• Wrecker3D
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-12-2025
Het gezeik begint al bij het opstarten van Windows dat duurt (zelfs met clean install) bijna 7.5 minuut...

Eenmaal opgestart moet ik nog 5min. wachten voor de drivers goed geladen zijn en oa internet gevonden wordt...

Als ik op internet ga of iets opstart duurt het paar seconden voor het is gestart, maar oh wee als ik 2 of meer dingen te gelijk wil doen... Dan reageert de helft niet meer of windows pauzeerd in z'n geheel voor paar seconden...

Het is geen overbelasting lijkt mij, zeker als windows aangeeft slechts 15 tot 25% van de CPU te gebruiken ook het geheugen is slechts 22% in gebruik als het zo begint te stotteren.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? En hoe het evt. gefixt kan worden...
systeem:
- geheugen = 16GB van Kingston
- vga = HD6570 2GB van Sapphire
- mb = ASUS M4A88TD-M (USB3 + 6gb/s sata)
- HDD = 2x Seagate sata 6Gb/s 2TB
- DVD/Blu-ray = ASUS & LITEON beide sata 150

Voor er ge schreeuwt wordt: OS is windows Vista x64 (mocht deze setting alleen in windows 7 x64 goed werken hoor ik het graag, alhoewel de boekjes zeggen dat het met vista werkt hoeft het nog niet onder alle omstandigheden zo te zijn)

bvd voor evt hulp

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:04
Dit lijkt me eerder een probleem van de harde schijf, sowieso ligt je Windows opstartsnelheid en drivers laden echt niet bij de processor, dit probleem moet je bij je harde schijf zoeken of bij je Windows installatie zelf.

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11-2025
Waarom denk je dat het aan je cpu ligt? Is het niet zo met een andere processor?
Indd, wat Dylan zegt, denk dat je naar je harddisk moet kijken.
Heb je de bios ingesteld op AHCI of IDE? Heb je drivers voor AHCI geïnstalleerd?
Probeer je bios een in te stellen op AHCI en doe een schone installatie, gebruik dan eens de standaard drivers van Windows.

[ Voor 68% gewijzigd door Sjaak_Banaan op 24-10-2011 16:49 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Check de EventViewer voor IO timeouts, etc ... klink inderdaad als een IO-freeze, niet als een CPU-issue.
En je hebt 16GB RAM, hopelijk heb je niet een 24GB swapfile ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Swapfile kan je helemaal uitzetten met zoveel ram,ik denk zelf ook dat je hdd's niet lekker in hun vel zitten.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Zet in msconfig eens de bootlogger aan, kijk eens of je daar wijzer van wordt.

• Wrecker3D
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-12-2025
Waarschijnlijk lag er in Windows iets dwars, na een kleine update die Windows binnen haalde was / is het probleem weg...
Wat 5 tot 10min kon duren om te laden is nu seconde werk...
Schijven staan bij mij al jaren in AHCI vond het sneller werken dan ide modus...
Reden dat ik dacht dat de cpu iets raars deed was vanwege de freezeframes waar zelfs de seconde wijzer op de klok stil stond...

Ik denk dat Windows tot de update een probleem had de belasting te verdelen... multitasking is nu ook geen probleem meer

note: de enige ontbrekende updates waren van afgelopen maand omdat hij even los gekoppeld is geweest... -verhuizing-
Pagina: 1