Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 17:24

RRX

@life-

Topicstarter
In mijn lange zoektocht naar een ERP pakket voor mijn bedrijf ben ik nu, lijkt het, eindelijk tegen een pakket aangelopen dat op papier alles lijkt te kunnen wat ik wil. Het mooiste daarbij, de prijs is ook zeer aantrekkelijk (bij weinig gebruikers, dat is nu juist waar ik naar op zoek ben).

Licentietarieven

Het lijkt bijna to good to be true!

Ik snap het idee wel van SAP, wanneer je eenmaal binnen bent, komt je er ook niet snel meer vanaf en wanneer je groter wordt, blijf je bij dezelfde partij.

Ik heb een consultant over de vloer gehad, en hem gevraagd te demonstreren hoe bepaalde zaken in de praktijk werken;
  • Offertes
  • Facturen
  • Inkoop
  • Boekhouding
  • Automatische Afschriften inlezen
  • Terugkerende facturen
  • Vaste klantenkorting op bepaalde tarieven
  • Documentenbeheer
  • Relatiebeheer
Dit zag er allemaal goed uit.

Voordat ik tot aanschaf over ga en ik op de way of no return zit ben ik echter wel benieuwd naar ervaringen van gebruikers in het wild met dit pakket (en dan bij voorkeur de meest recente versie 8.8 en niet al te veel gebruikers, vergelijkbaar met de situatie waar ik in zit).

Bij deze mijn vraag;
Is er iemand in het MKB met zeg, max 5 medewerkers die werkt met dit pakket en zodoende ervaringen kan ventileren?

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hebben ze er ook bij verteld of die prijzen eenmalig, of simpelweg de licentiekosten per jaar zijn?

ERP = duur, en voor 5 personen zou ik echt geen SAP of andere ERP suite overwegen. Out of the box werkt het namelijk net niet zoals je zou willen --> dure consultants nodig, etc. Tenzij je je eigen bedrijsvoering aan het vanilla pakket aanpast, kost alles je gewoon extra. Uiteindelijk kom je uit op een veelvoud van wat er op die tariefpagina staat en kun je met een beetje pech nog niks.

Ik zou voor iets veel meer lightweights gaan. Desnoods (en dat bedoel ik serieus!) Excel, of desnoods Access
Met een paar excel-templates en documenten heb je eigenlijk alles van je bovenstaande lijstje al, behalve het automatisch inlezen van afschriften. En dat kan ieder willekeurig telebanking pakket.

Wat voor volumes verwerk je op een dag aan in/verkoop facturen / offertes / afschriften, etc?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
@The Eagle
Ik heb momenteel een combinatie van Access, Excel en een simpel boekhoudpakket. De facturen en klantgegevens zitten in basis in Access. Vanuit Access wordt een Excel factuur aangemaakt.

Dan krijg ik eens per maand dat ik alle facturen moet gaan overkloppen in mijn boekhoudprogramma en mijn bankafschriften handmatig moet gaan invoeren.

Vervolgens kan mijn boekhoudpakket weer geen Auditfile genereren wat mijn accountant weer extra tijd kost, omdat hij het dan niet rechtstreeks in zijn administratie kan inlezen.

Daarnaast heb ik veel terugkomende facturen zoals domeinnamen, hostingpakketten, supportovereenkomsten etc. etc.

Ik ben zo langzamerhand 1 dag in de week aan administratie kwijt, dit wil ik beter stroomlijnen! Ik heb echt de behoefte om alles in 1 te hebben, ik houd niet zo van redundantie.

De prijs is eenmalig, 17% per jaar betreffen de onderhoudskosten voor updates ed. Ik zou dus genoeg hebben aan 1 gebruiker (waarmee ik 2 keer tegelijk kan inloggen).

Ik wil echt niet meer in Access/Excel lopen klooien, daar ben ik echt helemaal klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat je klaar was met klooien vermoedde ik al ;)

Ik begrijp echter dat je maar een kleine zaak hebt. Ik snap dat een alles-in-1 pakket je ultieme droom is, en da's ook logisch. Ik wil je echter een realistische kijk op de zaak geven, eentje die niet door marketing bedorven is maar door iemand wordt gegeven met bijna 10 jaar ERP ervaring. Dus hou je vast ;)

ERP is complexe materie. Maakt niet uit wat die verkoper van SAP zegt, voor iedere functie zal een apart scherm zijn. Sommige zul je meer gebruiken dan andere, maar je moet iedere keer switchen en zoeken. Zeker in het begin is dat mateloos vervelend en zou je wensen dat je bij Excel gebleven was, want daar werkte tenminste alles intuitief.
Voor iedere poep en scheet die je niet snapt of die je anders zou willen als standaard uitgeleverd mag je big bucks neertellen. Voor een schermaanpassing reken ik inclusief documentatie rustig 8 uur. Moet namelijk door een ontwikkelstraat heen, getest en gedocumenteerd worden etc. Tegen consultancytarief uiteraard. Met een beetje pech geldt dat zelfs voor het oplijnen van je HP laserprinter om goed samen te werken met het pakket.

Realiseer jezelf ook dat je dit soort dingen niet even op de desktop kunt draaien. Ergo: servertje benodigd.
Ik ga je even een grof rekensommetje geven:
Geen idee wat de systeemeisen zijn, maar ga uit van een investering van 2,5k aan hardware voor een server + backup e.d. Dan nog een server OS, ik ken de prijzen niet uit mijn hoofd, maar zeg Win 2008 oid. Tellen we nog eens 500 euro bij op. Da's 3k. Aangezien je aangegeven hebt dat je zaken uit alle delen van BusinessOne wilt hebben, ga ik uit van de 2500 euro aanschafkosten voor de full package. Iemand moet de boel installeren, onderhouden, etc. Zeg dat server installatie je een dag werk kost van de mensen die de hardware leveren (50 euro/uur = 400 euro), en dan nog een dag install (dus geen setup) vanuit SAP door een prijzige consultant (800 euro). Lult zo'n verkoper allemaal niet over, maar mag je wel rekening mee houden.

Dan heb je nog twee dingen nodig: een setup / config van SAP zelf, en instructie / training. Voor beiden mag je denk ik een dag rekenen, tegen consultants / trainerkosten. Nog eens 2x800 euro, en reken op een redelijk stijle leercurve.

Totaal aan investeringen om überhaupt up en running te komen:
2500 + 500 + 400 + 800 + 800 + 800 =5800 euro's.
Wat je overigens over 5 jaar af mag schrijven.

Verder ben je jaarlijks dus een fee kwijt van 17% van die 2500 = 425 euro
Plus uiteraard onderhoud van je server. Dat hoeft niet zoveel te zijn, maar ga voor het gemak uit dat dat je 200 euro per jaar kost voor een supportcontract. Ik hoop nooit dat het je overkomt, maar d'r valt wel eens ooit ergens een bitje om ;)

Even terugrekenen naar jaarbasis:
Afschrijving / aanschaf: 1/5 * 5800 = 1160
Licenties en onderhoud = 625
Totaal 1785

Dus vraag je af of het je bijna 2000 euro PER JAAR extra waard is om:
- nog steeds bijna 32 uur per maand een dag aan administratie te besteden omdat het weliswaar allemaal geintegreerd, maar ook een stuk complexer is.
- het werk van je accountant, die je toch al big bucks betaalt, nog lichter te maken dan het al is;
- voor alles wat je extra wilt flink in de buidel te moeten tasten.

Persoonlijk zou ik eerst eens kijken waar het makkelijker kan en of je het jezelf niet onnodig moeilijk maakt t.a.v. je administratie, voordat ik SAP binnen zou kruien.
Sowieso, voor het geld dat je per jaar aan SAP kwijt bent en de tijd die je er zelf in moet steken, kun je ook een leuke administratrice een dag per week inhuren werk laten doen.

Voor terugkomende facturen zou ik zelf iemand in de arm nemen die handig is met Excel / VBA. Dat soort dingen moet makkelijk met wat macro's op te lossen zijn :)

Bankafschriften handmatig invoeren lijkt me simpel op te lossen; ik ken geen enkel bancair pakket dat geen output naar CSV kan leveren. Dat lees je, al dan niet met wat macro werk, ook zo in in Access.

Wat jij zoekt is heel realistisch en erg logisch. Wat je gevonden hebt is echter een slagschip dat prima bruikbaar is, maar het beste tot zijn recht komt op zee, terwijl jij op een brede rivier ronddobbert ;)

Als ik jou was zou ik eens gaan kijken naar simpele pakketten die op het kleine MKB gericht zijn. Denk aan producenten als Davilex e.d. Kijk dan met name naar de activiteiten waar je nu relatief de meeste tijd in steekt, en maak daar slagen in. Daar wordt je vele malen vrolijker van als van het binnenkruien van welk ERP systeem dan ook. Want geloof me alsjeblieft als ik zeg dat de ROI van SAP (of ERP in het algemeen )heel erg laag voor je zal zijn - if any at all :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 22:50:
Dat je klaar was met klooien vermoedde ik al ;)
Hoi Eagle, bedankt voor je advies hierin, stel het erg op prijs dat je zo een uitgebreid verhaal voor me typt!

De situatie zoals jij hem schetst, daar zou ik inderdaad niet mee uit de voeten kunnen, dan zou ik de afweging ook niet maken, maar je maakt hierin voor mij toch een aantal rekenfouten (door informatie die je nog niet van mij hebt);
  1. Investering Hardware, software, installatie server + OS valt bij mij weg want ik heb al een zware server en alle benodigde Microsoft licenties via MAPS (Inclusief SQL Server) en de kennis om het zelf te installeren (Goh, wat is mijn beroep? :P)
  2. De full package heb ik niet nodig, het service managementgedeelte regel ik al via een ander systeem + voorraadplanning heb ik niet nodig omdat ik niet met voorraad werk. Dus dan zit slechts op € 1.000,- + 2 modules voor extra aanpasbaarheid € 320,- = €1320 + jaarlijks onderhoud € 224,23.
  3. De 2 dagen consultancykosten had ik inderdaad rekening mee gehouden € 90,- * 16 = €1440
Dan zit je in totaal op € 2984,23 om up and running te komen.

Daarnaast ben ik ondertussen een achterin het 3e jaars Bi'er, ben ik goed in SQL, vaardig in programmeren en dat soort zaken, waardoor ik verwacht zelf vrij veel en snel op te kunnen pakken en dit traject zodoende ook als een leerschool kan zien.

Daarnaast kan mijn huidige boekhoudpakket al geen simpele dingen zoals bankafschriften inlezen, importeren en exporteren. Daarvoor zou ik sowieso al een ander boekhoudpakket aan moeten schaffen, ik zal er maar eens een noemen: snelstart dan ben ik ook al € 610,00 kwijt.

Ik denk wel dat je deze context nodig hebt om goed advies te kunnen geven. Juist de bovenstaande dingen zorgen ervoor dat ik het serieus overweeg!

Nog even wat filmpjes:

Overview Business One 8.8
Electronisch factureren met SAP Business One

Ik ben echt benieuwd of er hier mensen rondlopen die live ervaring hebben met SAP Business One

[ Voor 7% gewijzigd door RRX op 25-10-2011 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mja, dat eletronisch factureren is dus niks meer of minder dan een PDF emailen ipv uitprinten zo te zien. Zo kan ik het ook :P
Ik zou sowieso even vragen of Crystal Report gratis meegeleverd wordt. Business Objects (eigenaar van Crystal) is sinds kort eigendom van SAP, maar het zou me zomaar niks verbazen als je er extra voor moet betalen. Then again, I could be wrong :)

Zou Exact Online niks voor je zijn? Heb je vrijwel geen kosten om up en running te komen, ook geen onderhoud, alleen gebruikskosten, en modulair uitbreidbaar naar gelang gebruik. http://www.exact.nl/softw...-online/over-exact-online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:35:
Mja, dat eletronisch factureren is dus niks meer of minder dan een PDF emailen ipv uitprinten zo te zien. Zo kan ik het ook :P
Ik zou sowieso even vragen of Crystal Report gratis meegeleverd wordt. Business Objects (eigenaar van Crystal) is sinds kort eigendom van SAP, maar het zou me zomaar niks verbazen als je er extra voor moet betalen. Then again, I could be wrong :)

Zou Exact Online niks voor je zijn? Heb je vrijwel geen kosten om up en running te komen, ook geen onderhoud, alleen gebruikskosten, en modulair uitbreidbaar naar gelang gebruik. http://www.exact.nl/softw...-online/over-exact-online
De Crystal reports is inderdaad een goede vraag, voor zover ik weet wel. Hij heeft mij uitdrukkelijk gedemonstreerd hoe ik in Crystal Reports de factuurlayouts ed. kan aanpassen.
edit:
Zojuist al antwoord, Crystal Reports zit inderdaad inbegrepen.

Als ik kijk bij Exact Online en de modules die ik dan nodig heb zit ik al op € 99,- per maand. = € 1188,- per jaar = € 5940,- over 5 jaar. En dan kan ik met 1 gebruiker inloggen. Daarnaast vind het het niet zo prettig om mijn hele administratie hosted te hebben :P.

Al met al blijft het een lastig dilemma.

Ik probeer in ieder geval te regelen dat ik een demolicentie krijg zodat ik het hier kan installeren en eens rustig door kan kijken, dan kan ik denk ik wel een aardige indruk krijgen hoe makkelijk ik het zelf kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Nog even een korte reactie;

Ik werk nu per 1 januari dit jaar met SAP Business One en ben er (in mijn situatie) overwegend positief over;

Voordelen
  • Flexibel
  • Goedkoop bij weinig gebruikers
  • Veel functionalteiten
  • Degelijke bouw op basis van functiescheiding
Nadelen
  • Zwaar pakket (goede snelle hardware nodig om snel te kunnen werken, server & workstation)
  • Kan voor niet ervaren gebruiker zeer overweldigend zijn
  • MS-SQL Server nodig (voor mij geen nadeel als MS Partner)
  • Upgrades bijna onmogelijk zonder tussenkomst dealer (downloaden update / installeren veel haken en ogen
Kanttekening is wel dat je zelf erg veel kennis moet hebben van databases /servers etc. anders ben je erg afhankelijk van dealer en kan het erg veel geld kosten.

Voor mij was het een hele goede keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:07

Speedmaster

Make my day...

RRX schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:14:
Nog even een korte reactie;

Ik werk nu per 1 januari dit jaar met SAP Business One en ben er (in mijn situatie) overwegend positief over;

......
En is het kostenplaatje binnen budget & verwachting gebleven...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Speedmaster schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:23:
[...]

En is het kostenplaatje binnen budget & verwachting gebleven...?
Yep, zeker weten. Met de tijd die van te voren ingecalculeerd was heb ik alles voor elkaar kunnen krijgen wat nodig was. Ik heb zelfs nog uren over die ik mag gebruiken voor vragen door het jaar heen en voor eventuele ondersteuning bij de jaarafsluiting begin volgend jaar.

Het beste van alles is dat het me nu echt tijd oplevert. Waar ik vroeger regelmatig dagen / avonden bezig was met mijn administratie kan ik nu eenvoudig tussen de bedrijven door de binnenkomende facturen inboeken en bankafschriften inlezen. 1 keer in de zoveel tijd alle abonnementen die gefactureerd moeten worden in batch klaarzetten etc.etc. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ah, dus toch SAP geworden. Even puur uit professionele nieuwsgierigheid: wat voor hardware heb je nou nodig voor client en server? En draait het nou webbased of niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:54:
Ah, dus toch SAP geworden. Even puur uit professionele nieuwsgierigheid: wat voor hardware heb je nou nodig voor client en server? En draait het nou webbased of niet :?
De systeemeisen weet ik niet precies, niet erg hoog, maar ik heb een 8-core opteron server met Hyper-V, daarop Server 2008 R2 4GB Intern geheugen en 4 cores toegekend. Qua server is dat ruim voldoende. (ik zie nu dat de MS-SQL 2000MB slurpt, tomkat eet 300MB, SAPproxy 136MB en nog wat processen.

Met mijn werkstation ben ik gepgrade van een Core2Duo met 4GB naar een Core i7 met 16GB en SSD. Dit maakt echt een wereld aan verschil. Vooral het opstarten met add-ons duurde eerst nogal, nu is het met 30 seconden wel gebruiksklaar.

Het is in ieder geval van belang dat je een redelijke server op kantoor hebt, goede werkstations etc. De gemiddelde eenmanszaak heeft dat niet.

Webbased is het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En hoeveel eindgebruikers werken er met dat systeem? Toch niet jij alleen hoop ik he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 18:36:
En hoeveel eindgebruikers werken er met dat systeem? Toch niet jij alleen hoop ik he?
Hoi Eagle, inderdaad wel alleen ik ;) en waarom hoop je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePowershift
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-03 14:26

ThePowershift

De Vakidioot

Ik denk gezien het feit dat het ERP software is en je er met meerdere gebruikers mee kan werken.

Ik werk hier ook met ERP pakketten, maar we werken hier wel met +5 man er mee.

kostentechnisch kan dat er zat uit...

in mijn vrije tijd ben ik ook ZZper maar ERP in me eentje? dat zie ik niet zitten.
leve excel en in de toekomst een voorraad beheer Acces database op een bescheiden servertje.

keep it cheap, keep it simple.

Greetz, ThePowershift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 684848

ERP = duur

ERP software hoeft niet duur te zijn. Er zijn talloze oplossingen die of gratis zijn of maandelijks voor een paar tientjes, online, te gebruiken zijn. Neem bijvoorbeeld piiiieeeeep; Dat is online ERP software piiiieeeeep, geen implementatiekosten(!) en je kunt vrijwel direct aan de slag.

Je kunt ervoor kiezen om het boekhoud gedeelte van piiiieeeeep te gebruiken of dit in combinatie met boekhoudsoftware dat je al gebruikt.

Denk ten opzichte van de kosten ook aan de voordelen van een ERP pakket:
- real-time inzicht en overzicht
- snelle en gemakkelijke BTW aangifte
- professionele bedrijfsdocumenten
- hogere leverbetrouwbaarheid
- kortere doorlooptijd

Tip: Google eens op gratis ERP.

Succes!

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 20-07-2015 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Discussies over ERP zijn prima, spam is niet prima ;)

offtopic:
Geen implementatiekosten betekent wel heel erg standaardinrichting. Immers zullen er toch klantspecifieke parameters zijn, lijkt me. Maar goed. Mocht iemand een nieuwe (niet-spam) discussie willen starten dan kan dat.

Edit: topic overigens verplaatst van CSA naar SWS.

[ Voor 76% gewijzigd door F_J_K op 20-07-2015 12:13 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tegenwoordig heb je
- SAP Business One
- SAP Business By Design (cloud oplossing)
- SAP Business All In One (kortweg BAIO)
Die laatste wordt door SAP uitgefaseerd ten faveure van Business by Design. Business One is meer op het MKB gericht vziw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 684848

@F_J_K Standaardinrichting is zeker waar, al zijn heel veel zaken door de gebruiker zelf in te richten, daarnaast is er online en telefonische ondersteuning mogelijk, die tijdens de proefperiode kosteloos is.
Pagina: 1