Advies aanleg kabel

Pagina: 1
Acties:

• n41r0j
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-02 17:58
Vanwege een drama rond het huidige ADSL-abonnement met KPN (Digitenne dat altijd stoort en niet bijster stabiel/snel internet) hebben we van de huisbaas een toezegging gekregen om UPC in huis te halen. Dit gaat dus via de kabel. Omdat we hier met z'n drieën in een studentenappartement leven wil iedereen tv op z'n kamer + een extra tv-aansluiting in de woonkamer waar ook de mediabox komt te staan.

Nu breek ik een beetje mijn hoofd over hoe de kabels te leggen. Ik begreep dat de mediabox een hoofdkabel nodig heeft om goed tv te kijken, dus niet met splitters enz. te gaan werken. Alleen is dit flatje al redelijk oud en is de kabelaansluiting naar mijn idee zo goedkoop mogelijk aangelegd. Dit is aan de achterkant van het appartement. Ik heb net de meterkast even nagekeken, maar daar ligt niets wat lijkt op een kabel.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik het best deze aansluitingen leggen?

Het oranje bolletje is de plek waar de kabel uit de muur komt, de vierkantjes zijn de televisies, waarbij het dikke vierkant de televisie wordt met aansluiting op de mediabox.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6045/6280309141_5942c8d9c3_z.jpg

Omdat de rest van de televisies niet het signaal van de mediabox nodig heeft dacht ikzelf te gaan werken met splitters. Dus de blauwe kabel leggen (gaten zitten al in de muur) tot en met de kamer rechtsbovenin. Dat worden dus twee splitters, alleen vraag ik mij nu af of de laatste tv hier last van gaat hebben.
Dan kan de andere kabel langs de muren onder het vinyl door naar de woonkamer. Dit gaat prima, we doen het nu al met de UTP-kabel die bij het installeren weggehaald gaat worden.

Ik weet dat bij mijn ouderlijk huis een kastje op de kabelaansluiting zit met een kabel naar de mediabox en een kabel naar boven naar de tweede televisie. Dit gaat prima, geen storingen whatsoever.

Is dit de beste oplossing of kan ik beter anders te werk gaan?

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-02 19:11
Dit is wel een redelijke oplossing, maar heb je geen manier om bv netjes ergens gaatjes te boren bij de woonkamer in de rechter onderhoek?

Dit scheelt een hoop kabel en vanaf hier zou je dan ook naar de kamer rechts van de woonkamer kunnen gaan

• n41r0j
kamernummertjes bijgevoegd, wel zo makkelijk

Dus je bedoelt de tv van kamer 1 aansluiten op de kabel die ook naar de mediabox gaat? Mij staat bij dat je 1 kabel puur voor de aansluiting van de mediabox moet gebruiken, omdat je anders bij een splitter signaalverlies krijgt en blokjes kunt gaan tellen op de beeldbuis in de woonkamer.

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
Als je plek hebt voor meerdere kabels kan ik aanraden om een antenne versterker te gebruiken, bijv een van Hirschman met een retourgeschikte kanalen: pricewatch: Hirschmann GHV41M.
Anders ben ik bang dat je in kamer 1 bijna geen signaal meer overhebt.

Verwijderd

Alles wat je moet weten als je zelf een antenne installatie gaat aanleggen.

http://hirschmann.org.uk/

• n41r0j
Ik heb zelf deze site gevonden en ik kom er nu langzaamaan achter dat er best veel moet gebeuren. Er hangt nu een sterk verouderd AOP aan de muur, niet mooi weggewerkt. Ik moest wel even lachen, het ziet er erg provisorisch uit. Daar moet sowieso eerst verandering in komen, maar ik las daarbij ook dat ik dat door UPC moet laten doen, het is immers een stuk eigendom van UPC waar je aan gaat zitten frummelen. Daarnaast een versterker zoals er1c al zei, alleen is die hirschmann me iets te duur. Iets als een Tratec BDA-01 is al meer in de richting.

Ik denk overigens dat ik het schema uit de OP aanhoud, lijkt mij de beste oplossing.

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-02 17:03
Het begint bij de bron!.

Waar je kabel in het huis binnenkomt hangt je zo'n voorgestelde retourgeschikte versterker. Vanaf daar kun je afhankelijk van de afstand een aansluiting gebruiken op die versterker. Als je een slecht signaal versterkt kan het nooit beter worden. vergelijk het met je autoradio, als je daar een slecht signaal hebt en je zet je radio harder wordt het niet beter.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07
Als kabel gewoon Hirschmann KOKA799 gebruiken, die heeft vrij lage demping, kan je nog vrij lange afstanden mee afleggen. Verder leg ik persoonlijk liever sternetwerken dan doorlus-netwerken zoals in jouw tekening gebeurt bij kamer 1+2, maar opzich zou je in kamer2 de binnenkomende kabel nog kunnen splitten naar kamer1. Is gewoon kwestie van meer signaal heen sturen en een fatsoenlijke splitter gebruiken (ik heb een hekel aan rijgdozen).
Wat versterkers betreft, zoek eens naar een FRA-752/N, die dingen worden door UPC en Ziggo aangeraden als retourgeschikte versterkers (retour wordt ook actief versterkt ipv alleen doorgelaten), kan je ook gewoon meerdere mediaboxen achter hangen. Ding kost bij Digiproof op dit moment 55 euro ipv de gebruikelijke 80 euro. Zorg wel dat je fatsoenlijke F-connectors gebruikt. Op die versterker heeft elke uitgang een eigen versterking, bespaart je een multitap met verschillende dempingen als je een eenpoorts versterker gebruikt.

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoewel er geen afmetingen in je plaatje staan stel ik me voor dat het om afstanden van maximaal 15 meter gaat.
Ook hoor ik "studenten" dus een goedkope oplossing is te prefereren lijkt mij.

Volgens mij is dit allemaal prima te realiseren zonder versterker zeker omdat er maar drie aansluitpunten gemaakt moeten worden.

Wat belangrijk is is dat je de afstand tussen startpunt (in kamer 3) en mediabox zo kort mogelijk blijft. Zoals eerder opgemerkt kun je nog enkele meters winnen door rechtsboven in de hal een gat te maken naar de woonkamer.

Nodig:
- Splitter in kamer 3 (zit in UPC box)
- Wanddoos in kamer 2, kabel doorlussen vanuit hier naar kamer 2.
- Wanddoos in kamer 1 en woonkamer.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

_JGC_ schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 15:39:
Als kabel gewoon Hirschmann KOKA799 gebruiken, die heeft vrij lage demping, kan je nog vrij lange afstanden mee afleggen. Verder leg ik persoonlijk liever sternetwerken dan doorlus-netwerken zoals in jouw tekening gebeurt bij kamer 1+2, maar opzich zou je in kamer2 de binnenkomende kabel nog kunnen splitten naar kamer1. Is gewoon kwestie van meer signaal heen sturen en een fatsoenlijke splitter gebruiken (ik heb een hekel aan rijgdozen).
Wat versterkers betreft, zoek eens naar een FRA-752/N, die dingen worden door UPC en Ziggo aangeraden als retourgeschikte versterkers (retour wordt ook actief versterkt ipv alleen doorgelaten), kan je ook gewoon meerdere mediaboxen achter hangen. Ding kost bij Digiproof op dit moment 55 euro ipv de gebruikelijke 80 euro. Zorg wel dat je fatsoenlijke F-connectors gebruikt. Op die versterker heeft elke uitgang een eigen versterking, bespaart je een multitap met verschillende dempingen als je een eenpoorts versterker gebruikt.
Voordeel van sternetwerk met een retour geschikte "splitter" is dat je bovendien overal een interactieve decoder kan plaatsen. Alleen weet ik niet of UPC meerdere interactieve tv aansluitingen in 1 huis ondersteund. Overigens doorlussen is nooit een goed idee, vooral niet als je van zekerheid houdt. Bij doorlussen kan een defecte tv de antenne aansluiting van andere tv naar de 7e hemel helpen met een beetje pech. Daarnaast ook hele leuke effecten wanneer je CRT's en TFT's gaat mixen op 1 doorgelusde verbinding :D

Zoals jij ook zegt, gewoon altijd voor STER netwerk gaan :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• n41r0j
Ik ben vandaag even bezig geweest en om eerlijk te zijn viel het eerste gedeelte me alles mee. De aansluiting 'bij de bron' zit nog steeds erg provisorisch, de groene kabel hangt uit de muur met een oud AOP eraan. Ik had gedacht dat die vervangen moest worden, maar ik heb het gewoon geprobeerd. Ik heb de versterker uit de UPC-doos met aansluitingen voor modem, tv en radio aan de AOP gehangen, toen eerst de modem aangesloten. Dit ging zeer gemakkelijk, kabels erin en ik had snel internet.

Daarna naar het onderdelenhuis gefietst waar de kwaliteit hirschmann kabel in de aanbieding was, daar 15 meter van meegenomen + twee Hirschmann connectors. Thuis eerst de kabel gelegd, we hebben hier vinyl liggen, met daaronder houten spaanplaten, van dat pershout ofzo, dat is bij de aanleg niet helemaal keurig op maat gezaagd waardoor er mooie geultjes lagen voor de nog best wel dikke kabel. Deze kabel naar de televisie in de woonkamer gelegd en de mediabox aangesloten, gelijk even getest en perfect beeld. Na 4 uur tv kijken geen blokjes gezien, Uitzending Gemist werkt als een tiet en de interactieve dingen gaan ook allemaal prima.

Nu het tweede gedeelte, de aansluiting van de tv's in kamer 1, 2 en 3. Dit heeft echter geen prioriteit, de digitenne moet nog opgezegd worden, dus ik kan rustig kijken wat er moet gebeuren.
Ik moet sowieso een nieuwe versterker hebben, de FRA-752/N die _JGC_ aandraagt ziet er wel goed uit. Alleen een sternetwerk, wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat er zegmaar vanuit de bron in kamer 3 twee kabels richting kamer 2 gaan, er daar een kabel in de tv gaat en de andere kabel naar kamer 1 gaat? Dat zou dus betekenen dat er bij een afstand van pak em beet 6 meter dubbele kabels liggen?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07
Bij een sternetwerk leg je idd alles naar een centraal punt toe ipv dat je aansluitingen achterelkaar aan gaat rijgen. Wat je evt wel kunt doen is een sternetwerk met vertakkingen. Wat je zeker niet moet gebruiken zijn rijgdozen, die dingen hebben teveel verlies, een splitter werkt over het algemeen veel beter.

Overigens ben ik zelf niet echt weg van die woonkameraansluitdozen met opzetfilters die UPC toepast. Ten eerste vind ik de stekkers niks (IEC is prutszooi, F-connector zit veel beter), ten tweede heb je eerst een filter die de boel split en vervolgens een gekke verdeler die uit die 2 aansluitingen de frequenties moet verdelen over R/TV/Data.

Wat ik zou doen:
- AOP vervangen door TRAS1000
- Splitter uit installatiepakket op TRAS1000
- modem op 1e aansluiting splitter
- FRA-752/N op 2e aansluiting splitter
- aansluitingen sorteren op kabellengtes, langste kabel op hoogste aansluiting, televisie dichtbij versterker op 1e aansluiting.
Je zult even moeten experimenteren met welke poorten je het beste resultaat krijgt, je wilt nml niet teveel versterken.

Het lijkt misschien een gekke setup zo, aangezien je een splitter voor de versterker zet en bij Ziggo wordt aangeraden om modem op de 1e poort van de versterker te zetten met deze versterker. Reden hiervoor is dat je signaal nu waarschijnlijk al vrij sterk is, sluit je je modem aan op de 1e poort van de versterker, dan zal je je modem oversturen en krijg je gekke problemen. Zo ook met de televisie die dichtbij de versterker staat, sluit je die niet aan op de 1e poort, maar op de 2e poort, zal het signaal te hard zijn.

Verder raad ik je aan om niet de voorgeknepen kabeltjes te gebruiken, maar gewoon op maat kabeltjes te maken met de Hirschmann kabel die je al hebt gekocht. Hirschmann heeft ook bijpassende "snap-on" F-connectors die je daarbij kunt gebruiken.
Om het allemaal af te maken zou je bij elke TV een einddoos moeten monteren.

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik snap niet waarom je de internet kabels weghaalt ik zou eerder voor GEEN coax in kamers meer kiezen.
Maar dat is meer iets persoonlijks.

Maar, ik zou in alle kamers beide netjes aanleggen, en CAT6 is opzich ook niet gek duur (http://www.netwerkkabel.eu/utp-cat6-netwerk-kabel-stug-300m) kan je ook nog goedkoop een paar internet aansluitingen maken in de kamers.

Zoiets dus (even snel erbij getekend)

Blauw = internet
Rood = Coax

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/jrwgus.png
Pagina: 1