• VeterisVulpes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 17:03
Hey beste tweakers

Ten einde raad kom ik hier aan meer ervaren mensen om hulp vragen. Tot nog toe is er namelijk geen probleem vastgesteld door bvb de winkel of door mezelf, maar het is duidelijk aanwezig.

Voordat ik verder hierop inga, even mijn systeem-specs:

Mobo: Gigabyte GA-M68M-S2P (met laatste BIOS op)
Ram: 2x 2Gb DDRII 800Mhz (maar het mobo herkent dit slechts op 667 Mhz), de ram-latjes zijn qua specs gelijk, maar van aparte merken
Video: Asus (AMD) Radeon 6850 met 1GB DDR5 pci-e x16
Voeding: Cooler Master Silent Pro 700Watt
CPU: AMD PhenomII X2-dualcore 560 BlackEdition 3,33Ghz --> gekoeld met een Corsair "Air Series" A70
Hdd: Western Digital 320Gb (WD3200BEVE) 2,5" SataII
Scherm: via HDMI: Iiyama ProLite E2473HDS (24 inch) en via VGA-->DVI: Acer AL1916 (19 inch)
Randapparatuur: MS Wireless Mobile Mouse 4000 en MS Wireless Keyboard 800

Geen superspecs, maar toch wel voldoende voor een game en een stabiel Win7 x64 systeem, toch?

Het probleem is dat de computer traag reageert. Meer specifiek: programma's starten niet traag op, maar de cursorpijl blijft bvb soms wel achter.
Games verlopen ook niet vlot. Crysis 2 op lage settings en CoD B.O. op lage settings vertonen happeringen, ook hier lijkt de muis weer te happeren. De batterij uiteraard gecontroleerd, verschillende muismatjes uitgetest, maar ik denk niet dat het aan de muis ligt (ook al een oude, bedraade PS/2 muis geprobeerd).

Ik ben echt ten einde raad, en wil best nog wat overschot uitspenderen om dit systeem van een lichte upgrade te voorzien als dit mijn probleem écht oplost.

 MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk  iPhone 14 Pro

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

nieuwe cpu ram en mobo (ddr3 geheugen dus) moet het wel doen :)
maar het moet nu inderdaad wel wat soepeler lopen. misschien hangt er ergens nog een heel zwaar programma te rekenen.
haal ens heel wat programma's uit je startup. (msconfig -> opstarten zie je al je opstartspul)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
Lijkt behoorlijk systeem. Zou niet mogen.

Je lijkt voornamelijk naar hardware te kijken. Mogen we aannemen dat je software-omgeving goed is?

* laatste driver(s)?
* up-to-date anti-virus?
* extra controle op spyware, rootkits, ... leveren niets op?
* onnodige Windows services, opstartonderdelen, ... weghalen?
* geen stiekeme RAM-gebruikers (chat/messenging programma's, toolbars, systeemvak-icons, ...)

• VeterisVulpes
Software-matig zou alles in orde moeten zijn, daar let ik wel op (ben ik meer in thuis).

Antivirus: Panda Cloud (neemt nauwelijks system-resources in beslag)
Verder loopt er op de achtergrond enkel Windows Defender, LogMeIn (+ Hamachi), MS IntelliType / Point, Catalyst C.C., en Realtek voor het herkennen van het HDMI-geluid of de analoge 3,5 jacket van de hoofdtelefoon.

Gevoelsmatig lijken de vertragingen meer te gebeuren op het ProLite dan op de (kleinere) Acer, maar misschien ligt dat aan mij. Ik gebruik natuurlijk ook meer het grote scherm.

Drivers zijn allemaal up-to-date, dat kijk ik zo is om de 3 maanden na.
nieuwe cpu ram en mobo (ddr3 geheugen dus) moet het wel doen :)
Dat is al geen lichte investering meer. Bovendien heb ik het gevoel dat het meer in de richting van... Weet niet, graphics lijkt te gaan. Opstarten van progjes e/d gebeurt wel redelijk goed.

Defragmentatie en controle op virussen heb ik een eerder stadium al ruim gedaan. Vandaar dat ik dus echt ten einde raad ben. :\

Even een moment-opname van de processen (op dit moment loopt het systeem dus ook met happeringen, het lijkt me niet te kunnen 'volgen').
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/zoe42d.png

[ Voor 8% gewijzigd door VeterisVulpes op 25-10-2011 15:36 ]

• Fordox

Fordox

00101010

processen van andere gebruikers weergeven moet je ook aanklikken. zie je wat windows alemaal zuigt.
en een virus scanner en windows defender aan is niet zo heel fijn. misschien komt het daardoor.

• Cassie789
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-11-2025
Nieuwe processor (AMD Phenom II X4 955 misschien) en het 800Mhz memory dat als 667Mhz wordt herkend even in de bios "overclocken" naar 800Mhz. Zou moeten werken....

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 13:41
Heb je je event viewer al nagekeken op meldingen? Je zou ook kunnen kijken naar de smart data van je harddisk. Een losse sata kabel of een schijf met foute sectoren veroorzaken ook "random" vertragingen.

• VeterisVulpes
Bedankt voor de tip, ik heb Win.Defender ondertussen uitgeschakeld.
Lijst gesorteerd op CPU
Lijst gesorteerd op geheugen
het 800Mhz memory dat als 667Mhz wordt herkend even in de bios "overclocken" naar 800Mhz. Zou moeten werken....
Heb ik ook eens aan gedacht, maar ik vermoed dat er een bugje in de BIOS zit. Zodra ik die namelijk overclock naar 800Mhz start de BIOS niet meer door (= piepgeluidjes).
Dat doet me eraan denken: de videokaart, Ram en cpu zijn dus niet overclockt.
Je zou ook kunnen kijken naar de smart data van je harddisk.
Er worden geen fouten gevonden door Defraggler en HDTune Pro.
In de eventlog staan errors (redelijk wat zelfs), maar geen waarvan ik vermoed dat die deze vertragingen zou opleveren. :/

[ Voor 20% gewijzigd door VeterisVulpes op 25-10-2011 16:06 . Reden: Correctie van taalfoutjes ]

• Erwin1967
Vertragingen van je muis kunnen ook veroorzaakt worden door fouten tijdens het afhandelen van interrupts in de kernel. Hierbij kun je denken aan driverproblemen van je netwerkkaart of je satacontroller. Als er namelijk diep in de kernel een onverwachtte timeout optreedt dan hangt je pc voor enkele seconden. Dit merk je het eerst aan je muiscursor die lijkt te bevriezen. In het verleden had ik zelf last van foutieve netwerkkaart drivers en onlangs nog met een kapotte satakabel. Wat voor meldingen heb je in je eventlog staan?

• VeterisVulpes
Even een snelle update: ik heb die ram-kit eruit gehaald omdat ik het zelf een beetje merkwaardig vind dat, ondanks dat ze van andere fabrikanten zijn, niet op 800Mhz willen draaien (dit terwijl de modules wel op 800Mhz horen te draaien).
Enfin, ik heb er nu 1x 4GB Kingston 800Mhz geheugen in gestoken, wat dus prima herkent wordt (draait wel op 800Mhz). Dan heb ik toch dat beetje "extra" mee, al lijkt het niet veel te helpen.

De problemen die jij beschrijft, zouden voor mij al slechte gevolgen hebben. Dan zou ik dus eigenlijk mijn mobo moeten vervangen, gezien zowel de netwerkkaart als de satacontroller geïntegreerd zijn.
Ik heb de SATA-kabel nog niet vervangen, wel even gevoeld of het goed aangesloten was.

Morgen ga ik hiermee verder, door eens naar updates voor beide apparatuur te kijken. Ik betwijfel echter heel sterk of er een nieuwere versie uit gaat zijn, maar een herinstallatie van die drivers zou bijvoorbeeld al geen kwaad kunnen. Wie weet!

Verwijderd

Hoe heb je je swapfile ingesteld?

• VeterisVulpes
SATA kabel gewisseld, daar lijkt het niet aan te liggen. Ik heb tevens alle drivers (mobo, videokaart, noem maar op), opnieuw geïnstalleerd.
Hoe heb je je swapfile ingesteld?
Ehm... swapfile? Gewoon, standaard denk ik...?

Verwijderd

Nu je toch 4gb geheugen hebt kan je die meteen ofzetten ;)

Ik haat gewoon swapfiles :(

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Hoe warm wordt je pc en dan voornamelijk je processor. Als deze niet goed gekoeld wordt (veel stof, geen koelpasta, niet stevig vast) dan kan hierdoor je pc ook trager worden.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• VeterisVulpes
Dankzij de Corsair "Air Series" A70 is dat geen enkel probleem, bovendien is de cpu niet overclockt. In de BIOS (koude start) schommelt het tussen 28 en 35°C, onder wat meer stress komt hij tot max 45°C.

Hoe zet ik swap uit?

[ Voor 5% gewijzigd door VeterisVulpes op 26-10-2011 14:21 . Reden: swap-vraag ]

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-02 19:58
Ik zou je swapfile (pagefile.sys) nog niet uitzetten. Lost eerst dit probleem op voordat je aan iets nieuws begint (onder het mom van: breng vooral geen schade).
Ik ben geen AMD kenner maar draait je pc nog in dual channel met 1 reepje geheugen?
Kijk ook even met msconfig en bij service, geef aan dat slechts de non-windows service zichtbaar worden.
Ook een andere mogelijkheid: is misschien je harde schijf op de een of andere manier overgegaan op PIO mode?

• Erwin1967
Kun je de foutmeldingen laten zien in je eventviewer?

Verwijderd

Met 1 reepje kan je geheugen toch niet in dual channel draaien?

Verwijderd

..

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2013 11:38 ]

• Fordox

Fordox

00101010

Misschien heb je ind e bios allemaal langzame troep aangezet, zoals cooll n quit van amd. ik zou die gegevens maar na kijken

Pagina: 1