Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:42
Beste Tweakers,

Momenteel is mijn werkstation een pricewatch: HP Pavilion dv6-3190ed (XE087EA).
Hierbij is de dvd drive vervangen door een ssd :http://tweakers.net/pricewatch/282240/crucial-m4-ct064m4ssd2-64gb.html

Werkt allemaal als de brandweer, en daar ben ik erg blij mee.
Alleen is mijn laptop al eens rma gestuurd voor vervanging van de ventilator.
De laptop koelde namelijk niet goed genoeg en onder zware cpu load waren temperaturen van 95+ eerder gebruikelijk dan uitzondering.
Gelukkig was de reparatie vlot gebeurd, en na de reparatie kwam de temperatuur dan ook niet boven de 80 graden uit.

De laatste weken zag ik echter de max temperatuur langzaamaan oplopen bij intensief gebruik (paar uurtjes gamen bijvoorbeeld). De hoogste max temperatuur die ik nu gemeten heb is 92 graden. (sinds de rma draai ik standaard core-temp voor monitoren en loggen van temperaturen).

Nu heb ik even met HP gebeld, om te kijken wat zij van deze temperaturen vinden.
Zij zijn het met me eens dat temperaturen van 90+ graden toch wel erg hoog zijn. Hoewel intel stelt dat de I5 460M een Tj-max heeft van 105 graden, wil dat niet zeggen dat de rest van de laptop geen last heeft van de hitte.
Aan HP heb ik ook uitgelegd dat ik niet echt zat te wachten op nog een rma aangezien ik nu windows draai op mijn ssd en geen dvd drive meer ingebouwd heb (rma sturen betekend de dvd drive terug bouwen, wat weer betekend dat ik een dag bezig ben met alles softwarematig restoren naar hoe mijn systeem er nu uit ziet).

De HP medewerker van de technische helpdesk wist mij te vertellen dat een SSD ervoor kan zorgen dat een cpu sneller zijn max temperatuur bereikt doordat deze constant in verbinding staat met de cpu (zo werd het mij verteld). Hoewel ik aan de ene kant dacht: ''zou kunnen ja'' dacht ik aan de andere kant ''lijkt me erg onwaarschijnlijk''.

Mijn vraag is dan ook:
Kan een SSD zorgen dat een cpu sneller warm wordt doordat deze constant in verbinding staan met elkaar?
via een korte google sessie en zoeksessie op het forum vind ik helaas niets. (wel over ssd's zelf die overheaten, maar dat is een ander verhaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yintha
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 13:34

Yintha

We'll stay gold forever

Ik kan mijn antwoord niet echt technisch onderbouwen, maar nee. dat is niet mogelijk..

Een normale HDD staat toch net zo vaak en veel in verbinding met de rest van je pc als een SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan alleen zo zijn dat je CPU/GPU load 'continu' langer hoog kan zijn omdat je HD geen bottleneck meer is.
Eerst was het bv Gamen/Load, laden van HD (load CPU/GPU daalt of is laag), laden klaar (CPU/GPU load stijgt weer).
En nu hoeft er niet meer geladen van de HD te worden, dus kan de CPU/GPU load langere tijden achter elkaar hoger zijn.
Dus indirect door deze omstandigheden kan het zo zijn dat de temps stijgen met een SSD, maar dat is niet zozeer de SSD die dan fout is.

Maar: ook dit zou gewoon moeten kunnen en het lijkt erop dat de koeling gewoon niet in orde is. Veel stof erin? De SSD is in ieder geval niet direct de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Bedankt voor de snelle reply's.
Stof erin was een van de eerste dingen die gecheckt is, was niet het geval.
Ik snap wat je bedoeld Kev0, iets in die trend was inderdaad ook het enige wat ik kon bedenken.
Daarnaast leek het mij juist dat een ssd eerder minder dan méér in contact staat met de rest, aangezien (vooral bij schrijven) dit de levensduur verlengt.
Heb besloten om de temperatuur nog even te blijven monitoren, aangezien het alleen (licht) problematisch is bij langdurig hoge inspanning.

Kan de laptop op dit moment niet missen voor rma, laat staan dat ik 2 dagen heb om de dvd drive erin te bouwen en het systeem terug te zetten naar fabrieksstaat en vice versa.

Zal binnenkort eens gaan zoeken of ik niet een soort letterlijke backup kloon kan maken van mijn hdd + ssd, dat scheelt een hoop wanneer de laptop terug komt van rma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-08 10:44
Als ik het goed begrijp heb je de laptop die standaard komt met:

- HDD
- optical drive (dvd)

omgebouwd naar een:

- HDD
- SSD (in een optical bay hdd caddy ofzo?)

Dan kan ik me op zich nog wel voorstellen dat in plaats van een misschien niet zo goed afdichtende (= stiekeme extra airflow) dvd drive een dichte caddy, en een continu ingebruik zijnde SSD (die toch ook iets aan warmte afgeeft) tov niet gebruikte dvd drive, er wat extra warmte in de laptop komt.

Maar dan nog, je kan verwachten dat dit dan ook gebeurt als je een tijdje lomp je dvd drive zou gebruiken.. Klinkt niet als een groot genoeg issue om die temps te verklaren.. en sure ik kan me inderdaad ook wel laten aanpraten dat je met een ssd je cpu langer op hogere load hebt, alleen al omdat ie minder vaak hoeft te wachten op de data ja :) maar wederom dan nog..

Misschien toch maar een laptop koelertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Klopt helemaal bradking, de ssd zit in de slot van de dvd dmv een optical bay caddy.
Daarnaast gebruik ik al een logitech N100 Coolingpad sinds voor de reparatie om het zaakje toch een beetje extra koeling te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:45

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Gewoonlijk verstookt een SSD amper een watt, dus het zal waarschijnlijk niet de SSD zelf zijn die de oververhitting veroorzaakt. Echter inderdaad, als er nu minder airflow is, zou dat best eens wat problemen kunnen geven. Het lijkt me echter eerder dat er iets anders aan de hand is, zoals een gruwelijke hoeveelheid stof (aangezien de temperatuur na RMA goed was), of speling in je koelblokbevestiging ofzo. Je zou je caddy er tijdelijk uit kunnen slopen, en kijken of dat het probleem verhelpt (je SSD er even los inleggen, if possible). Zo niet, dan is het niet je SSD.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik neem aan dat je energiezuinigere profielen in zou kunnen stellen. Die zouden in principe ook de warmteproductie moeten verminderen. Vraag is dan natuurlijk of de prestaties op het gewenste niveau blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

In mijn ogen is er toch iets mis met de bevestiging van de heatsink op je cpu ofzo. Het verhaal dat je SSD 'meer in verbinding staat met de cpu' kan rechtstreeks naar de vuilbak...een laptop hoort niet te oververhitten onafhankelijk van het feit of er een SSD op HDD in zit. 100% load is 100% en die warmte moet gewoon afgevoerd kunnen worden.
De invloed van het verwijderen van de DVD-drive en het plaatsen van een SSD is ook beperkt volgens mij. Een DVD-drive is niet gemaakt om extra koeling te voorzien ofzo...

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:22
Het lijkt me inderdaad een uiterst onlogisch verhaal dat je laptop warmer wordt door het toevoegen van een ssd. Dan zou de halve tweakers.net community die inmiddels op de ssd is overgestapt inmiddels wel iets van eem vergelijkbare ervaringen moeten hebben, al dan niet in een laptop of een desktop.

Wat wel mogelijk zou kunnen zijn (maar uiterst onwaarschijnlijk is) is dat de dvd drive oorspronkelijk door een aparte controller werd aangesproken, en dat die meer hitte genereert door de ssd replacement. Maar as said, uitermate onwaarschijnlijk, waarom een controller toevoegen aan de schaarse ruimte op een laptop moederbord.

Wat misschien wel praktisch voor je kan zijn is een volgende keer de hdd te partitioneren en op een deel ervan een extra OS installatie te zetten, naast de installatie die je gebruikt op je ssd. De rest van de hdd blijft in gebruik zoals je gewend bent, maar je hebt ook zonder ssd een werkende laptop. Het verwisselen van een caddy met een dvd speler is immers vaak het werk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wouter.S schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:05:
In mijn ogen is er toch iets mis met de bevestiging van de heatsink op je cpu ofzo. Het verhaal dat je SSD 'meer in verbinding staat met de cpu' kan rechtstreeks naar de vuilbak...een laptop hoort niet te oververhitten onafhankelijk van het feit of er een SSD op HDD in zit. 100% load is 100% en die warmte moet gewoon afgevoerd kunnen worden.
De invloed van het verwijderen van de DVD-drive en het plaatsen van een SSD is ook beperkt volgens mij. Een DVD-drive is niet gemaakt om extra koeling te voorzien ofzo...
Het is HP, en dan een 15.6" laptop, die krengen worden standaard te heet. HP bouwt al jaren laptops die slecht gekoeld worden omdat ze thermal pads gebruiken ipv fatsoenlijke koelpasta. Laatst nog een DV5 die continu uitviel en de hele tijd stond te loeien zolang ie het nog deed, opengemaakt, hele laptop gestript, thermal pad vervangen door een drup koelpasta en de klant is blij met een veel stillere laptop die niet meer vastloopt.
Als je de boel laat vervangen proppen ze er gewoon een nieuwe heatsink assembly met nieuwe thermal pad in, die na verloop van tijd hetzelfde probleem gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De enige reden dat een SSD wat warmer kan worden dan hij zou moeten is als je er een swapfile opzet (wat m.i. niet echt de bedoeling van een SSD is). Maar dan nog zou het max 3-4 wat mogen zijn, als je je hand op een SSD in bedrijf legt voel je hoogstens een lekker aangename warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-08 10:44
FreezeXJ schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:34:
Gewoonlijk verstookt een SSD amper een watt, dus het zal waarschijnlijk niet de SSD zelf zijn die de oververhitting veroorzaakt. Echter inderdaad, als er nu minder airflow is, zou dat best eens wat problemen kunnen geven. Het lijkt me echter eerder dat er iets anders aan de hand is, zoals een gruwelijke hoeveelheid stof (aangezien de temperatuur na RMA goed was), of speling in je koelblokbevestiging ofzo. Je zou je caddy er tijdelijk uit kunnen slopen, en kijken of dat het probleem verhelpt (je SSD er even los inleggen, if possible). Zo niet, dan is het niet je SSD.
Dat is idd een goed plan

en ik verwacht ook dat ie dan nog steeds problemen heeft, dan is het enige wat mij betreft de heatsinks eraf, goed schoonmaken en goeie (en well applied) thermal paste gebruiken bij het terugplaatsen.. Of dat echter fijn is om zelf te doen is een tweede..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik vermoed niet dat het aan het warm worden van de SSD zelf ligt, maar het verhaal van HP heeft nog wel enigzins inhoud:
Je SSD kan veel meer I/O verwerken dan een HDD.
Daardoor wordt je I/O controller in de Northbridge (maar uit mijn hoofd zit die in de i5 in de processor gebakken?) meer belast.

Probeer eens in Windows een I/O benchmark te draaien en te kijken of je CPU temp daarbij aanmerkelijk stijgt t.o.v idle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@JGC: Arctic Silver koelpasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Boeit niet wat voor pasta, alles beter dan die thermal pads en overvloed aan smurrie die HP er zelf tussen doet. Ik heb hier nog een aantal kleine tubes Arctic Silicone die destijds bij Socket A coolers werden geleverd, daar smeer ik alle CPUs mee als de heatsink eraf is geweest.

Edit: wel opletten bij de chips die zonder thermal pad de heatsink niet raken. Daar zal je alsnog thermal pads moeten plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 02-11-2011 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je krijgt natuurlijk een stukkie meer warmte dan de oude situatie, omdat je je SSD veel intensiever belast dan de DVD drive die daar voorheen inzat. Dat is dus weer wat extra warmte die afgevoerd moet worden. Of je dan op 90 graden zou mogen uitkomen: nee, dat lijkt me echt te gek.
Pagina: 1