Toon posts:

externe harde schijf werkt niet op één pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
ik heb sinds een paar dagen een probleem met mijn externe harde schijf. Wanneer ik deze aansluit op de pc waar ik hem het meest op gebruik maakt hij namelijk een soort raar piep geluid en doet niets (het is een piep, dan even niets en dan weer een piep, alsof er iets vastloopt??).
Wanneer ik de schijf echter op een andere computer aansluit doet hij het wel gewoon. Hoe lang het duurt voordat de piep komt verschilt ook per USB-Poort, bij de ene is het direct en bij de ander doet hij het pas als windows een apparaat heeft herkend.
Is dit op te lossen of is een clean install van windows dan toch de enige optie?

Moederbord: ASRock 870 Extreme3 (met bijbehorende USB 3.0 drivers, ook op 3.0 aansluitingen geprobeerd)
Kast (USB poorten aan de bovenkant): CM 690 Advanced II
Harde schijf: Freecom Mobile Drive XXS 320GB

Verwijderd

Lijkt eerder op vuile USB poorten of een slechte kabel.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat is een 2,5 inch schijf neem ik aan?

Het probleem wordt dan veroorzaakt door een te geringe voeding van de schijf uit de USB poort. Oplossing is een Y-kabel die stroom uit twee poorten levert.

• Shoarma4Life
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 15:21
Voorheen werkte deze externe drive dus wel op je huidige machine?

Zou even kijken of er een nieuwe bios beschikbaar is voor je mobo & je chipset drivers even updaten / herinstallen!

Verwijderd

Topicstarter
al meerdere kabels en usb poorten geprobeerd. Ik zal even een kabel met 2 USB aansluitingen proberen, hij werkte eerst inderdaad wel maar nu opeens niet meer? Bios en chipset is allemaal geupdate + laatste drivers.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En wat gebeurt er als je opstart van een live CD, dwz schoon OS?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-01 15:40
Heb je al gekeken in je Disk Management. (Start, typ partition en dan staat diskmanager bovenaan) zie je dan wel de HD?. Drivers via device manager deinstalleren kan ook werken.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Verwijderd

Topicstarter
met een Y-kabel werkt het wel, ik vind het alleen wel raar dat hij het eerst perfect deed en nu niet meer, maar daar zal ik dan maar mee moeten leren leven.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De schijf zal een stroomverbruik hebben dat tot voor kort net onder het maximale lag dat de onderhavige computer uit zijn USB poort(en) kon leveren. Er zal iets veranderd zijn waardoor de situatie die kritische grens net gepasseerd heeft. Wat dat kan zijn is zo niet te zeggen. Heb je iets aan de hardware van de computer veranderd/toegevoegd? Verder veroudert apparatuur natuurlijk waardoor zo'n grens overschreden kan worden. Voeding, moederbord, kabels, elektronica in HD behuizing, of misschien heeft het zelfs iets te maken met het kouder wordende weer.

Er is de mogelijkheid dat dit een prelude is van het bezig zijn stuk te gaan van een of andere component (voeding, mobo) maar dat is redelijk koffiedikkijken. Blijf echter alert en als er meer gebeurt zorg dan dat evt. falen bijv. niet tot kritisch dataverlies zal leiden door adequate back-ups.
Pagina: 1