Overzich over hele netwerken krijgen met Tomato op e4200?

Pagina: 1
Acties:

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-11-2025
Hallo,

Ik bezit nu al een tijdje de e4200 van linksys, heb vandaag tomato firmware geinstalleerd.
Hetgeen wat ik wel fijn vind om te weten is welke computers/mac adressen allemaal aanwezig zijn om het netwerk.
Dit omdat ik in een studentenhuis woon en internet op mijn naam staat, en diegene die internet wilt moet betalen aan mij. Hierbij wil ik voorkomen dat iemand anders de wpa code invuld en zo maar even internet heeft.

Nu zal ik eerst even uitleggen hoe het netwerk in elkaar zit.

Wand Contact doos --> Ubee modem -- > E4200 --> 100mbit 8port switch --> Oldschool sweex broadband routertje

Nu kan ik in principe bij Device list alle WLAN devices zien en alles wat op mijn router zelf zit aangesloten.

Maar op een of andere manier kan ik niet zien wat er op de switch is aangesloten, dus de sweex router staat niet in mijn device list. Is er een mogelijkheid voor, want met de oude firmware zag ik de sweex router wel. en ook de computers aangesloten op de switch.

Want in principe bevinden de devices die op de switch zitten zich in de DHCP tabel van de router waar ik tomato op heb staan.

Iemand ervaring ermee hoe ik dit het beste kan zien?

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

• marco282
Hallo,
Bovenstaande is zo goed als opgelost.

Ik merk alleen als ik iemand ga limitten dus de bandwidth limiter aanzet, dat dan ook mijn eigen internet gecut word.

Hier bedoel ik mee, stel ik limit iemand zijn connectie op 30 mbit

max download is 120 mbit,

op een of andere manier haal ik tops maar 80 mbit.
Of ik de limit van 30 nou verhoog of verlaag dit blijft 80 mbit.
Iemand hier een fix voor?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik gok dat die bandwith limiter gewoon nogal een zware belasting is voor dat routertje (met name CPU belasting). En dat de router als dat ingeschakeld is dus gewoon geen 120Mbit doorvoersnelheid meer kan halen.

• marco282
volgens de benchmark kan de router een througput van 670 mbit aan, neem daan door 1 bandwidth limiter dit niet naar de 80 mbit zakt.

Het zou natuurlijk kunnen maar vind het wel frapant omdat de cpu load niet bepaald hoog is ofzo en die computer die gelimit is ook nog eens uit staat

• ik222
  • Niet online
Of de betreffende computer met limiet aan of uit staat maakt niets uit, het gaat erom of die bandwith limiter geactiveerd is op de router. Als deze namelijk actief is gaat waarschijnlijk al het verkeer er doorheen om beoordeeld te worden en dat kost gewoon rekenkracht.

Of dit zo'n enorme performance terugval kan verzoorzaken weet ik niet. Ik zou ook zeggen dat de terugval wel erg groot is maar ik weet bijvoorbeeld niet hoe efficient die bandwitch limiter functie geprogrammeerd is in Tomato...

Hoe hoog is de CPU load van je router als je hem voltrekt met en zonder die limiter aan?

• marco282
ehm nou als ik bandwidth zet op 800kbit, dan haalt die daadwerkelijk rond de 780 - 830 kbit
ik zal eens ff kijken naar de load.

Hier zonder limiter Lan naar Lan througput
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/35lhoq1.png

Hier met limiter Lan naar Lan througput
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2589us5.png

Maar die limiter is alleen actief op de lan naar wan.
Dus niet echt manier om te testen.

Tevens blijft cpu load bijn lan to lan met 800 mbit

CPU Load (1 / 5 / 15 mins) 0.01 / 0.02 / 0.01

en bij
Wan to - lan 90 - 100 mbit
CPU Load (1 / 5 / 15 mins) 5.35 / 4.32 / 2.16
Dit is na 5 min achter elkaar doortesten.

Dus ja het kost meer cpu power die QoS maar niet genoeg om het zo te laten zakken

[ Voor 82% gewijzigd door marco282 op 26-10-2011 22:42 ]

• ik222
  • Niet online
Je trekt helemaal de foute conclusie... Ik zal proberen even wat dingen te verduidelijken.

LAN to LAN througput zegt helemaal niets over de routerprestaties omdat dan alleen de ingebouwde switch gebruikt wordt. Wat je moet testen is het verschil tussen de load van WAN to LAN met de bandwith limiter ingeschakeld. Dat testen doe je op een ongelimiteerde pc omdat je juist de invloed wilt meten van de bandwith limiter op de maximale doorvoersnelheid richting ongelimiteerde pc's.

Maar nu het belangrijkste punt, Die CPU Load getallen die je laat zien geven geven niet het percentage CPU load aan, het zijn zogenaamde load averages van respectievelijk 1, 5 en 15 miuten. Bij een single core (wat die router neem ik aan is) zouden die getallen eigenlijk niet boven de 1.00 mogen komen, gebeurt dat wel dan betekent dit dat er vertraging optreedt vanwege de CPU. Voor wat meer informatie hierover zie bijvoorbeeld: http://blog.scoutapp.com/...derstanding-load-averages

Bij jou router gaat het dus zefs om een load average van 5.35 op een single core CPU met die bandwith limiter aan. Dat betekent dus dat je CPU zwaar overbelast is en het verklaard daarmee dus ook de trage doorvoersnelheid.

• marco282
Dat verklaart ook waarom die gister crashde toen bandwidth limiter aanstond.
Het is dus gewoon te zwaar voor mijn router.

en 1.00 is dus in principe 100% load en alles wat er boven zit is de wachtrij.

Nou iedergeval bedankt, alles is nu stuk duidelijker en weet nu ook gewoon de oorzaak;p

Ik dacht dat zo`n E4200 dit wel aankan;p of de bandwidth limiter is slecht geprogrameerd.
Maar daarnaast is die wel heel exact, als ik mijn limit op 800 kbit zit haal ik average van 820kbit

[ Voor 24% gewijzigd door marco282 op 27-10-2011 13:32 ]

• ik222
  • Niet online
Je zou een keer kunnen kijken naar een andere custom firmware zoals bijvoorbeeld DD-WRT, wellicht dat de trafic shaping functie daarin efficienter is en wel goed werkt op je router.

Maar los daarvan is trafic shaping / QoS uberhaupt wel een vrij zware belasting, zelfs op mijn virtuele pfSense router kan ik het heel goed zien als ik QoS aanzet en dan de 100Mbit lijn vol ga trekken.
Pagina: 1