TV-signaal via UTP switchen

Pagina: 1
Acties:

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Goedemorgen,

Wij zitten thuis met het probleem dat we graag naast een UTP-netwerkverbinding ook TV willen kijken.
Nou weet ik dat je een TV-signaal over een UTP-lijntje kunt sturen met deze dingen. Maar dat zou betekenen dat er een tweede UTP-verbinding bijgetrokken moet worden en dat gaat een probleem vormen.

Nu zat ik me onderweg naar mijn werk vanochtend af te vragen of het mogelijk zou zijn om het TV-signaal in een VLAN te switchen en op die manier te verspreiden over het (managed)netwerk wat er thuis ligt.

Heeft iemand daar ervaring mee?

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-02 09:46
Dan hou je nog steeds dat je een kabel er bij moet trekken.

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-02 11:31

j1nx

Geek - Enjoying life

Gezien de afmetingen van de kastjes denk ik niet dat hij analoog naar digitaal conversion gebruikt. Hij zal dus waarschijnlijk gewoon het analoge signaal over een twisted pair sturen.

Vandaar denk ook de "up to 4" statements.

Denk niet dat je met deze dingen een digitaal signaal hebt en dus kan je het ook niet met bestaande managed netwerk devices oplossen.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Die dingen doen geen conversie van het signaal naar een ethernet protocol. Het zijn enkel media convertors.

• Pingelmonster
  • Niet online
barry457 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:06:
Dan hou je nog steeds dat je een kabel er bij moet trekken.
Nou, wij hebben met trunkverbindingen te switches in huis aan elkaar geknoopt dus dat zou dan niet hoeven. Het is mij de vraag of ik zoiets in een VLAN kan zetten...

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

http://www.schneider-elec...ningbouw/lexcom-home.page

LexCom Home heeft dit in zijn pakket zitten, is niet goedkoop, maar kan wel.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Pingelmonster
  • Niet online
TrailBlazer schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:08:
Die dingen doen geen conversie van het signaal naar een ethernet protocol. Het zijn enkel media convertors.
Daar was ik al bang voor. Is er een andere manier om een analoog TV-signaal middels VLAN's te distribueren op een netwerk?

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je hebt 4 paren in een utp kabel, 2 paren worden gebruikt voor 100mbit, dus dan zou je nog 2 paren over hebben om je coax signaal over te jagen. Het lijkt me het proberen waard...
Nadeel: je kunt dit niet over je standaard netwerk jagen, hoogstens over 1 kabel...

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

De link die je in de TS geeft is voor een video oplossing, géén tv oplossing. Deze voorziet het versturen van 1 composite PAL signaal zonder geluid.

Coaxiale analoge TV kabel is iets heel anders. Je zult een analoog signaal nooit door een UTP kabel kunnen laten gaan. Daar is de bandbreedte van UTP, zelfs met gigabit ethernet, véél te klein voor. Om 30+ zenders analoog naar digitaal te converteren en deze tegelijkertijd over te sturen heb je meerdere gigabits per seconde nodig. En analoog duursturen over de kabel is geen goed idee, omdat UTP hiervoor niet geschikt is.

Zelfs als je digitale TV hebt is de bandbreedte nog erg groot. Een enkele TV zender kan tot 9,5 mbit bandbreedte gebruiken. Afhankelijk van het aantal zenders zul je dus ergens tussen de 100 mbit en 1 gigabit uitkomen. Nu zou dit genoeg kunnen zijn, maar hier speelt ook weer iets anders mee. Elk kanaal dat je parallel wil overzetten heeft z'n eigen tuner nodig. Als je dus 30 kanalen tegelijk wil overzetten, zul je met 30 tuners de zaak eerst moeten decoderen. Technisch wel mogelijk, maar in de praktijk zal dit niet gaan lukken, omdat die apparatuur gewoon veel te duur is.

De enige haalbare optie in mijn optiek is het encoderen van 1 TV kanaal tegelijk. Als je iets anders wilt zien, dien je dat kanaal dan te veranderen (zappen). Er bestaan kastjes die dit prima kunnen, zoals de slingbox. Deze stuurt een (HD)TV signaal over TCP/IP die je over het netwerk aan de andere kant weer kunt converteren naar een (HD)TV signaal.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Verwijderd

DexterDee schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:34:
De enige haalbare optie in mijn optiek is het encoderen van 1 TV kanaal tegelijk. Als je iets anders wilt zien, dien je dat kanaal dan te veranderen (zappen). Er bestaan kastjes die dit prima kunnen, zoals de slingbox. Deze stuurt een (HD)TV signaal over TCP/IP die je over het netwerk aan de andere kant weer kunt converteren naar een (HD)TV signaal.
De Vulkano is ook zo'n kastje en word o.a. verkocht bij de Aldi (op=op)
http://www.teknihall.be/index.php?id=1219&L=1

• Pingelmonster
  • Niet online
DexterDee schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:34:
Kijk, da's een duidelijk verhaal. Dank daarvoor.
Even voor mijn beeldvorming; ik zet de Slingbox in de meterkast, sluit 'm enerzijds aan op de COAX en anderzijds op het netwerk.

Vervolgens kan ik met diverse PC's / MAC's TV kijken over het netwerk. Individueel zappen gaat zoiezo niet lukken en om van zender te veranderen zal ik naar de meterkast moeten...

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je kan ook een glasvezel abbo nemen als dat beschikbaar is. Die wordt decoder wordt altijd aangesloten met UTP

• DexterDee
  • Nu online

DexterDee

In de Slingbox zit een analoge tuner. Je kunt dus via de software van kanaal veranderen. Daar hoef je niet voor naar de meterkast. Er is wel een beperking in gebruik, omdat je maar met één apparaat tegelijk kunt kijken.

• Pingelmonster
  • Niet online
TrailBlazer schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:52:
Je kan ook een glasvezel abbo nemen als dat beschikbaar is. Die wordt decoder wordt altijd aangesloten met UTP
Nou, das toevallig. We zitten met een aansluiting van OnsBrabantNet maar zijn vanwege de slechte analoge kwaliteit overgestapt op UPC.

• DexterDee
  • Nu online

DexterDee

TrailBlazer schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:52:
Dat is niet waar. Bij OnsBrabantNet gaat de glasvezel in het kastje en komt er een analoge coax uit. Internet gaat via een tweede glasvezelpaar en werkt uiteraard wel met UTP.
Pingelmonster schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:55:
Nou, das toevallig. We zitten met een aansluiting van OnsBrabantNet maar zijn vanwege de slechte analoge kwaliteit overgestapt op UPC.
Ik heb ook OnsBrabantNet en ik heb ook voor UPC gekozen in plaats van hun analoge TV signaal. Momenteel heb ik bij UPC een abonnement voor HDTV met videorecorder en dat bevalt me eigenlijk prima.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Pingelmonster schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:55:
[...]

Je zult dan moeten overstappen naar Interactieve Televisie van OnsBrabantNet. Dan krijg je namelijk 'IPTV', welke zonder problemen over een VLAN getransporteerd kan worden.

Afhankelijk van waar je woont, zou je ook kunnen kijken naar iPhion, dat is ook digitale TV via internet, en dus over UTP/VLANs te transporteren.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Pagina: 1