Toon posts:

stock koeling, geen overclock, 100 graden ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ongeveer 3 maanden geleden last van hoge temperaturen van mijn CPU met prime (kwamen rond de 95 graden en toen maar het programma gestopt), maar ook met spellen werden de temperaturen vrij hoog. Ik had toen al het stof uit de kast gehaald en toen waren de temperaturen al een stuk lager. (maar nog altijd niet echt laag)
Ik heb sinds gister Battlefield 3 en besloot CPUID Hardware Monitor eens op de achtergrond te laten draaien, zodat ik kon zien hoe hoog de temperaturen werden. Dit is het resultaat..
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/644i9c.png
Ik heb de temperaturen van Hardware Monitor vergeleken met de temperaturen die SpeedFan, AMD Catalyst Control Center en CPU-Z aangaven en ze waren allemaal hetzelfde.

Naar mijn weten is de temperatuur van mijn 5850 GPU kaart, 92 graden, nog redelijk normaal of in ieder geval niks ernstigs. De temperatuur van de CPU, 97-99 graden is wel veel te hoog. Ook geeft nog een sensor op het moederbord een temperatuur van 104 graden aan... Geen idee waar deze sensor zit. Ik heb het geprobeerd uit te zoeken, maar het is niet gelukt. De sensor functioneert wel gewoon, want hij geeft nu in idle 50 graden aan.

Deze temperaturen zijn natuurlijk zeer verontrustend. Tijdens het spelen van Battlefield 3 heb ik compleet niks gemerkt van vertragingen of iets dat er op zou moeten duiden dat er iets te warm werd. Ik heb ergens gelezen dat de CPU zichzelf automatisch terug zou moeten clocken bij een te hoge temperatuur, maar dat zou ik wel gemerkt moeten hebben.

Ik kan natuurlijk de kast weer eens schoonmaken en het stof bij de CPU weghalen, maar dit heb ik dus 3 maanden geleden ook al gedaan en het lijkt me vreemd dat 3 maanden stof zoveel invloed op de temperatuur kan hebben.

Hier nog een plaatje van wat CPU-Z over mijn CPU zegt:
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/29uzqzo.png

Ik heb de computer niet zelf in elkaar gezet, dat is door het bedrijf dat de computer leverde gedaan.
De computer staat met de achterkant van de kast zeker 10 centimeter van de muur vandaan.
Beide ventilatoren in de kast werken nog gewoon.

De CPU cooler zit volgens mij helemaal vast aan de CPU, zo'n soort standaard pakket vanuit de fabriek. Ik ben bang dat als ik dat los ga halen dat ik dan de hele CPU kapot trek.

Gelieve advies hier neer te zetten.

Alvast bedankt.

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:02
De temperaturen zijn inderdaad erg hoog, vooral van je cpu.
Omdat ook je gpu nogal warm wordt ben ik wel benieuwd in wat voor behuizing je hardware huist. Het lijkt erop alsof de warmte slecht weg kan.

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 15:28
Wat je zou kunnen testen tijdens het gamen is het voelen aan de CPU koeler. Als de heatsink warm is ~100 graden, merk je dit snel genoeg, en lijkt me er iets mis je met processor ..

Is hij niet warm, kan het twee dingen betekenen: of je koeler zit niet goed vast of de sensor is stuk. ( geven andere programmas als Coretemp of Speedfan die temps ook aan? )

@Grompoe; goed punt! Je GPU temp is wel aan de hoge kant, mijn 6870 werd op lucht maximaal 85 graden, en dan stond de fan nog op dertig procent. Heb je hem ook overgeklokt? Het zou dus idd erg goed kunnen dat de warmte teveel in de kast blijft zitten.

Maar test eerst bovenstaande even, succes!

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-01 09:07
Check/Vervang de koelpasta. Kijk of er stof in het koelblok of de fan van je CPU zitten, schrijf het aantal RPM van de fan eens op.

There is no real life, there is just AFK.

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06-2025

Fid3lity

Spectre X

Mastermind-- schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 01:47:
Check/Vervang de koelpasta. Kijk of er stof in het koelblok of de fan van je CPU zitten, schrijf het aantal RPM van de fan eens op.
Minimaal of maximaal? Minimaal = 0 (uiteraard)...

• Mastermind--
Max. Want als deze op 300 o.i.d blijft hangen dan is er iets niet pluis.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-01 07:16

Mavamaarten

Omdat het kan!

Vervang je koelpasta (niet met DealExtreme meuk) en koop eventueel een aftermarket koeler. (er zijn er genoeg te vinden in de pricewatch). Dat zal hem wel koel houden, stock koelers zijn zowizo niet geweldig.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Mastermind--
Waarom vinden we niet eerst het probleem, kijken wer niet eerst wat er kapot is voordat we hem geld laten uitgeven?

Check eens of je koelpasta er nog 'zit' of dat hij afgebrokkeld is. In het geval van die laatste koop dan schoonmaak alcohol en maak je CPU (en evt koelblok) schoon. Doe er daarna nieuwe koelpasta op en kijk of het werkt.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Wat je ook kan doen, is na te gaan bij het bedrijf waar je pc hebt gekocht wat hun mening hierover is. Ik weet niet hoe oud je pc is, maar navragen over garantie etc lijkt mij niet verkeerd. Hun hebben tenslotte de pc in elkaar gezet, dus het kan zijn dat een van je componenten een maandag ochtend model is.

Of misschien wat de andere mensen zeggen, maak je koeler schoon aceton (nagellak remover) en doe er volgens de pea methode nieuwe koelpasta op. B.v. Artic Silver pricewatch unsorted: Arctic Silver

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dit kan eigenlijk alleen maar komen door een koeler die niet goed zit. (Als de temps ook echt kloppen) Zelfs met een koeler vol met stof of geen koelpasta zijn deze temps veel te hoog. No way dat dit komt door pasta of stof.

Misschien zit het plastic nog onderop de koeler oid. Het eerste waar ik naar zou kijken is of de koeler goed zit. Als deze namelijk goed zit moet je je vingers verbranden aan het koelblok. Waarschijnlijk wordt de koeler niet eens heet en is de overdracht van CPU naar koeler niet goed.

Verwijderd

Mijn CPU werd laatst ook 80 graden, dat kwam omdat er een hoekje van de koeler niet goed genoeg in het moederbord zat geklikt. Na het moederbord uit de case te hebben gehaald heb ik deze er pas goed op kunnen zetten (visueel gecheckt aan de achterkant van het mobo).

Dus mijn tip, haal je moederbord los en zet je cpu koeler er goed op, met wat koelpasta eronder uiteraard. Scheelde ruwweg 40 graden ;)

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-01 15:48

ötzi

eclecticus

Mastermind-- schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:44:
Check eens of je koelpasta er nog 'zit' of dat hij afgebrokkeld is. In het geval van die laatste koop dan schoonmaak alcohol en maak je CPU (en evt koelblok) schoon. Doe er daarna nieuwe koelpasta op en kijk of het werkt.
beetje een raar advies als je nagaat dat als je de koelpasta wilt checken je de koeler er af moet halen en je dan altijd nieuwe koelpasta moet aanbrengen.

ontopic:
lijkt me een foute temperatuur meting aangezien je zegt geen vertraging te ondervinden in bijvoorbeeld BF3...

[ Voor 8% gewijzigd door ötzi op 01-11-2011 02:13 ]

Verwijderd

ötzi schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 02:11:
lijkt me een foute temperatuur meting aangezien je zegt geen vertraging te ondervinden in bijvoorbeeld BF3...
Als je cpu 100 graden is betekent dat niet dat hij langzaam is. Het is slecht voor de levensduur, maar niet direct voor de prestatie op dat moment. Dit verklaart waarom de OP geen last ondervindt tijdens het spelen van BF3.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2011 @ 16:18:
[...]

Als je cpu 100 graden is betekent dat niet dat hij langzaam is. Het is slecht voor de levensduur, maar niet direct voor de prestatie op dat moment. Dit verklaart waarom de OP geen last ondervindt tijdens het spelen van BF3.
Als de CPU 100 graden wordt heeft deze zich al lang terug geklokt en is ie dus wel langzamer.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Idle is het ook een flink heethoofd, idle word zijn mobo nogsteeds 50 graden, en zijn hardeschijf 29.

Ik heb even gespiekt bij mijn temps, en mijn TMP1 is idle 33 en mijn hardeschijf 20 graden.

Dus het kan ook nog wel eens aan je kast liggen, dat die slecht ventileert.

People as things, that’s where it starts.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-01 22:58
Idd wel aardig warm, het zou ook nog de koelvinnen kunnen zijn die vol met stof zitten. (P4 van m'n ouders had dat, werdt 88 graden en gaf dan errors). na schoonmaak 70, heel wat gezonder.

Pas bij het schoonmaken op dat je je moederbord geen schok geeft (statische elektriciteit). Als je met de stofzuiger aan de gang gaat raak dan eerst met je hand het staal van de kast aan, maak het liefst helemaal geen contact met het moederbord, hooguit de koelvinnen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• PilatuS
  • Niet online
VasZaitsev schreef op donderdag 10 november 2011 @ 16:30:
Idle is het ook een flink heethoofd, idle word zijn mobo nogsteeds 50 graden, en zijn hardeschijf 29.

Ik heb even gespiekt bij mijn temps, en mijn TMP1 is idle 33 en mijn hardeschijf 20 graden.

Dus het kan ook nog wel eens aan je kast liggen, dat die slecht ventileert.
50 graden is opzich nog wel normaal voor een moederbord. Er zijn genoeg borden die idle 50 zijn en stressed 55, wat prima is. De HDD van 29 graden is sowieso prima en compleet normaal.

Als jouw HDD echt 20 graden is dan is het op je kamer erg koud. Als je kamertemp 21 graden is dan is die 20 graden onmogelijk. Als het op je kamer 17 is zou het nog wel kunnen.
Pagina: 1