Problemen met videokaart na update drivers

Pagina: 1
Acties:

• jordiz15
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-02 21:02
Beste tweakers,

Ik heb gisteren, in verband met Battlefield 3, de drivers voor mijn videokaarten (crossfire 2x Sapphire HD5850 Xtreme) geupdate. Had op wat forums gekeken en men raadde aan om je drivers up te daten. Dacht dat kan geen kwaad, nieuw is beter, dus via de AMD site de auto detect en install optie gekozen.

Alles ging goed, videokaart gedetecteerd, nieuwste versie downloaden en op installeren drukken. En hier gaat het mis. Ik krijg een melding met iets in de richting van "kan pakket niet installeren/vinden". Als ik op OK druk gaat de installatie gewoon verder, maar rond de 40% procent blijft hij hangen. Ik heb een uur gewacht en hij was niets opgeschoten. Als ik wil annuleren, krijg ik een melding met "wachten tot huidige actie klaar is" (oid), maar hier blijft hij dan weer hangen. Niks helpt dan, behalve via taakbeheer de toepassing beëindigen.

Foutjes kunnen gebeuren dacht ik, dus probeerde het opnieuw (eerst dat wat al geinstalleerd was verwijderd). Zelfde "kan pakket niet installeren/vinden", maar dit keer ging het scherm echter halverwege flikkeren (stond aangegeven), waarna het op zwart bleef staan. Heb het een half uur laten staan, maar niks veranderde. Alt-tab, ctrl-alt-del etc. niks werkte dus maar op de resetknop gedrukt.

Bij opstarten bleek Catalyst Control Centre wel geïnstalleerd te zijn, maar er was geen optie voor Crossfire. Na wat gepuzzel vond ik dat er een primaire adapter was en een secundaire/unused adapter (oid).

Alles er maar weer af gehaald en opnieuw geïnstalleerd. Kreeg eerst een paar keer het bovenstaande, waarna het ineens allemaal wel lukte. Installatie verliep goed, scherm flikkerde maar bleef niet op zwart staan, ik had de Crossfire optie en hij gaf aan dat ik een primaire adapter + linked adapter had. Wel gaf hij weer "kan pakket niet installeren/vinden" aan, maar ja, alles werkte verder prima.

Ik blij na al die uren werk, Battlefield 3 opgestart en gespeeld op alles ultra. Loopt allemaal prima, geen problemen tijdens spelen. Maar het zat me niet helemaal lekker dat het installeren zo moeizaam verliep. Ben bij Windows prestatie-index gaan kijken, waar iets stond in de richting van "opnieuw scannen want nieuwe hardware gevonden" (oid). Leek me niet zo raar na het opnieuw installeren van drivers. Nadat hij klaar was met scannen veranderde het cijfer voor "grafisch' en "grafische weergave voor spellen" beide van een 7.7 in een 6.0.

Daar schrok ik toch een beetje van. Heb daarna een paar andere spellen geprobeerd, kijken of ik ook verschil in prestatie zag. Battlefield Bad Company 2, Shogun 2 en Deus Ex Human Revolution. Bad Company deed het perfect, kon geen verschil zien. Shogun en Deus Ex deden het toch echt een stuk slechter. Shogun stottert nu een beetje tijdens de wereldkaart en loopt niet soepel tijdens gevechten. Deus Ex speelt ook niet soepel.

Heb geen idee wat ik moet doen, het ene spel doet het goed en het andere speelt niet lekker meer. Normaal staat alles op high/max en 1920x1200 resolutie. Ik heb geen zin om spellen op een lagere resolutie en medium te spelen, terwijl het 2 dagen geleden allemaal wel werkte.

Weet iemand wat ik hier zou moeten doen?

Alvast heel erg bedankt.

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-02 17:35
Uitgebreid verhaal, pluim daarvoor!

Ten eerste, de Windows Prestatie Index is een flop, ignore it. Als je bij andere applicaties echt merkt dat ze slechter gaan, dan kunnen we dat proberen op te lossen.

Voorstel 1:
Googlen naar mogelijke performance issues bij (HD5850) Crossfire met nieuwste driverversie.

Voorstel 2:
#1 Drivers deïnstalleren
#2 Computer uit -> Tweede kaart eruit
#3 Opstarten in veilige modus -> Driversweeper -> Restjes van drivers verwijderen
#4 Nieuwste drivers downloaden -> Installeren -> Opnieuw opstarten
#5 Alles naar wens? -> Afsluiten -> Tweede kaart erin
#6 Resultaat posten

Good luck!

[ Voor 10% gewijzigd door Allubz op 26-10-2011 12:53 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• jordiz15
Allereerst bedankt voor je reactie Allubz.

Ik heb de drivers gedeinstalleerd, daarna weer even bij Windows Prestatie-index gekeken. Daar hadden "grafisch" en "grafische weergave voor spellen" weer een 7.7 gekregen. Beetje vreemd. Als ik Shogun en Deus Ex speel, doen ze het "normaal". Bad Company speelt ook goed, maar dat deed ie sowieso al.

Krijg nu wel weer de melding "Detected AMD Radeon driver version 10.9. The Recommended driver version is 11.7 or later. Please update your drivers at http:............ before playing the game." als ik Battlefield 3 probeer te starten. Als ik op OK druk lijkt hij het spel te openen maar ik hou een zwart scherm. Deze moet ik afsluiten via taakbeheer. Ook is Catalyst Control Centre verdwenen, maar dat is logisch.

Het blijkt dat ik dus wel een videokaart driver heb, 10.9. Ik had, toen ik de nieuwe driver installeerde, niet de oude verwijderd. Is het mogelijk dat hij de nieuwe driver naast de oude heeft gezet en dat dat problemen veroorzaakte? Wist namelijk niet dat ik de oude eerst moest verwijderen.

Heb nu wel het probleem dat ik niet weet hoe ik mijn oude driver moet verwijderen. Ook vind ik het raar dat ik blijkbaar wel een driver heb, maar geen Catalyst Control Centre.

• Allubz
#3 Opstarten in veilige modus -> Driversweeper -> Restjes van drivers verwijderen
Wel gedaan? Essentieel onderdeel voor het installeren van de juiste drivers. Niet via Windows Update installeren. Als je deze methode volgt dan kan Windows als het goed is niet zelf de drivers installeren, als 'ie dit probeert gewoon afbreken en zelf de nieuwste, gedownloade versie installeren.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• jordiz15
Ik heb je stappen plan gevolgd en na wat geklooi met de veilige modus (F8 werkte niet) is het allemaal gelukt. Heb nu de laatste driver, alle spellen werken normaal en Catalyst heeft een crossfire optie nu.

Bij de installatie van de driver kreeg ik wel weer de melding "kan het pakket niet installeren/vinden". Als ik het log bekijk na de installatie, heb ik één mislukt pakket. Zie foto: http://i40.tinypic.com/6rpszt.png

Ik heb echter geen problemen gevonden tot nu toe, dus het lijkt niet belangrijk te zijn.

Hartstikke bedankt voor je tijd.

• Allubz
You're welcome!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:39
Oh, dat is het C++ pakket van Microsoft. Wellicht heb je die gewoon al en is het niet nodig. Volgens mij gebruikt de Cat Controlcenter dit. Werkt die goed, dan lekker niet om malen.
Zolang je spellen het goed doen, is er geen probleem. De rest is namelijk wel gewoon goed geinstalleerd.
Pagina: 1