• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-02 15:08
Hallo allemaal,

Ten eerste: Ik weet niet of dit het juiste subforum is om mijn topic in te posten. Indien dit niet zo is zou ik het erg op prijs stellen als iemand mij de weg wees. Dan nu mijn probleem: Ik heb een full hd 24" monitor en ik speel wel eens games. Soms als ik een game speel is deze compleet lag-free. En andere keer hapert mijn game de hele tijd, hij loopt dan voor een halve seconde vast en ik krijg een 'buzz' geluid uit mijn speakers. Als ik dan op mijn HDD lampje kijk zie ik dat deze op dit soort momenten vrijwel altijd druk bezig is. Maar een keer toen ik mijn PC kast open maakte vond ik een klein bruin blokje op de bodem, ongeveer 4mm lang. Ik kwam er achter dat dit blokje van de PCB van mijn videokaart was afgevallen. Ik was bang dat ie kapot zou zijn maar hij werkt tot op heden prima (denk ik). Nu is mijn vraag: welke van deze 2 dingen veroorzaakt die irritante lag?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• Multensor
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-02 09:02

Multensor

wtf

Post eerst eens de specs van je systeem en heb je eventueel een foto van het "blokje".

erhmm.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 20:13

Praetextatus

the dutch_paki

bruin blokje: klinkt als een koellichaam. Wat zijn de specificaties van je pc? Wat heb je zelf zoal verder geprobeerd?

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• gvisser5
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-01-2024
Of dit het juiste sobforum is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het erop lijkt dat iets het systeem vertraagd, een zogenaamde interruptie.
Zou je wat meer informatie kunnen geven? Zoals systeemeigenschappen, gebruikte software.
Wat heb je zelf al geprobeerd? Videokaart/Mobo/Geluidskaart drivers geupdate? BIOS geupdate?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54

D4NG3R

kiwi

:)

Zo te horen is je videokaart aan het overhitten. Dat "Bruine Blokje" was waarschijnlijk een koperen heatsink:

(Zoiets?)
Afbeeldingslocatie: http://www.acousticpc.com/images/a_thermaltake_cl0025_bga_ram_copper_coolers.jpg

Die horen op je VRAM of VRM's te zitten. Kijk even of je ergens een witte/grijze vlek of plakbandje ziet (op een chip). Daar hoort hij bevestigt te zitten.

Vermeld even welke videokaart je hebt en ik kan zo kijken waar hij thuishoord.

[ Voor 52% gewijzigd door D4NG3R op 26-10-2011 15:42 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:32
Wat D4NG3R zegt ;)

Dat blokje is een koelblokje van een van de VRAM chips (videokaart geheugen). Dat alles blijft hangen en je dat geluid hoort uit de speakers is de pc die vastloopt omdat de videokaart te warm wordt ;)

Videokaart eruit en dat blokje er weer op zetten met van die koel plaatjes (naam even kwijt), soort dubbelzijdig tape met warmte overdragende eigenschappen zeg maar :P

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dit dus: pricewatch: Akasa Thermal Adhesive Tape

Beetje ontsmettings alcohol op een wattenstaafje of doekje doen en even de onderkant van het koelblokje en de chip schoonmaken (PC uitzetten natuurlijk :P).

Eventueel doe je dit ook bij alle andere koelblokjes omdat die er dus blijkbaar ook elk moment kunnen afvallen :') .

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04:58
Eerlijk gezegd denk ik dat het blokje eerder een SMD component is. Koellichamen van 4 mm heb ik nog nooit gezien, en als ze al bestaan lijkt het me niet bepaald effectief...

• tobitronics
Dank voor jullie reacties. Nee, het is geen koelblokje. Ik heb een plaatje van internet geplukt waarop het blokje te zien is, ik heb het omcirkeld. Dit blokje zat op de achterkant (de onbedekte zijde) van de videokaart, redelijk dichtbij de chip. Hierbij het plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/253/naamloosdw.png/

Mijn PC Specs zijn:

ASRock 890GX Extreme 4 (BIOS meest recente)
AMD Phenom II X4 955BE (OC 3,8 gHz)
Samsung Spinpoint F3 1TB
MSI Ati Radeon HD5770 1GB
Cooler Master V8 CPU Koeler
2 Casefans (1x 120mm 1x 140mm) ga ik upgraden naar 4x
Alle drivers zijn up-to-date
en nog wat andere onderdelen die er volgens mij nu niet toe doen.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dat is een weerstandje.. Tenzij jij zeer goed kan solderen zit er weinig anders op als een nieuwe kaart kopen of garantie claimen.

• tobitronics
D4NG3R schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:02:
Dat is een weerstandje.. Tenzij jij zeer goed kan solderen zit er weinig anders op als een nieuwe kaart kopen of garantie claimen.
Ik heb de kaart op 1 oktober 2010 gekocht bij Alternate. Zou dit binnen de garantie vallen (ik heb geen zin om reparatie kosten te betalen)? Ik heb het er niet opzettelijk vanaf gehaald... Is dit trouwens ook de oorzaak van de random lags?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

tobitronics schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:55:
Zou dit binnen de garantie vallen (ik heb geen zin om reparatie kosten te betalen)?
Mits je er niet aan hebt gezeten of tegen hebt geduwd -> ja
Is dit trouwens ook de oorzaak van de random lags?
Met alle waarschijnlijkheid wel ja.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:37
Dat is een smd capaciteit. Als het van de achterkant van de videokaart komt, kan het er niet zomaar afgevallen zijn. Dus waarschijnlijk een duwtje gekregen. En dan is er nog weinig kans om het te solderen omdat het waarschijnlijk gewoon afgebroken is waardoor er geen soldeer pads meer aan zijn. Tenzij je geluk hebt want 4mm is prima te solderen. Als je zeer goed kan solderen tenminste :)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:31
Waarom moet het perse zijn grafische kaart zijn?

Zijn harde schijf is continu bezig als hij zo'n lag krijgt. Het zou ook aan een proces kunnen liggen dat de harddisk veel gebruikt. Of zijn hardeschijf zelf.

@TS: Kijk eens of je kunt achterhalen welk proces veel aan het schrijven/lezen is op je harddisk als dit gebeurt.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

White Feather schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 08:58:
Waarom moet het perse zijn grafische kaart zijn?
De TS zegt dat dat stukje daar mist? Ik schat de kans ook groter dat hij van het Mobo afkomstig is (Hoe kan het stukje in godsnaam van de bovenkant van de videokaart zijn gevallen..?

Maargoed die dingen laten niet zomaar los, dus er is tegenaan geduwd met iets.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 27-10-2011 09:22 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

D4NG3R schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 09:21:
[...]

De TS zegt dat dat stukje daar mist? Ik schat de kans ook groter dat hij van het Mobo afkomstig is (Hoe kan het stukje in godsnaam van de bovenkant van de videokaart zijn gevallen..?

Klopt maar het moet wel een fabricage fout zijn want die gesoldeerde componenten komen er ook niet af met een duwtje, kan alleen met opzet gebeuren. zou een foute soldering moeten zijn. of de tin was daar 360 graden verwarmt (wat zeer sterk is want een gpu word maar max 100 graden).

ik zou opsturen voor garantie. maar wel eerst nakijken waar je een component mist.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04:58
Als de koeling (erg) slecht is of door kortstondige kortsluiting (maar dan had er waarschijnlijk meer niet gewerkt) kunnen temperaturen heel hoog oplopen. Tot aan het smeltpunt van het tin aan toen. Je kunt ook aan de kleur van het tin vaak zien of het een keer gesmolten is/erg/te heet is geweest... Als het een doffe breekrand heeft is het afgebroken, zijn de plekjes glimmend, is het waarschijnlijk gesmolten... Een smd'tje van 4mm zou inderdaad best goed terug te solderen zijn, ik heb hiervoor een stukje koperdraad om de dikke tip van mn soldeerbout gewikkeld om zo een heel klein puntje te krijgen. Alles met beleid uiteraard! Alhoewel ik aan de aankoopdatum te zien denk dat je beter even naar de shop terug kunt gaan en vragen om garantie. Als je zelf gaat solderen ben je die namelijk soiso kwijt!

[ Voor 3% gewijzigd door GeeEs op 27-10-2011 09:46 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:31
[...]

Ik bedoelde eigenlijk de conclusie dat zijn systeem lagt omdat er een stukje is afgebroken. Het is heel goed mogelijk dat de videokaart en dat stukje er niets mee te maken hebben.

• tobitronics
[...]

Ik heb een radeon HD5770 en die heeft alleen plastic bescherming aan de bovenkant (gezien als de kaart in je kast zit) en de component is van de achterkant gevallen.
Fordox schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 09:31:
[...]
ik zou opsturen voor garantie. maar wel eerst nakijken waar je een component mist.
Ik heb de plek al lang gevonden, op de onbedekte achterkant vlakbij de bracket waarmee de chip koeler op de GPU zit (vrij dichtbij de GPU dus)
GeeEs schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 09:45:
Als de koeling (erg) slecht is of door kortstondige kortsluiting (maar dan had er waarschijnlijk meer niet gewerkt) kunnen temperaturen heel hoog oplopen. Tot aan het smeltpunt van het tin aan toen. Je kunt ook aan de kleur van het tin vaak zien of het een keer gesmolten is/erg/te heet is geweest... Als het een doffe breekrand heeft is het afgebroken, zijn de plekjes glimmend, is het waarschijnlijk gesmolten... Een smd'tje van 4mm zou inderdaad best goed terug te solderen zijn, ik heb hiervoor een stukje koperdraad om de dikke tip van mn soldeerbout gewikkeld om zo een heel klein puntje te krijgen. Alles met beleid uiteraard! Alhoewel ik aan de aankoopdatum te zien denk dat je beter even naar de shop terug kunt gaan en vragen om garantie. Als je zelf gaat solderen ben je die namelijk soiso kwijt!
Er zit inderdaad een doffe breekrand om de SMD component én op de plek waar die ooit zat (er zitten dus nog restjes tin)

• Fordox

Fordox

00101010

Er zit inderdaad een doffe breekrand om de SMD component én op de plek waar die ooit zat (er zitten dus nog restjes tin)
des te makkelijker te solderen :P
en dan lijkt het me een fabricage fout. als er meer fouten zitten in de kaart (die niet opvallen), kunnen je games inderdaad behoorlijke laggen.
ik zou hem opsturen voor garantie ;)

• tobitronics
Fordox schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 17:29:
[...]

en dan lijkt het me een fabricage fout. als er meer fouten zitten in de kaart (die niet opvallen), kunnen je games inderdaad behoorlijke laggen.
Oke, ik ga het proberen. Heb net Battlefield 3 binnen en gespeeld en het viel me op dat bij BF3 de game zelf visueel niet lagt maar het geluid wel (het geluid stopt en gaat een seconde later weer verder). Off-topic: heeft iemand ervaring met kapotte videokaart(en) onder garantie terugsturen naar Alternate?

EDIT: Met proberen bedoel ik garantie claimen, niet de component terugsolderen

[ Voor 5% gewijzigd door tobitronics op 27-10-2011 18:34 ]

• D-Three
Fordox schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 17:29:
[...]

Ik snap de redenering van de fabricagefout eerlijk gezegd niet? Afgebroken is afgebroken, dat heeft niks met een fabricagefout te maken en daarvoor zal je zeker geen garantie kunnen claimen.

Kan je geen duidelijke foto maken van de plaats waar je denkt dat het component zat?

• Fordox

Fordox

00101010

een goede soldering hoort niet af te breken/dof te zijn. als iets verkeerd is gesoldeerd, noem ik dat toch echt wel een fabricagefout. ik weet niet wat jij onder fabricagefout leest...

• tobitronics
Laagvliegerke schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 21:41:
[...]

Ik snap de redenering van de fabricagefout eerlijk gezegd niet? Afgebroken is afgebroken, dat heeft niks met een fabricagefout te maken en daarvoor zal je zeker geen garantie kunnen claimen.

Kan je geen duidelijke foto maken van de plaats waar je denkt dat het component zat?
Ik zal zo spoedig mogelijk een foto maken en hier posten (zodra ik een keer de tijd heb om mijn kast open te maken en alles te inspecteren)

OFF-TOPIC: Alternate wil niet reageren op mijn mail, zijn zij altijd zo moeilijk te bereiken/is hun klantenservice zo slecht?

• darkmushy1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-02 19:31
om welk spel gaat het eigelijks?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 14:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

ASRock 890GX Extreme 4 (BIOS meest recente)
AMD Phenom II X4 955BE (OC 3,8 gHz)
Samsung Spinpoint F3 1TB
MSI Ati Radeon HD5770 1GB
Cooler Master V8 CPU Koeler
2 Casefans (1x 120mm 1x 140mm) ga ik upgraden naar 4x
Alle drivers zijn up-to-date
en nog wat andere onderdelen die er volgens mij nu niet toe doen.
Om even compleet in GoT stijl te reageren: Voeding doet er niet toe?
Een van de meest vitale componenten zou ik zeggen.
Niet dat het probleem daarmee op lost, ik wil enkel duidelijk maken dat er vrijwel geen onderdelen zijn die er niet toe zouden doen. Zelfs een brakke USB stick die rare I/O doet zou zoiets als random lags kunnen veroorzaken.

Een weerstand op een videokaart, mja het zou kunnen maar verwachten doe ik het niet.
Wel zou ik het repareren of kijken wat garantie voor je kan betekenen want in orde is het zeker niet.

Heb je trouwens nog iets van een geluidskaart in je PC?
Of maak je gebruik van de onboard chip van het moederbord?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• tobitronics
Zo'n beetje elk spel dat ik speel (vooral shooters)
Ultraman schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 16:37:
[...]

Om even compleet in GoT stijl te reageren: Voeding doet er niet toe?
Een van de meest vitale componenten zou ik zeggen.
Niet dat het probleem daarmee op lost, ik wil enkel duidelijk maken dat er vrijwel geen onderdelen zijn die er niet toe zouden doen. Zelfs een brakke USB stick die rare I/O doet zou zoiets als random lags kunnen veroorzaken.

Een weerstand op een videokaart, mja het zou kunnen maar verwachten doe ik het niet.
Wel zou ik het repareren of kijken wat garantie voor je kan betekenen want in orde is het zeker niet.

Heb je trouwens nog iets van een geluidskaart in je PC?
Of maak je gebruik van de onboard chip van het moederbord?
Oeps, vergeten :S

Voeding: OCZ Fatal1ty 550W Modulair
DVDdrive: LG GH22NS70
Kast: Aerocool PGS-V VX-E PRO Battle Edition
Usb 3.0 front port bay (meegeleverd met moederbord)
Geluidskaart: Onboard chip

EDIT: Ik heb eens GPU-Z gedownload en gedraaid op mn PC en het viel me op dat mn videokaart na een half uurtje surfen (vrijwel geen GPU load, tussen de 0% en 10%) 50 C was, terwijl ik dit vroeger niet had (kan me herrineren dat ie alleen zo warm werd als ik aan t gamen was, wat vrij normaal is volgensmij). Nu heb ik mijn PC net opgestart en is mn videokaart alweer 41 C, deze temperatuur stijgt met een graad per minuut ongeveer (waarschijnlijk tot ie de 50 raakt). Ik heb de fan op auto-control staan (nu 35%). Kan de hitte ook de oorzaak van de lags zijn? Zo ja, is dit te danken aan het feit dat ik nu tijdelijk maar 1 casefan (intake) heb (de andere is helaas stuk gegaan)? Of is de koeler (ik heb nooit de koeler van mijn videokaart veranderd) van mijn videokaart stuk door dat weerstandje?

[ Voor 24% gewijzigd door tobitronics op 29-10-2011 22:48 ]

• tobitronics
Het wordt alleen maar gekker. Ik start mijn PC op (met de besproken videokaart er nog steeds in) en mijn monitor gaat na het aangaan gelijk op standby, iets wat ie nooit doet. Geen beeld dus. PC uitgezet, HDMI kabeltje nagelopen en opnieuw er ingestopt, PC opnieuw aan, beeld is er weer. Maar ik hoor mijn videokaartfan niet zo hard meer blazen als dat ie vroeger deed (bij het opstarten ging de fan 2 seconden naar 100%, waarschijnlijk als test). GPU-Z meldt dat de fan op 35% draait, terwijl CCC 50% meldt. De temperatuur loopt nog steeds erg snel op als ik de casefan niet aan heb staan (zoals hierboven beschreven). Wat nog gekker is, is dat mijn virusscanner (Avast free) ineens foutmeldingen gaat geven dat updates mislukken omdat het pakket onderbroken wordt (terwijl mijn internet connectie prima is). Hiermee komt ook de melding van het win7 onderhoudscentrum (Avast free inschakelen (belangrijk) ). Ik wacht even met videokaart indienen voor garantie omdat ik eerst de binnenkomst van mijn SSD opwacht (om de HDD toch uit te sluiten). Ook loopt win7 bij het afsluiten soms 'vast' (het cirkeltje stopt met draaien en de HDD vertoont geen activiteit meer). Nog een ander dingetje: 3 weken geleden heb ik mijn bios geupdate naar v1.1 . Sindsdien ben ik de bios niet meer ingedoken. Nu besloot ik vanwege de problemen toch maar even te kijken en kwam er achter dat alle settings gereset zijn! Is dit normaal? Blijft de verdenking nu nog steeds op de videokaart liggen of is het misschien toch mijn moederbord of hdd? (ik heb een onboard videochip op mijn mobo maar windows geeft in apparaatbeheer aan dat 'dit apparaat niet goed functioneert')

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-02 18:29
Bios wordt altijd gereset na bios update.

• tobitronics
Hierbij nog de foto's die ik beloofd had:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/15x8z6g.jpg

http://i39.tinypic.com/15x8z6g.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2hgz9zl.jpg

http://i41.tinypic.com/2hgz9zl.jpg

De videokaart is al uit de kast en klaar om naar Alternate te gaan. Ik moet alleen nog het klachtenformulier invullen. Is het beter om alleen op te schrijven wat ik constateer of ook dat ik dat blokje gevonden heb (of geef ik ze dan een reden om de schuld op mij te verschuiven? Ik lees niet zulke goede klantenservice reviews van Alternate....)

[ Voor 10% gewijzigd door tobitronics op 05-11-2011 18:21 ]

• D-Three
Die foto's zijn niet echt groot. Niks duidelijkers? ;) Al een memtest gedaan trouwens?
Fordox schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 22:33:
een goede soldering hoort niet af te breken/dof te zijn. als iets verkeerd is gesoldeerd, noem ik dat toch echt wel een fabricagefout. ik weet niet wat jij onder fabricagefout leest...
Hoe kan je zonder iets gezien te hebben al zeggen dat het slecht gesoldeerd is?
tobitronics schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:52:
EDIT: Ik heb eens GPU-Z gedownload en gedraaid op mn PC en het viel me op dat mn videokaart na een half uurtje surfen (vrijwel geen GPU load, tussen de 0% en 10%) 50 C was, terwijl ik dit vroeger niet had (kan me herrineren dat ie alleen zo warm werd als ik aan t gamen was, wat vrij normaal is volgensmij). Nu heb ik mijn PC net opgestart en is mn videokaart alweer 41 C, deze temperatuur stijgt met een graad per minuut ongeveer (waarschijnlijk tot ie de 50 raakt). Ik heb de fan op auto-control staan (nu 35%). Kan de hitte ook de oorzaak van de lags zijn? Zo ja, is dit te danken aan het feit dat ik nu tijdelijk maar 1 casefan (intake) heb (de andere is helaas stuk gegaan)? Of is de koeler (ik heb nooit de koeler van mijn videokaart veranderd) van mijn videokaart stuk door dat weerstandje?
50°C kan volgens mij prima zijn indien de fan op auto-control staat.
Maar hoe heet wordt jouw kaart tijdens het gamen?

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 05-11-2011 22:18 ]

• tobitronics
Laagvliegerke schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 22:17:
Die foto's zijn niet echt groot. Niks duidelijkers? ;) Al een memtest gedaan trouwens?
Hierbij de foto's in origineel formaat:

http://i42.tinypic.com/wa61eb.jpg
http://i42.tinypic.com/dptx1d.jpg
Yup, memtest en prime 95 om mijn cpu ook uit te sluiten. Allebei 2 uur gedraaid en geen fouten gerapporteerd.
Laagvliegerke schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 22:17:

50°C kan volgens mij prima zijn indien de fan op auto-control staat.
Maar hoe heet wordt jouw kaart tijdens het gamen?
Ik ben sinds deze issue op kwam gestopt met gamen omdat het gewoon niet meer te doen was, ik was gewoon naar een slideshow met kraakeffecten aan het kijken. Misschien kan een gpu-benchmark draaien (weet ik of die onder de maat loopt en hoe heet die wordt). Maar moet ik dan passmark of furmark gebruiken?

• thomasie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Memtest en Prime95 moet je minimaal een nacht lang (8 uur) laten draaien; twee uur is niet genoeg.

Hoe warm wordt de kaart tijdens het gamen? Want de temperatuur op idle zegt eigenlijk niks.

• tobitronics
thomasie schreef op zondag 06 november 2011 @ 12:25:
Memtest en Prime95 moet je minimaal een nacht lang (8 uur) laten draaien; twee uur is niet genoeg.

Hoe warm wordt de kaart tijdens het gamen? Want de temperatuur op idle zegt eigenlijk niks.
Hoezo is 2 uur niet genoeg dan :? Ik heb sinds mijn ram in januari kapot ging en ik nieuwe kreeg nooit meer blauwe schermen gehad....

• tobitronics
Nu de videokaart verwijderd is ben ik voorlopig overgestapt op de interne chip (radeon 4290). Ik dacht dat nu alle problemen opgelost zouden zijn. Niet dus. Het youtube probleem blijft en het hdd lampje blijft knipperen. Nu ik zowel de videokaart als de hdd vervangen heb (door ssd) dacht ik van de problemen af te zijn. Worden youtube filmpjes gebufferd op de hdd? (terwijl chrome op de ssd staat) Ook had ik met mijn oude install wel eens het probleem dat windows 7 vastliep op het afsluitscherm (als er afsluiten staat met zo'n rondje). Dacht ik nu ook vanaf te zijn, niet dus. Zou dit betekenen dat mijn videokaart toch niet kapot is? (dat bespaart me weer 12 euro aan verzendkosten en een hoop gezeik van alternate).
Pagina: 1