Mini PC Video playback erg slecht.

Pagina: 1
Acties:

• Gabr1e7
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb een mini pc'tje die ik graag aan mijn vriendin wil geven alleen lukt het niet echt om films er normaal op te kijken.
DVD's gaan wel, alleen als ik iets in 720p of 1080p wil kijken dan gaat het heel langzaam en stottert het helemaal en vervormd het beeld. De cpu gaat ook op 100%.
Dus mijn vraag is of jullie mischien weten hoe dit komt en wat de oplossing ervoor is. Ik zelf denk dat de cpu niet sterk genoeg is of de gpu mischien. Maakt ook niet uit of ik het aan een 19" 1280x1024 scherm aansluit of 32" 1920x1080, blijft laggen. YouTube 480p+ gaat ook niet.

Processor = Intel Atom 330 Dual-Core 1,60Ghz maar ik heb Hyperthreading aan dus hij ziet een Quad-Core.
Geheugen = 2GB DDR2 (1 reep)
GPU = Intel 8294G Express Chipset Family? Gewoon onboard ding.

Een videokaart bijplaatsen gaat denk ik niet zo makkelijk aangezien er geen PCI-E sloten op het moederbord zitten. Ik heb alleen nog maar 1 PCI slot over.
Er zit ook al CoreCodec op maar helpt niks.

Iemand?

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-01 10:44

Sinester

Game Guru

Nieuwste drivers geïnstalleerd van de IGP?

anders op zoek naar een PCI kaartje die 1080p aankan
zoiets http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16814131325

geen idee waar je dat in NL kan halen, zag zo snel even niks in de Pricewatch

Hello there

• Gabr1e7
  • Niet online
Ik heb alle drivers geinstalleerd, ik ben al de hele dag bezig met zoeken maar ik kan niks vinden! Dat kaartje waar jij naar linkt is mooi, wel beetje duur maarja. Als ik die hier nou kon halen voor een redelijke prijs of iets vergelijkbaars... het hoeft geen eens spelletjes te kunnen spelen.
Maar denk je dat dat het probleem zou oplossen?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik vraag me af of de bandbreedte van een PCI kaart niet te weinig is, maar ze bestaan wel.
Naast de hierboven genoemde HD4350 zijn er ook Nvidia PCI kaarten, bijvoorbeeld:
http://www.snogard.de/ind...9&artikelId=VGAP51-SP8400
http://www.alternate.de/h...TAC/GeForce_GT430/883308/?

edit:
Ook in Nederland is een HD54xx gebaseerde PCI kaart leverbaar:
http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=PCI+kaarten

In de pricewatch staan alleen Matrox PCI kaarten, die volgens mij verouderd zijn en veel te duur.
Mijn voorstel zou zijn om dit PC-tje voor iets anders te gebruiken en voor je vriendin een low-budget-filmkijk-kastje in elkaar te zetten.
Of eventueel een mediaplayer en de films vanuit de PC te streamen. Een mediaplayer heb je al voor iets meer dan bovengenoemde videokaarten.
http://tweakers.net/pricewatch/cat/655/mediaspelers.html

[ Voor 50% gewijzigd door Henk007 op 25-10-2011 17:46 ]

• Gabr1e7
  • Niet online
Dankje wel voor de reactie, ik zoek die kaarten nu marktplaats en andere sites af, die matrox had ik zelf ook gezien en zijn veelste duur en gigantisch. De pc is niet alleen voor films het is ook voor normaal gebruik gewoon. Daarom heb ik liever dat ie dat ook gewoon kan.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Als je zou besluiten een PCI kaart te kopen ben ik erg benieuwd naar de resultaten, zou je die dan hier willen posten ?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Ik denk niet dat je dit direct in de aanschaf van een videokaart hoeft te zoeken. Dat systeem zou 1080p feilloos moeten kunnen afspelen, dat is naast office applicaties etc ook het enige waar zo'n systeem voor geschikt is.

Welke mediaspeler gebruik je om films mee af te spelen? Het lijkt er namelijk sterk op dat de speler geen DXVA ondersteund of het niet aan heeft staan. DXVA is het 'protocol' in een mediaspeler waarmee de GPU, of in dit geval IGP aangestuurd kan worden voor het afspelen van zwaarder videomateriaal.

• Gabr1e7
  • Niet online
Ik gebruik de laatste versie van VLC player op Windows 7 SP1 Ultimate 64bits.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Welke hardware heb je nu precies? Is dat zelfbouw met een bepaald type moederbord of hebben we het over een kant en klaar systeempje/barebone?

Testing, one, two ...

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:44

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Probeer anders eens die WMP classic? Die heeft native DXVA ndersteuning (kan je goed testen met je taskmanager open), enkel werkt die niet feilloos met subtitles etc. Let wel op met willekeurig codecpacks te installeren, lang niet allemaal werken goed met DXVA ondersteuning.

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 25-10-2011 18:31 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Gabr1e7
  • Niet online
Ik heb hem van een vriend van mij gekregen, die heeft hem zelf inelkaar gezet. Hij is erg klein. Ik kan zo niet achter het moederbord komen.
Ik zal wel even met WMP Classic proberen dan.
Het is een schone install, ik heb alleen alle updates en drivers geinstalleerd. Heb net voor de zekerheid de chipset drivers even overnieuw geinstalleerd en ff rebooten. Kijken of hij dan wel normaal doet.
Maar ondersteunt YouTube DXVA in Chrome ook dan?

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Een Atom 330 i.c.m. een nVidia ION kan HD video probleemloos afspelen maar ik denk dat je systeempje die GPU kracht tekort komt en er geen fatsoenlijke ondersteuning is voor hardware-versnelling, maar mogelijk heb ik het mis. Heeft je vriend hem ook als media-speler gebruikt dat je weet?

Testing, one, two ...

• Gabr1e7
  • Niet online
Hmm, die vriend van mij heeft hem niet als media server gebruikt. Meer als Office PC-tje. Ik heb hem zelfs als lichte server gebruikt en nu wil ik hem als dagelijks gebruik + film PC inrichten. Ik heb WMP Classic x64 geinstalleerd en kreeg op het einde de melding DirectX missing. Zou DirectX iets te maken hebben met mijn problemen? Ik heb nog niet gereboot i.v.m een andere install.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je systeempje zou een GMA950 GPU hebben en die is, volgens gevonden info, totaal niet geschikt voor de weergave van HD video ;(

Testing, one, two ...

• Edmin
  • Laatst online: 11:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

MicGlou schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 18:16:
Ik denk niet dat je dit direct in de aanschaf van een videokaart hoeft te zoeken. Dat systeem zou 1080p feilloos moeten kunnen afspelen, dat is naast office applicaties etc ook het enige waar zo'n systeem voor geschikt is.
Er... Hij gebruikt geen ION chipset he ;)

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:07
Deze is denk een goede uitkomst voor je situatie: nieuws: Zotac biedt GT 520 in pci-variant aan

Zuinig kaartje dat 1080p moeiteloos aankan onder bv. xbmc/mphc, driver support onder linux is ook prima. Ik weet alleen niet of ie al uit is... Het is bekend iig dat de atom330 niet krachtig genoeg is om zelfstandig 1080p of 720p met high bitrate af te spelen. Een GT520 biedt een oplossing voor je huidige systeem.

[ Voor 26% gewijzigd door Trishul op 25-10-2011 19:16 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Edmin schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 18:50:
[...]

Er... Hij gebruikt geen ION chipset he ;)
Oww... dat had ik over het hoofd gezien. Ik ging er vanwege de 330 eigenlijk gelijk van uit dat het ION was, omdat het meestal de combi is die je daarin vind.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:54

jgj82

Ja, maar = nee

sry... hier stond stierenpoep...

[ Voor 93% gewijzigd door jgj82 op 25-10-2011 22:08 ]

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-02 18:29
Op mijn netbookje heb ik op de single core 1,33Ghz Atom N450, 720p vloeiend afspeelbaar gekregen door (en ook alleen deze combinatie werkte) The KM Player en de CoreAVC codec. (KM player codecs disabled en CoreAVC forceren).

Dat is dus met gebruik van de cpu (geen dxva/videokaart). Als de software twee cores ondersteund, dan moet bij jou 1080p ook wel lukken.

Als je hulp nodig hebt, kan je me DM'en

• Gabr1e7
  • Niet online
Hey allemaal, bedankt voor jullie advies en hulp, ik heb inmiddels een Club3D HD5450 PCI besteld. Passief gekoeld low-profile kaartje. Ff kijken hoe dat werkt op gewone PCI! Ik laat het wel weten.
CoreAVC met KM Player werkt niet zo lekker, lagged nog steeds. <- dit was zonder HD5450

[ Voor 4% gewijzigd door Gabr1e7 op 28-10-2011 09:59 ]

• Gabr1e7
  • Niet online
Ik heb inmiddels de HD5450 ingebouwd en hij speelt 1080P moeiteloos af! Alleen heb ik iets vreemds soms als hij met HDMI aangesloten is aan mijn lcd tv word het beeld helemaal rose met geel, dit gebeurt gewoon random als je even op het bureaublad blijft of iets. Als ik dan de kabel eruit trek en terug erin doe word het beeld weer normaal.
Mijn vermoedens zijn dat mijn Windows install gewoon niet meer helemaal lekker is (heb een oude disk gebruikt). Daarom ga ik even een nieuwe Home Premium 32 erop gooien (2011 Juli + SP1 al erin). Ultimate 64 is denk ik niet nodig.
Memtest & disktest gaan ook gedraaid worden om te checken of er daar mischien iets mis mee is.

• Edmin
  • Laatst online: 11:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Kleurverloop is iets dat ik wel vaker voorbij heb zien komen. Ik zou meneeer Google eens naslaan, want het zou aan je driverversie kunnen liggen (avsforums is een aardige om eens te zoeken).
Pagina: 1