Parkeren koppen harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:50

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Topicstarter
Hoi medetweakers,

ben al een dag of wat aan het zoeken, maar kan niets recents vinden over het parkeren van de koppen van een harde schijf. 'vroeger' moest dit nog wel handmatig gebeuren, maar dat schijnt niet meer te hoeven omdat het nu automatisch gebeurd vanuit de firmware van de schijf als de stroom van een schijf afgaat. Maar hierover kan ik geen bewijzen vinden. :)

Is hier iemand die dat wel kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een hardeschijf dient een instructie "STANDBY IMMEDIATE" te krijgen voordat de stroom van de schijf af gaat, wat de schijf de gelegenheid geeft de write buffer te legen en netjes af te sluiten.

Hardeschijven gebruiken nu ook landing zones waar de head op kan rusten bij plotseling stroomverlies. Exacte details weet ik verder niet.

Maar parkeren van de koppen kan ik me nog uit de Commodore Amiga tijd herinneren met een 20MB hardeschijf ofzo. We zijn nu wel in een ander tijdperk beland. :)

Je hebt natuurlijk wel de head parking optie van diverse schijven om het idle verbruik terug te dringen, o.a. WD is hier erg intensief mee bezig, andere merken wat minder geloof ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2011 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hier staat het 1 en ander over koppen parkeren:
http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=84&pgno=3
please note that head parking in current hard disk drives occurs automatically whenever power is cut or when the hard disk drive powers down. It is not an active process.

The head actuators either use springs or the platters' rotation energy to park. In drives that use a spring, the actuators are moved against the spring tension. But when power is cut, the spring automatically retracts the actuators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 09:37

ResuCigam

BOFH

Moderne harde schijven hebben 'actuators' die de koppen verplaatsen tegen veerdruk in zodat als de stroom afgesloten wordt de veer de koppen weer naar de landingzone beweegt.

Edit: spuit 11

[ Voor 4% gewijzigd door ResuCigam op 26-10-2011 11:24 ]

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het parkeren van de koppen is het verplaatsen van die koppen naar een veilige positie, waardoor bij verplaatsing van de schijf de koppen niet de schijf zullen beschadigen, of wanneer ze dat doen geen data zullen beschadigen.
Die veilige positie is de landing zone, en deze wordt gebruikt tijdens spin-up en spin-down.

Vroegere harddisks, die gebruik maakten van stappenmotoren, parkeerder doorgaans niet automatisch de koppen in een landing zone of veilig gebied. Toen zag je idd speciale tooltjes die de harddisk een instructie gaven waar ze hun koppen moesten parkeren.

Tegenwoordig zijn alle koppen voorzien van een veer en actuatoren. Wanneer de disk van stroom voorzien wordt zijn de actuatoren actief en overwinnen deze de veerkracht die de kop richting de landing zone drukt. Zodra de disk zonder stroom komt te zitten verliezen de actuatoren hun kracht en drukt de veer de koppen direct naar de landing zone en staan ze veilig geparkeerd. Meestal is dat op het meest binnenste deel van de platter.

Je hoef disken tegenwoordig niet meer actief te parkeren met een PARK tool, dat gebeurd automatisch zodra de disk niet meer van sap wordt voorzien. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KermieCow

KermieCow

Topicstarter
Wat een reacties.. En zelfs 1 met link. :)

Heb wel een document uit 2007 gevonden van Hitachi, waarin ze 1 van hun technieken uitleggen ( load / unload ramp ), waarbij dit inderdaad beschreven wordt, met bijbehorende voordelen. Maar niet of het inderdaad ook toegepast werd, maar blijkbaar is het al zo standaard dat het niet eens meer genoemd wordt. Dat verklaard een hoop.. :)

Geweldig bedankt voor het bevestigen van dit 'vermoeden'..

edit :
quote van ultraman:
"Je hoef disken tegenwoordig niet meer actief te parkeren met een PARK tool, dat gebeurd automatisch zodra de disk niet meer van sap wordt voorzien."

Heb dit zelf ook nooit gebruikt, maar wel ooit eens gehoord.. En nu ik ging zoeken op internet, vond ik vooral oude topics en discussies die dat soort dingen noemden. Maar het feit dat ik het nooit heb hoeven gebruiken, of ergens gelezen heb in een handleiding ( op mijn werk passen wel ook met regelmaat storage oplossingen toe, dan zou je toch verwachten dat je het ooit al was tegenkomen ).

[ Voor 39% gewijzigd door KermieCow op 26-10-2011 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Weet je het nu in ieder geval zeker.

* Ultraman heeft wel eens vroeger in MS-DOS met PARK zijn disk geparkeerd :P

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Maar, maar, wat als het unpark (start?) commando niet ingeladen is in het geheugen, dan moet de harde schijf opstarten, maar die kan niet opstarten omdat het commando niet ingeladen is in het geheugen, dan moet de harde schijf opstarten, maar die... (you get the point :P )

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KermieCow

KermieCow

Topicstarter
Snake schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:42:
Maar, maar, wat als het unpark (start?) commando niet ingeladen is in het geheugen, dan moet de harde schijf opstarten, maar die kan niet opstarten omdat het commando niet ingeladen is in het geheugen, dan moet de harde schijf opstarten, maar die... (you get the point :P )
Huh? In het geheugen van de schijf bedoel je? Dit soort dingen schijnt dus standaard in de firmware te zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij bedoelt dat het unpark DOS-commando (bestaat dat?) van de schijf gelezen zou moeten worden, die op dat moment geparkeerd staat. Kip en het ei verhaal.

Maar het lijkt me logisch dat de schijf automatisch 'unparked' zodra er een read/write I/O request binnenkomt, net zoals een schijf die is downgespint automatisch weer opspint wanneer het een I/O request ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

KermieCow schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:49:
[...]

Huh? In het geheugen van de schijf bedoel je? Dit soort dingen schijnt dus standaard in de firmware te zitten..
Ja, dit zit gewoon in de firmware van de disk. Die stuurt de leeskoppen aan en zorgt ervoor dat je de juiste sectoren gaat lezen. Dus die zorgt ook voor de 'unpark' van de disk.
Dat dat fout gaat hoef je niet zo heel bang voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 19:23
ik ben niet zo into de schijven.
en ook heb ik een grootdeel van de ms dos tijdperk niet meegekregen
opzicht wel interessant om dit topic even over te lezen...
mijn vraag is dan wat gebeurde er als je je schijf niet ging parken?
is dan de hele platter aangorte ? of...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KermieCow

KermieCow

Topicstarter
jterpstra schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:57:
ik ben niet zo into de schijven.
en ook heb ik een grootdeel van de ms dos tijdperk niet meegekregen
opzicht wel interessant om dit topic even over te lezen...
mijn vraag is dan wat gebeurde er als je je schijf niet ging parken?
is dan de hele platter aangorte ? of...
Dat was dus het probleem ja, je kop bleef dan op het schijfoppervlak 'liggen' ( hij ligt altijd op een lucht tussenlaagje, nooit fysiek op de platter zelf ), maar zodra de schijf dan een tik krijgt, tikt de kop tegen de schijf aan. Dat hoeft geen schade te geven, maar de kans erop is wel groot natuurlijk.

Bovendien bleek dat bij grotere ( gladdere ) oppervlakten, dat de kop dan, zodra de platter stil stond, een soort van bleef plakken ( vacuum tussen platter en kop ) aan je platter. Om hem dan weer los te krijgen, was kracht nodig en dat kon ook weer tot beschadigingen lijden.. ( volgens het paper van Hitachi http://www.hitachigst.com...oad_white_paper_FINAL.pdf ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:42
Ultraman schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:26:
Tegenwoordig zijn alle koppen voorzien van een veer en actuatoren. Wanneer de disk van stroom voorzien wordt zijn de actuatoren actief en overwinnen deze de veerkracht die de kop richting de landing zone drukt. Zodra de disk zonder stroom komt te zitten verliezen de actuatoren hun kracht en drukt de veer de koppen direct naar de landing zone en staan ze veilig geparkeerd. Meestal is dat op het meest binnenste deel van de platter.
Misschien was dit 20jaar geleden zo, maar zo werkt het allang niet meer.
Ik had laatst een WD 500GB open gesloopt en zag dat de arm buiten de schijf geparkt stond. (off disk ramp)
Ook zat op de arm geen veer, zodra ik de arm uit park haalde kon deze los en vrij bewegen. (lees geen veerdruk)

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/14wqgaw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/33bo7y9.jpg

Een stukje uit wiki:

De harde schijf heet hard omdat hij bestaat uit één of meer niet-flexibele ronde platen, in tegenstelling tot de flexibele floppy's die bij de oudste minicomputers het enige opslagmedium waren. De platen zijn gecoat met een microndunne magnetiseerbare laag. Deze platen worden platters genoemd. Op een beweegbare arm (actuator) zitten de lees- en schrijfkoppen. Die arm heeft een spoel die beweegt tussen sterke magneten. Door de spoel van meer en minder spanning (Positief - Negatief) te voorzien kan de arm zeer precies worden gestuurd. De informatie wordt dus met koppen op de schijf gezet en weer teruggelezen. Omdat hiervoor de kop moet worden verplaatst en soms moet worden gewacht tot het juiste gedeelte van de schijf onder de kop doordraait is de harde schijf een aantal ordes van grootte trager dan geheugen in geïntegreerde schakelingen. De opslagcapaciteit van harde schijven is de laatste decennia enorm toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Idd, de armen worden bewogen doormiddel van magnetisme. Door datzelfde magnetisme worden de koppen weer geparkeerd bij stroomuitval.
Het commando park/start wordt/werd niet gegeven door de software, maar door de firmware van de harddisk. Net zoals je tegenwoordig commando's geeft aan de firmware om software te updaten, gaf men toen commando's om de kop te parken in geval van transport.
Bij ssd's kunnen een hele zooi commando's voor mechanische handelingen vergeten worden en wordt het geheugen vrijwel direct (lees: enkele nanasecondes) uitgelezen. Ook hoeft de data niet voorbij de kop te vliegen voordat deze uitgelezen kan worden, dus weer tijdswinst.
Pagina: 1