[DIY] USB-kabel maken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153794

Topicstarter
Graag zou ik zelf een usb kabel maken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik heb al rondgekeken, maar losse usb-connectoren zijn niet overal verkrijgbaar. Ook weet ik niet precies welke kabel ik het best kan gebruiken. Volgens de specificatie mag een kabel ook niet langer dan 5 meter zijn. (waarom?)

De doe-het-zelf usb kabel ben ik nodig, omdat ik graag een printer op mijn router aan wil sluiten. De router staat echter in een andere ruimte. Nu wil ik graag de kabel netjes door een buisje naar die kamer laten lopen, maar een usb-stekker past daar natuurlijk niet doorheen. Daarom dus wil ik graag een kabel trekken en daar zelf stekkertjes op zetten.

Zou ik gewone netwerkkabel (cat5) kunnen gebruiken? Deze heeft twisted-pair draden zoals die in het data deel gebruikt worden. Ik weet echter niet of deze voldoende capaciteit hebben voor usb. Ook weet ik niet of de power en ground wel via utp kan lopen.

Een goede bron met pin-layout van usb:
http://www.accesscomms.com.au/reference/usb.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:14

D4NG3R

kiwi

:)

koop een USB verlengkabel welke lang genoeg is, knip deze ~10cm van de plug door. Haal de kabel door het buisje en soldeer hem weer aan elkaar?

Kost je een paar euro en een paar minuten van je tijd :+ ..

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 25-10-2011 14:48 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153794

Topicstarter
Indien dat zou kunnen zou het inderdaad makkelijk zijn, maar volgens mij zijn USB kabels maximaal 5 meter lang en ik ben dus iets meer lengte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
een powered hub ertussen lost waarschijnlijk dat lengeprobleem wel op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik denk dat dat dus juist net niet mogelijk is omdat de USB kabel meer als 5M door de muur heen moet?

Is het echt niet mogelijk om de printer en/of router te verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-06 10:06
Print server kopen? klein kastje, USB naar UTP....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
jetdirect oid lijkt me dan inderdaad de handigste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 153794 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:40:
Indien dat zou kunnen zou het inderdaad makkelijk zijn, maar volgens mij zijn USB kabels maximaal 5 meter lang en ik ben heb dus iets meer lengte nodig.
Die maximumlengte heeft ongetwijfeld een reden... UTP zal het ook niet zonder meer doen. Laat ik het zo zeggen: een 5 meter USB-kabel van de Action herkende m'n printer niet aan een 2.0 port, wel aan een 1.1 port... Het stelt dus wel degelijk eisen aan lengte en kabelkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
wellicht dit dingetje een optie..... http://www.erconline.nl/usb-verlenger-via-utp-p-4991.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Die dingetjes schijnen het in veel gevallen niet even lekker te doen, dus ik raad ze persoonlijk af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Er zijn ook passive UTP->USB adapters, daarmee heb ik over 30m geen problemen gehad met USB2 snelheid. In dit geval is het denk ik het makkelijkst om een kort USB-kabeltje door te knippen en aan een UTP-kabel te solderen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:55
Als je zelf een usb-kabeltje in elkaar wilt gaan knutselen, dan zal jij jezelf toch eerst wat van meer info moeten voorzien.

Als voorbeeld je vraag wat betreft de maximale lengte... als je serieuze plannen hebt dan zoek je zoiets toch op? Dat wordt ook wel een beetje van je verwacht... en nog meer als je dit soort dingen wilt ondernemen. Dit is tweakers, er wordt wel een minimale basiskennis en inzet verwacht.

Wikipedia: USB

in dit topic op wikipedia vind je eigenlijk alle relevante informatie, de engelse is een stuk uitgebreider en specifieker dan de nederlandse pagina... dus ook wat betreft de maximale lengte van de kabel.

Een kleine tip overigens, zelf een dergelijke stekker solderen aan het einde van een kabel is enorm priegelwerk... dat kan ook eenvoudiger. Kabel ergens in het midden doorknippen, of waar je het zelf het meest geschikt vind, en dan weer 'aan elkaar knopen'... daarvoor bestaan er genoeg verschillende oplossingen die maar een paar euro kosten. Ik weet ff niet hoe je die dingen noemt, maar je hebt van een soort kroonsteen-achtige dingen voor fijne elektronica, je ziet ze ook heel vaak in (oude) telefooncentrales (heerlijk technische uitleg toch?!)

http://www1.conrad.nl/scr...=sub1&aktiv=1&navi=oben_2

Zoiets bedoel ik, en die heb je voor nog fijnere elektronica. Deze wordt simpel verdeeldoos genoemd, maar ik kan verdorie niet op de juiste term komen... iig ben je hiermee in een kwartiertje ofzo klaar en geen gerommel en gepriegel met soldeerwerk.

Overigens zelfs zonder zo'n verdeeldoos is het doorknippen van de kabel en daar de boel weer aan elkaar solderen sneller en vergeeflijker dan een kleine stekker aanzetten.

[ Voor 49% gewijzigd door MicGlou op 25-10-2011 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
USB hoeft in dit geval niet powered te zijn, dus de voedingsdraden kunnen dunner zijn.
Wat ik zou doen is wat in de 1e reply werd gesuggereerd: 10/20cm van 1 kant de kabel doorknippen en dan aan de andere kant met behulp van een krimpkousje de winkel weer aan elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 19:33

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou sowieso heel erg sterk afraden om utp voor usb te gebruiken, s/stp zou kunnen, maar is wel veel dikker.

Overigens kan een miniusb denk ik wel door een buisje heen, daarachter kan er dan een verloopje op.

USB draden doorknippen en zo aan elkaar solderen of verlengen boven de 5 meter gaat gegarandeerd problemen geven, zeker met USB2, tenzij je sterk rekening houdt met de afscheming van je draden.

Kroonsteentjes, stekkers eraan krimpen, verlengen met cat5 gaat bijna gegarandeerd fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

SA007 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 16:11:
Ik zou sowieso heel erg sterk afraden om utp voor usb te gebruiken, s/stp zou kunnen, maar is wel veel dikker.

Overigens kan een miniusb denk ik wel door een buisje heen, daarachter kan er dan een verloopje op.

USB draden doorknippen en zo aan elkaar solderen of verlengen boven de 5 meter gaat gegarandeerd problemen geven, zeker met USB2, tenzij je sterk rekening houdt met de afscheming van je draden.

Kroonsteentjes, stekkers eraan krimpen, verlengen met cat5 gaat bijna gegarandeerd fout.
Kabeltje openknippen en netjes aan elkaar solderen -> Elektrische tape eromheen -> Stukje alluminiumfolie eromheen en dat netjes met tape afplakken. Kabels tot zo'n 6m gemaakt op deze manier. Langer en het gaat direct fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 19:33

SA007

Moderator Tweaking
Klopt, maar aan elkaar bakken en het zo laten = niet werkende verbinding.

Heb zelf usb1 tot 9,5m verlengd gehad en dat werkte redelijk.

Het is wel een signaal wat makkelijk te verprutsen is.
Pagina: 1