Xubuntu start niet meer na update naar versie 11.10

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 16:22
Ik heb enkele weken geleden mijn distributie ge-upgrade naar de laatste versie van Xubuntu, sindsdien start mijn computer niet meer zoals het zou moeten.

Tijdens het bootproces krijg ik eerst de boodschap

"You screen, graphics card, and input device settings could not be detected correctly. You will need to configure these yourself"

En dan heb ik de opties:
"Run Ubuntu in low graphics mode"
"Reconfigure graphics"
"Troubleshoot the error"
"Exit to console log-in"
"Restart x
"

Als ik dan voor de optie "Run Ubuntu in low graphics mode" kies krijg ik het bootlogo te zien van xubuntu. En daar blijft het hangen.

Reconfigure graphics geeft me drie opties waar geen enkele van werkt, ik kan geen van de drie opties selecteren.

Troubleshoot the error geeft me de opties om de logs te bekijken om de configuration files aan te passen. Maar ik heb echt geen idee wat ik daarmee moet.

Exit to console login werkt wel maar ik weet niet hoe ik dit kan oplossen vanuit de console.

Restart x geeft het zelfde effect als optie 1.

Ik geef toe, ik heb nog niet veel kunnen opzoeken van wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb momenteel een enorm gebrek aan tijd, vandaar ik hier om hulp kom vragen zodat ik eindelijk mijn Linux desktop terug kan gebruiken.

Ik kan niet zeggen of er foutmeldingen of andere boodschappen waren na de update want ik ben in slaap gevallen voor de update volledig gedaan was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 19:21

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Zou je nog even kunnen vermelden welke grafische kaart er in je systeem zit, dit maakt een groot verschil voor de drivers en mogelijke oplossingen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
Deadlock,

De drivers zijn de standaard ubuntu opensource drivers voor de x1800GTO.

Mar2zz,

Ik krijg de boodschap "package xserver.org is not installed and no info is available.
use dpkg --info (=dpkg-deb --info) to exame archive files...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Staat er op de livecd geen herstel mogelijkheid?

Anders booten van je livecd, verwijder xorg, dan rebooten, of booten met low grafics mode.
Indien dit werkt, dan via "hardware drivers" in ubuntu de grafische drivers installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
Nee, als ik de recovery modus neem moet ik weer door alle installatie procedures gaan.

[ Voor 192% gewijzigd door J.One op 25-10-2011 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
sudo apt-get install xserver-xorg xserver-xorg-core en daarna checken, als nog stuk nogmaals reconfigure.

Wel vreemd dat dat weg is trouwens. Mislukte upgrade. Ik zou al een reinstall gedaan hebben (ben ik sowieso wel van). Kan zijn dat je hele xubuntu kaduukie is, moet je erna ook nog xubuntu-desktop opnieuw installen enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
"sudo apt-get install xserver-xorg xserver-xorg-core" geen succes.

Een volledige re-install? Dat wil ik juist vermijden. Mijn xubuntu was juist een beetje naar wens, om nu een volledige re-install uit voeren en alles te verliezen wat ik heb verzameld en veranderd.. Daar zie ik echt tegen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik weet te weinig van linux om dan nog met oplossingen te komen eerlijk gezegd. misschien nog de opensource-drivers purgen en opnieuw installen?

Anders wordt het spitten in bestanden waarvan je normaliter het bestaan niet zou moeten/hoeven kennen waarschijnlijk...

xubuntu desktop opnieuw installen is overigens niet zo een probleem, dat is geen volledige reinstall, maar wel je settings kwijt (sudo apt-get purge xubuntu-desktop en daarna weer een install ervan). Je kan bijvoorbeeld even kijken of lubuntu wel werkt (sudo apt-get install lubuntu-desktop).

[ Voor 35% gewijzigd door Mar2zz op 25-10-2011 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk eerst eens of je in /etc/X11/ een xorg.conf hebt. Zoja, hernoem deze naar wat anders, bijvoorbeeld xorg.conf.bak. Herstart dan je DM of run gewoon startx. Je kan sowieso even /var/log/Xorg.0.log bekijken, die geeft vaak ook wel aan wat er is, bijvoorbeeld missende driver, of driver die niet mee wil werken (open source drivers kunnen bijvoorbeeld niet laden als de proprietary aanwezig is).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
Hero Of Time,

Ik had geen xorg.conf, en in var/log/Xorg.0.log kon ik ook niets vinden waar ik wijzer uit werd. Buiten wat Binaire waardes en display resoluties.

Mar2zz,

xubuntu herinstalleren ging niet. Als ik sudo-apt-get purge xubuntu-desktop enterde in de console kreeg ik de boodschap "dpkg is not configured, you'll need to configure it yourself"

Dan heb ik een commando moeten enteren (weet niet meer juist welk) gevolgd door apt-get -f install. En kort daarna was kon ik mijn xubuntu terug starten :)

Bedankt voor jullie hulp!

edit: Ik heb intussen mijn ATI X1800GTO vervangen door een Nvidia ENGT520.

Resultaat:
-menu's openen sneller en vloeiender.
-Geen enkele system crash meer gehad.
-Geen vreemde storingen op mijn beeldscherm tijdens het opstarten en afsluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door J.One op 07-11-2011 13:53 ]

Pagina: 1