Welk voltage is geloofwaardig?Amd phenom 1090T

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik kamp met het volgend probleem.In mijn systeem heb ik een 1090t cpu en ben bezig met deze te overklokken.Het voltage voor OC naar 4 Ghz word aangegeven als 1,45 v.Maar nu het probleem.Zodra ik het voltage in de bios op 1,45 v zet en de multi naar x20 boot het systeem gewoon netjes zonder problemen maar als ik ga stressen met prime95 schiet het voltage (volgens cpu-z) naar dik 1,6 v.Welk voltage moet ik nu geloven?Die ik ingesteld heb in de bios of die van cpu-z?Hieronder wat meer info over mijn specs.

*Amd 1090T
*Asrock 890gx Extreme 3
*8 GB Kingston Hyper X @ 1,65v
*Ocz 850 watt voeding
*2x Xfx HD6870
*Scynthe Samurai ZZ cpu koeler
*Coolermaster Stacker Nvidia Editon behuizing

Qua temps. en stabiliteit durf ik nog niks te zeggen want heb de cpu pas 10 sec gestrest en toen direct gestopt ivm het voltage van de cpu.

Overige settings van de bios,

Multi @ x20
Cpu voltage @ 1,45
Amd turbo @ Disable
Dram freq. @ 667Mhz/1,65v

Hopelijk kunnen jullie mij iets verder toelichten!

Mvg,

Daniel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Je mag ze allebij wel geloven met dit moederbord ,probeer LLC of dergelijks aan te passen in je bios want dit is niet goed voor je CPU.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En wat is precies die LLC optie en wat is zijn functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik zou de CPU-Z meeting geloven. Sowieso is een BIOS instelling in de praktijk niet hetzelfde als het werkelijk voltage. Vaak kun je in de BIOS ook de (gemeten) Vcore zien, los van de ingestelde. Daarnaast bestaat er ook nog iets als Vdroop (als je CPU onder full load komt, dropt de Vcore iets; meestal minder dan 0.05v, meer is altijd een slecht teken).

Als je voltage onder full-load juist (flink; als in meer dan 0.05v) omhoog gaat, dan lijkt het erop dat er toch nog relevante settings in de BIOS op AUTO staan; ondanks je handmatige instelling. Als je flink gaat OCen moet je altijd alle voltages voor de zekerheid op een bepaalde fixed instelling zetten en nooit op AUTO; die instellingen geven over het algemeen meer spanning dan strikt noodzakelijk (de ene CPU is immers niet de andere).

Zo heb ik b.v. een Q6600 @ 3.5GHz 24/7 lopen op 1.30v in de BIOS, wat in de praktijk 1.28v idle in Windows is en 1.27v onder full load (heb de Asus Vdroop pencil-mod gedaan op m'n mobo). Voor 3.6GHz stabiel heb ik echter al 1.375v in de BIOS nodig (= ~1.35v in de praktijk). Zet ik het mobo echter op AUTO dan stelt die al 1.40v voor 3.5GHz in en zelfs 1.48v voor 3.6GHz !

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb even met de llc lopen spelen in de bios en van auto naar normal gezet.De drop is nu al een heeeeel stuk minder.Dit zijn de waardes,

Vcore bios @ 1,425
Vcore Cpu-z @ 1,432 (idle)
Vcore Cpu-z @ 1,488 (stresed) ( was 1,6* bij stressed met llc op auto)

Cpu draait nu op 3,6 Ghz.Ik zal eens kijken wat er gebeurt met prime95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-07-2024

Chris_NL

Miauw

Het soort gelijjke probleem is mij ook overkomen
Chris_NL schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 23:35:
[...]
Erg bedankt Imprezzion dat hielp voor de core temps. Alleen het hielp niks voor de Vcore (weet niet of je dat ook bedoelde). Heb zelf maar ff wat gezocht en op Load-line Calibration gestuit. Deze op normal gezet en nu is de Vcore redelijk stabiel of eigenlijk heel erg stabiel voor wat hij eerst was. Hardware Monitor zegt zelfs dat hij precies op mijn ingestelde waarde staat :D.

EDIT:
Na heel wat BSOD's rijker toch maar besloten om hem op Slight te zetten. Geeft wat minder BSOD's en als nog redelijk stabiele Vcore
Ik ga nu weer verder met overclocken en eerst maar eens kijken of een stapje terug ook stabiel is.
Misschien helpt het dus om je Load-line Calibration op slight te zetten, volgens mij heb je die optie ook in je BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op slight gaf hij bij mij meer verschil dan op normal op 1 of andere manier.

Na een kwartiertje prime95 draait hij nu "stabiel" op 3,6 Ghz en een max vcore van 1,488v.max temp is 58 graden.

Cpu is nog nooit zo stabiel geweest met OC als nu.Dus ik ben weer een heel eind op weg geholpen.Bedankt mensen ik ga nog even wat verder tweaken en kijken hier ver ik deze cpu krijg.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2011 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-07-2024

Chris_NL

Miauw

Op normal komt hij dichter bij de ingestelde Vcore. Ik kreeg alleen telkens BSOD's toen heb ik besloten om hem op slight te zetten. Dat scheelde een hoop BSOD's maar misschien hoeft dat bij jou niet.
Er is maar een manier om daar achter komen: Stressen, voor ongeveer meer dan 2 uur. Ik kreeg na ongeveer 1,5 uur een BSOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Chris_NL schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 18:05:
Op normal komt hij dichter bij de ingestelde Vcore. Ik kreeg alleen telkens BSOD's toen heb ik besloten om hem op slight te zetten. Dat scheelde een hoop BSOD's maar misschien hoeft dat bij jou niet.
Er is maar een manier om daar achter komen: Stressen, voor ongeveer meer dan 2 uur. Ik kreeg na ongeveer 1,5 uur een BSOD.
bedankt voor de tip!Ik ga er mee aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:15
Je kan ook, net zoals ik zelf doe, met PhenomMsrTweaker de P(eformance) states van je CPU aanpassen. Ik heb in het BIOS gewoon C&Q aanstaan, maar heb de P-states zo dat bij idle hij auto terugklokt naar 0,8 GHz ( 0.9 V ) en als hij onder volle belasting staat ( tijdens gamen ) gaat hij naar de 4,0 GHz bij 1.45 V..

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

Pagina: 1