Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Vraagje aan de geleerden....

Bij zwager, schoonvader en bij mij thuis hebben we allemaal 30/30 of meer qua internet verbinding liggen.
Mijn zwager heeft een NAS (Synology 211). Mijn schoonvader en ik zijn voornemens om die ook aan te schaffen.

Ik probeer me wat te verdiepen in het delen van je NAS over internet. Nu ken ik natuurlijk FTP en dat is wellicht de meest eenvoudige optie, maar ik zou graag iets verder gaan en ik weet niet of dat kan.
Daarbij zit ik te denken aan een vpn. Dit wordt volgens mij door de Synology ondersteunt.

Wat ik eigenlijk zou willen is het volgende:
1.) dat we allemaal elkaars bestanden kunnen zien. Gewoon als (netwerk)schijf bijvoorbeeld.
2.) dat er automatisch zaken (foto's/films) in een soort back-up routine naar een andere lokatie (NAS) wordt gesynced. Op drie plaatsen dus!
3.) alles van drie NAS-en via de netwerk media player af te spelen/te bekijken is (minder belangrijk, maar wel leuk als het kan)

Een helemaal uitgewerkt advies hoeft niet (hoop ik ;)).
Het gaat mij meer om de technische haalbaarheid en een duw in de goede richting.

Thx alvast

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:30
De oplossing voor punt 1 : via FTP en dan netdrive installeren, deze kun je op een FTP server laten verbinden en dan als een "schijf" laten zien in "deze computer"

Daarnaast kun je een backup pakket naar deze schijf laten verwijzen, punt 2 ook opgelost ;)

Punt 3 heb ik zo niet direct een oplossing voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:04

allure

Titaan fase 2/3

Ik doe iets soortgelijks met 2 Qnap Nas`en.
Ik maak tussen de locaties een LAN 2 LAN VPN aan en dan kun je de shares gewoon benaderen via de VPN-tunnel.

De Qnap beschikt over een methode om te repliceren. Een aantal mappen repliceer ik wekelijks en de ander maandelijks.

[ Voor 28% gewijzigd door allure op 26-10-2011 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
allure schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 15:23:
Ik doe iets soortgelijks met 2 Qnap Nas`en.
Ik maak tussen de locaties een LAN 2 LAN VPN aan en dan kun je de shares gewoon benaderen via de VPN-tunnel.

De Qnap beschikt over een methode om te repliceren. Een aantal mappen repliceer ik wekelijks en de ander maandelijks.
Hoe maak jij zo een ' LAN 2 LAN VPN', welke software gebruik jij hier dus voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Damn...snelle reacties!

Synology Data Replicator 3 kan ik gebruiken voor het repliceer verhaal verwacht ik.

lan 2 lan vpn moet ik me in verdiepen denk ik.
Het mooie daarvan tov FTP is dat het syncen buiten de PC om kan.
Dus van NAS naar NAS. Of ga ik nu te ver?

thx in ieder geval!

[ Voor 26% gewijzigd door albino71 op 26-10-2011 15:54 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:44
ik heb aan 1 kant een synology 110J staan en ergens anders een 211.

Elke week word er automatisch over en weer bepaalde mappen gesynct.
Dit is gewoon in te stellen in de DSM van de synology.

Verder kan ik naar beide locaties VPN opzetten en alle netwerk shares gewoon mounten in Finder (OSX), dit werkt ook met windows.
Je kan eventueel wat scriptjes maken oid dat zodra je je computer aanzet dat hij automatisch VPN maakt met de 2 andere netwerken.
andere mogelijkheid is misschien WebDav. Ook via SSL te benaderen.
Hierdoor kan je ook gewoon netwerk locaties mappen en zo browsen door de bestanden alsof het locaal is.

via je je media speler moet ook mogelijk zijn, mits je de juiste poorten openzet in je router en je internet verbinding snel genoeg is. Weet niet of 30/30 snel genoeg is heb er geen ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Dank voor de tips...

Ik zie dat ik het een en ander heb gevonden om me in te gaan verdiepen.

Als dat VPN stuk gaat lukken, dan zal ik daarna de scriptjes in elkaar proberen te flansen.
Misschien dat webdav ook voldoende is. Ga het allebei maar eens uitproberen.

30/30 is onvoldoende zijn voor HD content. Maar als de verbinding er toch is, is het toch leuk om wat dingetjes uit te proberen. Gewoon omdat het kan zeg maar :)

Te koop....

Pagina: 1