HDD werkt onder windows, niet in bios

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

ik heb overlaatst een tweede hdd gekocht ( samsung hd103sj) , dezelfde als degene die ik al had en waar men windows op geinstaleerd is. Ik was van plan met deze twee een raid - 0 te maken. Maar in de software van intel(rapid storage technology) en in de bios wordt de harde schijf niet herkent. het vreemde is dat de schijf onder windows wel werkt en ik er bestanden etc kan op zetten. ik ben er nu al enkele dagen mee bezig
ik heb ondertussen :

- bios geflashed naar laatste versie (was zowizo nodig want ik had een vrij vroege versie)
- andere kabels gebruikt
- ahci, ide en raid mode in bios geprobeerd en geen enkele werkte

en ik vind er maar geen oplossing voor, en ik wordt er nagenoeg compleet gek van. Heeft iemand een idee?

moederbord : asus p67 sabertooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 18:58
Post eens een plaatje van Disk Management dan, zodat we kunnen zien dat in Windows beide schijven aanwezig zijn.

Indien ze daar beide aanwezig zijn en je de tweede daar ook geformateerd hebt, dan moeten ze beide ook in het BIOS aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke Windows versie? maakt ook niet uit.

Handleiding al doorgenomen hoe een RAID set te maken? Hoofdstuk 4.4

Je moet eerst RAID aanzetten in de BIOS => Advanced => SATA Config => SATA Mode -> RAID

en dan tijdens de POST CTRL+i ingedrukt houden om in de Intel Rapid Storage bla bla te komen.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2011 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@parkOveral zoals je kan zien in intel rapidstorage geen 2e schijf ( zelfde als in men bios), disk management 2 schijven

http://img706.imageshack.us/img706/3293/diskmanagementj.png

http://img15.imageshack.us/img15/4127/rapidstorage.png

@fridgeman : "- ahci, ide en raid mode in bios geprobeerd en geen enkele werkte", als de harde schijf er volgens men bios niet is , kan ik er ook geen raid mee maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te zien is er ook leuke BIOS software voor Windows te downloaden bij Asus, kan je dat eens doen zodat wij zien dat de BIOS de 2e HDD niet ziet?

Of je maakt een foto van het BIOS scherm zelf.

En als die HDD er volgens de BIOS niet is, verschijnt ie ook niet in Windows.

met _Dune_

En je huidige primaire HDD hangt aan poort 4 van de Intel controller.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2011 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er is zowiezo wat mis.
Kijk ik naar je rapidstorage schermpje, dan horen daar rechts alle poorten te worden aangegeven (interne ongebruikte poort 1 interne ongebruikte poort 2 etc) plus daar staat je dvd ook tussen (als je die hebt). Deze worden dus niet gedetecteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk dat je eerst eens moet gaan kijken op welke controller je de hardeschijfen hebt aangesloten, volgens de specificaties van het moederbord zijn er namelijk drie verschillende aanwezig waarvan er twee mogelijk een eigen BIOS hebben.

Intel® P67(B3) chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), brown
1 x eSATA 3Gb/s port(s), black
Support Raid 0, 1, 5, 10
Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller : *1
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
JMicron® JMB362 controller :
1 x Power eSATA 3Gb/s port(s), green
1 x eSATA 3Gb/s port(s), red

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jup die steekt op poort 4 omdat ik ondertussen al een paar keer heb liggen verwisselen. hij stak origineel beide op de 2 buine poorten dachtik, straks een nakijken.

allesinds zouden de 3 controllers wel raid - 0 ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 22:09:
allesinds zouden de 3 controllers wel raid - 0 ondersteunen.
In _Dune_ z'n post zie ik alleen bij de Intel controller ondersteuning voor RAID;
Intel® P67(B3) chipset :
[...]
Support Raid 0, 1, 5, 10
Werkt het wel als je beide HDD's aansluit op de bruine poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens site waar ik hem kocht ( alternate )

SATA-Controller 1
Type Serial ATA
Aansluitingen intern 6 x Serial-ATA
Protocollen Serial ATA/300
Max. transferrate 300 MBps, 3,0 Gbps
Chip Southbridge Intel® ICH10R
Max. apparaten 6
Kanalen 6
Ondersteunde RAID-Standaard
RAID-Level 0, 1, 5, JBOD, 0+1

SATA-Controller 2
Type Serial ATA
Aansluitingen intern 2 x Serial-ATA
Protocollen Serial ATA/600
Max. transferrate 600 MBps, 6,0 Gbps
Chip Marvell 88SE9128
Max. apparaten 2
Kanalen 2
RAID-Level 0, 1

SATA-Controller 3
Type Serial ATA
Aansluitingen extern 2 x Serial-ATA
Protocollen Serial ATA/300
Max. transferrate 300 MBps, 3,0 Gbps
Chip JMB362
Max. apparaten 2
Kanalen 2
RAID-Level 0, 1, JBOD

Ze steken nu beide in de bruine poorten, en ik krijg ik dit : http://img824.imageshack.us/img824/6821/naamlooshw.png

EDIT : Ik heb nu men bios even op default gezet, om zeker te zeker te zijn, en toch te proberen die hardeschijf te zien te krijgen in men bios, maar te vergeefs, nu ben ik terug bij 0, de ongebruikte poort is nu ook weg, ik krijg nu in intel rapid storage terug enkel 1 van men schijven te zien.

tot zover dank voor de hulp trouwens, nooit gedacht zo rap zoveel replies te krijgen

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2011 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Mogelijk heb je een firmware update van je schijf nodig:

http://www.samsung.com/gl...iew.do?b2b_bbs_msg_id=308
This patch code is released in order to solve the compatibilty problem between some mainboard (AMD SB850 chipset and Intel P67/H67 chipset) and our HDD (F3 and F3EG model only).
This patch program works only to

F3 (HD323HJ / HD502HJ / HD503HI / HD103SJ / HD105SI)
F3EG (HD153WI / HD203WI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
ik vind het raar dat je rapid storage niets ziet. bij mij ziet het er zo uit

http://img10.imageshack.us/img10/8545/rapidstoragevv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu geprobeerd de firmware te updaten, maar ik vind niet hoe je dit zou moeten doen? heeft iemand hier ervaring mee.
Dit zijn de stappen dat op de site van samsung stonden:

1. Please unzip attached file to Bootable media (USB,CD, Floppy...etc).
2. Please connect Target HDD to Primary / Mast.
3. Booting the system to DOS mode by bootable media.(which with this F/W flash program).
4. Please run " Patch ".
5. When FW Flash successfully message display , please Power Off system, to make F/W flash complete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Download deze iso en brand hier een cd mee. In de meeste brandprogramma's heet de optie 'Burn iso/image to disc' oid, iig geen data-cd aanmaken met hierop de iso. Vervolgens pc opstarten van cd en in de dos-prompt afhankelijk van je schijftype F3 of F3EG (de eerste in jouw geval) intypen + Enter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okay, excuses voor de late reply maar ik heb het dus gevonden:

het lag dus aan het feit dat de 2 harde schijven op een apparte controller staken(best dom eigelijk =/). Ik dacht dat er iets scheelde aangezien het intel programma maar 1 schijf toonde, maar deze toont enkel i/o apparaten die op de intel controller staken.

Bij opstart toont hij ook eerst de apparaten die op de marvell instaken en dan de gene die op de intel controller staken. en aangezien de twee harde schijven de zelfde namen hebben dachtik dat 1 van de harde schijven niet herkend werd.

Ook in de setup van het moederbord zelf kan je niet zien wat er op deze marvell controller steekt , enkel wat er op de intel controller steekt.

hier trouwens de resultaten van de raid-0 : http://i.imgur.com/J05kM.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 15:17:
Download deze iso en brand hier een cd mee. In de meeste brandprogramma's heet de optie 'Burn iso/image to disc' oid, iig geen data-cd aanmaken met hierop de iso. Vervolgens pc opstarten van cd en in de dos-prompt afhankelijk van je schijftype F3 of F3EG (de eerste in jouw geval) intypen + Enter.
had ik trouwens ook nog geprobeerd + is goed gelukt maar was niet helemaal nodig, toch bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 18:58
_Dune_ zag het goed.
Pagina: 1