Toon posts:

Cisco 1811 IP forwarding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij hebben hier op kantoor een KPN glasvezel aansluiting met nog 5 IP adressen over. Het bedrijf wat dat destijds heeft aangelegd is failliet en KPN professionals zijn gruwelijk duur.

Wat wij willen is nog een ander IP adres benutten en deze te forwarden naar een andere server. Dit schijn je op de router (Cisco 1811) aan te moeten geven. Nu wil ik daarop inloggen maar Telnet en SSH staan dit niet toe (krijg geen verbinding, kan wel pingen).

Weet iemand hoe ik verbinding moet maken met de router en heeft iemand misschien nog een paar kleine instructies om de IP forwarding goed te laten verlopen?

Alvast bedankt!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De standaardinstelling van die 1811 zoals KPN 'm levert, is dat je op de ingebouwde switch al die IP-adressen beschikbaar hebt dmv DHCP. Als dat niet zo is, is de standaardconfig aangepast en is 't nuttig als je die even post.

Dat je niet kunt telnetten (intern, dus vanaf een van je toegewezen IP-adressen, zou dat moeten lukken met de standaardconfig) doet mij wel vermoeden dat je niet de standaardconfig hebt.

[ Voor 53% gewijzigd door CyBeR op 25-10-2011 14:08 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Kortom moet ik op de server aansluiten op de router en op de server instellen welk IP ik wens te benutten?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als DHCP niet werkt, dat. Als DHCP wel werkt, is 't niet verstandig om 't te mengen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hoe kom ik er heel eenvoudig achter dan?

Wij hebben hier een ZyXel firewall tussen de Cisco 1811 en de Windows 2003 server zitten dus ik kan niet rechtstreeks het IP adres van de Cisco benaderen. Het wachtwoord van de ZyXel moet ik dan maar even op de kop zien te tikken?

Edit: Ik zie hier trouwens een rechtstreeks IP-adres op de ZyXel firewall (een eindigend op 83) terwijl de router een 81 adres is.

Hieruit concludeer ik dan uit dat de IP adressen wel geforward worden?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 14:16 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah, dat zei je er niet bij.

Je kunt twee dingen doen:
• Een extra IP-adres instellen op je Zyxel, en dat op de een of andere manier gebruiken om te forwarden naar je server. Of je Zyxel dat ondersteunt weet ik niet.
• De server naast je Zyxel plaatsen, met een eigen IP eindigend bijvoorbeeld op 84. Vergeet geen firewall aan te zetten als je dat doet.

Je moet voor wat betreft die Cisco niet denken in 'forwarded' of niet. Je moet het zien als dat je IP-adressen gelijk zijn aan 192.168.1.x-adressen, alleen dan direct bereikbaar vanaf het internet.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, wat ik nu heb gedaan is een UTP kabel in de switch gedeelte van de Cisco 1811 geplaatst. Hier zit nu een laptop op aangesloten.

Deze laptop voorzie ik nu met een static IP adres (die 84 die ik wil benutten). Dan zou dat IP adres toch aan die PC laptop gekoppeld moeten zijn? Misschien doe ik nog iets fout met de gateway, ik heb de gateway (81) adres ingevoerd, misschien is dit gewoon een lokaal adres.

Overigens, als ik de DHCP functie gebruik krijg ik een TOTAAL ander adres (van KPN). Hier kreeg ik geen internet op dus ik nam al direct aan dat het niet de bedoeling was.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Totaal ander adres? Beginnend met 169.254?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan is er geen DHCP :P

Die met 84 zou moeten werken, zo niet is de config heel nonstandaard en dan gaan we er niet uitkomen zonder die te kennen ben ik bang...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dan komen we op een punt dat ik aan moet sluiten op de console van de Cisco?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bijvoorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bang dat ik dan toch maar KPN in moet schakelen. Ik kan wel met de CCP verbinding gaan maken met de router maar ik ben bang dat ik het bedrijf plat haal en we uiteindelijk vele malen duurder uit zijn.

Het is vervelend dat de DHCP niet is ingeschakeld maar het is niet anders...

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:02
Met de standaard config heb je gewoon een bridge ofwel al je externe IP adressen worden transparant doorgegeven en de poorten op de Cisco zijn 100Mbit FD. Eigenlijk is er dus geen configuratie nodig op de Cisco. Op de Cisco's met Corporate internet staat nooit DCHP met externe adressen geactiveerd.

Let wel dat als je al 1 IP in gebruik hebt (router tussen je Cisco en server) je nog maar 4 vrij hebt en geen 5.

[ Voor 56% gewijzigd door Uberprutser op 26-10-2011 11:29 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je zal sowieso een password reset moeten doen op dat ding voordat we iets zinnigs erover kunnen zeggen. Op cisco.com staan legio documenten waarin dit beschreven is. Als je de stappen netjes volgt moet je er wel uit kunnen komen. Het betekent wel een powercycle van je cisco maar het kost je niet je config.
Pagina: 1