• Delph
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-08-2025
Ik ga vandaag mijn nieuwe pc assembleren en zit nog te twijfelen wat ik met de casefans ga doen. De kast die ik ga gebruiken is een Zalman Z9 Plus:

pricewatch: Zalman Z9 Plus

Ik heb een eenvoudige tekening gemaakt van de huidige opstelling met 1 120mm fan voor, 1 achter en 2 boven. Dit lijkt me redelijk vanzelf sprekend mbt de airflow. Dus voor naar binnen en de rest naar buiten.

Afbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/4339/flowrn.jpg

Nu heb ik de optie om in de zijkant 2 120mm fans bij te monteren. Zouden deze toevoegende waarde hebben? En zo ja moet ik ze naar binnen of buiten laten blazen?

Als laatste heb ik een vraag mbt de cpu koeler, wat zou de beste zijde zijn om de fan aan de mugen 3 te bevestigen?

Complete setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 52,50€ 52,50
1Scythe Mugen 3€ 37,70€ 37,70
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 174,80€ 174,80
1XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)€ 76,97€ 76,97
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB€ 99,90€ 99,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 41,94€ 41,94
2Club3D CGAX-69524F€ 190,-€ 380,-
1Asrock Z68 Extreme3 Gen3€ 114,20€ 114,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 978,01

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Zijpaneel fans hebben meestal weinig nut. Zo te zien ga je voor een CF opstelling, dan kan er veel hitte tussen de videokaarten blijven hangen, of kan het zijn dat de videokaarten hete lucht aanzuigen. Dan kan het wel lonen om te experimenteren: per situatie, kast en persoon is het het anders.

Wat betreft Mugen: aan de voorkant gemonteerd, blazend naar achter. Zo zuig je de koelste lucht aan (anders zuig je het bij je videokaart aan) en kan het makkelijk weer weg (dmv je achterste casefan).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• y_boonstra
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-01 15:04
Warmte stijgt. ik zou alleen de bovenste fans laten afzuigen en overige fans laten inblazen.

zoals je het nu schetst laat je 1 fan inblazen en 3 afzuigen. waardoor je verhouding scheef raakt en eigenlijk de onderste fan nutteloos is (onderduk wat veroorzaakt wordt door de 3 afzuig fans).

succes.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:06

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Mugen 3, fan op drie uur positie laten blazen door de koeler. Is het beste, no doubt about it.
Je andere fans, je dual gpu gaat zoals hierboven gezegd wat hitte genereren. Ik zou zeker eens experimenteren met een fan op de zijkant als deze zijn verse lucht kan stuwen naar de GPU opstelling. En al de rest laten uitzuigen, één in het verlengde van je mugen 3 fan en een bovenin laten uitzuigen, deze duwt dan de gestegen restwarmte eruit (van je bridgen en ram) zo ver mogelijk naar achteren in je case, anders krijg je een deel lucht dat voorin je case wordt aangezogen en gewoon weer wordt buitengestoken zonder dattie iets gekoeld heeft...

[ Voor 16% gewijzigd door Joindry op 26-10-2011 11:00 ]

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

y_boonstra schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:54:
Warmte stijgt. ik zou alleen de bovenste fans laten afzuigen en overige fans laten inblazen.

zoals je het nu schetst laat je 1 fan inblazen en 3 afzuigen. waardoor je verhouding scheef raakt en eigenlijk de onderste fan nutteloos is (onderduk wat veroorzaakt wordt door de 3 afzuig fans).

succes.
Veel onderdruk zal er niet ontstaan in een kast zo lek als een zeef ;) Wel zal er lucht aangezogen worden door alle gaas/kieren/roosters/...
Ik zou persoonlijk de meest rechtse fan bovenaan plaatsen in de DVD-bays als intake. De fan achteraan omkeren is zeker een no-go.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:06

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Onderduk ga je idd weinig hebben, maar die ene fan daar voorin laten hangen is echt wel voor niks goed. Die mugen fan zal wel al redelijk wat lucht aanzuigen van over de drivebays. (werkt bij mij toch) maar ik heb wel een gelosten case op onderdruk. Nooit de charme gezien van open cases... Grote stofhappers die open cases. Met een deftige case op onderduk (met stoffilters) is dat een stuk beter

• Delph
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-08-2025
Iedereen bedankt voor de input, ik zal vanavond de boel eens gaan draaien zonder de sidefans. Mochten de temperaturen te hoog oplopen kan ik altijd nog experimenteren met side fans.
Pagina: 1