Xenserver 6 local storage

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilisvw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:54
Beste,

Op moment ben ik aan het testen met Xenserver 6.
Voor zover een prima pakket en werkt alles zoals verwacht.

Echter wil ik graag de lokale schijven gedeeld maken. Dit omdat een aantal servers geen gebruik kunnen maken van een SAN.
Voor zover ik kan vinden in de documentatie is het eigenlijk niet mogelijk om lokale schijven gedeeld te maken, maar dit staat alleen voor ext3 lijkt het. Voor LVM lijkt het wel mogelijk. Echter is LVM denk ik alleen mogelijk op iSCSI targets en niet lokaal of zie ik dat verkeerd?

Dit staat in de documentatie van Xenserver. Het staat wel alleen bij local Ext3 en niet bij Local LVM. Alleen volgens mijn bevindingen kan het ook niet via LVM. Al kun je dit wel lomp instellen via de CLI maar werkt het naar mijn idee niet. Kan iemand bevestigen dat het niet mogelijk is of weet iemand een oplossing die wel werkt ?

By definition, local disks are not shared across pools of XenServer host. As a consequence, VMs whose VDIs are
stored in SRs on local disks are not agile-- they cannot be migrated between XenServer hosts in a resource pool.

Maar wanneer je de schijven niet kunt delen moet je eerst een VM exporteren van Xencenter en daarna weer importeren in een nieuwe server. Dit kost 2x een datastroom en is erg omslachtig.

Ik heb al geprobeerd om een ext3 filesystem via de CLI op shared te zetten. In Xencenter geeft hij dan netjes aan dat de lokale storage die ik toegevoegd heb geshared is. Echter kan ik nog steeds niet de VM kopieren tussen de servers via Xencenter. Live migreren hoeft van mij niet perse te kunnen maar kopieren tussen lokale storage zou ik wel erg fijn vinden.

Weet iemand hoe dit toch te fixen is? Je zou zeggen dat het niet zo moeilijk moet zijn om tussen 2 servers elkaars schijven te vinden? Windows kan namelijk ook standaard bij elkaars schijven wanneer in een domein bijvoorbeeld.

alvast bedankt.

Gr Nils

[ Voor 17% gewijzigd door nilisvw op 25-10-2011 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:18
Je zou zeggen dat het niet zo moeilijk moet zijn om tussen 2 servers elkaars schijven te vinden? Windows kan namelijk ook standaard bij elkaars schijven wanneer in een domein bijvoorbeeld.
Best wel hoor, daarvoor moet een meestal een SAN hebben.
Via Windows kan je wel gemakkelijk op shares van een andere server komen. Op de disken zelf, is iets lastiger.

Ik denk dat je je toch even moet verdiepen hoe hypervisors precies werken met local disks em shared disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:32

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Local disks valt niet onder shared storage waardoor je geen VM's live kunt verplaatsen over Xenservers.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilisvw
Rolfie schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:12:
[...]

Best wel hoor, daarvoor moet een meestal een SAN hebben.
Via Windows kan je wel gemakkelijk op shares van een andere server komen. Op de disken zelf, is iets lastiger.

Ik denk dat je je toch even moet verdiepen hoe hypervisors precies werken met local disks em shared disks.
Ja dat begrijp ik. Ik hoopte echter dat je op 1 of andere manier de lokale schijven ook shared kon maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilisvw
Bor de Wollef schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:13:
Local disks valt niet onder shared storage waardoor je geen VM's live kunt verplaatsen over Xenservers.
Dat is spijtig. Hyper-V bied deze functie namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilisvw
Na lang zoeken heb ik dan toch wat gevonden. Het is wat omslachtig maar dit zou wel moeten werken.

Aangezien het ook Linux is onder de moterkap kun je je lokale schijven mounten als NFS storage.

http://www.ocs2010.nl/?p=143

[ Voor 27% gewijzigd door nilisvw op 26-10-2011 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:32

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

nilisvw schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:11:
[...]

Dat is spijtig. Hyper-V bied deze functie namelijk wel.
Hoe doen ze dat daar dan? Ik neem aan dat je op Live Migration doelt toch?

Van MS: Live migration requires failover clustering and shared storage.
Bron: http://technet.microsoft..../ff428137%28WS.10%29.aspx

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 26-10-2011 21:12 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat je kunt doen is op 2 nodes een VM opzetten met een software based NAS/SAN, zoals FreeNas oid. Deze geef je een kleine virtuele disk en de rest van de lokale disks koppel je direct als raw disks. Dmv replicatie koppel je beide aan elkaar. Vervolgens laat je de XenServers waar de VM's op draaien gebruik maken van de storage op de raw disks via iSCSI. Nu kan 1 van beide SAN/NAS machines uitvallen en blijven je VM's toch doordraaien en daarnaast kun je ze migreren tussen beide XenServers (of anderen in hetzelfde netwerksegment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilisvw
Nou Live Migration bedoelde ik eigenlijk nog niet eens. Gewoon het kopieren van een VM van server 1 naar server 2 op een gemakkelijk manier. Hetzelfde eigenlijk als je van een lokale server schijf naar shared storage kan kopieren en terug.

Ik ben nu alleen nog bezig met local storage voor Xenserver 6.0. We hebben namelijk nog het grootste deel van de VMs op het moment lokaal draaien. Echter heb ik enorme performance problemen qua I/O bij Xenserver. Ik heb Ext3 en LVM geprobeerd maar beide hebben performance problemen.

Zelfs zo erg dat ik met een schrijfactie in Debian maar 50MB/s overhoud (xentools geinstalleerd) terwijl onder hyperV op dezelfde server ik rond de 350MB/s zit. Dit als ik test met bijvoorbeeld DD in linux.

Ook met FTP kakt de snelheid snel in naar 50MB/s.

Ik heb Xenserver zelf de schijven laten indelen via installatie.
Xenserver installatie op 160gb sata 5400rpm schijf
Xenserver local storage (ext3 en LVM apart getest) 8 x 15k rpm in Raid 1 + 0

Ook heb ik zelf de schijven gealigned om te kijken of dit het probleem verhielp en daarna toegevoegd aan xenserver als local schijf.

Helaas bleek er geen verschil te zijn.
Normaal zou je zeggen dat als Xenserver de schijven zelf indeeld( wat hij doet met ext3) dat hij de alignment e.d. toch al redelijk op orde zou hebben?
In ieder geval is 50MB/s wel erg dramatisch en niet acceptabel vind ik.

Direct inloggen op Xenserver en dan de DD test uitvoeren geeft wel goede resultaten op de VM schijf.
Dan zit ik rond de 500MB/s lezen en schrijven 400 ong.

Iemand enig idee wat ik fout kan hebben gedaan?

@Bor Wanneer je een VM op server 1 hebt staan waar de VM op de lokale schijven draait en je wilt deze overzetten naar server 2 kan dit via de Live migration tool. Je zet dan de transfer actie aan en wacht een tijd totdat hij de VM incl data heeft gekopieerd en daarna nog het geheugen. Daarna werkt de VM gelijk verder op server 2. Voor zover ik kon testen had je wel af en toe wat timeouts maar kon je de data wel verplaatsen. Hiervoor hoef je niet net zoals bij xenserver eerst de VM te stoppen dan exporteren en daarna weer importeren op een andere server.
Pagina: 1