Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[SBS] Migratie sbs 2003 > SBS 2011

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor de migratie heeft Microsoft een uitgebreid verhaal geschreven http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=14570
Kan ook niet misgaan als je je daar strikt aan houd, lees ik her en der. Maar toch vind ik het geen fijne oplossing. Tijdens de migratie wordt de oude server stukje bij beetje ontmanteld.
Wat ik het liefst doe is de SBS 2011 server ‘schoon’ installeren, gebruikers aanmaken etc. en dan de Exchange data overzetten. Dat wordt o.a. beschreven in http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd876952.aspx Hierbij moeten beide servers in het netwerk hangen, lijkt me, want anders kan je de boel niet overhevelen. En dat is een probleem, want zodra je twee SBS servers in hetzelfde netwerk hangt, dan beginnen ze te mekkeren / afsluiten etc. Is daar, behalve het migratieverhaal van MS, een oplossing voor?

Siem Weel

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
De nieuwe server niet in hetzelfde domein hangen is 1 oplossing.. waarom je niet wil upgraden is mij wel een beetje een raadsel; dat is verreweg de minst tijdrovende manier.
Je kunt altijd eerst even een image van je server maken (complete image) en het gewoon proberen.

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
ik mag me ook bij de club voegen die een aantal migraties van 2003 naar 2011 achter de rug heeft, en aan de hand van de handleiding gaat dat als een zonnetje. Wat misschien wel raadzaam is, is van tevoren de 2003 server tegen het licht aan houden voor wat betreft overbodige policies en dergelijk. Als je die er al uitfiltert, en van tevoren nadenkt of en hoe je nieuwe policies gaat inrichten, dan is de rest kinderspel. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat in de NT 6.x GPO managers de mogelijkheid zit om via GPO schijven en printers te koppelen, in plaats van via logon scripts. Bedenk ook van tevoren dat MS het gebruik van folder redirections aanraadt boven het gebruik van roaming profiles, maar dat wordt in principe allemaal nagenoeg automatisch afgevangen in de migratie.

Waarom je ook handmatig exchange gebruikers zou willen migreren is mij een raadsel, niets zo makkelijk als het geautomatiseerde proces. Alle mail wordt overgezet en klaar. Als er gebruikers zijn die je niet wilt moven, prima, dan move je ze niet.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:50:
Kan ook niet misgaan als je je daar strikt aan houd, lees ik her en der. Maar toch vind ik het geen fijne oplossing. Tijdens de migratie wordt de oude server stukje bij beetje ontmanteld.
Kun je ook aangeven wat je er exact niet "fijn" aan vind?

edit:
Ik sluit overigens voor het overzicht even je andere topic even, ik neem aan dat je vraag mbt de migratie wel in dit topic aan bod komt

[ Voor 22% gewijzigd door Question Mark op 25-10-2011 12:28 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:05
Hoe lang duurt dit hele process eigenlijk?
Want ik moet het toevallig binnenkort doen voor een stuk of 10 gebruikers, en volgens mij kan ik het net zo goed even handmatig allemaal overzetten.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dromer schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:43:
Hoe lang duurt dit hele process eigenlijk?
Ligt aan heel veel factoren (bandbreedte tussen servers, hoeveelheid (mail)data, etc). Mocht je hier specifieke vragen over hebben, start dan even een eigen topic. Het is nl. niet de bedoeling om andersman topics te kapen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Mental schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:09:
waarom je niet wil upgraden is mij wel een beetje een raadsel
Mijn oorspronkelijke plan was de nieuwe SBS 2011 server op te tuigen, grondig te testen en als alles goed werkt de servers te switchen. De oude server blijft dan tot het eind volledig functioneel. Bij de migratie wordt de oude server langzaamaan uitgekleed terwijl het ding nog in gebruik is. Voor mijn gevoel is dat vragen om problemen? Ik heb daarom ook het fenomeen 'swing migration' bekeken, maar dat is volgens mij nog veeeel meer werk....
Maargoed, de reakties zijn hoopgevend, dus ik denk dat ik eerdaags de sprong ga wagen...

Siem Weel

Verwijderd

Topicstarter
Mental schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:09:
Je kunt altijd eerst even een image van je server maken (complete image) en het gewoon proberen.
Dat dacht ik ook. Ik laat al wekelijks door Acronis een image maken van de systeempartitie. Is niet groot, zo'n 25 GB. Eitje. Dus dacht ik ook 'even' een image van de datapartities te maken. De kleinste is maar 180 GB, dus ik dacht dattie met een paar uur wel klaar zou zijn. Maar na 2 dagen(!) stopte het verhaal met een foutmelding over VSS. Nog een paar pogingen gedaan, maar niet gelukt. Aan de datapartitie (met o.a. de Exchange database) van 750 GB ben ik toen maar niet eens begonnen... Gelukkig lukt het maken van een reguliere backup wel.

Siem Weel

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Let even op dat je niet telkens een nieuwe post plaatst, als je zelf als laatste gereageerd hebt. Je kunt rustig binnen 1 post op verschillende mensen reageren. Dit voorkomt dat het topic onnodig vaak "geschopt" wordt.

Ook het herhaaldelijk groeten, of afsluiten met je naam is niet nodig. Tweakers groeten elkaar continue :)

Dat houdt het topic wat overzichtelijker..

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:17:
[...]

Mijn oorspronkelijke plan was de nieuwe SBS 2011 server op te tuigen, grondig te testen en als alles goed werkt de servers te switchen. De oude server blijft dan tot het eind volledig functioneel. Bij de migratie wordt de oude server langzaamaan uitgekleed terwijl het ding nog in gebruik is. Voor mijn gevoel is dat vragen om problemen? Ik heb daarom ook het fenomeen 'swing migration' bekeken, maar dat is volgens mij nog veeeel meer werk....
Maargoed, de reakties zijn hoopgevend, dus ik denk dat ik eerdaags de sprong ga wagen...

Siem Weel
Wat zou je precies willen testen aan SBS2011? Het is in essentie gewoon een 2008R2 domain controller met exchange erop geinstalleerd, niet meer en niet minder. Deze functionaliteit werkt icm Windows machines gewoon out of the box. Als je echter hele specifieke (database) applicaties op de server draait, dan zou testen inderdaad geen slecht idee zijn. Mocht je veel en/of zware niet MS applicaties willen draaien op je server, dan zou ik zelfs overwegen om een 2e (al dan niet virtuele) server te draaien dmv de Premium AddOn. Dit geeft je het recht om een losse 2008R2 machine te installeren, met daarbij indien gewenst een volledige SQL2008R2.

Om op dat gebied eea te testen zou je dan ook een 2008R2 trial (let op, 64 bit!) kunnen downloaden, die member maken van je domain en gewoon testen met je applicaties.

SBS zelf (AD en Exchange) is niet zo interessant in deze. Het is allemaal MS Software, en gezien de doelgroep waar MS zich op richt met het SBS product is hen er alles aangelegen om het migratieproces van 2003 naar 2011 zo eenvoudig mogelijk te maken.

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
SBS kan je ook beter niet met windows backup gaan doen (zeker niet je mailstore(s)), je kunt ook gewoon een diskimage maken.. houd alleen wel in dat je server even uit moet ;)
Zonder backup zou ik trouwens absoluut niet gaan migreren, dat is vragen om problemen.
Pagina: 1