mac os, windows en linux op 1 pc?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adib
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
hallo,
ik vroeg me af of het mogelijk is om 3 verschillende besturings systemen op mijn macbook te hebben?
ik heb windows and mac os X nodig voor school, alleen ik zou ook linux(ubuntu) erbij willen om dat dat fijn werkt. ik heb gegoogled ik kon niets vinden over dit "probleem"(?), misschien omdat ik de verkeerde zoekopdracht gegeven heb, ik kon niets beters verzinnen.
greetz
adib
ps. zoja zou je ook kunnen vertellen hoe? zelfde manier als windows of anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:43
Wat dacht je van VMware? Gewoon een OS virtualiseren is de makkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adib
is dat mogelijk op mac?, ik wil niet heel lasting gaan doen door eerst allemaal verschillende progjes te installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-05 10:04
Ik zou inderdaad kiezen voor VMware Fusion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:58
Volgens mij moet je een geschikte boot-loader hebben.

Als je nl. windows zomaar naast Mac installeert, installeert Windows zijn boot-loader. En kun je niet meer in OSX opstarten (correct me if i'm wrong) En daarna nog een keer Linux, mogelijk dat die bootloader wel je windows en OSX partities 'ziet', waaruit je dan kunt kiezen bij het opstarten. Het is voor mij al weer heel lang geleden dat ik dualboots had (laat staan triple boot)

Daarnaast moet je dus 3 partities hebben, en ik moet zeggen dat dat niet relaxed is. Ik had na verloop van tijd altijd weer andere ruimte behoeften, en naderhand kun je (meestal / niet gemakkelijk) een partitie grootte aanpassen zonder je data te verliezen. Zit je met een te krappe windows partitie en te grote Linux partitie. Niet relaxed, kan ik je zeggen.

Ik zou nu ook voor VMware gaan oid (Parallels kan ook nog) daarin heb je al deze hassle en problemen niet. Helaas heb je dan niet de volledige kracht beschikbaar (want je computer moet 2 besturingssystemen tegelijkertijd in de lucht houden) dat is wel een klein nadeel. Wil je dus bijv. gamen in Windows, kun je beter via Bootcamp een 'echte' windows installatie draaien (dan heb je al dualboot)
Voor linux zie ik niet zo gauw de behoefte aan volledige systeem recources?

[ Voor 35% gewijzigd door autoreverse op 25-10-2011 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:43
Adib schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 18:12:
is dat mogelijk op mac?, ik wil niet heel lasting gaan doen door eerst allemaal verschillende progjes te installeren
Tuurlijk is dat mogelijk. Uit je post neem ik aan dat je een iMac hebt? Ik zou hiervoor VMware voor Mac OS X installeren en 2 VM's, eentje met Windows 7 en eentje met Ubuntu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 11:31
vmware fusion of parallels zijn hiervoor bedoelt. Ik gebruik zelf vmware fusion voor 2 verschillende Windows versies, werkt super :).

Windows of Linux draait dan gewoon in een venster in OSX (je kan 'm ook fullscreen gooien).

Als je echt wilt booten naar een specifiek OS moet je eens kijken naar Bootcamp :).

[ Voor 42% gewijzigd door McVirusS op 25-10-2011 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-02 21:17
Bootcamp?

Try google!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martini1993
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
Mocht je toch nog behoefte hebben aan linux zonder dat je virtueel draait kun je altijd nog deze tutorial volgen. http://lifehacker.com/553...nux-no-boot-camp-required
Hier zit ook gelijk een loader op waaruit je tussen de drie besturingssystemen kunt kiezen.

Ik heb zelf met deze manier windows geïnstalleerd omdat ik zelf geen DVD bij de hand had en ik ook geen zin had om er een te halen. :)

EDIT: Damn, degene boven mij was me net voor. :X

[ Voor 19% gewijzigd door martini1993 op 25-10-2011 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adib
ik heb windows onder bootcamp draaien, dus wist niet of er nog een derde bij kon. bij deze is deze thread onnodig, tenzij ik nog problemen heb met bootcamp(waarschijnlijk niet).
bedankt voor alle informatie
EDIT:
op een of andere manier is mijn bootcamp partitie verwijderd, ik heb windows opnieuwe geinstalleerd. nu wil die niet via windows opstarten, dan zegt die dat er een boot disk in moet. dus ik ben alle gegevens kwijt.
EDIT2:
ik moet niet bootcamp gebruiken maar gewoon partities maken voor elke installatie. alleen ik heb ubuntu gedownload en een bootable usb gebruikt, maar mijn macbook pakt hem niet, moet ik hem op een speciale manier formateren ofzo?

[ Voor 62% gewijzigd door Adib op 27-10-2011 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-05 15:37
Yes, gewoon met 3 partities, eerst Linux installeren en dan Windows. Je hebt ook rEFIt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-05 16:46
autoreverse schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 18:29:
Volgens mij moet je een geschikte boot-loader hebben.

Als je nl. windows zomaar naast Mac installeert, installeert Windows zijn boot-loader. En kun je niet meer in OSX opstarten (correct me if i'm wrong) En daarna nog een keer Linux, mogelijk dat die bootloader wel je windows en OSX partities 'ziet', waaruit je dan kunt kiezen bij het opstarten. Het is voor mij al weer heel lang geleden dat ik dualboots had (laat staan triple boot)
Nee, dat klopt niet. Op een Mac zit er geen BIOS maar een EFI (sommige mensen zeggen dan weer dat dat onder de categorie 'BIOS' valt, en andere weer niet, maar die discussie laten we even achterwege.) Nu heeft de Mac een BIOS emulator, zodat je Windows/Linux/whatever kan draaien.

Het punt is dus dat je door die emulatie ALTIJD eerst langs Apple's bootloader moet, en dan start je of in Mac OS X of je start door met BIOS emulatie richting je Windows bootloader/GRUB/whatever, en die bootloader ziet je hele Mac-partitie niet. Dus zou je het hele geval als een dualboot kunnen zien met Mac OS X er nog 'extra' bij, maar die is verder niet van belang voor de bootloader.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Pagina: 1