Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[SBS 2011] Exchange mail blijft in queue

Pagina: 1
Acties:

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:37

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Goedenavond,

Ik ben prive e.e.a aan het knutselen met een SBS 2011 server. Het moet er nu toch maar eens van komen dat ik dat Exchange een beetje onder de knie krijg. Dus, lekker simpel beginnen dacht ik.

Wat ik heb gedaan:
1. Een domein aangemaakt (pietjepuk.nl (bijvoorbeeld))
Op dit domein heb ik nog geen mailboxen geconfigureerd. Domein komt via mijndomein.nl en heb gekozen voor het pakket e-mail.

2. SBS 2011 geïnstalleerd op een "server" en de wizard gevolgd. In de wizard kwam naar voren dat ik een smart host moest instellen als SMTP connector, hier heb ik smtp.ziggo.nl (omdat ik op een Ziggo lijn zit) voor gebruikt, inclusief gebruikersnaam en wachtwoord.

Via de wizard heb ik netjes mijn domein gekoppeld en de site https://remote.pietjepuk.nl is netjes te bereiken en daar kan ik inloggen met de gebruiker die ik in de AD heb aangemaakt.
Overigens heb ik netjes een mailbox gekoppeld aan deze gebruiker en het e-mailadres heb ik ingesteld op <mijnnaam>@pietjepuk.nl

Goed, tot zover geen problemen. Echter, als ik een mail wil versturen, dan blijft deze in de queue staan van Exchange, zonder foutmelding o.i.d.
Verstuur ik een mail naar bovengenoemde mailbox, dan krijg ik de volgende melding:
#554 5.4.4 SMTPSEND.DNS.NonExistentDomain; nonexistent domain ##

Ergens zit dus nog "iets" niet goed.. maar wat.. Ik heb geen idee.
Volgens mij en voor zover ik kan vinden op internet is bovenstaande de basis. Hiermee zou ik sowieso moeten kunnen mailen (versturen).

Ik ben nu best wel "los", wie kan me een zetje in de juiste richting geven?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=18823

kan niet , ziggo blokkeert poort 25, ook via smarthost wil het niet werken volgens het forum.

www.degroot-it.nl

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
degroot schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:58:

kan niet , ziggo blokkeert poort 25, ook via smarthost wil het niet werken volgens het forum.
maar intern zou dat dus niets uit moeten maken, omdat de exchange server zelf de mail voor dat domein zou moeten afhandelen. De smart host zou in deze dus helemaal niet aangeroepen moeten worden.

@TS: Als je in de Exchange Management Console kijkt, en je gaat naar Organizational Configuration -> Hub Transport en je klikt op het tabblad Accepted Domains, zie je dan je domein pietjepuk.nl als Authorative ertussen staan? Dit moet namelijk wel het geval zijn. Over het uitgaand verzenden naar overige domeinen weet ik weinig te zeggen, maar het lijkt me dat de smart host moet worden. Ingaand kan het met een ziggo consumentenlijn echter wél een heel ander verhaal zijn

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
nielsl schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:03:
[...]

maar intern zou dat dus niets uit moeten maken, omdat de exchange server zelf de mail voor dat domein zou moeten afhandelen. De smart host zou in deze dus helemaal niet aangeroepen moeten worden.
sorry , over de rest vh verhaal heen gelezen :)

www.degroot-it.nl

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter

Deze site ben ik inderdaad ook tegengekomen, en daar las ik ook het volgende:
Zoals mrDroopy al aangeeft moet het via poort 25 en smtp.ziggo.nl gewoon werken. Dat is namelijk ook de standaard manier voor ziggo klanten om mail te sturen, via de relay server van Ziggo. Anders zou niemand kunnen mailen bij Ziggo.

Doe de telnet-test eens. Het zou kunnen dat je ip-adres geblokkeerd is op de mailserver omdat je in 1 keer teveel mail gestuurd hebt namelijk. Dan moet je bij de helpdesk vragen of ze bij de abuse-desk kunnen navragen of dat zo is.

Dat Ziggo geen 'ondersteuning' biedt voor exchange configuraties wil niet zeggen dat het niet werkt, maar dat ze hier zelf geen kennis van hebben bij de helpdeskers en zich daar dus niet mee bemoeien.
en
Uitgaande mail via smtp.ziggo.nl werkt gewoon, ook vanuit Exchange. (Draait hier probleemloos). Test eerst eens even vanaf de command prompt: telnet smtp.ziggo.nl 25

dan hoor je reply te krijgen van de smtp host van ziggo. (dat zie je niet staan, maar wel ergens as9143 wat Ziggo is.)

Krijg je geen verbinding, dan is er mogelijk virussoftware a la mcafee geinstalleerd die port blocking rules draait. controleer dan of inetinfo.exe via poort 25 naar buiten mag en voeg voor de test ook telnet.exe toe.
Ik kan overigens ook "gewoon" telnetten.
nielsl schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:03:

@TS: Als je in de Exchange Management Console kijkt, en je gaat naar Organizational Configuration -> Hub Transport en je klikt op het tabblad Accepted Domains, zie je dan je domein pietjepuk.nl als Authorative ertussen staan? Dit moet namelijk wel het geval zijn. Over het uitgaand verzenden naar overige domeinen weet ik weinig te zeggen, maar het lijkt me dat de smart host moet worden. Ingaand kan het met een ziggo consumentenlijn echter wél een heel ander verhaal zijn
Yes sir, maar niet als default zie ik, maakt dat uit?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
Voor zover ik weet moet dat in principe niets uitmaken, exchange kan immers authorative zijn voor meerdere domeinen, maar desalniettemin, probeer het eens. Zet je domein pietjepuk.nl op default en pietjepuk.local dus niet.

De gebruiker waar je naar mailt, bestaat die ook? En kan die gebruiker wel naar bijvoorbeeld een gmail of hotmail account mailen?

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
nielsl schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 00:21:
Voor zover ik weet moet dat in principe niets uitmaken, exchange kan immers authorative zijn voor meerdere domeinen, maar desalniettemin, probeer het eens. Zet je domein pietjepuk.nl op default en pietjepuk.local dus niet.

De gebruiker waar je naar mailt, bestaat die ook? En kan die gebruiker wel naar bijvoorbeeld een gmail of hotmail account mailen?
Ik mail naar mijn werkadres en naar mijn @home adres en naar mijn gmail, allen blijven ze in de queue staan.
De default is nu veranderd, maar de mail blijft nog steeds in de queue staan.

Ik denk dat ik ergens iets fout heb gedaan, ik ga opnieuw installeren :P
Kom straks wel weer een update geven

Maar klopt het dat ik geen e-mailadressen moet aanmaken bij mijn hoster?

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 26-10-2011 13:11 ]

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Nou, de server geherinstalleerd, en de mail blijft nog steeds in de queue staan. Ik heb nu nog helemaal niets gedaan, behalve de wizards doorlopen. Dus nog geen SMTP adressen aangemaakt oid. Iemand enig idee?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:51

_Arthur

blub

Onzin, werkt gewoon.

@TS: staat je domein pietjepuk.nl geconfigureerd bij: Organization Configuration -> Hub Transport -> Accepted Domains.

Zonee, die toevoegen met 'New Accepted Domain', bij Name 'iets leuks' bij Accepted Domain 'pietjepuk.nl' en laat het bolletje bij 'Authoritative Domain' staan. Daar rechtermuisknop en 'set as default'.

Voor de rest: dit is echt de basis van de basis Exchange 2010 kennis... dusse, zoek even een goed boek en lees je wat in 8)

Daarna ook zorgen dat de gebruiker een email adres heeft als jouwnaam@pietjepuk.nl e.d. maar dat had je al gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door _Arthur op 26-10-2011 19:24 ]

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Dat is goed om te horen :)
@TS: staat je domein pietjepuk.nl geconfigureerd bij: Organization Configuration -> Hub Transport -> Accepted Domains.

Zonee, die toevoegen met 'New Accepted Domain', bij Name 'iets leuks' bij Accepted Domain 'pietjepuk.nl' en laat het bolletje bij 'Authoritative Domain' staan. Daar rechtermuisknop en 'set as default'.
Ja, staat ingesteld. :)
Voor de rest: dit is echt de basis van de basis Exchange 2010 kennis... dusse, zoek even een goed boek en lees je wat in 8)
Joh, ingelezen (voor de basis) heb ik gedaan :) Het "zou" moeten werken op deze manier, dat is wat ik overal tegenkom. Ik snap dus gewoon niet waar het misgaat. Morgen sowieso even met een vriend er voor zitten, maar zou mooi zijn als ik in ieder geval weet waar het misgaat :)
Daarna ook zorgen dat de gebruiker een email adres heeft als jouwnaam@pietjepuk.nl e.d. maar dat had je al gedaan.
Ja, dat staat ingesteld :)

Edit: Mailen vanuit mijnnaam@domein.nl naar vriendinnaam@domein.nl lukt gewoon

[ Voor 3% gewijzigd door St@m op 26-10-2011 20:58 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

Kan je wel wel mail naar jezelf versturen, dus puur en alleen intern? Dus van jouwnaam@pietjepuk.nl naar jouwnaam@pietjepuk.nl?

Mbt dat port 25 verhaal trouwens: je kan prima de @home smarthosts gebruiken (213.51.130.46 / 213.51.146.40) voor uitgaande email. Wat je niet kan is zelf mail rechtstreeks ontvangen via port 25 op je ziggo verbinding.

Voor het ontvangen van email zal je dus elders of een pop3 box moeten hebben die je (met de sbs popconnector leeg haalt) of je zal een mail-relay naar een non-default port moeten regelen ergens. Zoiets als dit (was mn eerste hit op google: http://www.dnsexit.com/Direct.sv?cmd=mailRelay)

[ Voor 66% gewijzigd door _Arthur op 26-10-2011 21:05 ]

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
_Arthur schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:00:
Kan je wel wel mail naar jezelf versturen, dus puur en alleen intern? Dus van jouwnaam@pietjepuk.nl naar jouwnaam@pietjepuk.nl?
Ja, dit werkt
Mbt dat port 25 verhaal trouwens: je kan prima de @home smarthosts gebruiken (213.51.130.46 / 213.51.146.40) voor uitgaande email. Wat je niet kan is zelf mail rechtstreeks ontvangen via port 25 op je ziggo verbinding.

Voor het ontvangen van email zal je dus elders of een pop3 box moeten hebben die je (met de sbs popconnector leeg haalt) of je zal een mail-relay naar een non-default port moeten regelen ergens. Zoiets als dit (was mn eerste hit op google: http://www.dnsexit.com/Direct.sv?cmd=mailRelay)
Ik gebruik nu dus smtp.ziggo.nl zal het eens testen met de ip-adressen.
Het ontvangen wordt de volgende stap :) Had al begrepen dat ik daar een pop connector voor nodig zou hebben. Dat gaat (denk ik) wel goedkomen :)

Moet ik trouwens authenticatie invoeren voor de smarthost? Heb nu geprobeerd:
-basic authentication
-geen authentication

Edit: mijn god.. excuses aan alle mensen hier die me hebben geholpen 8)7
Ik check net de authentication nog maar eens, en denk.. hey, ik heb het nog niet geprobeerd met mijn volledige e-mailadres van @home.. en waarempel.. mijn mail komt direct binnen.

Edit2: En nu weer niet :P raarr..Maar het principe lijkt te werken haha, nu nog uitvogelen wie wat waar en waarom ik nu geen mail binnenkrijg

Goed, toen ik dus mijn volledige e-mail adres als authenticatie instelde kreeg ik 1 mail binnen die in de queue stond. Nu dus niets meer 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door St@m op 26-10-2011 21:26 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

St@m schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:10:
Moet ik trouwens authenticatie invoeren voor de smarthost? Heb nu geprobeerd:
-basic authentication
-geen authentication
Gewoon geen/none (de bovenste optie dus).

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
_Arthur schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:33:
[...]

Gewoon geen/none (de bovenste optie dus).
Ja, dan zat daar dus het probleem :') Dank je wel!
Ik heb die optie dus echt wel een paar keer gehad, maar blijkbaar ongeduldig geweest. Hop, verversen, dit werkt ook niet, next!

[ Voor 22% gewijzigd door St@m op 26-10-2011 21:46 ]

Pagina: 1