Win7 en W2K8R2 in bridged VM network pingen mekaar niet

Pagina: 1
Acties:

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik heb een Win7 client en een Win2008R2 server geïnstalleerd onder VM, allebei met bridged network.

Win7: IP = 192.168.0.254
Win2008R2: IP = 192.168.0.122

Voor allebei: subnet= 255.255.255.0
Voor allebei: default gateway = 192.168.0.1 (= router naar Internet toe)

Probeer te pingen van de één naar de ander, krijg ik een request timed out.

Wat doe ik hier verkeerd? Ik moet ergens iéts over het hoofd zien, maar wat? Alle hulp is welkom! Dank!

[ Voor 7% gewijzigd door demichel op 26-10-2011 14:54 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:12

itsalwaysme

Graast voor DB

Is het niet de firewall in Windows die het niet tegen houd?

[ Voor 82% gewijzigd door itsalwaysme op 26-10-2011 14:54 ]

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• demichel
itsalwaysme schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 14:54:
Is het niet de firewall in Windows die het niet tegen houd?
Goeie tip! Had ik (alweer, voor de 100e keer) niet aan gedacht. Ik knal Windows firewall er even uit bij allebei...

Nee, dat was het dus niet. Nog steeds request timed out.

[ Voor 11% gewijzigd door demichel op 26-10-2011 14:56 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Taz86
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-02 15:05
mocht dat het niet zijn..

Gebruik wireshark om pakketjes te bekijken. je zou ICMP packets moeten langs zien komen. Dan zie je ook gelijk wat er mis gaat :)

• demichel
Taz86 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 14:56:
mocht dat het niet zijn..

Gebruik wireshark om pakketjes te bekijken. je zou ICMP packets moeten langs zien komen. Dan zie je ook gelijk wat er mis gaat :)
Mmm, lijkt me al vrij geavanceerd voor een netwerken-beginneling :-) Ik ben al blij als ik ze mekaar kan laten pingen. Is toch hét basic bouwblokje van networking... als dat al niet lukt... (hmm, schoenmaker DBA blijf bij je leest zeker?)

Aha, wacht... er was blijkbaar een firewall setting voor home network & public network. Heb ze er nu allebei uitgeknald en nu lukt het... Dank voor de tip!

[ Voor 13% gewijzigd door demichel op 26-10-2011 14:59 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kom op zeg, je weet vast wel dat dit echt niets met PNS te maken heeft.

Begin eerst eens met uitleggen welke virtualisatie software je gebruikt, en hoe de netwerksettings en virtuele NIC's daar zijn.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je moet toch in hyper-V aangeven dat je VM's externe netwerkpoorten krijgen? Als je dat op private laat staan gaat het verkeer niet buiten de server, internal is tussen VM's en host en external is regelrecht via de server naar buiten.
Als je dus voor external kiest, neemt je NIC 2 adressen aan, de hyper-v host krijg dan geen adres vanwege de hyper-V role dacht ik.

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-02 18:24
Bartjezz schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 15:48:
Je moet toch in hyper-V aangeven dat je VM's externe netwerkpoorten krijgen? Als je dat op private laat staan gaat het verkeer niet buiten de server, internal is tussen VM's en host en external is regelrecht via de server naar buiten.
Als je dus voor external kiest, neemt je NIC 2 adressen aan, de hyper-v host krijg dan geen adres vanwege de hyper-V role dacht ik.
Ik lees niks over Hyper-V in zijn post en zelf ga ik uit gezien de instelling van een VMware omgeving.
Ping en netwerk problemen onderling zijn in 90% van alle gevallen gerelateerd aan de firewall. Vooral in een virtualisatie omgeving heb je geen fisieke hardware tussen je machines zitten dus behoor je te kijken naar je software en instellingen.

• Bartjezz
Hmmm... Hij heeft zijn machines dus niet onder WS2K8 draaien?

Trouwens, bridge (in VirtualBox neem ik aan) is hetzelfde als external (onder WS2K8), alleen heeft de host dan wel een adres.
Heb een paar weekjes terug liggen kloten met een SBS08 en een Win7 VM's die draaiden op een WS2K8 host. Die host kreeg geen ip, kan ook aan mij liggen, maar dat heb ik zo ervaren.

Verwijderd

Koffie schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 08:22:
Kom op zeg, je weet vast wel dat dit echt niets met PNS te maken heeft.

Begin eerst eens met uitleggen welke virtualisatie software je gebruikt, en hoe de netwerksettings en virtuele NIC's daar zijn.
Hij had zijn probleem toch al opgelost?

En @Bartjezz: er klopt bijzonder weinig van wat je roept, sowieso over 'nic adressen' (?) van de host.

Verwijderd

switch eraan hangen ;)

• Bartjezz
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 16:24:
[...]
En @Bartjezz: er klopt bijzonder weinig van wat je roept, sowieso over 'nic adressen' (?) van de host.
Bartjezz schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 15:48:
Lezen is ook een kunst...
Verder probeer ik mijn ervaring te delen om anderen op ideeen te laten komen!! Ik wil niet zeggen dat het allemaal foutloos is, maar dit zijn gewoon mijn ervaringen...

Verwijderd

Je hebt het over de Hyper-V host die dan geen adres krijgt, ten eerste; wat voor adres? (MAC, IP) en ten tweede; wat versta jij onder de hyper-v host?

Een hyper-v host (de fysieke machine die de hyper-v rol geactiveerd heeft) die een nic gebridged aanbied aan zijn guests heeft doorgaans zelf ook gewoon een actieve verbinding via die nic; tenzij er dedicated nic's gebruikt worden om voor clients te gebruiken.

Het wel of niet hebben van de hyper-v rol is niet van invloed op je netwerk configuratie.

• Bartjezz
Er is niet veel software die hyper-V kan draaien, alleen de server versies van Windows. Dus Windows Server 2008/3 (andere heb ik geen ervaring mee)
Ik had problemen dat mijn host geen ip-adres kreeg, maar dat kan ook aan mij liggen zoals ik al zei...
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 18:33:
Het wel of niet hebben van de hyper-v rol is niet van invloed op je netwerk configuratie.
Jawel: private = netwerk blijft binnen de host
internal = netwerk blijft binnen host en kan communiceren met host
external = VM's krijgen ip-adres van dhcp server in het netwerk, dit was dus in mijn geval de virtuele SBS08.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:12

itsalwaysme

Graast voor DB

Bartjezz schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 18:59:
Er is niet veel software die hyper-V kan draaien, alleen de server versies van Windows. Dus Windows Server 2008/3 (andere heb ik geen ervaring mee)
Ik had problemen dat mijn host geen ip-adres kreeg, maar dat kan ook aan mij liggen zoals ik al zei...

[...]

external = VM's krijgen ip-adres van dhcp server in het netwerk, dit was dus in mijn geval de virtuele SBS08.
Om te beginnen draait Hyper-v alleen maar op Windows 2008R2 en op windows core server.

Daarbij als de host(de fysieke machine) geen IP krijgt, dan zullen de client machines ook geen IP kijgen. De Hypervisor heeft het ip-adress van de host nodig om te kunnen communiceren en om data naar de clients te sturen. De clients zullen wel draaien, maar ze kunnen geen verbinding maken met systemen buiten de hyper-v host.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Verwijderd

Bartjezz schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 18:59:

[...]

Kwestie van lezen, de netwerkconfiguratie van de host (= fysieke machine met hyper-v rol) veranderd niet door de hyper-v rol.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
Volgens mij is dit topic langzamerhand een eigen leven aan het leiden; de TS heeft al 11 posts geleden aangegeven dat hij van een antwoord is voorzien.

https://freight.associates

Pagina: 1