Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nokkenas sensor defect

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:57
Ik heb een Opel Vectra B 1.8i uit 1998.

Sinds een tijdje brandt er een motorstoringslampje. Ik heb de auto laten doormeten bij 2 garages, beide zeggen "nokkenas sensor defect".

Nu lees uit verschillende bronnen dat een niet geheel correct gelegde distributieriem de oorzaak kan zijn (deze is inderdaad kort daarvoor vervangen), dat de motor slecht zou moeten lopen (doet ie echter niet), en dat de motor zelfs in z'n geheel kan uitvallen (mag ik toch niet hopen).

Wat van hierboven is waar?

Is een nokkenas sensor zelf makkelijk te vervangen?

Mijn YouTube Channel

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:32

_Apache_

For life.

En als je teruggaat naar de garage waar je riem vervangen is, en meldt dat sindsdien het lampje brand, mogelijk veroorzaakt door het plaatsen van de nieuwe riem. Of ze het voor de zekerheid even willen controleren en waar nodig het eea vervangen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

_Apache_ schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:51:
En als je teruggaat naar de garage waar je riem vervangen is, en meldt dat sindsdien het lampje brand, mogelijk veroorzaakt door het plaatsen van de nieuwe riem. Of ze het voor de zekerheid even willen controleren en waar nodig het eea vervangen.
Dit inderdaad. Laat het de betreffende garage controleren; dan weet je in ieder geval zeker dat wat je nu rijdt, je motor niet beschadigt.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:59
Als de motor gewoon goed loopt, zoals hij deed voor het vervangen van de riem, staat de kleptiming in ieder geval goed en kan er mechanisch niks stuk gaan. Gewoon even terug naar de garage, misschien zit de sensor niet goed op zijn plaats of iets dergelijks.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Nokkenassensor kan inderdaad gewoon kapot zijn, is vaak alleen niet eenvoudig om zelf te vervangen.
Bijv bij mijn Alfa (benzine 2.0 16v) moet daarvoor iniedergeval de poelie van de nokkenas eraf, en dat kan alleen als je de distributieriem eraf gooit.
Zou trouwens best kunnen dat de distributieriem er door de garage niet goed opgezet is. Sommige motoren blijven gewoon normaal lopen als de riem 1 of 2 tandjes van tijd is, echter merk je dan wel dat zo gauw je hoger in de toeren gaat rijden, dat je dan vermogen mist.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme