit ziet er inderdaad uit als een prettig koele omgeving voor een i7. Zeker als je nagaat hoe lekker knus ie het heeft met een voeding erboven, een optical en hdd ernaast... en voor die mensen die het erin willen zetten straks ook nog een grafische kaart eronder. Hij zit dan lekker 'knus' omringd door hardware, zal zich niet snel eenzaam voelen.

Er is wel plek voor een enkele 8 of 9cm exhaust fan, maar plek voor een intake fan is er helaas niet. Veel van de airflow moet je je dus niet voorstellen.

Groter dan een Micro-ATX bord past er niet in, nu heb je heel veel cheapy cheap borden die matig presteren op die form factor, maar goed presterende borden bezaaien minder dik de markt. Als je gaat kijken wat dit systeem kost en naar het feit dat het mainboard niet genoemd wordt in de specs, zal er waarschijnlijk geen high-end bord onder deze high-end cpu zitten.

@exx, iemand die zijn eigen IDE drive 'recycled' daar kan ik nog wel enigszins bij, een systeembouwer die in een nieuw systeem een IDE drive plaatst, wat al jaren niet meer de standaard is, daar kom ik niet in. Wat er mis is met IDE en waarom ik ze zelf liever niet gebruik is dat de brede flatcable van de interface zich niet heel goed leent voor cable management. Verder is er niet direct iets mis mee, maar van de andere kant, met een cassetterecorder is ook niet direct wat mis, als jij in je splinternieuwe auto een cassettedeck ziet zitten in plaats van een CD speler denk ik dat je ook even raar opkijkt.

@noes: Beter laat je dat ding dus staan, anders begin je aan dezelfde ellende als de pc uit de startpost ;)
Goedkoop is duurkoop, laat je niet verleiden! Ik heb zo goed mogelijk mijn best gedaan het hierboven uit te leggen ;)

De eigenaar van dit systeem heeft dat dus ook al meerdermalen gedaan, de pc teruggestuurd (wat hij notabene ook nog op eigen kosten moest doen steeds, de brutaliteit!)... De laatste keer is hij meer dan een maand weg geweest en kreeg toen via de telefoon te horen toen hij op hoge poten opbelde waar zijn pc bleef, dat zijn pc kwijt was bij de post! De klant heeft toen contact opgenomen bij de organisatie safe2shop waarbij de winkel aangesloten is of zij niet iets voor hem konden betekenen. Vervolgens is de PC binnen een week terug afgeleverd, opeens geïnstalleerd met een OS dat niet bij de computer geleverd was en de andere videokaart, maar nog steeds de problemen. De man was het intussen zo beuh dat hij niets meer met de winkel te maken wil hebben, omdat het vertrouwen er niet langer is dat het probleem opgelost wordt en hij bang is dat het alleen erger blijft worden.

Wat de policy hier is omtrent het melden van winkelnamen weet ik eerlijk gezegd niet, ik wil in elk geval niet met modder gaan gooien als ik daarmee in de problemen kom. Maar dit soort systemen zie je op heel veel plekken wel langskomen moet ik zeggen.

Maar goed, de onderdelen voor dit ding zijn zojuist geleverd geworden, dus ik ga maar eens beginnen aan het ding ;)

• jelmervb
@simotion: Dank je. Na deze uitleg snap ik wat je bedoelt met de slechte balans.Niet op basis van "dure spullen verdienen dure spullen" maar op basis van "snelle processoren stellen hogere eisen aan kast en voeding etc".

• simotion
Justem ;)

• simotion
Zo, net klaar met het in elkaar zetten van het ding.... Cable management was een aardig uitdaging bij deze, moest het e.e.a. solderen (verlengen van diverse kabels en gezien mn molex splitters op waren moest ik er zelf nog een in elkaar solderen) en heb er toch nog een SATA drive voor gehaald.

Hier alvast wat foto's, morgen even wat meer foto's maken, de foto's die gemaakt zijn tijdens het bouwen uitzoeken, de hele collectie foto's bewerken en dan nog wat tekst erbij plaatsen. Denk voorlopig dat deze foto's ook zelf aardig wat vertellen ;)

De behuizing is vervangen voor een CM Storm Scout, de voeding voor een OCZ ModXstream 600W, de stock koeler voor een CM Hyper 212 plus en de ATAPI drive voor een SATA drive.

Hier het resultaat :)

Afbeeldingslocatie: http://simotion.dnsalias.net/fotos/simotion/galaxy_peter/thumbs/IMG_3241.JPG

Afbeeldingslocatie: http://simotion.dnsalias.net/fotos/simotion/galaxy_peter/thumbs/IMG_3242.JPG

Afbeeldingslocatie: http://simotion.dnsalias.net/fotos/simotion/galaxy_peter/thumbs/IMG_3243.JPG

Afbeeldingslocatie: http://simotion.dnsalias.net/fotos/simotion/galaxy_peter/thumbs/IMG_3246.JPG

Afbeeldingslocatie: http://simotion.dnsalias.net/fotos/simotion/galaxy_peter/thumbs/IMG_3247.JPG

Vanacht mag ie n nachtje primen om te kijken wat na een goede nacht burntesten de maximale core temperatuur is, en morgen zal ik hem voorzien van de recentste bios opdate, herinstalleren en benchmarken.

[ Voor 13% gewijzigd door simotion op 27-10-2011 22:20 ]

Pagina: 1