Suggestie voor stroomlijnen foutjes melden

Pagina: 1
Acties:

• robvanwijk
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-11-2025
Zat te twijfelen of dit in "Geachte Redactie" of "Lieve Devvers" hoort, maar de devvers hoeven / kunnen pas iets doen als jullie het er mee eens zijn, vandaar dat ik het hier neerzet.

Onder een recent artikel werden weer eens spelfouten gemeld in de reacties. Daar kwam een (natuurlijk off-topic, maar misschien wel zinnige) discussie uit voort: "Waarom zijn er toch altijd weer mensen die het "Feedback" knopje niet kunnen vinden?".
Eén suggestie van Durandal (ere wie ere toekomt, ook al gooide ie het in de reacties) was om de naam van de link te wijzigen, zijn voorstel was "Artikel verbeteren". Dit lijkt me een kleine wijziging die wel nuttig zou zijn; het is veel duidelijker dan "Feedback" en dekt de lading beter.
Zijn andere suggestie is aanzienlijk ingrijpender en komt er in feite op neer dat fouten niet langer alleen gemeld worden, maar dat mensen een "diff" insturen die door de redactie goedgekeurd kan worden. Ik twijfel zelf nog of ik dit een goed idee vind, maar wou het in elk geval niet ongezien in de reacties laten staan. (Een mogelijk voordeel van het idee met diffjes is dat het niet via het forum kan en dus wel via een apart kanaal moet; dit geeft automatisch de mogelijkheid om het een wat prominentere plaats te geven dan een redelijk onopvallend blokje met wat links.)

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
We kunnen niet voorkomen dat mensen zaken in reacties aanstippen, hoe graag we ook zouden willen dat iedereen blindelings zijn weg naar dit deel van het forum weet te vinden. De naam van de link wijzigen is eenvoudig te doen, maar ik betwijfel of dit het gewenste resultaat heeft. We weten uit metingen dat er bizar weinig mensen gebruikmaken van dat deel van de rechterbalk. Een omschrijving als 'Fout melden' zou wellicht nog kunnen helpen mbt de zichtbaarheid en vindbaarheid, maar vervolgens moeten die mensen ook nog snappen wat er van ze wordt verwacht als ze op Geachte Redactie arriveren - en die moeite blijkt lang niet iedereen te willen nemen.

De diff-functie klinkt leuk, maar gaan we voor redactionele artikelen niet invoeren. Het schrijven van de artikelen is ons deel en als daar fouten inzitten dat horen we dat graag met de nodige toelichting of onderbouwing, waarna wij zelf besluiten of en op welke manier we de wijziging doorvoeren. We zouden er een dagtaak bij krijgen als we een dergelijke functie zouden uitrollen :P