Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe tape library maakt geen back-up?

Pagina: 1
Acties:

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-11 11:35
Vorige week heb ik een tape library geplaatst in onze server ruimte omdat de oude library te langzaam werd. De nieuwe library is de Dell PowerVault TL2000. De library is aangesloten op een VMware ESX-server, een Dell R710, middels een 6Gbps SAS-HBA kabel. We maken gebruik van Symantec BackupExec 2010 welke we al een lange periode gebruiken.

Na de installatie van de SAS-kaart in de ESX-server kon ik de tape library gelijk herkennen in de VMware console. Even toekennen aan onze (virtuele) back-up server en gaan met die banaan... Dat zou je inderdaad zeggen, maar helaas heb ik dat gedeelte nu nog steeds niet werkend!

Zo kan ik géén back-up draaien, maar wél een inventory maken. Wanneer ik een back-up start, krijg ik de melding "Please insert overwritable media into the robotic library using the import command.". Wanneer ik onder het tabblad Devices kijk, dan lijkt BackupExec ook geen tapes te zien, maar er zitten er op dit moment toch vier nieuwe, ongebruikte tapes in.

Moet ik nog wat instellen in BackupExec? Doe ik wat fout? Ik heb geen flauw idee waarom het fout gaat!

Hieronder staan nog een aantal screenshots ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/208b0vm.png
Het apparaatbeheer van de (virtuele) back-up server.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/dw6h5e.png
De configuratie van de hardware op de virtuele machine.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

En heb je het import commando gedraaid? Het lijkt mij dat BE. de tapes eerst wil kunnen herkennen. Daarvoor moet je ze importeren.

• Beunhaas91
Equator schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 16:58:
En heb je het import commando gedraaid? Het lijkt mij dat BE. de tapes eerst wil kunnen herkennen. Daarvoor moet je ze importeren.
Aangezien ik nog nooit zoiets heb ingericht, wist ik dat niet. De handleiding maakte ook niet veel duidelijk. Ik krijg nu een foutmelding "1f - A device attached to the system is not functioning" wanneer ik tapes wil labelen, heb ze namelijk wel al geïmporteerd.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Beunhaas91 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:45:
[...]
Ik krijg nu een foutmelding "1f - A device attached to the system is not functioning" wanneer ik tapes wil labelen, heb ze namelijk wel al geïmporteerd.
Welke resultaten krijg je als je zoekt op het supportforum van Symantec op deze error?

Geef verder ook eens wat meer info:
  • Welke drivers gebruik je? Drivers van het OS, of de drivers van Symantec?
  • Is de library uberhaubt wel supported voor jouw versie Backup Exec? Controleer dit even op de supportsite van Symantec.
  • Welke versie Backup Exec gebruik je precies (2010 / 2010 R2 / 2010 R3)?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Beunhaas91
Question Mark schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:57:
[...]
Welke resultaten krijg je als je zoekt op het supportforum van Symantec op deze error?

Geef verder ook eens wat meer info:
  • Welke drivers gebruik je? Drivers van het OS, of de drivers van Symantec?
  • Is de library uberhaubt wel supported voor jouw versie Backup Exec? Controleer dit even op de supportsite van Symantec.
  • Welke versie Backup Exec gebruik je precies (2010 / 2010 R2 / 2010 R3)?
1. Ik heb eerst de Symantec drivers geprobeerd, daarna drivers van Dell (versie 6.2.1.5, release op 6-9-2011).
2. Jazeker, deze wordt ondersteund (klik voor HCL)
3. Ik gebruik versie 13.0 (revisie 2896, 64-bit), dat is dus de 'gewone' 2010.

• RaseriaN
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11 14:50

RaseriaN

So much choices..

Ik zou sowieso de laatste updates/hotfixes installeren, ik meen me te herinneren dat er nogal wat probleempjes waren met de originele versie en dan vooral ook met tapeunits/library's.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:24

kraats

Ik rol

Heb je ze geïmporteerd met BackupExec, of met de tapelibrary? Moet met de eerste namelijk. Dan zorgt hij vanzelf dat de inventory klopt. Daarna de tapes Quick Erasen en je kunt ze overschrijven.
Als je ze nu niet ziet, zou ik gokken dat de labels niet kloppen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Beunhaas91
RaseriaN schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:59:
Ik zou sowieso de laatste updates/hotfixes installeren, ik meen me te herinneren dat er nogal wat probleempjes waren met de originele versie en dan vooral ook met tapeunits/library's.
Ik heb net even gekeken, er staan een zevental hotfixes en Service Pack 1 op. LiveUpdate aangezet, die gaf aan dat alles up-to-date was.
kraats schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 16:00:
Heb je ze geïmporteerd met BackupExec, of met de tapelibrary? Moet met de eerste namelijk. Dan zorgt hij vanzelf dat de inventory klopt. Daarna de tapes Quick Erasen en je kunt ze overschrijven.
Als je ze nu niet ziet, zou ik gokken dat de labels niet kloppen
Ik heb ze geïmporteerd met BackupExec. Wanneer ik een quick erase doe, krijg ik de volgende foutmeldingen;
- 1f - A device attached to the system is not functioning.
- 1 - Incorrect function.

[ Voor 8% gewijzigd door Beunhaas91 op 25-10-2011 16:24 ]

• kraats

kraats

Ik rol

Je hebt ze nu dus wel zichtbaar in BackupExec? Geeft hij het tape-type goed aan?
Ik zou wel zorgen dat je de laatste driver versies van Symantec geïnstalleerd hebt, niet die van Dell dus. Kun je ook een screenshotje geven van je library in BackupExec? Misschien valt daar nog iets aan op.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Beunhaas91 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:54:
[...]
2. Jazeker, deze wordt ondersteund (klik voor HCL)
Coole link, had op mijn werk de officiele link van de symantec site geprobeerd maar die werkte niet. :P

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Backup Exec virtueel draaien, zie onderstaand artikel voor de requirements.

http://www.symantec.com/b...age=content&id=TECH130609

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Beunhaas91
Question Mark schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 18:57:
[...]
Coole link, had op mijn werk de officiele link van de symantec site geprobeerd maar die werkte niet. :P
Klopt, daar kreeg ik ook een 404-melding op. Na wat zoeken kwam ik daar uit. :)
kraats schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 18:37:
Je hebt ze nu dus wel zichtbaar in BackupExec? Geeft hij het tape-type goed aan?
Ik zou wel zorgen dat je de laatste driver versies van Symantec geïnstalleerd hebt, niet die van Dell dus. Kun je ook een screenshotje geven van je library in BackupExec? Misschien valt daar nog iets aan op.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/kb6avn.pngJe ziet het, niets in de tape drive... Kijk nu eens naar de onderstaande afbeelding, dan zit er wel degelijk één in!

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/20ft011.png

Ik heb een vaag vermoeden dat het met de drivers te maken heeft...

• kraats

kraats

Ik rol

Beunhaas91 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 09:50:
Ik heb een vaag vermoeden dat het met de drivers te maken heeft...
Ik ook ;)

Hoe heb je de tape in de drive gekregen trouwens? Als je dat met de library zelf hebt gedaan zal BackupExec dat niet herkennen, pas nadat je een nieuwe scan hebt laten uitvoeren. Zijn de slots binnen BackupExec ook leeg?

• Beunhaas91
kraats schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:15:
[...]
Ik ook ;)

Hoe heb je de tape in de drive gekregen trouwens? Als je dat met de library zelf hebt gedaan zal BackupExec dat niet herkennen, pas nadat je een nieuwe scan hebt laten uitvoeren. Zijn de slots binnen BackupExec ook leeg?
Ik heb de tape erin gekregen door op de library het I/O station te openen. Vervolgens de tape er in gedaan, verder niets. Ik kan ook een magazijn eruit halen en er vervolgens een tape in doen, maar dat lijkt me gewoon gelijk te zijn.

Net heb ik het volgende gedaan;
- BackupExec services allemaal uitgeschakeld.
- Apparaten verwijderd vanuit apparaatbeheer.
- VMware complete reboot gegeven (is geen productieomgeving).
- Symantec drivers geïnstalleerd vanuit BackupExec.

Werkt nog steeds niet, nu zie ik zelfs de ene tape die er in zit, niet meer. :o

[ Voor 21% gewijzigd door Beunhaas91 op 26-10-2011 13:32 ]

• Beunhaas91
Zou het misschien te maken hebben met de drivers die VMware gebruikt? Ik heb namelijk bij de virtuele machine een SCSI-device toegevoegd en geen SAS-apparaat... Dat ga ik vanmiddag nog even uitzoeken, verder reikt mijn kennis echt niet.

Iemand daarnaast nog ideeën? |:(

Edit: Dead? Wat houdt dat in? :)
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/16irt6p.png

Edit 2: Inmiddels de VMware een reboot gegeven en nu is alles weer 'Online'. Daarmee is het probleem nog niet opgelost, want het werkt nog steeds niet. :(

[ Voor 32% gewijzigd door Beunhaas91 op 27-10-2011 15:39 ]

• Beunhaas91
quote: VMware Error Log
Lost connectivity to storage device t10.IBM_____
35732DTL_________00X2U78V2440_LL0. Path
vmhba2:C0:T0:L1 is down. Affected datastores:
Unknown.
error
27-10-2011 16:18:26

Lost connectivity to storage device
naa.5000e1114a9a7001. Path vmhba2:C0:T0:L0
is down. Affected datastores: Unknown.
error
27-10-2011 16:18:25
Nou breekt m'n klomp, de tape drive (niet de library) is weer 'dead'! Ik snap er helemaal niets meer van! :'(

• ZeRoC00L
  • Niet online
Heb je m'n post hierboven wel gelezen ?

ZeRoC00L in "Nieuwe tape library maakt geen back-up?"

Kortom, wordt niet ondersteund, nu weet je misschien waarom.

Volg je bankbiljetten

• Beunhaas91
ZeRoC00L schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:00:
Heb je m'n post hierboven wel gelezen ?

ZeRoC00L in "Nieuwe tape library maakt geen back-up?"

Kortom, wordt niet ondersteund, nu weet je misschien waarom.
Die heb ik inderdaad over het hoofd gezien. Het probleem ligt dus toch bij het virtualisatie gedeelte. Ik vraag me af hoe grote(re) bedrijven dit doen, daar de meesten alles gevirtualiseerd hebben. Werkt men dan niet met tape drives/libraries of werkt men met andere software?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Beunhaas91 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:14:
[...]

Die heb ik inderdaad over het hoofd gezien. Het probleem ligt dus toch bij het virtualisatie gedeelte. Ik vraag me af hoe grote(re) bedrijven dit doen, daar de meesten alles gevirtualiseerd hebben. Werkt men dan niet met tape drives/libraries of werkt men met andere software?
Of een fysieke backup server waar de units aan hangen ...

https://discord.com/invite/tweakers

• Beunhaas91
redfoxert schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:19:
[...]

Maar dat is nu juist net het punt. De hogere hand binnen mijn organisatie heeft besloten dat alle oude fysieke servers de deur uit moeten en dat straks alles virtueel gaat. Het overgrote deel is al gevirtualiseerd (TS, Exchange). Een nieuwe server wordt niet aangeschaft.

What to do?

• geenidee
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-11 14:13
redfoxert schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:19:
[...]

Of via fibre channel, ik heb hier wel Backup Exec op een virtuele machine draaien met dus een FC tapeunit eraan. Werkt perfect.

• Beunhaas91
Overigens had ik nog wat andere informatie gevonden, namelijk dat ESXi 4.0 nogal wat problemen had met de aansturing van tape drives/libraries. Vandaar dat ik een upgrade heb uitgevoerd naar ESXi 4.1, helaas zonder succes.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 21:01
Beunhaas91 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:23:
[...]

Maar dat is nu juist net het punt. De hogere hand binnen mijn organisatie heeft besloten dat alle oude fysieke servers de deur uit moeten en dat straks alles virtueel gaat. Het overgrote deel is al gevirtualiseerd (TS, Exchange). Een nieuwe server wordt niet aangeschaft.

What to do?
Wij hebben Veeam virtueel draaien, deze maakt backups van alle machines en schrijft naar een lokale NAS die offsite repliceert. Probleem is dat je vaak dus je tape niet virtueel kan benaderen... daarom maar "eenvoudige" storage als backup medium genomen.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Beunhaas91 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:23:
[...]

Maar dat is nu juist net het punt. De hogere hand binnen mijn organisatie heeft besloten dat alle oude fysieke servers de deur uit moeten en dat straks alles virtueel gaat.

What to do?
Haha, die is toch briljant, van hogere hand dit soort ongefundeerde beslissingen nemen !

Zowieso is het best practise om minimaal één fysieke domain controller in je netwerk te houden, dus kun je daarop meteen je backup pakket zetten.

Volg je bankbiljetten

• Schotje86
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-06-2022
Wij hebben onlangs een soort gelijke installatie gedaan. Echter dan met een normale Tapestreamer op een 6Gb SAS kaart.

Dit was dan een Smart Array Controller P212. Met een HP Ultrium 1760 streamer.

Wij hadden het probleem dat na elke job de streamer in BE2010 offline ging. Zelfs na een herstart was dit niet altijd verholpen.

Wat wij toen hebben gedaan is de Streamer toegevoegd op een aparte SCSI Bus. (HDD op SCSI ID1:0, Tapestreamer op ID 0:0). Hierdoor konden we de streamer weer gebruiken in BE2010. Inventory, Quick Erase, etc. Alles werkte.

Echter werd na iedere Backup Job de streamer wederom offline gegooid. We konden dus alles doen met de streamer totdat de Backup Job gelopen had.

Na veel overleg met HP omtrent drivers en firmware en contact gehad te hebben met Symantec, konden zij geen oplossing of oorzaak aanwijzen.

Uiteindelijk zijn we door veel proberen en meerdere malen een virtuele server opnieuw te installeren tot de conclusie gekomen dat alle streamer gerelateerde problemen worden veroorzaakt door de Eject vanuit BE2010.
Wanneer BE2010 een Eject naar de streamer stuurde ging deze offline en was er niets mee te beginnen. Wanneer de gebruiker handmatig de tape Eject via de streamer is er niets aan de hand.

Inmiddels loopt de backup al maanden goed, zonder gebruik te maken van de Eject in BE2010.

Wat je misschien ook nog kan proberen is de SAS kaart als PassThrough doorgeven naar je virtuele machine. Dit heb ik bij ons ook geprobeerd, maar was niet de oplossing.

Ik weet ook niet of BE2010 een soort van eject geeft om de tapes in een Library te wisselen.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 17:40

DinX

Motormuis

Beunhaas91 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:14:
[...]

Wij hebben hier een VMware cluster bestaande uit 5 servers met daarop een 70-tal virtuele servers. Onze BackupExec draait echter op een fysieke machine en wel om verschillende redenen.

De eerste reden is nu net wat je hierboven aanhaalt.
We weten dat de combinatie van deze hardware werkt (een Dell PE2950 via FiberChannel verbonden met een ML6020).

Een tweede reden is dat we ook snapshots nemen van al onze virtuele machines. Als heel je VMware cluster de soep in draait, hoe raak je dan nog aan je BackupExec als die daar ook op draait?

Een derde reden is het feit dat we ook backup-to-disk doen met deduplicatie. Daarvoor heb je een hele hoop geheugen nodig, beetje zonde om dat van je kostbare ESX-omgeving te gebruiken hiervoor.

Losstaand van dit probleem moet ik 1 van de posters hierboven gelijk geven. Je wil niet alles virtueel draaien (of je moet een heel erg redundante setup hebben). Dingen als domain controllers wil je altijd 1 fysieke van hebben draaien die los staat van je virtuele omgeving. Zelfde reden als met die BackupExec. Wat als je hele virtuele omgeving de soep in draait en al je domain controllers draaien daarop ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Pagina: 1